Prinsessemor

Aspertam i light produkter

44 indlæg i dette emne

eller er det bare en storm i et glas vand?

jeg har efter at blevet gjort opmærksom på det, begyndt at læse de ting jeg kan finde om sødestoffet Aspertam som er i mange light produkter, bla. sodavand og saftevand, ja sågar i det proteinpulver jeg går og spiser.

Jeg må indrømme jeg er blevet skræmt fra vid og sans og har fra den ene dag til den anden taget en kold tyrker på cola zero.

det skulle efter sigende være rigtig rigtig giftigt og på længere sigt få alvorlige konsekvenser for dem som indtager meget af det over en periode, især børn er det som gift for.

Er der nogen af jer der kender til det? evt. kan linke til nogle artikler hvor man kan få mere viden.

Det jeg har læst er det yders kræftfremkaldende og de rotter og mus man har forsøgt sig på med det har dannet hjernesvulster , det indeholder træsprit :( men man vil ikke forbyde det fordi markedet for light produkter er så stort :(

hvad siger du? er det bare en storm i et glas vand eller har du læst om det og kan du evt. oplyse mig lidt mere ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan desværre ikke prale af at vide en masse om det, men kan nævne at jeg selv er ret hys med lightprodukter. For mig hører det ind under kategorien "Hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det det nok også". Og jeg tænker at lightprodukter er jo ikke SUNDE. De feder bare ikke nær så meget. Og jeg er ikke interesseret i at holde vægten bare for at holde vægten, men fordi jeg vil være SUND. Så light-produkter er sådan lidt omsonste i mine øjne. Jeg bestiller altid min cola med sukker, og hvis jeg så synes at jeg har fået for meget sukker, så skifter jeg over til vand. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har ikke hørt om aspertam før du nævner det nu. Men er egentlig også imod light produkter, da jeg er af opfattelsen, at det alligevel ikke fungere, for så skal man bare have mere af det. Jeg synes det er bedre at bruge det, som ikke er light og så bare i mindre mængder.

Og nej jeg er ikke hellig, for drikker da også engang imellem pepsi max eller cola light, når jeg skal have cola, men jeg kan faktisk bedre lide danskvand med citrus...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

jeg kan ikke komme ind på dit link desværre , men prøv at se her

http://www.alun.dk/sund-kost/aspartame.html

http://www.gerner.dk/Aspartam.htm

jeg vil gerne pointere igen at jeg ikke ved hvad der er rigtigt og forkert men at jeg er blevet ret chokeret over de artikler jeg har fundet :(

jeg tænker også, at man skal kigge lidt på, hvem der udsender hvilke informationer. Min opfattelse er, at dit først link ovenover er nogle, som gerne vil fremme andre produkter end lige de light produkter, som briger aspertam. Hvor fødevarestyrelsen, jo netop gerne vil gøre aspertam knap så farlig, da de ikke ønsker at tage det ud af markedet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

eller er det bare en storm i et glas vand?

Aspartam er et problem hvis man lider af Føllings sygdom. Hvis man gør det, ved man det. Ellers er der aldrig nogen der faktisk har kunnet dokumentere nogen af de mange påståede problemer med det.

Det stammer tilbage fra dårligt udførte dyreforsøg hvor man vist fik konstateret at rotter ikke har godt af at få det sprøjtet direkte ind i hjernen i høje koncentrationer, men hvis man indtager det på en lidt mere rimelig måde, er der ikke nogen problemer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nææ det er da ikke ret godt med det link..

Prøv at google ordet, så kommer der en side fra Fødevarestyrelsen op som den øverste :) prøv at læse den..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

JJeg holder mig for det meste fra.. og er glad for light produkter er forbudte i den børnehave nadja skal gå i engang..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aspartam skal man holde sig meget meget langt fra og jeg køber det aldrig. Men det sker jo også at vi får en light cola. Nok ca. 1 gang hver 2. måned. Og jeg er klar over at det er meget aspartam samlet set i et helt liv og det bekymrer mig også. Jeg ville ønske de brugte et andet sødemiddel i light sodavand, så vi kunne nyde den ene cola

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du læser det her review inde fra pubmed

Så gøres der rede for, at man ikke kan fastslå at der er en sammenhæng mellem aspartam og kræft. Den undersøgelse der fortalte at der var en sammenhæng bliver faktisk kritiseret i den her artikel, især da man mener den har problemer med sin validitet.

Så jeg tror ikke du behøver være så bekymret. :)

De sider du linker til er absolut ikke valide, de har helt sikkert taget det af forskningen de kan bruge og har set stort på det der har talt imod deres budskab. At myndighederne ikke vil forbyde stoffet, fordi der er så stort et marked for det, det lyder lige lovligt konspirationsteoretisk for mig. ;) Hvis det viser sig at det er desideret sundhedsskadeligt, så ville de selvfølgelig gå ind og lovgive imod det. :)

Jeg drikker ikke selv cola zero, og spiser/drikker ikke noget med aspartam i, ikke pga. den påståede kræftrisiko, men fordi jeg får ondt i maven af det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis du læser det her review inde fra pubmed

Så gøres der rede for, at man ikke kan fastslå at der er en sammenhæng mellem aspartam og kræft. Den undersøgelse der fortalte at der var en sammenhæng bliver faktisk kritiseret i den her artikel, især da man mener den har problemer med sin validitet.

Så jeg tror ikke du behøver være så bekymret. :)

De sider du linker til er absolut ikke valide, de har helt sikkert taget det af forskningen de kan bruge og har set stort på det der har talt imod deres budskab. At myndighederne ikke vil forbyde stoffet, fordi der er så stort et marked for det, det lyder lige lovligt konspirationsteoretisk for mig. ;) Hvis det viser sig at det er desideret sundhedsskadeligt, så ville de selvfølgelig gå ind og lovgive imod det. :)

Jeg drikker ikke selv cola zero, og spiser/drikker ikke noget med aspartam i, ikke pga. den påståede kræftrisiko, men fordi jeg får ondt i maven af det..

Det er vel ikke anderledes end at de ikke forbyder tobak, alkohol, slik og usundt fedt? Jeg tror nu nok, at aspertam ville blive forbudt, hvis der var belæg for at det i sig selv slog ihjel, men jeg tror absolut også at der er (store) markedshensyn med i det, når de ikke forbyder det. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enige med Meggers, jeg tror bestemt ikke man skal undervurdere markedeshensyn ikke kun med aspertam men med mange andre usunde ting.

så kan man jo mene hvad man vil om det er konspirationsteoretisk eller ej, men penge er penge og salg er salg , ligesom meggers påpeger det er med cigaretter alkohol og fed mad :)

min kammerats bror har skrevet opgave om det og har gravet dybt i det, og han ville aldrig røre noget hvor der er aspertam i.

Du skriver også du får ondt i maven af det, hvilket jeg også gør når jeg får det i større mængder, det er da for mig også et advarselslampe ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror, der er den "finesse" ved alle smarte kemiske produkter, at de måske virker harmløse NU men at det ikke nødvendigvis betyder at folk ikke bliver hundesyge af det om 10-20 år... Der var også engang de der p-piller, hvor kvinderne (eller var det deres børn når de så gik af p-pillerne?) blev frygteligt handicappede... Jeg tror på, at det er muligt at lave en undersøgelse, der dokumenterer en skadelig virkning, men jeg tror ikke på at man kan lave en undersøgelse der med 100%s sikkerhed "frikender" produktet. Der kan altid være noget man ikke har undersøgt eller virkninger, der kommer senere.

Altså jeg synes omvendt ikke, at man skal være hysterisk. Eller det må man da selv om, men JEG gider ikke være hysterisk ;) Jeg har da endnu ikke hørt om "død ved sødemiddel". Og hvis jeg deler en cola med min mor, så er den som regel også sukkerfri, fordi hun er lidt sukker-hys. Og jeg spiser også tonsvis af slik, og der er OGSÅ meget "gift" i (farvestoffer, konserveringsstoffer, smagsstoffer... Ad egentlig!). Og jeg sprøjter mig til med parfume OG jeg tager pt. solariesol (det er dog KUN fordi jeg snart skal giftes :loveshower). Så jeg vælter mig i giftige og usunde sager. :P

Men jeg ville aldrig bilde mig ind at sødemidler IKKE var giftige. Som jeg skrev tidligere, hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det det nok også. Og hvis flere af jer får ondt i maven af det, så fortæller det også mig, at det ikke hører til i kroppen. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er enige med Meggers, jeg tror bestemt ikke man skal undervurdere markedeshensyn ikke kun med aspertam men med mange andre usunde ting.

så kan man jo mene hvad man vil om det er konspirationsteoretisk eller ej, men penge er penge og salg er salg , ligesom meggers påpeger det er med cigaretter alkohol og fed mad :)

min kammerats bror har skrevet opgave om det og har gravet dybt i det, og han ville aldrig røre noget hvor der er aspertam i.

Du skriver også du får ondt i maven af det, hvilket jeg også gør når jeg får det i større mængder, det er da for mig også et advarselslampe ;)

Selvfølgelig er der markedshensyn at tage, men hvis man virkelig mente det var så skadeligt, så ville man helt sikkert lovgive mod det. Se bare på alkohol, cigaretter og fed mad. Her er man jo gået ind og har lovgivet sig til nogle barrierer der på sigt vil få forbruget af det til at falde. :)

Jeg får så ondt i maven af mange andre ting, også selvom de er sunde, så det tager jeg bestemt ikke som en advarselslampe, min mave er bare sart. ;)

Jeg skrev det ikke for at få dig til at drikke lightsodavand osv. men det var bare for at få et mere nuanceret syn på sagen, istedet for de ensporede links du lagde ud. :) -hermed ikke sagt at du er ensporet :) men som jeg tidligere har nævnt, så er kilderne meget lidt objektive.

Hvor var det din kammerats bror skrev opgave om det, og hvilken type opgave var det, bachelor, speciale mm.? Er da lidt nysgerrig efter hvilket niveau opgaven er skrevet på, da det godt kan have noget at sige mht. validiteten. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvfølgelig er der markedshensyn at tage, men hvis man virkelig mente det var så skadeligt, så ville man helt sikkert lovgive mod det. Se bare på alkohol, cigaretter og fed mad. Her er man jo gået ind og har lovgivet sig til nogle barrierer der på sigt vil få forbruget af det til at falde. :)

Jeg får så ondt i maven af mange andre ting, også selvom de er sunde, så det tager jeg bestemt ikke som en advarselslampe, min mave er bare sart. ;)

Jeg skrev det ikke for at få dig til at drikke lightsodavand osv. men det var bare for at få et mere nuanceret syn på sagen, istedet for de ensporede links du lagde ud. :) -hermed ikke sagt at du er ensporet :) men som jeg tidligere har nævnt, så er kilderne meget lidt objektive.

Hvor var det din kammerats bror skrev opgave om det, og hvilken type opgave var det, bachelor, speciale mm.? Er da lidt nysgerrig efter hvilket niveau opgaven er skrevet på, da det godt kan have noget at sige mht. validiteten. :)

Det var PHD :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var PHD :)

ja ok, så kan jeg godt se den burde være valid. ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg siger heller ikke man skal tro på alt hvad man høre, og som jeg skrev i mit første indlæg kender jeg (endnu) ikke nok til tilsætnings stoffet.

jeg mener bare man ikke altid skal stole blindt på sundhedsstyrelsen og andre kilder.

Bla. pga markedeshensyn men også fordi man ikke nødvendigvis ved hvad bivirkninger det har for os om 10 år

Jeg er bestemt ikke hysterisk og sidder faktisk og drikker en cola zero nu, bare fordi jeg virkelig havde lyst, men jeg vil ikke drikke 4 dåser om dagen mere som jeg har gjort :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg tænker som jeg før har nævnt, at man også skal kigge på afsenderen af det skrevet. Hvem og hvilke tanker er der bag. modstanderne, det første link, som bliver henvist til, det er i hvertfald nogle, som ønsker livsstilsændring hos folk og at de køber alternative produkter.

Fødevarestyrelsen derimod de skal både tage hensyn til forbrugerne, men også til firmaerne bag, derfor er de nød til at både fortælle om bivirkningerne ved produkterne, men ikke så voldsomt som andre, da der også skal kunne sælges bla. cola light...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg elsker min cola zero!! Og vil til enhver tid vælge det frem for almindelig sukker cola. Da jeg får ondt i maven af al det sukker og det IKKE har nogen særlig god indvirkning på mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg undgår helst vare med aspertam.. Det får jeg nemlig dårlig mave af.. Og så har jeg også rørt og læst og kræftrisikoen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ønske de brugte et andet sødemiddel i light sodavand, så vi kunne nyde den ene cola

Der er ingen andre sødemidler der er så velundersøgte som aspartam, netop fordi der er så mange udokumenterede påstande om dets skadelige virkninger. Og det er stadig tilladt i omtrent alle lande.

Det betyder enten at der er en enorm konspiration af læger, statistiskere, sundhedsstyrelser, biokemikere, fødevareproducenter, politikere og hvad ved jeg - eller at stoffet er uskadeligt.

Jeg ved godt hvilken af de to muligheder jeg finder sandsynlig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror, der er den "finesse" ved alle smarte kemiske produkter, at de måske virker harmløse NU men at det ikke nødvendigvis betyder at folk ikke bliver hundesyge af det om 10-20 år...

Aspartam har været på markedet i næsten 40 år. Det blev opdaget i 1965 og godkendt i USA i 1974.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har ikke hørt om aspertam før du nævner det nu. Men er egentlig også imod light produkter, da jeg er af opfattelsen, at det alligevel ikke fungere, for så skal man bare have mere af det. Jeg synes det er bedre at bruge det, som ikke er light og så bare i mindre mængder.

Og nej jeg er ikke hellig, for drikker da også engang imellem pepsi max eller cola light, når jeg skal have cola, men jeg

Enig her! Jeg tror generelt ikke på de der light produkter... Drikker stortset aldrig saftevand og sodavand drikker jeg gennemsnitligt 1 gang om ugen, så med det forbrug synes jeg at livet er for kort til light-produkter

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu kan man jo finde godt og dårligt om ALT på nettet, så derfor skal man nok også læse ALT med en vis skepsis. Der har været rigtig meget oppe om light-produkter og noget er sikkert rigtigt, men omvendt så har VI det sådan, at fødevareministeriet (eller hvem det lige er?) nok ikke godkender produkter, som er BEVIST dødsensfarligt! Sukker er giftigt, salt er giftigt, vand er giftigt, i STORE mængder vel at mærke! Du vil kunne finde oplysninger om død og ødelæggelse ifm. stortset ALT, hvis du søger længe nok og det må man så vælge en måde at forholde sig til.

Vi drikker ZERO og det har vi ikke planer om at ændre, for hvis vi ikke drak det, ville vi få for meget sukker istedet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER