Pumpkins

Huller i ørene

40 indlæg i dette emne

Der blev efterlyst nogle debater, so here goes ;)

Karla snakkede i dag om, at når hun blev stor, så skulle hun have huller i ørene. Jeg svarede, nærmest uden at tænke over det, at det kunne hun få, når hun blev 7 år. Jeg var selv 7, og det var min opfattelse, at det var den grænse de fleste guldsmede og piercere satte. Men Google kunne så fortælle, at der som sådan ikke var nogle retningslinjer på området, og at det er op til det enkelte sted at sætte grænsen selv.

Jeg synes egentlig, at 7-årsalderen er fin. Hvis hun beder om det, når hun er 6 1/2, så går det nok også. Det vigtigste for mig er, at hun forstår, hvad hun siger ja til, og forstår, at man skal have det lavet i begge ører, også selvom det gjorde ondt i det første, og hun forstår at hun ikke må pille i det. Jeg er ikke meget for helt små piger, der får huller i ørene, i min verden må det være op til børnene selv at bestemme.

Hvad siger I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg var 4 år da jeg fik mine. Jeg havde drømt om at få fine øreringe som min mor havde. Jeg fik dem lavede sammen med min mor, mens min far var på jagtrejse, så var det en stor ting at vise når han kom hjem. Jeg fik de næste lavede da jeg var 14, så jeg havde 2 i hver øre.

Jeg synes det er meget forskelligt hvornår de forstår de ting som du nævner med at det kan gøre ondt, man ikke må pille ved dem osv.

Jeg synes det er svært at sætte en præcis alder på, men gode overvejelser du har :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var en kylling og fik først mine da jeg var 15. Så længe behøver mine piger ikke vente ;)

Jeg er med langt hen ad vejen, Pumpkins. Jeg er slet ikke til det hos små piger men omkring skolealderen kan det godt være det bliver et ja, hvis der bliver spurgt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh den snak har vi også haft herhjemme! Brian - som selv har haft flere piercinger - har meeeeeeget svært ved at hans lille pige NOGENSINDE må få hul i øret :lol Og synes vist sådan helt seriøst, at hun i hvert fald skal vente indtil hun er konfirmeret eller noget. Men han anerkender at han er lidt pylret over det, og har sagt god for, at E og jeg bare ordner det en dag uden hans samtykke.

Selv regner jeg det ikke for ret meget, så længe vi bare snakker øreflipper. Jeg er enig med dig i, at der skal være en vis forståelse af hvad det er, men jeg er ikke sikker på "hvor meget" jeg synes, hun skal forstå. Jeg ville ikke forvente selvherskelse til ikke at pille af et barn af nogen alder, og jeg husker det ikke selv til at gøre mere ondt end at jeg var klar på øre nr 2. :chin:

Jeg forestiller mig, at den dag, hvor hun selv siger "Mor, må jeg få hul i ørerne" og stadig gerne vil, når jeg har forklaret det basale, så er det ok. Når jeg kigger på Valdemar, så tænker jeg ikke, at 4 år er for ungt i mine øjne.

Til gengæld må hun i starten kun få stikkere, ingen dinglere eller ringe. Hvornår hun må få dém, det afhænger dels af hvilken lejlighed vi snakker (ikke i skole, men måske gerne til juleaften eller sådan noget), dels af hendes personlighed (forsigtighed) og sådan hvor meget/vildt hun leger.

Jeg har ingen bekymringer overhovedet i pynte/lege voksen-aspektet, men tanken om et revet øre kan jeg slet ikke have.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her får de tidligst når de er 5-6 år, det var den alder jeg selv havde.

Min mand har forhørt sig her i byen har de en aldersgrænse der hedder 5 år.

Den ældste gik i DP med en der fik det lige inden hun stoppede i dp, det synes jeg er for tideligt. De skal kunne forstå hvad der foregår, og det skal være for dem og ikke fordi mor synes det er smart

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg siger nej. Jeg fik selv plaget mig til huller i ørerne da jeg var 9 og havde kronisk betændelse og sår trods daglig rensning i godt et år inden vi måtte opgive. Den dag i dag har jeg ca en gang hvert/hvert 2. år betændelse i de "ar" jeg har på øreflipperne. Jeg kan simpelthen ikke tåle piercinger. Desuden ved jeg nu at ørepiercinger kan skabe problemer ifht meridianerne, altså de energibaner vi har i kroppen jvf akupunktur/zoneterapi dvs kinesisk medicin (hvilket muligvis er et trosspørgsmål, men for mig er det en grund til at undgå det). Mine børn har ikke fået lov.

 

Resultatet er selvfølgelig de gør det alligevel når de er gamle nok, og fred med det. Melissa piercede selv sit ene øre med en nål, skævt, da hun var 12 og efter den omgang valgte jeg at betale hende huller i ørerne alligevel. Hun måtte vente på at såret voksede sammen, så hun har været 13-14 da hun fik lavet "rigtige" huller i ørerne. Alexander fik piercinger i læben og næsen da han tog på efterskole som 16årig. Mathilde har endnu ikke gjort oprør mod min ingen-piercing regel, det kan være hun får plaget sin far til at lave dem engang og igen, fred med det, men lov får hun ikke. Heller ikke Lilly og lillesøster så længe jeg har noget at skulle have sagt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik huller i ørerne da jeg var 5 og kan fortælle nogenlunde samme historie som Saga74. Måtte lade hullerne vokse sammen og starte forfra senere. Jeg kan ikke huske hvor gammel jeg var, men jeg tror jeg ville tænke mindst 10 år og helst senere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg måtte først få, da jeg blev 15!!

Og lige nu (har ikke tænkt så meget over det!), så tænker jeg også, at mine døtre skal være teenagere før de får lov! Jeg er netop bange for både uheld, betændelse mv.

Desuden synes jeg personligt, at det sender et forkert signal. Kan ikke helt sætte ord på det, og det er på ingen måde dømmende, men for mig virker det bare ikke rigtigt. (Jeg kan ikke helt forklare det, men altså noget i stil med "kald ikke dine døtre prinsesser"-agtigt, giver det mening? Altså for mig er det lidt det samme som at tillade hårfarve og makeup i tidlig alder. (Jeg kan godt se jeg har en anden holdning end de fleste, men det er på ingen måde dømmende, blot mine umiddelbare tanker :) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm... :chin: 8-9 år.? Var min første indskydelse :chin: Vender måske lige til age med lidt uddybende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var 6 år og tænkte umiddelbart at jeg også synes at den alder er fin. Men jeg fik også betændelse og måtte lade gro til og fik nye og det var sku lidt noget rod. Men altså, som 16årig fik jeg eet ekstra hul i den ene øreflip (what was i thinking?) og det gik også helt galt, så måske det bare gør det nogengange.

Men jeg har en meget fast regel: så længe de bor under mit tag, så må evt fremtidig pige få 1 hul i hver øreflip og drengene må ikke få noget som helst. Og gør de det alligevel så klipper jeg den af med en bidetang (sagde min far altid og jeg har det på helt samme måde :Blush ).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datter er snart 5 og har spurgt en enkelt gang fordi hendes kusine har fæet og end børnehaven har det. Jeg tror jeg har sagt 10 år til hende, men det kan selvfølgelig revideres løbende.

Jeg fik det da jeg var 13 og husker, at jeg havde en del betændelse, og der synes jeg de skal have en vis alder inden, de kan håndtere det, hvis det opstår.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min umiddelbare tanke et når de er omkring 10 år. Jeg fik selv da jeg var 13, inden da måtte vi ikke få... Er glad for at min far var striks hvad det angik ellers havde jeg nok fået lavet nogen flere ting jeg ville have fortrudt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var 6 år og tænkte umiddelbart at jeg også synes at den alder er fin. Men jeg fik også betændelse og måtte lade gro til og fik nye og det var sku lidt noget rod. Men altså, som 16årig fik jeg eet ekstra hul i den ene øreflip (what was i thinking?) og det gik også helt galt, så måske det bare gør det nogengange.

Men jeg har en meget fast regel: så længe de bor under mit tag, så må evt fremtidig pige få 1 hul i hver øreflip og drengene må ikke få noget som helst. Og gør de det alligevel så klipper jeg den af med en bidetang (sagde min far altid og jeg har det på helt samme måde :Blush ).

Haha, da jeg blev student, havde jeg tre i det ene og seks i det andet :D De røg i løbet af første år på jurastudiet :rolleyes Jeg har senere fået hul i næsen :)

MEN HVIS DER ER NOGEN, DER KOMMER HJEM MED DE DERSENS UDVIDEHULIØREFLIPPENABSURD, SÅ BLIVER DEN FJERNET MED MAGT SO HELP ME GOD - uanset hvor gamle de er :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

MEN HVIS DER ER NOGEN, DER KOMMER HJEM MED DE DERSENS UDVIDEHULIØREFLIPPENABSURD, SÅ BLIVER DEN FJERNET MED MAGT SO HELP ME GOD - uanset hvor gamle de er :blush

:ditto!!!!!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik lavet mine egne første huller i ørene da jeg var 3 år, desværre gik der betændelse deri og de blev taget ud. Jeg fik nye da jeg var 5 år, der turde jeg igen.

Me. Der blev 4 år i juli fik lavet huller i ørene i marts måned efter sutterne var blevet afleveret. Begge huller blev lavet på een gang og hun var så sej. Vi blev udstyret med servietter til rensning og besked om øretjek efter 14 dages tid så de kunne sikre sig, at alt var vel med dem. Her i sommeferien har hun fået skiftet øreringene til "rigtige øreringe" efter hun fik nogle i fødselsdagsgave. Vi har ikke haft spor problemer med dem og hun er stadig enormt stolt over dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik lavet mine egne første huller i ørene da jeg var 3 år, desværre gik der betændelse deri og de blev taget ud. Jeg fik nye da jeg var 5 år, der turde jeg igen.

Me. Der blev 4 år i juli fik lavet huller i ørene i marts måned efter sutterne var blevet afleveret. Begge huller blev lavet på een gang og hun var så sej. Vi blev udstyret med servietter til rensning og besked om øretjek efter 14 dages tid så de kunne sikre sig, at alt var vel med dem. Her i sommeferien har hun fået skiftet øreringene til "rigtige øreringe" efter hun fik nogle i fødselsdagsgave. Vi har ikke haft spor problemer med dem og hun er stadig enormt stolt over dem.

Må vi ikke se et billede? :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er i øvrigt overrasket over, hvor mange, der har haft (ret svære?) problemer med betændelse :o :unsure Jeg fik en lille smule, men min mor rensede med kogt vand og vat (og måske kamillete?) og så skete der ikke mere ved det. :)

Apropos - og uden at sige, at dem med betændelse har fået lavet huller et dumt sted - så er det ufravigeligt krav til mine børns eventuelle huller/piercinger at de laves et ordentligt og fornuftigt sted.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror, min tommelfingerregel ender med at være:

Øreflip: Når man (oprigtigt) selv beder om det og forstår det

Resten af øret og/eller næsen: Teenager

Resten + tattoveringer: Når man er myndig og dermed ikke behøver min tilladelse

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må vi ikke se et billede? :biglove

Det må i gerne- hvis altså skidtet vil virke, ellers kan du få en sms :P :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg måtte først da heg blev konfirmeret og indtil videre har Erica fået at vide at hun også først må når hun fylder 13-14 år. Måske det kan reduceres til 10-12 men tidligere end det synes jeg ser forkert ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vigga spørger meget og fortæller også meget om hvordan de skal se ud. (Tror sket ikke der findes den type hun drømmer om haha). Har sagt nej ig hun skal vente til hun blir større. Så længe som muligt. Men får alle hendes veninder det når de bliver 6-7 år så skal hun ikke vente til hun er 10. Ser det lige lidt an, ligesom med mobiltelefon ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er i øvrigt overrasket over, hvor mange, der har haft (ret svære?) problemer med betændelse :o :unsure Jeg fik en lille smule, men min mor rensede med kogt vand og vat (og måske kamillete?) og så skete der ikke mere ved det. :)

Apropos - og uden at sige, at dem med betændelse har fået lavet huller et dumt sted - så er det ufravigeligt krav til mine børns eventuelle huller/piercinger at de laves et ordentligt og fornuftigt sted.

Da jeg fik huller i ørerne som 14-årig oplevede jeg også betændelse i det ene øre, men det forsvandt som dug for solen en dag det blev presset ligesom en bums (beklager detaljen :badgirl ) og har aldrig oplevet det mere.

Et par år senere fik jeg lavet et ekstra hul i hver øreflip, men der gik betændelse i og jeg tog dem ud. Prøvede at få dem lavet igen, men efter en operation, hvor jeg ikke måtte have dem i, kunne jeg ikke få dem i mere. Derfor droppede jeg dem.

Nogenlunde samme historie med navlepiercing. Forsøgte tre gange, men enten gik der betændelse i eller også groede den for hurtigt sammen til at jeg kunne få den i igen. Halvandet år efter jeg tog den ud for sidste gang gik der hul på et af hullerne og den resterende mængde pus/betændelse kom ud og jeg ikke siden da oplevet nogle gener.

Må vist bare konkludere at jeg må nøjes med mine ørepiercinger. Dem kan jeg til gengæld undlade at komme øreringe i i flere måneder uden at have problemer næste gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik huller i ørerne, da jeg var seks år, og det er jeg mega ked af! Man kan stadig se hullerne, selvom jeg ikke har haft noget i i mange år. Jeg har ikke lyst til, at min evt kommende datter skal have huller i ørerne så tidligt. Jeg tror, hun kommer til at vente, til hun bliver teenager. For mig ser det også forkert ud på små børn.

Min søn derimod! Han bliver gjort arveløs, hvis han får lavet huller :LOL

Jeg tænker, der er en sammenhæng mellem forældrenes brug og børnenes ønske, og herhjemme har ingen af os smykker i kroppen nogen steder.

Og så må jeg lige tilføje, at jeg er i CHOK over, hvor mange i min terminsgruppe på Facebook, der har fået lavet huller på deres børn, mens de stadig var små babyer :O

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg var en 10-12 år, og det passede vist fint. Jeg havde ingen problemer med dem. 

 

Til gengæld fik jeg så også lavet navlepiercing som 16-årig. Min mor skrev modvilligt under, men nægtede at være med eller at betale for det. Den fik jeg heller ingen problemer med, og jeg tror ovenikøbet min mor indrømmede at det passede godt til mig på et tidspunkt ;) Så jeg blev ikke gjort arveløs eller smidt ud hjemmefra  :haha

 

Min egen pige - jeg ved det ikke, jeg tror jeg tager det lidt som det kommer. Men tænker mindst 10 år, hvis hun kommer til at minde om mig skal der bare være plads til at lege vildt indtil uden at bekymre sig om smykker ryger ud eller river øret i stykker. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik huller i ørene, da jeg startede i skole, mener jeg og har haft en piercing i brusken øverst i øret og en i navlen.. Har aldrig haft problemer med nogle af dem.

Edith har endnu ikke snakket om det, og når/hvis hun gør, så vurderer vi situationen der. Jeg synes ikke, at det ser forkert ud på (mindre) piger (eller jo, en fra min første mg gik det lavet på hendes 2-3 mdr gamle baby :huh), så længe ikke er store, hænge øreringe :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER