Aja

Gode vegetarretter

17 indlæg i dette emne

Vi er ret enige om at vi gerne vil spise lidt mindre kød, måske med en vegetardag en gang om ugen. Men vi kunne virkelig godt bruge noget inspiration til gode retter!? :)

Vi er meget lidt kreative når det kommer til madlavning og vores aftensmad består oftest af en eller anden slags kød (eller fisk) med pasta/kartofler/pommes fritter til og så grøntsager eller salat. Så kødet er klart hovedingrediensen og vi er lidt på bar bund med hvad vi gør hvis vi fjerner det.

Vi har desuden den udfordring at min mand er undervægtig og meget gerne skulle tage lidt på (hvilket vi kæmper lidt med, for han taber sig :() så det skal helst ikke være for kaloriefattig.

Nogen der kan nogle gode retter? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Masser :) Jeg er vegetar ;)

Er I til noget nyt og anderledes? Eller må det gerne minde om det I er vant til? Man kan sagtens efterligne kødretterne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er ikke gode til vegetarretter, men vi laver ofte Dahl, og min mand elsker det, selvom det er uden kød :D Vi serverer det med ris og grøn salat til :)

Edit:

Nåe ja, eller grøntsagslasagne.

Vi gør lidt som jer; hvilket kød skal vi have, og hvad skal vi have til, så jeg er absolut heller ikke god til det. Men vores udvalg består af:

Tærter

Grøntsagslasagne

Dahl

Falafel - i pitabrød, wraps eller til salat.

Salat med masser af de gode ting; avocado, mozzarella, osv.

Risotto - kan laves på grøntsagsboullion, hvis man skal være 100% vegetarisk.

Suppe af køleskabets grøntsager

Pizza med ricotta

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Af vegetar retter kører jeg gerne supper, tærter, pastaretter, wokretter, risotto og pizza. Kan varieres på tusind måder. Smider gerne evt opskrifter ind hvis det er :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Masser :) Jeg er vegetar ;)

Er I til noget nyt og anderledes? Eller må det gerne minde om det I er vant til? Man kan sagtens efterligne kødretterne

 

I know - håbede du ville tilbyde din ekspertise :D 

 

Egentlig tænkte jeg mest noget nyt og anderledes, men nu tænker jeg måske begge dele. 

 

Vi snakkede lige om det, og M sagde pludselig at han længe havde tænkt på at han gerne ville stoppe med at spise kød  :blink  Altså ikke nødvendigvis undgå det helt, men stort set - eller i hvert fald skære drastisk ned. Så det kom lige lidt bag på mig.  Så tænker vi skal prøve lidt forskelligt af og så finde ud af hvordan det hele fungerer for os og om der er noget vi kan lide :D

 

Så kom endelig med favoritterne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er ikke gode til vegetarretter, men vi laver ofte Dahl, og min mand elsker det, selvom det er uden kød :D Vi serverer det med ris og grøn salat til :)

Edit:

Nåe ja, eller grøntsagslasagne.

Vi gør lidt som jer; hvilket kød skal vi have, og hvad skal vi have til, så jeg er absolut heller ikke god til det. Men vores udvalg består af:

Tærter

Grøntsagslasagne

Dahl

Falafel - i pitabrød, wraps eller til salat.

Salat med masser af de gode ting; avocado, mozzarella, osv.

Risotto - kan laves på grøntsagsboullion, hvis man skal være 100% vegetarisk.

Suppe af køleskabets grøntsager

Pizza med ricotta

 

 

Af vegetar retter kører jeg gerne supper, tærter, pastaretter, wokretter, risotto og pizza. Kan varieres på tusind måder. Smider gerne evt opskrifter ind hvis det er :)

 

Det lyder godt det hele :)

 

Smid endelig opskrifter op! Jeg tænker især at suppe, tærter, pastaretter og pizza er et hit hos os :) 

 

Hvad er jeres yndlings? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende tråd :) Følger lige med :) Min mand har fået samme tanke. :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har tit på jobbet lavet en vegetar gryderet.

En masse grøntsager i tomatsauce eller karry sauce. Simpelt og lækkert

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

Vi snakkede lige om det, og M sagde pludselig at han længe havde tænkt på at han gerne ville stoppe med at spise kød  :blink  

 

Spændende tråd :) Følger lige med :) Min mand har fået samme tanke. :)

 

Gad vide om der er noget i luften? :blink Min mand, hvis kost ellers har bestået hovedsageligt af brød og kød i alle de år jeg har kendt ham, besluttede sig netop i sidste uge for, at han gerne vil stoppe med at spise kød :lol

 

Det var så efter at jeg fik ham med på at se dokumentaren "forks over knives" på Netflix ( trailer her ), som påviser en stærk videnskabelig sammenhæng mellem vores indtag af kød- og mælkeprodukter (animalsk protein - og især det røde og forarbejdede kød og de fedtreducerede mælkeprodukter) i Vesten og forekomsten af en masse sygdomme, blandt andet diabetes, kræft og hjertekarsygdomme. 

 

Af andre dokumentarer omkring kost og ernæring (og dets helbredsmæssige indvirkninger, gode som dårlige) på Netflix kan jeg anbefale "Food Matters" - trailer her.

 

Jeg har jo selv været vegetar i en del år tidligere i livet og selvom jeg spiser kød i dag, så spiser jeg ganske lidt. Udelukkende fisk, skaldyr og æg og så en sjælden gang i mellem økologisk kalkun eller svinekød (bacon hovedsageligt). Alt andet rører jeg ikke og har ikke gjort det i mange år. Så for mig er det jo bare super fedt, at han faktisk pludselig har fået lyst til at gå i samme retning :yay Så nu er vi enige om, at fryseren skal tømmes og kødet udfases. I hvert fald i meget, meget stor udstrækning. 

 

Du skriver ikke så meget om, hvorvidt din mand har tænkt sig at det skal være rent vegetarisk eller om det må indeholde æg og mælkeprodukter (hvilket kaldes ovo-lakto-vegetarisk). Jeg kommer lige med et par af de gængse ting jeg ofte spiser herhjemme (foruden salater i alle afskygninger, gerne med byg, quinoa osv.) som ikke indeholder kød. Så kan du selv lige sortere det fra, som indeholder æg eller mælkeprodukter, hvis det ikke er relevant :)

 

  •  Supper. Især tomat-, porre/kartoffel-, gulerod/græskar/chili suppe er populære herhjemme. Vi blender dog tit en del grønne grøntsager i også (broccoli, selleri, grønne bønner f.eks.), da min mand helst kun spiser disse i 'usynlig' form :P Pasta (suppehorn, gerne fuldkorn), brødcroutoner eller flüte kan give lidt ekstra kalorier. Jeg tilsætter ofte også linser til suppen, der er en fin kilde til vegetarisk protein.
  • Tærter. Porre/jordskok eller tomat/løg er gode favoritter herhjemme. (og hvis man spiser fisk, så er porre/jordskoktærten super lækker med varmrøget laks til ;) )
  • Kartoffelpandekage.
  • Æggekage/omeletter - spiser ofte sidstnævnte sammen med ratatouille.
  • Spagehetti med "kødsovs" - her med oksekød erstattet med soyafars. Det er den eneste ret jeg personligt bruger soya i, da det er den eneste reelle erstatning for oksekød, så det stadig minder om "kødsovs". Normalt vil jeg anbefale at man absolut IKKE spiser soyaprodukter*** (at jeg gør en undtagelse her en sjælden gang i mellem, må være på egen risiko :D ) Man kan dog selvfølgelig også bare vælge at spise pasta med grøntsagssauce.
  • Biksemad med bønner (kidney, sorte, borlotti osv.) i stedet for kød. Bønner er en fantastisk god vegetarisk proteinkilde (kikærter er også gode). Eventuelt med spejlæg til.
  • Nachos/tortillas/tacos m.m. kan alle laves i en lækker kødfri version.
  • Det samme med pizza, lasagne, burger osv.
  • Pastasalater i alle afskygninger, både kolde og varme. Jeg laver dem ofte med f.eks. bønner (igen: kidney, sorte, borlotti osv.) og fetaost.
  • Tomatsalat med oliven og mozarellaost er også et stort hit her. Kan spises med flüte til.
  • Ris- og grøntsagsretter i alle afskygninger.
  • Kartofler med sovs, hvor kødet er erstattet af grøntsagsbøffer eller -frikadeller eller lignende.

 

*** Soyaprodukter (edamamebønner, tofu osv. er også soya) er hormonforstyrrende og har en masse andre skadelige indvirkninger på kroppen. Produktionen af det er fantastisk skadeligt for miljøet og regnskoven (og det er det at spise kød dermed også, da landbrugsdyrene fodres med enorme mængder soyaprodukter). Værd at have i tankerne, hvis man går op i den slags, da det ofte "fremhæves" i vegetar/veganer sammenhænge som proteinkilde og køderstatning. Læs mere om soya her.

 

Hvis han gerne vil fortsætte med mælkeprodukter, så er fløde og alle fuldfede former for ost, creme fraiche, yoghurt osv. jo et godt bud på noget kalorieholdigt, når han nu også gerne skulle tage på. Ellers spiser jeg selv ofte masser af avocado, oliven, diverse frø og også lidt nødder (den slags, der ikke er ristede i diverse plante- eller palmeolie osv. - det er noget værre skidt) for kilder til sundt fedt. 

 

Hvis man lever vegetarisk, så kan man sagtens få dækket alle sine ernæringsmæssige behov, men afhængigt af hvor strengt vegetarisk (eller eventuelt vegansk) man lever, så er der nogle vitaminer, mineraler osv., som man skal have lidt ekstra opmærksomhed på. F.eks. B12 vitamin osv. Det kan du læse mere om her

 

Det er sådan hvad jeg lige hurtigt kan komme i tanke om, i skrivende stund. Jeg har dog netop selv lige siddet og ledt efter inspiration til noget nyt og fandt i denne sammenhæng en del "what I eat in a day" fra en veganer på Youtube. Normalt er jeg loren ved de fleste veganere - på trods af at jeg selv går meget højt op i såvel miljø som dyrevelfærd. Jeg går super meget ind for oplysning, men jeg synes at størstedelen af dem har en meget aggressiv og fordømmende attitude, som jeg bryder mig meget lidt om. Men hende her er der ikke noget pjat med og så synes jeg faktisk, at hun laver nogle ret spændende retter. Jeg blev i hvert fald inspireret til en del ting, så måske andre også kunne :)

 

What I eat in a day #2

 

What I eat in a day #3

 

What I eat in a day #4

 

What I eat in a day #5

 

What I eat in a day #6

 

What I eat in a day #7

 

Min eneste indvending til hendes videoer ville være ikke at bruge olivenolie til varme retter, da det ikke har godt af at blive opvarmet. Bruges bedst til salater osv., mens økologisk smør eller kokosolie (i min bog) langt er at foretrække til stegning, ting i ovnen osv. Olivenolie er dog en af de planteolier som bedst tåler opvarmning (des flere mættede fedtsyrer en olie består af, des bedre tåler den opvarmning) og der er mange delte meninger om, hvorvidt man bør eller ikke bør, men jeg holder mig personligt fra det og nøjes med min kokosolie, som er perfekt til formålet :)

 

 

Nå, det blev lige lidt langt og omhandlende en lille smule mere, end blot forslag til vegetarretter  :oops Men det er et emne, som jeg selv synes er super spændende og interessant :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi laver rigtig tit en nærende og nem tomatsuppe

Enten friske eller flåede tomater, steg lige nogle løg og hvidløg først ( behøver ikke være snittet super fint, bliver blendet bagefter ) så lidt bouillon, et skvat balsamico eddike og måske nogle krydderier, lad koge et 15 min etc og tilsæt så nogle røde splitlinser ( 1-2 dl), kog igen i 10-15 min og blend. Man kan med fordel tilsætte piskefløde og spise noget lækkert brød til :)

Linserne skal ikke koges først og tilføjer protein og sunde kalorier :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi laver rigtig tit en nærende og nem tomatsuppe

Enten friske eller flåede tomater, steg lige nogle løg og hvidløg først ( behøver ikke være snittet super fint, bliver blendet bagefter ) så lidt bouillon, et skvat balsamico eddike og måske nogle krydderier, lad koge et 15 min etc og tilsæt så nogle røde splitlinser ( 1-2 dl), kog igen i 10-15 min og blend. Man kan med fordel tilsætte piskefløde og spise noget lækkert brød til :)

Linserne skal ikke koges først og tilføjer protein og sunde kalorier :)

Det lyder super lækkert! Linser kan vel også bruges til andre supper? Edith hader tomat :olleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Her kommer lidt opskrifter - salt og peber er altid givet i min verden ;) :)

 

Tærter der beskriver jeg kun fyldet, det er bare alm. tærte bund og ægge/mælkeblanding :)

- Porre og broccoli gerne med evt en blåskimmelost - alm. mozzarella kan naturligvis også benyttes da den anden er ret kraftig

- Stegte/karamelliserede løg og peberfrugter med frisk mozzarella

- Soltørrede tomater, friske cherry tomater og fetaost 

- Forskellige stegte svampe med stegt presset hvidløg fx. portebello, brune marksvampe, svampe mix mv. med parmesan ost 

- Asparges tærte af grønne og hvide asparges 

- Stegte skalotteløg, ristede valnødder og gedeost

- Kartoffeltærte med aubergine og tomater (alle rå bare på dejen)

- Steg spinat og vend smøreost i og put i butterdej hvor du fletter et låg som pensles med æg 

 

Pasta retter - her skriver jeg ingredienserne - hvis yderligere opskrifter ønskes så skriver jeg dem gerne :)

- Spinat sovs: forårsløg, bladselleri, spinat, persille, pinjekerner, hvidløg, grøntsags bouillon og parmesan ost

- Pinjekerne og oste sovs: Pinjekerner, broccoli, courgette, smøreost, mælk, basilikum, champignon, blåskimmelost

- Cherrytomat sovs: Cherrytomater, rucola og pecorino ost

- Hvidløgssovs: Forårsløg, hvidløg, champignon, spinat, smøreost med hvidløg, fløde, usaltede pistacienødder, basilikum

- Chili tomat sovs: Hvidløg, skalotteløg, grønne bønner, cherrytomater, chili, crunchy peanutbutter, kokosmælk og tomatpure

- Artiskok og oliven sovs: Rødløg, hvidløg, citronsaft, aubergine, purede tomater, tomatpure, artiskokhjerter, sorte oliven og basilikum

- Svampesovs: evt. forskellige svampe, fløde, hvidløg, og østerssovs

- Ærtesovs: ærter, fløde og parmesan ost

- Grønne grøntsager: Broccoli, courgette, grønne asparges, sukkerærter, ærter, persille, fløde, grøntsagsfond og parmesanost

- Lasagne med spinat og svampe

- Lasagne med courgettte og aubergine

 

Ellers så laver jeg af de grøntsager jeg elsker, de fleste ting kan steges og smager godt med fløde :)

 

Wok retter mikser jeg som humøret lige lyster, du kan i min optik bruge alle slags grøntsager :) Gerne Kål af en art og blomkål eller broccoli i og nogle "kødfulde" svampe

fx. mini majs, gulerødder, peberfrugt, løg, sukkerærter, svampe, bambusskud, hvidløg, og chili i en sovs af kokosmælk, rød karry (bare fra glas - stegt af), østerssovs og med cashew nødder på toppen. 

En anden er med fx. melon, courgette, bambusskud, spidskål eller hvidkål, og tofu i rødkarry og kokosmælk 

 

Supper - her kommer også frit fra hoften, sig til hvis nærmere udspecificering ønskes :)

- Blomkål, broccoli, gulerod, kartoffel, porresuppe, hvidløg - grøntsagerne skræller og skæres i mindre stykker, dækkes af vand i en gryde og koges helt møre, blendes og spises med frisk persille på toppen.

- Tomatsuppe

- Tomat/chilisuppe

- Kartoffelsuppe

- Porresuppe

- Kartoffel/porresuppe 

- Blomkålssuppe

- Hokaiddo suppe med chili

- Butternut squash suppe

- fransk løgsuppe

- Hvidløgssuppe 

- Jordskokke suppe

- Minestone uden bacon 

- Ærtesuppe 

- Spinatsuppe

- Brøndkarsesuppe

- Rodfrugtssuppe

 

Pizza:

- Hvid pizza: tynde kartoffelskiver på pizzadejen, frisk mozzarella ost i stykker hen over, hæld trøffel olie over og rosmarin når den er bagt og frisk revet parmesan ost 

- SDB ynglings: tomatsovs, grønpeberfrugt, champignon og løg

- Grillede aubergine, squash og svampe på tomatsovs med mozzarella

 

Så er der selvfølgelig falafel som jeg synes er vildt lækkert eller dahl

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her kommer lidt opskrifter - salt og peber er altid givet i min verden ;) :)

Tærter der beskriver jeg kun fyldet, det er bare alm. tærte bund og ægge/mælkeblanding :)

- Porre og broccoli gerne med evt en blåskimmelost - alm. mozzarella kan naturligvis også benyttes da den anden er ret kraftig

- Stegte/karamelliserede løg og peberfrugter med frisk mozzarella

- Soltørrede tomater, friske cherry tomater og fetaost

- Forskellige stegte svampe med stegt presset hvidløg fx. portebello, brune marksvampe, svampe mix mv. med parmesan ost

- Asparges tærte af grønne og hvide asparges

- Stegte skalotteløg, ristede valnødder og gedeost

- Kartoffeltærte med aubergine og tomater (alle rå bare på dejen)

- Steg spinat og vend smøreost i og put i butterdej hvor du fletter et låg som pensles med æg

Pasta retter - her skriver jeg ingredienserne - hvis yderligere opskrifter ønskes så skriver jeg dem gerne :)

- Spinat sovs: forårsløg, bladselleri, spinat, persille, pinjekerner, hvidløg, grøntsags bouillon og parmesan ost

- Pinjekerne og oste sovs: Pinjekerner, broccoli, courgette, smøreost, mælk, basilikum, champignon, blåskimmelost

- Cherrytomat sovs: Cherrytomater, rucola og pecorino ost

- Hvidløgssovs: Forårsløg, hvidløg, champignon, spinat, smøreost med hvidløg, fløde, usaltede pistacienødder, basilikum

- Chili tomat sovs: Hvidløg, skalotteløg, grønne bønner, cherrytomater, chili, crunchy peanutbutter, kokosmælk og tomatpure

- Artiskok og oliven sovs: Rødløg, hvidløg, citronsaft, aubergine, purede tomater, tomatpure, artiskokhjerter, sorte oliven og basilikum

- Svampesovs: evt. forskellige svampe, fløde, hvidløg, og østerssovs

- Ærtesovs: ærter, fløde og parmesan ost

- Grønne grøntsager: Broccoli, courgette, grønne asparges, sukkerærter, ærter, persille, fløde, grøntsagsfond og parmesanost

- Lasagne med spinat og svampe

- Lasagne med courgettte og aubergine

Ellers så laver jeg af de grøntsager jeg elsker, de fleste ting kan steges og smager godt med fløde :)

Wok retter mikser jeg som humøret lige lyster, du kan i min optik bruge alle slags grøntsager :) Gerne Kål af en art og blomkål eller broccoli i og nogle "kødfulde" svampe

fx. mini majs, gulerødder, peberfrugt, løg, sukkerærter, svampe, bambusskud, hvidløg, og chili i en sovs af kokosmælk, rød karry (bare fra glas - stegt af), østerssovs og med cashew nødder på toppen.

En anden er med fx. melon, courgette, bambusskud, spidskål eller hvidkål, og tofu i rødkarry og kokosmælk

Supper - her kommer også frit fra hoften, sig til hvis nærmere udspecificering ønskes :)

- Blomkål, broccoli, gulerod, kartoffel, porresuppe, hvidløg - grøntsagerne skræller og skæres i mindre stykker, dækkes af vand i en gryde og koges helt møre, blendes og spises med frisk persille på toppen.

- Tomatsuppe

- Tomat/chilisuppe

- Kartoffelsuppe

- Porresuppe

- Kartoffel/porresuppe

- Blomkålssuppe

- Hokaiddo suppe med chili

- Butternut squash suppe

- fransk løgsuppe

- Hvidløgssuppe

- Jordskokke suppe

- Minestone uden bacon

- Ærtesuppe

- Spinatsuppe

- Brøndkarsesuppe

- Rodfrugtssuppe

Pizza:

- Hvid pizza: tynde kartoffelskiver på pizzadejen, frisk mozzarella ost i stykker hen over, hæld trøffel olie over og rosmarin når den er bagt og frisk revet parmesan ost

- SDB ynglings: tomatsovs, grønpeberfrugt, champignon og løg

- Grillede aubergine, squash og svampe på tomatsovs med mozzarella

Så er der selvfølgelig falafel som jeg synes er vildt lækkert eller dahl

Hov, havde helt glemt at svare! Der er virkelig mange lækre ting, jeg skal have prøvet! Tak for det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi fik en pasta med "kød"sovs lavet på linser forleden, og det var ret godt. Vi erstattede bare kødet med 2 dl linser, og gav sovsen ca 45 min. Jeg tilsatte løbende vand, fordi linserne suger en del.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER