1403

1. lægetid - vild lang ventetid!

29 indlæg i dette emne

Hej søde gravide kvinder :)

Hvor længe måtte i vente inden i kunne få en lægetid efter positiv test?

 

Jeg har testet positiv i går, ringer til min læge i dag, og skal vente i TRE UGER !! Jeg syntes det virker absurd længe.

 

Jeg ved ikke hvor langt jeg er henne, da jeg ikke har haft min mens i 2,5 mdr.

Søndag d. 24. april tog jeg en test - negativ

I går d. 1. maj tog jeg en test - positiv

I dag den 2. Maj tog jeg igen en test - stadig meget positiv!

 

Hvor læge ventede i ?

Er det bare mig der er usædvanlig utålmodig ?

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Synes godt nok det er længe at vente når du ikke rigtig ved hvor langt du kan være henne. Forklarede du dem det eller?

Jeg var først ved lægen da jeg var 8 uger henne, men jeg vidste så også præcis hvor langt jeg var da vi var i behandling. Snakkede du med din læge eller sekretæren

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke med at du er blevet gravid.

Jeg er 7+1 og jeg skal til sygeplejersken i næste uge. En uge derefter skal jeg til lægen.

Jeg tror at man skal vente til 8.-10. Uge fordi lægen alligevel ikke kan gøre noget eller undersøge noget før man er et godt stykke inde i 1. Trimester.

Jeg ved ikke om der er forskel fra læge til læge, hvor tidligt de vil se den gravide.

Jeg vil godt give dig ret i at dagene snegler sig afsted og at man efter positiv test er utrolig utålmodig efter at få mere at vide.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes godt nok det er længe at vente når du ikke rigtig ved hvor langt du kan være henne. Forklarede du dem det eller?

Jeg var først ved lægen da jeg var 8 uger henne, men jeg vidste så også præcis hvor langt jeg var da vi var i behandling. Snakkede du med din læge eller sekretæren

Jeg snakkede med sekretæren og forklarede hende det hele.

Men jeg tænker umiddelbart at jeg ringer til min læge i deres tidsrum i morgen og snakker med hende..

 

Desværre er det en ny læge jeg har, som jeg intet forhold har til, så det er lidt øv..

Jeg syntes desværre, at det fra lægernes side, er en lidt dårlig oplevelse..

 

Jeg er helt med på, at det er første gang for mig og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at hormonerne farer rundt - men jeg følte at jeg var lige meget. /:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stort tillykke med at du er blevet gravid.

Jeg er 7+1 og jeg skal til sygeplejersken i næste uge. En uge derefter skal jeg til lægen.

Jeg tror at man skal vente til 8.-10. Uge fordi lægen alligevel ikke kan gøre noget eller undersøge noget før man er et godt stykke inde i 1. Trimester.

Jeg ved ikke om der er forskel fra læge til læge, hvor tidligt de vil se den gravide.

Jeg vil godt give dig ret i at dagene snegler sig afsted og at man efter positiv test er utrolig utålmodig efter at få mere at vide.

Nårr okay.

Godt af vide at jeg så ikke er den eneste :) hehe ..

 

Er du blevet bedt om at medbringe urinprøve eller andet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nårr okay.

Godt af vide at jeg så ikke er den eneste :) hehe ..

Er du blevet bedt om at medbringe urinprøve eller andet?

Ja, jeg skal tage urin prøve med. Ikke andet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg skal tage urin prøve med. Ikke andet.

Det kunne være jeg også burde gøre det så.

Det er sjovt jeg ikke er blevet informeret om det - jeg syntes også at det virkede mystisk.

 

Det var også en noget distræt kvinde jeg talte med i telefonen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig taget en urinprøve med nogen steder :unsure

Jeg får dem taget HOS lægen/sygeplejersken /jordemoder...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig taget en urinprøve med nogen steder :unsure

Jeg får dem taget HOS lægen/sygeplejersken /jordemoder...

Så du tisser bare i en kop når du kommer frem ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det værste er jo så faktisk - at selvom du kommer til lægen nu, så gør de ikke andet end at tage en graviditetstest magen til den du selv har taget derhjemme...

Og når du så endelig skal til lægen "rigtigt" i uge 8, så stiller lægen dig bare en masse kedelige spørgsmål og du går derfra med en kuvert.

Jeg var skuffet over første lægebesøg og endnu mere skuffet over jordemoderen første gang jeg blev gravid. Det er faktisk kun skanningerne der er sjove..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så du tisser bare i en kop når du kommer frem ?

Jeg får udleveret en plastikkop som jeg skal tisse i og så aflevere til sygeplejersken bagefter -som så tester for mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville også ringe og snakke med lægen imorgen hvis jeg var dig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med graviditeten :) Kan godt forstå du er spændt på at komme til lægen og på at der skal ske noget mere!

Men som flere af de andre skriver, så er det meget normalt ikke at komme til lægen før. Jeg bar første gang til lægen omkring uge 8+ noget og der fik jeg bare taget blodprøver hos sygeplejersken. Ca en uge efter havde jeg så tid hos lægen til første graviditetsundersøgelse. Ved den undersøgelse skulle jeg lave en urinprøve, men det fik jeg bare at vide da jeg kom, hvor jeg fik udleveret tingene til det.

Da du har haft en negativ test en uge inden din positive test, er det jo nogenlunde sikkert hvor langt du er henne. I hvert fald nok lige så sikkert som med så mange andre, hvor der ofte også bliver regnet nogle dage "forkert" i forhold til den termin, der så bliver fastsat til nakkefoldsskanningen. De går sikkert ud fra, at du er 4+0 ved den positive test, men mange kan jo i virkeligheden teste positiv nogle dage før det.

Held og lykke med det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er helt normalt at lægen først vil se en, når man er 8. uger henne. Det skyldes at de fleste graviditeter som går til grunde, gør det inden 8. uge. Så jeg går egentlig ud fra, at det er for ikke at spilde tid og ressourcer på det, før man er nogenlunde sikker på, at det er en blivende graviditet. Nu håber jeg ikke at jeg skræmmer dig eller gør dig nervøs ved at skrive dette - langt, langt størstedelen går rigtig fint og helt som det skal, vil jeg lige pointere - det er blot for at forklare dig baggrunden for, hvorfor det er sådan :)

 

Og som der allerede er skrevet foroven; hvis du tager til lægen for at få bekræftet graviditeten inden, så tager de såmænd bare en graviditetstest helt magen til den, som du kan tage derhjemme. Lægens test er ikke mere 'magisk' eller sikker, end den man selv tager :)

 

Hvis du er meget utålmodig eller bekymret eller bare har brug for at se med egne øjne, at du faktisk er gravid, udover de to streger på testen, så vil jeg i stedet anbefale dig en tryghedsscanning. De kan købes fra omkring 300 kroner visse steder. Allerede fra omkring 5+0 kan de fortælle dig, om graviditeten sidder og udvikler sig som den skal osv. Du vil også ved en scanning kunne få konstateret, hvor langt du er henne osv. Jeg syntes selv, at det gav rigtig meget ro på i starten, så kan klart anbefale det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til læge i går (havde selv booket tiden).

Er 5-6 uger henne (termin lidt uvis).

Han gjorde ikke andet end notere at jeg havde testet positiv d. 24/4 og at jeg havde sidste mens første dag d. 23/3 og ellers ønske mig Tillykke med graviditeten.

Han bad mig komme igen sidst i maj hvor jeg så er Ca. 9 uger henne, så vi kunne lave vandrejournal der. (Det er så også hele turen med blodprøve, urinprøve osv)

Så jeg skal reelt set til første lægebesøg d. 27/5

Jeg var ærligt talt en smule skuffet og mente da bestemt jeg startede vandrejournalen tidligt med de 2 børn jeg har i forvejen, så gik hjem og kiggede efter.

I 2006, da jeg ventede min søn, startede vandrejournalen allerede 7+0 men der var jeg også kun 17 år, så nok derfor.

I 2009, da jeg ventede min datter, startede den først 9+4

Så vi må nok væbne os med tålmodighed; )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til lægen lige efter jeg fandt ud af jeg var gravid. Dvs i uge 5 tror jeg. Og det var ikke engang min egen læge, da hun var på sommerferie. Så jeg så først min egen læge i uge 8 og fik startet vandrejournal her. Men var glad for det første lægebesøg i uge 5, for jeg fik lidt svar og info om hvad der ville ske, når jeg mødte min egen læge.

Da jeg havde været hos min egen læge i uge 8 fik jeg travlt! Det var sommerferie og jeg skulle finde en gynækolog der kunne fastsætte min termin, så jeg kunne få tid til nakkefold. Puh.. det holdt hårdt, men gik.. så i det tilfælde ville jeg gerne have været af sted før...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tillykke med graviditeten :) Kan godt forstå du er spændt på at komme til lægen og på at der skal ske noget mere!

Men som flere af de andre skriver, så er det meget normalt ikke at komme til lægen før. Jeg bar første gang til lægen omkring uge 8+ noget og der fik jeg bare taget blodprøver hos sygeplejersken. Ca en uge efter havde jeg så tid hos lægen til første graviditetsundersøgelse. Ved den undersøgelse skulle jeg lave en urinprøve, men det fik jeg bare at vide da jeg kom, hvor jeg fik udleveret tingene til det.

Da du har haft en negativ test en uge inden din positive test, er det jo nogenlunde sikkert hvor langt du er henne. I hvert fald nok lige så sikkert som med så mange andre, hvor der ofte også bliver regnet nogle dage "forkert" i forhold til den termin, der så bliver fastsat til nakkefoldsskanningen. De går sikkert ud fra, at du er 4+0 ved den positive test, men mange kan jo i virkeligheden teste positiv nogle dage før det.

Held og lykke med det :)

Tak for et dejligt svar. 

Det er rart når man forstår det hele lidt mere..

 

Når alt er første gang, er det svært når man intet får af vide .. Hehe.. 

Altså, jeg har prøvet at have en positiv test før. Der var jeg 4+3 da jeg meget meget svag kunne vise positiv. Den var faktisk så svag, så jeg dengang var i tvivl.

 

Det skal lige siges, det er ved at være nogle år siden.. 

Så måske jeg viser positive tegn sent? Uanset hvad må jeg jo bare vente på min lægetid og hvis jeg så er længere henne end vi lige går og tror, kommer jeg vel bare hurtigere igennem systemet og får lov til, ikke at skulle holde på vores lille hemmelighed så længe.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er helt normalt at lægen først vil se en, når man er 8. uger henne. Det skyldes at de fleste graviditeter som går til grunde, gør det inden 8. uge. Så jeg går egentlig ud fra, at det er for ikke at spilde tid og ressourcer på det, før man er nogenlunde sikker på, at det er en blivende graviditet. Nu håber jeg ikke at jeg skræmmer dig eller gør dig nervøs ved at skrive dette - langt, langt størstedelen går rigtig fint og helt som det skal, vil jeg lige pointere - det er blot for at forklare dig baggrunden for, hvorfor det er sådan :)

 

Og som der allerede er skrevet foroven; hvis du tager til lægen for at få bekræftet graviditeten inden, så tager de såmænd bare en graviditetstest helt magen til den, som du kan tage derhjemme. Lægens test er ikke mere 'magisk' eller sikker, end den man selv tager :)

 

Hvis du er meget utålmodig eller bekymret eller bare har brug for at se med egne øjne, at du faktisk er gravid, udover de to streger på testen, så vil jeg i stedet anbefale dig en tryghedsscanning. De kan købes fra omkring 300 kroner visse steder. Allerede fra omkring 5+0 kan de fortælle dig, om graviditeten sidder og udvikler sig som den skal osv. Du vil også ved en scanning kunne få konstateret, hvor langt du er henne osv. Jeg syntes selv, at det gav rigtig meget ro på i starten, så kan klart anbefale det :)

Det lyder spændende med den trygheds scanning :) Havde forhørt mig til, ved nogle venner, at man først kunne ved 7-8 uge .. :) 

Det giver jo også god mening, at lægen venter til de mest følsomme uger er overstået - og bare rolig.. Jeg bliver ikke skræmt.. Jeg er rimelig fattet omkring muligheden for at intet er sikkert endnu..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til læge i går (havde selv booket tiden).

Er 5-6 uger henne (termin lidt uvis).

Han gjorde ikke andet end notere at jeg havde testet positiv d. 24/4 og at jeg havde sidste mens første dag d. 23/3 og ellers ønske mig Tillykke med graviditeten.

Han bad mig komme igen sidst i maj hvor jeg så er Ca. 9 uger henne, så vi kunne lave vandrejournal der. (Det er så også hele turen med blodprøve, urinprøve osv)

Så jeg skal reelt set til første lægebesøg d. 27/5

Jeg var ærligt talt en smule skuffet og mente da bestemt jeg startede vandrejournalen tidligt med de 2 børn jeg har i forvejen, så gik hjem og kiggede efter.

I 2006, da jeg ventede min søn, startede vandrejournalen allerede 7+0 men der var jeg også kun 17 år, så nok derfor.

I 2009, da jeg ventede min datter, startede den først 9+4

Så vi må nok væbne os med tålmodighed; )

Ja der er ikke andet at gøre end bare være tålmodig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til lægen lige efter jeg fandt ud af jeg var gravid. Dvs i uge 5 tror jeg. Og det var ikke engang min egen læge, da hun var på sommerferie. Så jeg så først min egen læge i uge 8 og fik startet vandrejournal her. Men var glad for det første lægebesøg i uge 5, for jeg fik lidt svar og info om hvad der ville ske, når jeg mødte min egen læge.

Da jeg havde været hos min egen læge i uge 8 fik jeg travlt! Det var sommerferie og jeg skulle finde en gynækolog der kunne fastsætte min termin, så jeg kunne få tid til nakkefold. Puh.. det holdt hårdt, men gik.. så i det tilfælde ville jeg gerne have været af sted før...

Skal man selv ud og finde en gynækolog der kan fastsætte ens termin? 

Min termin kan på ingen måde regnes ud, så jeg regner med jeg får en henvisning til gyn eller hvordan det nu fungerer. 

Havde bare en idé om at ens lægehus var koblet til et sted.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder spændende med den trygheds scanning :) Havde forhørt mig til, ved nogle venner, at man først kunne ved 7-8 uge .. :)

Det giver jo også god mening, at lægen venter til de mest følsomme uger er overstået - og bare rolig.. Jeg bliver ikke skræmt.. Jeg er rimelig fattet omkring muligheden for at intet er sikkert endnu..

 

Det kommer jo helt an på, hvad man kigger efter :) Hvis man håber at se hjerteblink, så kan man tidligst dette fra omkring 6+0. Men man kan jo sagtens scanne tidligere og se at der er en graviditet og hvordan den udvikler sig. Det er blot meget begrænset, hvor meget man kan se endnu på det tidspunkt, så derfor er det knap så 'sjovt' som senere hen. Men fra omkring 5+0 kan man for eksempel se blommesækken, konstatere at graviditeten sidder korrekt (ikke udenfor livmoderen) osv.

 

Det er dog muligt at det svinger fra sted til sted, hvor tidligt de tilbyder at scanne. Jeg blev det hos Ultralydklinikken i København og de laver i hvert fald tidlige scanninger fra 5+0 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal helt sikkert ha en trykhedascanning. Det er manden og jeg helt enige om :) men jeg tror først. Det bliver efter lægebesøget..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Keg vidste heller ikk sådan helt hvor langt jeg var henne. Da jeg kun havde oplevet to pletblødninger siden jeg smed p-pillerne og har ufattelige lange og uregelmæssige cyklus. Så da jeg testede positiv ringede jeg til lægen, i håb om at kunne blive henvist til en scanning så jeg kunne vide hvor langt jeg var henne. Men hun tilbød st mærke på min livmoder og livmoderhals indvendigt, for at kunne mærke hvor langt jeg ca var henne. Og så fandt vi frem til en terminsdato, lidt udfra hvornår jeg oplevede symptomer og hvornår jeg testede positivt. (Den termin vi fandt frem til, var kun 2 dage fra den oprindelige).

Og så blev jeg indkaldt til VJ og blodprøver da jeg var 8+2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik lavet vandrejournal 5+. Fik taget blodprøver og det hele da jeg ringede og bestilte tid 4+0. Kom ind til lægen ugen efter for blodprøvesvar og vandrejournal.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik lavet vandrejournal 5+. Fik taget blodprøver og det hele da jeg ringede og bestilte tid 4+0. Kom ind til lægen ugen efter for blodprøvesvar og vandrejournal.

hvordan kan du ha fået taget blodprøver ved 5+ ? De kan ikke bruge resultaterne fra doublertesten til noget hvis de er taget før 8+0

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER