Barbamama

Nonfirmationsdebatten

32 indlæg i dette emne

Så lad os tage den :D

For dem, der ikke lige har set det, så startede det vist med, at jeg skal til en fest imorgen for en ung mand, der holder noget, som de kalder "nonfirmation/milepælsfest", og havde svært ved at finde ud af, hvad man skrev i kortet. - Det har jeg en tråd om, og forslag er stadig meget velkomne!

Men så kom jeg også til at øffe lidt om min holdning til nonfirmation, og så kriblede det vist i fingrene på nogen :D Så værsgo til mig selv og andre, der vil diskutere nonfirmation - det kan gøres her :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Og min holdning er så:

Hold den fest. Med pomp og pragt og alle de helikoptere, limousiner og celebre guest-stars som budgettet kan klare. Jeg er VARM fortaler for at alle unge mennesker får en stor fest sådan ca. i begyndelsen af deres teenageår.

Men jeg bryder mig ikke om, at det hedder nonfirmation. Jeg bryder mig ikke om, at man fejrer fravalget af noget, som er vigtigt og højtideligt og smukt for andre. Og det synes jeg ligger i ordet "Non".

Det giver heller ikke mening for mig, at hylde det unge menneske, for at "Gå imod strømmen", for når nonfirmation efterhånden er et velkendt begreb (og i øvrigt noget, som også foregik da jeg selv blev konfirmeret for ca 15 år siden) og noget som nogle byer endda tilbyder en ceremoni på rådhuset for, så tvivler jeg lidt på, at den der strøm, er så stærk, at den er svær at gå imod.

Jeg vil til enhver tid rose og beundre mine børn, når de tager stilling til noget. Men de nonfirmander, jeg personligt har stødt på, giver mig slet ikke indtryk af at have taget stilling til kristendommen og konfirmationen. De har taget stilling til jatak til fest og gaver og nej tak til noget komplekst som man ret hurtigt kan afskrive med "Jeg er jo ikke kristen". Det ser jeg ikke som en svær beslutning. Hvis man nu ikke fik fest og gaver og de unge mennesker ALLIGEVEL frasagde sig konfirmationen, så ville de have min respekt.

Så min holdning: Kald det en milepælsfest. Eller teenagerfest. Eller 13-års fest. Eller "Se-mig-jeg-holder-en-fest"-fest. Og fejr at det unge menneske er igang med en (bebumset, svedstinkende og kondomfumlende :D) opblomstring fra barn til voksen. Der er rigeligt at fejre. Man behøver ikke lige at markere "Nej tak til det, I andre laver" samtidig. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår ikke ideen i en nonfirmation. Jeg holdte en stor 15 års fødselsdag (eller min mor gjorde!) på trods af jeg havde sagt nej, og heller ikke ville konfirmeres. Jeg fik en hest, og ønskede ingen fest.

Jeg forstår heller ikke ideen i konfirmation, men jeg er på ingen måde kristen :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes som end ikke der er noget galt i en fest... Men ligesom jeg synes det er galt at teenagere der ikke tror på Gud bliver konfirmeret, så synes jeg også at en nonkonfirmationsfest er sådan lidt.... Bob Bob...

Jeg synes hellere man kunne holde "jeg er blevet teenager fest" og dem som sp troede på Gud kunne vælge konfirmation til som et aktivt valg... I stedet for som det er nu at man vælger det fra... Eller bliver konfirmeret for at få festen...

Men ja det er vidst en evig diskution

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bummelum. Hvad så med navngivning? Det er jo også et bevidst fravalg (eller måske er dåb bare noget man ikke har tilvalgt? Sådan kan det jo også vendes, og ligeledes med konfirmation /nonfirmation).

Jeg er konfirmeret, min søster er ikke. Hun blev altså ikke fejret fordi hun gik imod strømmen - hun blev nærmere fejret PÅ TRODS AF hun gik imod strømmen. Vores forældre gjorde meget ud af at vi ikke valgte konfirmation pga festen, men at vi ville få den uanset hvad (No matter what så vægter det ret højt hos de fleste 13-årig), og det synes jeg egentlig er vigtigere, end at man "bare" bliver konfirmeret fordi alle andre gør, ligesom rigtig mange døber deres børn, fordi det gør man bare. Det har jeg det rigtig stramt med til gengæld :)

Jeg kan slet ikke hidse mig op over hvad man kalder sådan en fest - for mig er det fuldstændig ligegyldigt, jeg ville nok rynke brynene en hel del hvis jeg fik en invitation til "milepælsfest", og var det ikke for denne tråd ville jeg simpelthen ikke ane hvad det dog var.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes netop at navngivning er så fint, fordi det ligger i order, at man fejrer navnet. Det hedder netop ikke "anti-dåb". :)

Og lige nøjagtig tilgangen med "Du får en fest uanset hvad, men vi fejrer dig ikke FORDI du fravalgte konfirmationen" synes jeg er super.

Det er hele aspektet med at rose og hylde at sige nej tak, jeg har svært ved. Ikke fordi det er bedre at sige jatak. Men fordi jeg synes at man skal lade andre have deres tilvalg i fred og fejre sine egne tilvalg.

Lidt ligesom at jeg ikke holder et "Hurra for at jeg ikke blev gift med min venindes mand-bryllup". (Og nej det er ikke helt det samme, der er stor forskel på ægtemand og Gud... Men jeg håber pointen giver mening alligevel).

Men jo, det er lidt noget ordkløveri, det indrømmer jeg gerne. Men omvendt synes jeg ikke, at ord er ligegyldige. Jeg har mødt et par nonfirmander, der lyder som om, at de nærmest praler med at have sagt nej tak til kirke, og det synes jeg fremstår noget nedladende.

I min verden er det en neutral beslutning, om man vil betragte sig som kristen eller ej. Det er hverken positivt eller negativt. Og hvis man er kristen, så holder man selvfølgelig de fester, der hører med til det, og er man ikke kristen, så holder man nogle andre fester. Men at holde fest, og begrunde det med ikke at gøre noget, som andre gør, det synes jeg personligt ikke er særlig klædeligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er en af dem, der var så usikker som 13 årig, at jeg valgte at blive konfirmeret for at følge med strømmen og ikke skille mig ud. Jeg håber at mine egne børn har noget mere selvtillid på det tidspunkt og kan tage stilling til valget på et bedre grundlag. 

 

Når det så er sagt, så er jeg heller ikke så "hellig" på det punkt, og mener at man sagtens kan lade sig både døbe og konfirmere uden at tro højt og helligt på Gud. Jeg mener at der også findes andre argumenter der er OK at bruge. Vi vælger f.eks. at døbe vores børn i kirken, til trods for at jeg ikke er medlem af folkekirken og manden ikke tror. Vores argumenter bunder i tradition, familiedåbskjole der betyder meget for mig, og at vi vil give vores børn muligheden for at gå til konfirmation hvis de vil når de når den alder, uden at skulle døbes først. 

 

Jeg synes heller ikke nonfirmation er et godt ord, men det er ikke noget jeg går så højt op i. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og ja ok, måske er milepælsfest heller ikke et optimalt begreb, hvis folk har svært ved at lure, hvad det er. Men så teenagerfest eller sådan noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er en af dem, der var så usikker som 13 årig, at jeg valgte at blive konfirmeret for at følge med strømmen og ikke skille mig ud. Jeg håber at mine egne børn har noget mere selvtillid på det tidspunkt og kan tage stilling til valget på et bedre grundlag.

Når det så er sagt, så er jeg heller ikke så "hellig" på det punkt, og mener at man sagtens kan lade sig både døbe og konfirmere uden at tro højt og helligt på Gud. Jeg mener at der også findes andre argumenter der er OK at bruge. Vi vælger f.eks. at døbe vores børn i kirken, til trods for at jeg ikke er medlem af folkekirken og manden ikke tror. Vores argumenter bunder i tradition, familiedåbskjole der betyder meget for mig, og at vi vil give vores børn muligheden for at gå til konfirmation hvis de vil når de når den alder, uden at skulle døbes først.

Jeg synes heller ikke nonfirmation er et godt ord, men det er ikke noget jeg går så højt op i.

Lige til det sidste, så er det altså heller ikke sådan, at jeg render med bannere og protesterer eller noget :D Det får ikke engang min puls op, normalt ;) Det var kun fordi det lige var aktuelt for mig, at jeg skulle skrive nogle gældende ord, og jeg havde svært ved at fatte, hvad det var, vi hyldede (men det hjælper den her tråd mig til gengæld med at blive skarp på :tak)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, at Barbamama er en klog kone - men jeg også professionel ordkløver :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige til det sidste, så er det altså heller ikke sådan, at jeg render med bannere og protesterer eller noget :D Det får ikke engang min puls op, normalt ;) Det var kun fordi det lige var aktuelt for mig, at jeg skulle skrive nogle gældende ord, og jeg havde svært ved at fatte, hvad det var, vi hyldede (men det hjælper den her tråd mig til gengæld med at blive skarp på :tak)

 

Hehe, jo jeg forestiller mig netop at du møder op i alle danske folkeskoler og prædiker om at hvis man vælger nonfirmation skal man absolut vælge at bruge et andet ord ;) 

 

Aj, det jeg mente var måske egentlig, at jeg i starten også syntes at nonfirmation var et træls ord, men efterhånden har det bare vundet så meget indpas i sproget at jeg ikke tænker over det længere. Du ved, ligesom ord og udtryk kan ændre mening gennem tiden, hvis det bliver ved med at blive brugt forkert (men der er jeg jo så til gengæld ret gammeldags og synes bjørnetjeneste skal bruges i den oprindelige betydning...)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og jeg mener også gerne, man må døbe og lade sig konfirmere (og blive gift i kirke og begravet på kirkegård) selvom man ikke er meeeeeeega troende. Sålænge, man er respektfuld overfor kirken.

Hjemme hos os, har vi valgt kirken til, men jeg kan ikke få ordene "Jeg tror på Gud" over min tunge. Jeg har haft flere lange gode snakke med præster (blandt andet ham, der konfirmerede mig og hende der viede mig) og jeg er nået frem til, at jeg tror på kærligheden, ånden, budskabet og traditionen, og at jeg i hvert fald ikke fornægter Gud. Jeg føler et oprigtigt tilhørsforhold til vores kirke, jeg holder af at være der, og jeg føler mig religiøs, selvom jeg ikke sådan konkret tror på, at der sidder en langskægget mand oppe i skyerne og styrer showet. Lige præcis dét har jeg fortalt begge førnævnte præster, og de hilste mig meget velkommen i deres kirker, og især den præst, der viede mig og min mand, genkendte det med, at man ikke reelt troede på en mand på en sky, men mærkede åndeligheden.

Nå, det blev lidt off-topic, men sådan lidt for at sige, at jeg ikke mener, at "Tro" helt er et sort/hvidt ja/nej spørgsmål, og derfor heller ikke noget, der sådan helt skarpt bør holde folk ude af kirkerne, hvis de gerne vil være der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes, at Barbamama er en klog kone - men jeg også professionel ordkløver :D

Åh jeg vil også være professionel ordkløver! Jeg tror, jeg ville egne mig :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, jo jeg forestiller mig netop at du møder op i alle danske folkeskoler og prædiker om at hvis man vælger nonfirmation skal man absolut vælge at bruge et andet ord ;)

Aj, det jeg mente var måske egentlig, at jeg i starten også syntes at nonfirmation var et træls ord, men efterhånden har det bare vundet så meget indpas i sproget at jeg ikke tænker over det længere. Du ved, ligesom ord og udtryk kan ændre mening gennem tiden, hvis det bliver ved med at blive brugt forkert (men der er jeg jo så til gengæld ret gammeldags og synes bjørnetjeneste skal bruges i den oprindelige betydning...)

Åh ja bjørnetjeneste :rolleyes (Hvor er mit banner?!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bummelum. Hvad så med navngivning? Det er jo også et bevidst fravalg (eller måske er dåb bare noget man ikke har tilvalgt? Sådan kan det jo også vendes, og ligeledes med konfirmation /nonfirmation).

Jeg er konfirmeret, min søster er ikke. Hun blev altså ikke fejret fordi hun gik imod strømmen - hun blev nærmere fejret PÅ TRODS AF hun gik imod strømmen. Vores forældre gjorde meget ud af at vi ikke valgte konfirmation pga festen, men at vi ville få den uanset hvad (No matter what så vægter det ret højt hos de fleste 13-årig), og det synes jeg egentlig er vigtigere, end at man "bare" bliver konfirmeret fordi alle andre gør, ligesom rigtig mange døber deres børn, fordi det gør man bare. Det har jeg det rigtig stramt med til gengæld :)

Jeg kan slet ikke hidse mig op over hvad man kalder sådan en fest - for mig er det fuldstændig ligegyldigt, jeg ville nok rynke brynene en hel del hvis jeg fik en invitation til "milepælsfest", og var det ikke for denne tråd ville jeg simpelthen ikke ane hvad det dog var.

Jeg kan heller ikke se ideen med at man får sit barn døbt hvis man ikke tror, så synes jeg faktisk det er bedre at holde navngivningsfest... Hvor man fester fordi barnet har fået navn

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh ja bjørnetjeneste :rolleyes (Hvor er mit banner?!)

Bjørnetjeneste-debatten :o Grab your torch and pitchforks!!! :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh jeg vil også være professionel ordkløver! Jeg tror, jeg ville egne mig :lolhit

Til dels - men du ville blive en elendig jurist :kiss ikke på grund af manglende evne, men du er alt for sød og varm og rimelighedsorienteret - jura er et om ikke koldt så køligt fag, og det har meget meget lidt med rimelighed at gøre... Men diskutere ord og formuleringer og deslige, dét kan jurister :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha professionelle ordkløvere :lol

Det kan godt virke fjollet når man går op i små bitte ord som nonfirmation (og andre, damn jeg har været i nogle laaaaange diskussioner med gruppemedlemmer på uddannelser :rolleyes ), men ordene er jo vigtige!

Ord er jo handlinger! "Vil du tage den mand som hos dig står?", altså det er jo i det "ja" at man bliver gift!

Ej det var et helt sidespring! Jeg synes 'nonfirmation' er noget fjollet hajs! Jeg hidser mig ikke op og synes at det er ondsvagt, men fjollet det synes jeg.

Og jeg er helt med på BBMs 'hvorfor skal vi fejre noget vi ikke gør?'. Livet ville godt nok være en fest hvis man fejrede alt det man ikke gjorde, men det virker også lidt fjollet. I Alice i eventyrland synger de 'slet slet ikke tillykke' (med deres ikke-fødselsdag). Og det er jo sjovt nok, men egentligt synes jeg det er lidt fjollet for dem der HAR fødselsdag eller konfirmation altså!

Vil man ikke konfirmeres, så synes jeg at det helt fint. Men så synes jeg ikke man skal holde en fest dér hvor man kunne have holdt en konfirmation! Så må morene og farene sige 'dejligt at du har taget et valg lille Karen, vi har lyst til at fejre dig og vi har gemt 17.000kr til formålet, så lad os lave en kæmpe 15års fødselsdags fest'.

Jeg går glædeligt til nonfirmationsfester, det er slet ikke sådan. Men mine drenge skal altså ikke have en sådan en. Så må vi holde stor fest for dem en anden dag, eller rejse til Mallorca eller spise kæmpe store is og fejre at de er dejlige fordi de er dem. Men det bliver ikke i april/maj/juni.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget enig med Stephi, og jeg har faktisk ofte brugt eksemplet med at fejre ikke-fødselsdag :LOL

Herhjemme bliver der absolut ikke holdt en nonfirmation. Hvis A takker nej til konfirmation, er det helt fint, men så er der bare ingen fest. Han skalp på kristen privatskole, aå mon ikke det giver sig selv :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har tænkt os at stille tre mulige scenarier op, og lade dem vælge mellem dem:

1. Normal konfirmation og fest - sommerferie hjemme i haven

2. En rejse til et land vi ved han/hun gerne vil til - gerne sådan en 3-4 ugers roadtrip hele familien men med fokus på konfirmandens ønsker 

3. En rejse med et tema som han/hun vil synes er sejt - altså efter en sport eller hobby som vedkommende går op i - igen for hele familien

 

Vi håber lidt at det bliver valgmulighed 2 eller 3 der vælges ;) Men ellers er det jo bare om at stable en fest på benene, og vi skal nok også gå med til nogle af de obligatoriske gange i kirken og støtte op om det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg orkede ikke at læse alle svar, men det ville ligne mig dårligt ikke at ytre min mening alligevel! Hvis du er døbt, så synes jeg at begrebet 'nonfirmation' giver mening, fordi man netop har valgt IKKE at bekræfte dåben.. Hvis ikke man er døbt, så hold en stor fødselsdag. Så giver nonfirmation ikke mening.

Edit: Det ville også ligne mig dårligt ikke at læse det hele alligevel! :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, da jeg var barn/ung hed det "stor 15-års fødselsdag": Liiiidt tungt ;) men omvendt synes jeg også ordet "nonfirmation" er fjollet og ikke mindst konstrueret. 

 

Når Vitus kommer i den alder er reglen hos mig - bliv konfirmeret hvis du ønsker det. Det er ingen tvang, og selvfølgelig får du din fest. Nonfirmation? Not on your life! Hvis du har gennemgået konfirmationsforberedelsen, været i kirke og alt det der og så vælger ikke at blive konfirmeret. Så får du din fest, for det har du fortjent og jeg respekterer dit valg. Bum. Sådan er det og så er jeg simpelthen slet ikke i stand til at blive mere pædagogisk! (Jeg forudser, at ungen vælger den sidste mulighed - just to spite me! ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor er jeg glad for der er så mange andre, der også er imod nonfirmation.

Herhjemme (hvor hverken Erica eller Line er døbt) håber jeg at valget bliver mellem en konfirmation(sfest) eller at de kan få de penge, som vi ville have brugt på festen. Jeg synes det er mystisk at holde en stor fest (og få store gaver) bare fordi man fylder 15/er ung/whatever - den rigtige årsag er jo fordi alle vennerne får en stor fest :rolleyes

Af samme årsag har vi heller ikke holdt navngivningsfest. Det synes jeg også rimer lidt for meget af - alle andre holder fest for deres baby, vi vil også.

Hvis man har valgt ikke at være kristen, så lad være med at kopiere deres fester :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor er jeg glad for der er så mange andre, der også er imod nonfirmation.

Herhjemme (hvor hverken Erica eller Line er døbt) håber jeg at valget bliver mellem en konfirmation(sfest) eller at de kan få de penge, som vi ville have brugt på festen. Jeg synes det er mystisk at holde en stor fest (og få store gaver) bare fordi man fylder 15/er ung/whatever - den rigtige årsag er jo fordi alle vennerne får en stor fest :rolleyes

Af samme årsag har vi heller ikke holdt navngivningsfest. Det synes jeg også rimer lidt for meget af - alle andre holder fest for deres baby, vi vil også.

Hvis man har valgt ikke at være kristen, så lad være med at kopiere deres fester :rolleyes

Amen! (Tøhø)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Amen! (Tøhø)

Fantastisk humor :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER