mille1981

Alt det man ikke må...

40 indlæg i dette emne

Når man er gravid er der jo en masse ting man ikke "må". Jeg er ret nysgerrig for at høre om I holder jer fra alt? Eller hvilke områder I synder på...

Ting jeg tænker på er eksempelvis

Parfume

Parabener

Alkohol

Røg

Neglelak

For mange rovfisk

Kaffe

Cola

Hvilke laster har I, som I ikke kan undvære? Også gerne flere end dem jeg lige har listet op...

Da jeg ikke selv er gravid kan jeg ikke selv starte, men jeg kan forestille mig at min største last er parfume... Bruger det i dag kun udenpå tøjet, men må nok hellere stoppe helt, hvis der kommer en bebs i maven en dag...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg prøver så vidt muligt at holde mig fra parabener og parfume men der er enkelte produkter herhjemme jeg ikke har fået skiftet endnu, så der kan jeg godt komme til at bruge noget engang imellem.

Ellers er min største last slik og faxe kondi. Faxe kondi er nok lige så slem som cola hvad ang. koffein, og så er for meget sukker jo hellere ikke sønderlig godt.

Fisk kan jeg også få en del af en gang imellem i form af sushi men der tror jeg ikke jeg når over det anbefalet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

min største last er chokolade og smøger <_<

jeg prøver at holde mit cigaret forbrug til under 10 smøger om dagen indtil jeg selv føler jeg er klar til et rygestopskursus..

Chokoladen er min craving.. Kan simpelthen ikke lade være! <_<

men prøver virkeligt at lade være - har en rittersport til at synge på 3. eller 4. dagen nu, hvilket jeg selv synes er positivt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan simpelthen ikke lade pepsi max være, jeg kæmper, men må opgive.. Inden jeg blev gravid kunne jeg sagtens drikke 1 liter om dagen, men nu prøver jeg at holde det til 2-3 glas :blush :blush

Make-up kan jeg heller ikke undvære, men har dog skiftet det ud med Nilens Jord, så der opretholder jeg lidt god samvittighed..

Men parfume bruger jeg desværre også, men kun et enkelt pift og sprøjter det på mit tørklæde og håber det hjælper lidt på det :unsure :unsure

Men jeg rører ikke alkohol og jeg er anti ryger, så på det område har jeg god samvittighed.. Fisk spiser jeg næsten aldrig, men spiser dog makrel i tomat, torskerogn stegt på panden, fiskefilet osv, men rører ikke tun...

Men det er jo en jungle hvad man må og hvad man ikke må.. Tror nu man på nogle områder skal leve som man hele tiden har gjort og har opretholdt sin sunde fornuft..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg rører ikke alkohol, er ikke ryger og har aldrig drukket kaffe... Når det så er sagt er jeg absolut ikke fanatisk...

Jeg fik farvet hår igår, bruger parfume og gerne cremer med parabener... Jeg spiser også tun og tager en panodil hvis jeg har hovedepine... Drikker desuden også cola zero!

Det var vist alle de slemme ting jeg gør, nå jo der er også gulvtæppe på det kommende børneværelse.

Jeg har en filosofi om at man skal bruge sin sunde fornuft og gøre alt med måde og gøre det DU finder rigtigt!!

Jeg siger ikke det er forkert at holde sig fra alt det man kan finde en artikel om er skadeligt på den ene eller den anden måde, men at man skal gøre det man selv føler der er det rigtige :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmmmm, jeg vist så "hellig" at jeg holder mig fra alt det du remser op. Men jeg har nu brugt parabenfri creme og make-up længe før jeg blev gravid pga eksem og følsom hud. Derfor bruger jeg heller ikke parfume eller spraydeoderant. Min gemal åbner yderdøren, når han sprøjter deoderant på (men det er nu pga min astma)

Jeg har aldrig røget, drak inden graviditeten stort set heller ikke (og nu slet ikke), kaffe og cola har jeg slet ikke lyst til.

Jeg spiser da noget slik, men en god del af det er Nellie Dellie lakridser.

Tunbøffer osv har jeg ikke spist siden graviditeten.

Så kedelig og hellig her :). Men bestemt ikke noget, jeg vil pådutte andre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg rører ikke alkohol, er ikke ryger og har aldrig drukket kaffe... Når det så er sagt er jeg absolut ikke fanatisk...

Jeg fik farvet hår igår, bruger parfume og gerne cremer med parabener... Jeg spiser også tun og tager en panodil hvis jeg har hovedepine... Drikker desuden også cola zero!

Det var vist alle de slemme ting jeg gør, nå jo der er også gulvtæppe på det kommende børneværelse.

Jeg har en filosofi om at man skal bruge sin sunde fornuft og gøre alt med måde og gøre det DU finder rigtigt!!

Jeg siger ikke det er forkert at holde sig fra alt det man kan finde en artikel om er skadeligt på den ene eller den anden måde, men at man skal gøre det man selv føler der er det rigtige :)

Det har vi også. Hvorfor "må" man ikke det?

Jeg tager forresten en hovedpinepille i ny og næ hvis hovedpinen bare er slem og ikke vil gå væk, men jeg prøver at holde det på et minimum og kun tage en af gangen i stedet for to.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har vi også. Hvorfor "må" man ikke det?

Gulvtæppe er i forhold til husstøvmider, allergi osv :)

- Man får bedre indeklima hvis ikke der er gulvtæppe :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

NU er jeg ikke gravid længere men jeg var nok lidt hellig med det hele.. Min mand har nedsat sædkvalitet og vil gerne give min søn de bedste chancer hvad angår det - så jeg holdt mig fra det hele og brugte kun meget lidt make-up :)

Jeg kommer aldrig til at bruge parfume igen - jeg bryder mig ikke om at dufte så kraftigt når jeg hele tiden er så tæt med min søn (amning med videre)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg holder mig faktisk også fra alle de ting du lister op.

Jeg har aldrig brudt mig om kaffe og cola kan jeg sagtens undvære, så det er jo nemt nok. Jeg har været festryger, men røg altid kun, når jeg drak alkohol og det gør jeg selvfølgelig heller ikke mere, så det giver sig selv :-)

Desuden er jeg stoppet med at bruge parfume pga graviditeten og mht. makeup, så har jeg altid brugt Nilens Jord, så det er vist ikke så slemt.

Er der nogen der ved om børn af en gravid der ryger bliver afhænigige af nikotin? :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gulvtæppe er i forhold til husstøvmider, allergi osv :)

- Man får bedre indeklima hvis ikke der er gulvtæppe :)

Nå ja det har jeg da godt hørt et eller andet sted. Det kunne da være vi skal overveje at fjerne det nu når vi begge har allergi i forvejen og den lille derfor er mere udsat.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg holdt mig næsten fra alkohol før og helt fra røg, så de to var nemme. Parfume tager jeg kun på til fest. Har brugt en parabenefri creme i flere år, så den er også fin.

Makeup bruger jeg stadig som jeg plejer, har ikke undersøgt om der er noget slemt i. Min nye pudder er dog fra samme rene mærke som min creme. Showergel og shampoo blev også for flere år siden skiftet ud med mærker som Neutral og Derma hjemme hos os.

Og så drikker jeg ikke kaffe og har aldrig været kaffedrikker. Jeg drikker noget te, men for det meste hvid te, der skulle ikke være koffin i. Da vi var til forældreaften på Herlev Hospital, sagde, at der er så lidt koffein i cola, at et moderat forbrug ikke skader barnet.

De sagde også, at man gerne må spise sushi, men jeg har også hørt at man ikke må, så det har jeg ikke spist siden jeg blev gravid. Tror måske jeg har fået mere (varm) laks end man må, men det skulle vist kun være Østersølaks som er skadelig, og den skulle være rimelig sjælden på hylderne i Danmark, så tror nok jeg er ok med dét.

Brieost og graved laks spiser jeg heller ikke. Min læge har sagt man ikke må få brieost. (Har dog spist brie 1 gang inden jeg vidste jeg var gravid og røget ørred en gang fordi min familie ikke vidste jeg var gravid og jeg var ikke parat til at sige det og blev virkelig presset, dét er jeg ikke så stolt af)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må indrømme at jeg ikke tænker så meget over det ;)

Cremer og parfumer bruger jeg som før, cola drikker jeg ikke meget af da jeg synes det er får sødt.

Til gengæld er jeg begyndt at drikke kaffe igen, men prøver at begrænse det, jeg ryger ikke og alkohol er ikke noget jeg nogensinde har været så vild med...

Er sikker på han kommer ud og er sund og rask ligesom de andre :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror nu også, at jeg var ret hellig med alle de ting du nævner, da jeg var gravid og også mens jeg ammede... undtagen lige cola, som jeg blev helt afhængig af under graviditeten (og er det stadig). Parfume kan jeg slet ikke holde ud den dag i dag, da jeg åbenbart er blevet totalt afvænnet. Min næse er vist blevet lidt sart :rolleyes

Enig i at man kommer langt med sund fornuft.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt ærlig jeg gør faktisk hvad der passer mig og tænker ikke over det.

jeg har mine forholdsregler som er at bruge sin fornuft og hjerne.

Jeg tror alt med måde og fornuft

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Siden jeg ventede min den første er forbudt-for-gravide-listen blevet større og større. Når jeg hører hvordan mine gravide medstuderende taler om: man må ikke drikke cola, kaffe, farve hår, bruge parfume og jeg skal gi' dig. Tænker jeg, uha godt jeg fødte inden alle de restriktioner.

Jeg valgte dog, at stoppe med rygningen da jeg ventede den første og er heldigvis ikke røget i.

Jeg valgte, at lade min sundefornuft råde - for jeg er ikke god til at lytte til alle de dersens advarsler.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er tilhænger af alt med måde og den sunde fornuft...

Kan simpelhent ikke det med at det må du ikke osv... Det ender med at blive for hysterisk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det mest irriterende er når folk begynder at fortælle en hvad man må og ikke må. Det er egentlig de samme "regler" der gælder både for gravide og ikke-gravide.

Cola er usundt - pga. mængden af sukker osv.

Rygning er usundt - pga. de kemiske stoffer osv.

Farvning af hår er usundt - pga. kemiske stoffer der kan være allergifremkaldende

Listen er lang , men det er den samme liste for gravide og ikke-gravide.

Stop så med at være så hysterisk!!!

:sandie

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det mest irriterende er når folk begynder at fortælle en hvad man må og ikke må. Det er egentlig de samme "regler" der gælder både for gravide og ikke-gravide.

Cola er usundt - pga. mængden af sukker osv.

Rygning er usundt - pga. de kemiske stoffer osv.

Farvning af hår er usundt - pga. kemiske stoffer der kan være allergifremkaldende

Listen er lang , men det er den samme liste for gravide og ikke-gravide.

Stop så med at være så hysterisk!!!

:sandie

Undskyld jeg lige spørger om noget der ikke passer her, Men hvordan har du fået dit Eksternt link ind??

Kan ikke finde ud af det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var storryger før jeg fandt ud af jeg er gravid, og stor forbruger af kaffe. Smøgerne er droppet helt, og kaffen er skåret kraftigt ned til en 2-3 kopper iløbet af en dag. Jeg kan ikke både undvære kaffe og smøger!

Desuden så har jeg skiftet cremer mv. ud med noget der er parabenfri og uden parfume, og parfumen er også skiftet ud med en af body shops mere nturlige nogle :-)

Fisk har aldrig rigtig været min livret, så det holder jeg mig så vidt muligt fra!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Undskyld jeg lige spørger om noget der ikke passer her, Men hvordan har du fået dit Eksternt link ind??

Kan ikke finde ud af det..

Du sætter links ind ved at trykke på knappen ved siden af smileyen - når musen kører henover hedder den "Indsæt link". Så kopier du adressen ind og giver den et navn så er det klaret :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er også usundt selvom man ikke er gravid, men der er det jo kun en selv det går udover. Jeg er slet ikk hellig selv, spiser en masse slik, farver hår og går med lidt makeup, men jeg tænker da over luge at springe over parfumen og trække hårfarven en ekstra mdr osv... Og så tænker jeg også på hvordan min min mor levede da hun var gravid med mig, der anede de jo intet om parabener osv og jeg har det bedste helbred man kan forestille sig så jeg tænker at alt med måde må være ok

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt der slet ikke er nogen der nævner rødt kød som en synder. Jeg fik at vide af jordemoderen at man ikke må spise rødt kød, da man kan risikere at der er nogle parasitter i kødet, som kan give barnet haresyge.

Selvom jeg godt vidste det, har jeg altså syndet lidt alligevel. :badgirl

Der er da ikke noget mere kedeligt end en bøf så tør og sej som en skosål, fordi den skal være helt gennemstegt, så jeg har et par gange fået en rød bøf. Jeg har da prøvet at begrænse det, for det var noget jeg spiste en del af før, men hvis jeg skal have bøf skal den altså være rød og saftig.

På andre områder har jeg været mere hellig. Jeg har f.eks. ikke rørt en dråbe alkohol mens jeg har været gravid, er total antiryger, og bruger da også parabenefri cremer. Det der med parabenerne tror jeg dog mere er for ens egen samvittigheds skyld, end noget der egentlig gavner barnet, for jeg har læst at parabenerne gennem hele livet ophober sig i kroppen, og at den eneste måde kroppen kan komme af med det på, er ved at give det videre til fosteret, så især den førstefødte skulle være udsat. Det var vist en artikel i Jyllandsposten for nylig.

Men som mange andre herinde skriver, så er jeg også tilhænger af at man bruger sin sunde fornuft og lytter til sin krop. Man bliver jo vanvittig hvis man skal leve efter alle de regler der efterhånden er stillet op for gravide. Og der er jo kommet masser af sunde og raske børn til verden, selv inden alle de her regler blev listet op, så det tager jeg ganske roligt. Man skal jo også huske at nyde sin graviditet :gravid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser også røde bøffer og sushi for den sags skyld...

Med hensyn til parabener, så findes det også i fødevare, men folk er kun hysterisk med dem i cremer og desuden er det ikke alle parabener der tales om i de artikler i læser om det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter jeg fik min første positive test har jeg holdt mig fra alkohol, at være i samme rum som rygere, slik og det fisk man helst ikke må få..

Jeg tjekkede lige denne tråd ud for at finde ud af de ting man ellers skal passe på og jeg vil fremover mest muligt holde mig fra makeup i hverdagene og kun have parfume på tøjet og helst ikke på huden...

Jeg vil ikke selv mene jeg er fanatisk, men vil helst ikke have der skal ske noget som kan have fatale følger for min fersken :loveshower Min mand har nok kuller omkring hvis vi får et barn med ADHD eller andet, så vil jeg helt sikkert passe på :gravid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER