Barbamama

Bare gulve vs tæpper/linoleum/lignende

66 indlæg i dette emne

Årh hjælp mig lige her, piger :)

Vi skal jo flytte til februar ind i en helt nyrenoveret skøn lækker lejlighed.

Vi har haft væg-til-væg tæpper i det meste af vores nuværende lejlighed (alt undtaget køkken, bad og opbevaringsrum) al den tid vi har boet her (8,5 år) og jeg har aldrig rigtig prøvet andet, udover i meget små perioder, hvor jeg ikke brød mig om det, men omvendt ikke nåede at prøve at vænne mig til det. B gik med til tæpper her, men er ikke udpræget fan.

Jeg havde egentlig lovet B, at vi skulle have bare gulve det nye sted, men har ikke nogle skrupler ved at trække i land hvis det er :lol

Jeg tror egentlig som sådan, at jeg er ligeglad, men jeg har en på hver side, der argumenterer kraftigt og overbevisende. Den ene er min til tider neurotisk anlagte mor, som principielt skal have lov at bestemme 0% i mit liv, men som trods alt nogle gange har fornuftige pointer. Den anden er min kære mand, som efter min mening nogle gange er liiiiidt for uforsigtig og ligeglad med om ting går i stykker/går galt, men som omvendt andre gange er praktisk anlagt og i øvrigt en god modpol til mine bekymringer, og god til at se ting i det større perspektiv (modsat mig, der godt kan få lidt nedsmeltning over skrammer).

Min mor er lige ved at gå til over, at vi ikke vil have tæpper overalt og linoleum i køkkenet og kan ikke rigtig forstå, at det ikke kun handler om, at vi ikke har/vil bruge pengene til det. Hun vil meget gerne låne os pengene og argumenterer:

- Tæpper hygger

- Tæpper varmer

- Tæpper beskytter gulvet

- Tæpper er blødere at lande på, hvis børn falder

- Tæpper tager støj

- Man kan få flotte linoleumsgulve

Det er mest den med larm og at beskytte gulvet, der "rammer" mig. Jeg er ikke nogen Bo Bedre-type men meget grimme gulve vil irritere mig, og jeg bliver utryg ved tanken om en kæmpe regning, når vi en dag skal flytte, hvis gulvene skal høvles ned. Og vi bliver jo et hjem mer børn inkl wheelybug, duplo og andet der skratter på gulvet. Omvendt har min mor boet med tæpper i 30 år, hvis ikke mere, så jeg kan godt have det sådan lidt, hvad ved hun egentlig...

Søde mand argumenterer:

- Bare gulve er mere allergivenligt

- Bare gulve er lettere at gøre rene/ikke så sarte overfor pletter

- Bare gulve er pænere

- Vi kommer (efter hans formodning) til at betale for nedhøvlning af gulvene uanset hvad, når vi flytter

Her vejer allergi-argumentet tungt for mig. B har astma og støvallergi og jeg vil meget gerne minimere risikoen for at ungerne får det + holde B så genefri som muligt. Og vi spilder tit alt muligt, så jeg kan rigtig godt se pointen i et gulv, hvor man bare tørrer op, istedet for et tæppe, hvor man sidder og kæmper desperat med kartoffelmel osv. Til gengæld er jeg skeptisk overfor, om gulvene virkelig skal høvles ned uanset hvad, og jeg har ingen holdning til, hvad der er pænest.

Jeg har fået "forhandlet" mig frem til, at bare gulve medfører:

- En rigtig god "swiffer", så man gider feje 1-2 gange om dagen

- Gulvvask 1-2 gange om ugen

- Skumgulv/legetæppe til børnene

Men er bare gulve helt tosset i en børnefamilie? Eller er det helt fint og intet problem? Hvordan passer man på det? Kan/bør man gøre noget?

Jeg ved ikke en daddel om gulve - hilfe? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Faktisk havde vi herhjemme samme diskussion om hvorvidt vi skulle have tæpper på gulvet. Jeg ville have det af beskyttelse, hvertfald under spisebord og stole, og N syntes at det var synd at skjule så flotte gulve.

Vi endte med ikke at have gulvtæpper nogen steder -og det har resulteret i at gulvet faktisk er ødelagt hos os :( vi har boet her i næsten 2 år og jeg VED at gulvet skal slibes.

Vi er kun to voksne mennesker som ofte har stået for mad med venner som en gang i mellem har kommet til at skubbe stolene hen af gulvet. Det har lavet skrammer. Vores gulv er meget sart så hvis vi spilder kan det stadigvæk ses selvom vi tørre op og vasker gulv...

Hvis jeg kunne spole tiden tilbage havde jeg 100 % valgt spot-tæpper, altså ikke væg til væg men under stole og borde osv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt, jeg ville til enhver tid vælge IKKE at have gulvtæpper :)

Synes det er SÅ meget pænere, og så meget nemmere at gøre rent :) altså rigtig RENT... Vi har tæppe under sofabordet, ved egentligt ikke hvorfor - vi fik det i gave, også blev det bare sådan...

Også har vi et skumpuslespil hvor børnene leger de ting på som larmer (klodser fx).

Hvis det ikke er klinker, så tror jeg for børn, at det er meget begrænset hvor meget forskel det gør i smerte at lande på..

Det er SÅ nemt at lige tage en klud når noget bliver spildt - også når man har en der skal smide bleen ;) det er noget nemmere lige at tørre op, også er den "dårlige oplevelse" væk for barnet, fremfor at de skal kigge på den bunke kartoffelmel der minder dem om deres "uheld"..

Min mors mand, har været gulvafhøvler i mange år. Så måske er jeg lidt farvet ;)

Du skal virkelig være strid ved gulvet, hvis det skal høvles - i de fleste tilfælde skal det bare slibes og larkeres :) det er selvfølgelig også en halvdyr post (det koster mellem 100 og 150kr pr kvm).

Hvis i ligger faste tæpper, så vil limen eller tapen, i mange tilfælde ødelægge lakken, også er udgiften der alligevel, så jeg er enig med B der.

jeg ville nok vælge at købe enkelte tæpper - fx et til under sofabordet, et af dem til børn med fx en bilbane på.. De det fjernes, rykkes fra rum til rum osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kommer nok an på boligforeningen.

Da vi boede i lejlighed sparede vi 1 % op om måneden til en almindelig renovering af lejligheden. Vi flyttede efter 2,5 år og betalte 0 kr for slibning af gulv. Specielt gulvet i stuen var ret slidt med et barn der havde skubbet med alt hen ad det gulv. Begrundelsen var, at gulvet var i en stand man kunne forvente.

Jeg ville også vælge de bare gulve.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay jeg hører lidt blandede tilkendegivelser men måske med fortal for bare gulve, eller i hvert fald at bare gulve ikke er helt tossede, måske undtagen hvis de er ubehandlede, men at spottæpper (hedder de det?) måske er værd at overveje :) :super :tak

Kom endelig med flere kommentarer :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har bare gulve, og jeg er så glad for det :) Im gylpede en del det første år, nu kaster han ofte op og det er altså lettere at gøre rent :) eller alle de gange han spilder eller tisser på gulvet :rolleyes under spisebordet har vi sådan en beskyttelses ting fra ikea :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har bare gulve, og jeg er så glad for det :) Im gylpede en del det første år, nu kaster han ofte op og det er altså lettere at gøre rent :) eller alle de gange han spilder eller tisser på gulvet :rolleyes under spisebordet har vi sådan en beskyttelses ting fra ikea :)

Har du evt link til sådan en beskyttelsesting? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har så gulvvarme og klinkegulve i hele underetagen, vi har i babys kommende værelse ovenpå sådan et tæppe, og jeg hader det. Det er så grimt, og svært at holde rent. Vi skal have lagt træ-gulve, det er nemmere og pænere synes jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har trægulv over alt undtagen badeværelse og jeg HADER det. Man ser alle pletter, støv og hår. Der går nul tid før det skal støvsuges igen.

Det larmer meget, når børnene leger.

Vi har sindssygt mange ridser, da træ gulve tager nemt imod.

Det koster kassen, når man skal flytte, så selv om der bliver sparet 1% op pr mdr, så dækker det ikke omkostninger ved både maling og gulv. (Mener at jeg gav 12.000 for gulve i den sidste lejlighed )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også til de bare gulve. Synes tæpper "sluger" lyset udefra ned i tæppet hvor de bare gulve giver genskæret lysere rum. Det er ihvertfald min opfattelse efter vi fik skiftet til bare gulve. Og gulvtæpper sluger meget skidt hvor man på de bare, kan se når det er beskidt :D

Vi har skumgulv til Julius som vi nok fjerner, når han går...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er personligt klart mest til bare gulve, og i sidste ende giver det så også sig selv, da jeg har støvmideallergi og derfor frarådes gulvtæpper :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ikke læst de andres svar.

Gulve! Jeg hader virkelig gulvtæpper og synes de er maks klamme (jo det synes jeg!). Vi har trægulve i alle rum bortset fra bad og entre der har fliser. Her var gulvetæpper i soveværelse og Ws værelse indtil i februar hvor jeg fik J til at rive det af og smide gulve på ;)

Vores gulv i stuen er ret sart, det er vidst noget billigt skrammel (øhm, læs: standart), og vi er ikke forsigtige, der leges, hamres, kastes osv. Og det er altså slet slet ikke skrækkeligt at se på.

Til gengæld var Ws gulvtæppe super plettet, selvom han ikke måtte spise derinde.

Vi har mærket en tydelig forskel i støvniveauet efter vi droppede tæpperne :super

Edit:

Med støv, rod og det hele (trænger også til gulvvask, men du ved - det gad jeg ikke lige ;) )

28iov7p.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke den store fan af tæpper. De bliver efter min opfattelse ret hurtigt beskidte, og er nær umulige at få ordentligt rene, hvis der kommer gylp eller tis på. Mine svigerforældre var i hvert fald nødt til at skifte gulvtæppet efter vores hund havde tisset på det, og jeg tror ikke det er anderledes med børnetis. Hvis jeg spilder på trægulvet er det nemmere og sige "herregud" og så lige tørre det op. Med gulvtæpper synes jeg det kræver den helt store omgang hver gang med skruppen og masen for at få pletter væk. 

 

Det er rigtigt at trægulve nemmere tager imod ridser mm. men hvordan er det med tæpper og den lim, de bruger under? Kan huske, at jeg har været med til at fjerne et væg-til-væg-tæppe engang, hvor det der gummiunderlag sad mere fast på trægulvet end på tæppet, og det var virkelig svært at få ordentligt af. Gulvet skulle under alle omstændigheder slibes for limrester, og så er man jo lige vidt. 

 

Vi har trægulve over det hele, og vi vasker slet ikke gulve 1-2 gange om ugen. Hvis jeg spilder i køkkenet får det en gang med karkluden, og ved vintertid med salt og støvler bliver der også vasket gulve oftere end om sommeren. Pladsen under spisebordet bliver også taget oftere end resten, men den øvrige stue, Karlas værelse og vores soveværelse bliver kun vasket et par gange om året. :) 

 

Vi har en gulvbeskytter fra ikea til at ligge under Karlas højstol, fordi den bliver trukket en del hen over gulvet. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er I gode! :loveshower Nu glæder jeg mig ligefrem til bare gulve :D Og hey sådan en beskytter har vi faktisk allerede! :lolhit

Tak tak tak for jeres input! :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har gulvtæpper i børneværelserne, mest fordi jeg synes det giver mere varme (vi har det lidt fodkoldt) og er hyggeligere at lege på end trægulv. Samtidig er gulvene så møg skæve, at vi ville skulle betale en formue for at nivellere dem for at lægge trægulv.

I gangene har vi bare gulve og det vil vi også have i stue og soveværelse, når de skal sættes i stand. I køkkenet har vi linolium, der gad jeg godt have noget andet synes hurtigt det bliver grimt og min mand har slået hul på det og det kan man bare intet gøre ved.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har sæbebehandlede gulve i stue og spisestue og det er virkelig dejligt (men de skal så meget olieres eller lakeres på et tidspunkt).. men det er stadig bedre end gulvtæpper, synes jeg ;)

Positive sider:

1. Det er mere allergivenligt (dog ingen allergier her i huset).

2. Man kan nemt se, når det er tid til at gøre rent, da støv og snavs ikke bare gemmer sig i et tæppe.

3. Det er PÆNT :D

4. Ridser fikses nemt ved at hælde en anelse vand på. Så rejser træet sig nemlig igen :) (vist kun ved sæbebehandlede gulve)

Negative:

1. Det kan hurtigt ses, hvis man ikke liiige har fået støvsuget/vasket gulv.

2. Det er hårdt at tvinge en moppe henover (men det er pga. sæbebehandlingen)

Så har vi noget linoleumsgulv i køkkenet. Det er bare SÅ nemt. Let at vaske, allergivenligt og man ser ikke så let snavs på det (mørkt flise-look)

Jeg bryder mig personligt ikke om tæpper. Synes ikke, de er pæne og faktisk synes jeg, at de er lidt klamme. Der gemmer sig så meget støv og snavs i sådan et og de er umulige at holde rene, hvis man spilder på dem..

Og ja, I skal sandsynligvis alligevel have slebet gulvet, hvis I lægger tæppe på.. og hvis tæppet følger med, så skal det muligvis skiftes ved fraflytning og det er også dyrt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Trægulve - always! Væg-til-væg tæpper - never! Kan uddybes hvis du ønsker! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du evt link til sådan en beskyttelsesting? :)

Kan se du har fået link :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er af fuldstændig samme holdning som Stephi-pigen.

Gulvtæpper er virkelig VIRKELIG klamme. Hvis vi er på besøg hos nogle som har gulvtæppe, så sætter jeg mig sjældent ned på det. Det kribler i hele min krop.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er af fuldstændig samme holdning som Stephi-pigen.

Gulvtæpper er virkelig VIRKELIG klamme. Hvis vi er på besøg hos nogle som har gulvtæppe, så sætter jeg mig sjældent ned på det. Det kribler i hele min krop.

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke læst alle svar, men jeg er pro bare gulve! Jeg synes gulvtæppet er umulige at holde ordentlige rene og så nemt blive uhygiejniske. Vi har også allergi i familien, så vi har bevidst fravalgt tæpper. Desuden var tæpper ligeså dyre som at få slebet gulve.

Vi har haft skumgulv til Andrea da hun var helt lille men det har aldrig været et problem med varmen, hverken da vi boede i lejlighed eller nu i hus (lige oven på kælder begge steder).

Evt kan man jo have et mindre (uld)tæppe i ungernes legehjørne?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man undgår vist aldrig, at gulvet skal slibes - en smule ridset bliver det altid. Hvor meget, I skal af med vil afhænge af vedligeholdsordning og gulvenes stand. Du kan jo så starte med at trække tæppernes pris fra beløbet ;)

Tæppe ville være rart i vores soveværelse, hvor det larmer lidt, at vores hund trisser rundt med kløerne på trægulvet, men ellers så er jeg vust trægulvsfan.

Der er ellers hygge og varme i tæpper, men der er det med pletter og støv. Vi har nogle store løse tæpper, bl.a. der hvor junior sidder mest med dit legetøj, og så et skumgulvshjørne (som min mand uafladeligt forsøger at minimere <_< ).

Under spisebordet har vi et meget stort sisaltæppe, som så skiftes med nogle års mellemrum, og en IKEAplade under juniors stol.

Edit: Det er forresten muligt, at skidtet ses mere på trægulv end på tæpper, men det ændrer jo ikke mængden af skidt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke helt lure HVILKET gulvbder er tale om? Altså om der er tale om laminat, afhøvlet træ eller lakeret træ?

Som støvmideallergiker er jeg helt på din mands side, jeg ville ikke kunne bo i et hus med tæpper ;)

Vi har laminatgulve og fliser i stueetagen og lakeret træ på førstesalen. Det på førstesalen er mega skod kvalitet, og er vildt grimt og ridset fra dengang vi var unge og festede :D

Vores laminatgulv er jeg super glad for, vi har to store hunde der virkelig tager nogle ture (det ved de selvfølgelig godt man ikke må indenfor, nogle gange glemmer de det bare :D ), men det er faktisk kun meget begrænsede overfladiske ridser der er i gulvet, og ikke noget man ser.

Dog er det rigtigt nok at man ser alt på sådan et gulv, vi har gudskelov robotstøvsuger, men igen så har vi også to hunde der fælder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har kun et par tæpper i entreen til fodtøj og linoleum i køkkenet - ellers har vi lakeret parketgulv i resten af huset og jeg kunne aldrig drømme om at få væg til vægtæpper! De er ulækre, grimme og stjæler lyset, hvis du spørger mig ;)

Vi har skumgulv til tumlingealder og lammeskind på aktivitetstæppet.

Vi støvsuger 2-3 gange om ugen, men det er primært terrassedør og brændeovnens skyld. Det bliver vasket hver 14. dag, når rengøringskonen er her ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne aldrig finde på at vælge andet end trægulv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER