Barbamama

Bare gulve vs tæpper/linoleum/lignende

66 indlæg i dette emne

Jeg er nok overtræt og pirrelig, men i får godt nok udlagt os med tæpper til at være nogle uhumske svin...

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har forresten den der beskytter til gulvet under en kontorstol i soveværelset. Gulvet nedenunder er faktisk blevet slidt ret så grundigt, specielt når jeg sammenligner gulvet ved spisebordet hvor Pixie sidder på højstolen.

Så jeg ville ikke bruge den ved spisebordet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må også gå imod strømmen og sige jeg synes det er pænt med tæpper hvis man ellers holder dem pænt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bliver da også helt bekymret for, om nogen synes, det har været ulækkert at besøge os :unsure Men jeg kan godt se, at man jo ikke kan vaske et tæppe ligesom et gulv :unsure Omvendt har der altid været meget rent hos min mor, så jeg tror ikke at gulvtæpper "behøver" at være ulækre. Jeg har bare aldrig prøvet andet end tæpper, så er helt overrasket over, hvor mange der siger gulve :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror altså ikke det skal menes så tungt. Og jeg tror virkelig ikke at det handler om at man synes andre er ulækre.

Mon ikke det bare er en af de ting, man kan få fnidder af? Ligesom jeg feks virkelig ikke kan klare svømmehalgulv og synes det er mega ulækkert. Det betyder jo ikke at jeg synes dem der går på det er ulækre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror måske der bliver overfortolket en anelse..

Jeg synes f.eks. også at en gammel Ole-ost er ret klam, men det betyder jo ikke, at alle, der spiser sådan en, er klamme..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arhh altså... Om man vil det eller ej, så sidder der bare vildt meget skidt i tæpper. Det betyder jo ikke folk der har tæpper er klamme ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror måske der bliver overfortolket en anelse..

Jeg synes f.eks. også at en gammel Ole-ost er ret klam, men det betyder jo ikke, at alle, der spiser sådan en, er klamme..

Jeg kan godt tage det og bad jo selv om folks holdninger :)

Men jeg synes ikke, det er sammenligneligt med ost, for det har man jo immervæk ikke spredt rundt i hele lejligheden.

Jeg sætter pris på pointerne omkring at gulvtæpper er sværere at gøre rene, og jeg er helt med på, at ingen har sagt, at JEG er klam, men jeg kan godt blive lidt ked af tanken om, at nogen synes, at noget, jeg har beklædt en stor del af mit hjem med, er ulækkert og at man ikke har lyst til at sidde på det. Og det tænker jeg ikke er en overfortolkning, men rimeligt direkte, hvad der er skrevet. Men omvendt, hvis det er sådan man har det, så er det jo sådan man har det, og det er jo også helt fair.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

@lpd Det er lakeret træ-gulve :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt tage det og bad jo selv om folks holdninger :)

Men jeg synes ikke, det er sammenligneligt med ost, for det har man jo immervæk ikke spredt rundt i hele lejligheden.

Jeg sætter pris på pointerne omkring at gulvtæpper er sværere at gøre rene, og jeg er helt med på, at ingen har sagt, at JEG er klam, men jeg kan godt blive lidt ked af tanken om, at nogen synes, at noget, jeg har beklædt en stor del af mit hjem med, er ulækkert og at man ikke har lyst til at sidde på det. Og det tænker jeg ikke er en overfortolkning, men rimeligt direkte, hvad der er skrevet. Men omvendt, hvis det er sådan man har det, så er det jo sådan man har det.

Jeg tror nu det er de færreste der tænker over det konstant. Mine forældre har gulvtæppe, og det er altså ikke fordi nogen synes det er klamt, eller nogen ikke vil sidde og lege på det. Det er bare ret klamt, hvis man lige sidder lidt og tænker over hvad der gemmer sig af lækre sager i sådan et tæppe - lidt ligesom når man kommer til at filosofere over bakteriemængden på indkøbsvogne og dørhåndtag ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror nu det er de færreste der tænker over det konstant. Mine forældre har gulvtæppe, og det er altså ikke fordi nogen synes det er klamt, eller nogen ikke vil sidde og lege på det. Det er bare ret klamt, hvis man lige sidder lidt og tænker over hvad der gemmer sig af lækre sager i sådan et tæppe - lidt ligesom når man kommer til at filosofere over bakteriemængden på indkøbsvogne og dørhåndtag ;)

Jamen jeg er da også ked af, hvis nogen tænker at (gulvet i) mit hjem er sammenligneligt med indkøbsvogne og også selv om man ikke tænker over det hele tiden. Og nu var der fx en herinde, der skrev noget med, at det kriblede i hende og at hun netop ikke ville sidde på det. Det er da ikke rart :unsure Men som skrevet, så kan (og vil) jeg jo ikke bebrejde nogen, hvordan de har det med det, det er jo som det er :) Jeg blev nok mest af alt "forskrækket" over det, fordi jeg har levet på tæpper og aldrig tænkt over det før :unsure

Noget helt andet er, at jeg ikke tror, at tæpper behøver at være så meget mere ulækre endda. Jeg tror, det afhænger en del af, hvad der ellers sker i hjemmet (må man have sko på, gylpes der, er der tisuheld, er der dyr, hjemmets beboeres personlige hygiejne, osv). Og er enige i at pletter og spildte ting er sværere at få væk, men når vi snakker bakterier, så er de vel så små at de sagtens også kan sidde i revner og ridser i et gulv eller lak som gulvkluden måske ikke lige kommer ned i. ;) (Jeg har faktisk engang i noget mikrobiologi fag-halløj prøvet at gro bakterier fra en lakeret nyvasket negl. Det var ikke rent ;))

Nå men jeg kan godt se pointen med renlighed og den gør mig bestemt gladere for tanken om bare gulve :) Men altså bare for lige at levne plads til at tæpper ikke behøver være beskidte og klamme :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Btw undskyld jeg svarer jer lidt hist og pist :blush

Stephi: Hvordan dulan er støjniveauet blevet mindre af at droppe tæpper? :)

Lise: God pointe at tæppe-udgiften kan trækkes fra høvle-udgiften :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville af princip aldrig vælge gulvtæppe, alene tanken om at de efter 10 år vejer det dobbelte af deres "nyvægt" synes jeg er til at kaste op af og så synes jeg det er så mega ucharmerende når man kommer hjem til folk med ubestemmelige pletter på gulvet fordi det ikke lige har været til at fjerne.....

Vi har trægulv i stueplan og så har vi klinker i kælderplan (simpelthen fordi vi har været uheldige og har haft vandskade 3 gange, og det var en farlig ballade hver gang fordi vandet trak ned i betonen)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er nok overtræt og pirrelig, men i får godt nok udlagt os med tæpper til at være nogle uhumske svin...

Jeg må nok også indrømme at jeg pludselig blev helt flov over at have syntes at et lækkert blødt gulvtæppe på børneværelset kunne være lækkert med bare tæer....

Men er det ikke noget med at en dampvasker (sådan en som man kan vaske gulv med til 1700 kr på tv-shop) netop er til gulvtæpper osv?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Btw undskyld jeg svarer jer lidt hist og pist :blush

Stephi: Hvordan dulan er støjniveauet blevet mindre af at droppe tæpper? :)

Lise: God pointe at tæppe-udgiften kan trækkes fra høvle-udgiften :D

Støvniveauet ville jeg have skrevet ;) støjniveauet er nok steget en smule på Ws værelse fra 'mega højt' til 'MEGA højt' :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må nok også indrømme at jeg pludselig blev helt flov over at have syntes at et lækkert blødt gulvtæppe på børneværelset kunne være lækkert med bare tæer....

Men er det ikke noget med at en dampvasker (sådan en som man kan vaske gulv med til 1700 kr på tv-shop) netop er til gulvtæpper osv?

Jeg ville elske at have sådan en!

I øvrigt, så tænker jeg ikke over det når andre har tæpper!

Jo hvis de er ulækre - men det tænker jeg også over hvis der er bare gulve!

Det handler jo mest om rengøring. Jeg ville simpelthen ikke gide sidde med kartoffelmel og fjerne pletter - slet ikke med en 3 årig, en kravlebaby og en hund i hjemmet. Det ville være så frustrerende - og vi spilder alligevel ret ofte (fx 2 gange mælk i går)..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også fortaler for lakerede trægulve. Det har vi i de fleste rum, og de er dejlig nemme at holde. Og selvom jeg har været fristet af at have tæppe i børneværelset, så er jeg glad for vi ikke har det. Specielt i stuen har vi haft flere uheld (både tis, opkast og det, der er værre....) og det havde sikkert forårsaget et nyt tæppe.

Men det betyder også at jeg har valgt at vi skal have kravlegård til lillesøster, da vi har det lidt fodkoldt - vi andre mærker det ikke, da vi altid har hjemmesko på, men gæster og babyer synes ikke det er det fedeste ;) Det er heldigvis kun nogle få måneder om året.

 

Og jo, det larmer, når Erica går rundt i sine plastik-højhælede prinsessesko, men ellers synes jeg ikke det er slemt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil forresten tilføje til den med uheld på tæpper i børneværelset, at vi mens de er helt små har et tæppe (1x1,2m) på gulvet(der hvor vi leger) der kan klare vaskemaskine. Og den gør at vi faktisk aldrig har fået gylp på vægtilvæg tæppet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Støvniveauet ville jeg have skrevet ;) støjniveauet er nok steget en smule på Ws værelse fra 'mega højt' til 'MEGA højt' :P

Arh dét giver mening! :D

Uf jeg frygter altså lidt for lyddelen af det :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Arh dét giver mening! :D

Uf jeg frygter altså lidt for lyddelen af det :unsure

Jeg synes ikke det er slemt med lyden.

Men som sagt foregår alt leg der kan larme, på skumgulvet.. Og så tumler vi i sengen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bryder mig ikke specielt meget om tæpper, særligt ikke væg-til-væg. Ikke at jeg synes det er decideret ulækkert, men tanken om hvor meget snavs der kan sidde i dem, gør mig en smule utilpas. Derudover trægulve så nemme at holde. Min gamle lejlighed var helt nybygget, da jeg flyttede ind og jeg har altså ikke været specielt sød ved gulvene og alligevel var der ingen store skrammer på det. I min nye lejlighed er gulvene så gamle og grimme, at jeg må gøre ved dem som jeg vil, da de alligevel skal udskiftes om et års tid. Til hverdag ligger jeg ikke mærke til hvor grimme de egentlig er. Det hjalp afsindigt at få møbler ind i lejligheden :)

post-2846-0-33096100-1452007838_thumb.jp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne aldrig selv drømme om at have væg til væg tæpper i min stue. Jeg er også en af dem, der synes det er ulækkert.

Ikke at jeg tænker folk med tæpper er ulækre, men jeg synes altså deres tæpper er.

Men vi har væg til væg tæpper på vores soveværelse og børneværelserne. Der helt bevidst valg og ikke bare noget vi bare lever med, fordi det var i huset - vi har selv købt dem. Jeg synes det er rart i soverummene til bare tæer og når man sidder på gulvet og leger. Havde der været pæne gulve i værelserne da vi overtog huset, havde vi helt sikkert bare beholdt dem og fået nogle løse tæpper til børneværelserne.

Jeg ville virkelig synes det var synd at lægge tæpper i jeres nye lejlighed, BBM. Du skal nok vænne dig til det andet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv astma og husstøvmide-allergi, og af lige netop den grund har jeg gennemtrumfet at væg til væg gulvtæpper er udelukket herhjemme.

Derudover så har det aldrig været i mit barndomshjem, men noget min farmor og farfar har i deres hjem, og derfor noget jeg forbinder med gamle mennesker :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her ser det sådan ud.

Det sorte og grå skumgulv har vi se flere dele til, der kommer på igen, når Sigrid skal mere på gulvet. Så når skum og tæppe sammen.

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå men en lille update:

Vi gik med de bare gulve og jeg vænnede mig egentlig hurtigt til fornemmelsen og har faktisk også en følelse af at det giver både mere luft og lys.

Men hvor er det dog skrøbeligt?!

Jo jo vi har to børn og vi spænder ikke vat på fødderne. Men vi går heller ikke i høje hæle, vi har virkelig været forsigtige med at sætte møbler, vi har sat filtdupper under flere ting og V har faktisk været så træt ovenpå alt det her flytteri, at han tilbringer det meste af sin fritid i vores seng med en bog eller iPad. Men alligevel er det lidt som om at gulvet slår små revner flere steder? Og knasterne smuldrer så der er en slags "hul". Er det virkelig normalt? Kosmetisk set kan jeg sagtens leve med det, det er små ting, som kun see tæt på, men hvis det ser sådan ud nu, så gruer jeg da for om det skal slibes og lakeres fem gange inden vi flytter igen.

Kan vi have gjort noget galt? Eller er trægulve bare sådan med lidt revner og knasthuller og så ser jeg det bare først nu? Jeg kan bare ikke rigtig se, hvordan vi skulle have lavet det?

:unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER