Bamse&Kylling

"lillebrøster"

18 indlæg i dette emne

Det er nok mest et indlæg til jer med flere børn, men alle er velkomne til at give deres besyv med :)

 

 

Jeg har det lidt svært med at kalde baby i maven for lillebror. Jeg har det ikke svært med at det er en dreng denne gang, men jeg har det svært med selve det mærkat, at han "bare" er lillebror. Han er sin egen lille person og ikke kun lillebror! Jeg hader, når andre spørger mig, hvordan lillebror har det og vil meget hellere at de siger "hvordan har baby det" eller lignende. Min svigermor spurgte en dag, hvordan lillebror har det og min første tanke var "hvem?", haha! Ej, men i min verden er han ikke bare lillebror...

 

Vi er ret sikre på, at vi har et navn klar og vi bruger det også herhjemme, men J vil ikke have, at andre ved det endnu. Jeg vil SÅ gerne sige det til alle, netop så han ikke bare er lillebror, men kan blive kaldt sit navn.

 

Talte med J om det i går og eksempelvis kalder jeg kun min søster for søster, aldrig for storesøster og hun kalder heller ikke mig for lillesøster. Hvorimod han kalder sin bror for storebror og omvendt er han lillebror. 

 

Jeg kan selvfølgelig godt se det smarte i, at AB ved, at det er hendes lillebror, men det skal hun jo nok lære!

 

Jeg var ved læge en dag for lææænge siden og overhørte en mor med sin pige på ca. 4 år og en babydreng i barnevogn. Minimum 5-7 gange hørte jeg moren og pigen omtale ham "lillebror" og på intet tidspunkt hans navn. Det synes jeg altså er mærkeligt!!!!

 

Er der andre der har lidt af de samme tanker? Eller er det bare mig der er helt skør??  :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi bruger meget lillebror og storebror herhjemme :) Og selvom vi kalder dem det, så er de da stadig Lauge og Magne også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke 2 børn endnu, men jeg kan 100% følge dig.

Jeg har det selv lidt svært ved at finde det helt rigtige udtryk for det næste barn vi skal have. Jeg synes det klinger forkert at sige "2'er", for det lyder så 2.rangs på en eller anden måde. Vi har også snakket om vi vil kende kønnet denne gang. Og selv. Om det er praktisk og nok nemmere for Karla at forholde sig til, så er jeg også bange for, at det bliver "lillebror" eller "lillesøster" før "baby", "den lille" etc. Vi er dog enige om, at vente til efter fødslen med at give et navn, hvilket nok forstærker "lillebror"/"lillesøster".

Men på den anden side, så tror jeg, at lige så snart den lille har fået et navn, så kommer det først. Og så længe vi bruger "lillebror"/ "lillesøster" lige så meget som "storesøster", så går det nok lige op. Det vigtige for mig er bare, at den lille ikke vokser op med en følelse af, at h*n bare er lillebror/lillesøster, men sin egen. Hvis man bruger det på en positiv måde, og ikke bare som en mere upersonlig betegnelse (ligesom det eksempel du brugte med den 4. Årige og lillebror) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det også lidt svært ved det når jeg høre en mor sige kan du give det til lillesøster, eller kan du gå hen til storebror. Altså hvor man betegner sådan i stedet for deres navn.

 

Her i huset, siger vi stort set aldrig storebror og lillesøster. Sebastian på snart 7 år, kender godt deres betegnelser, men jeg er faktisk ikke sikker på Cassandra 2,8 år helt kender det. Så ofte kan vi ikke bruge det, men bruger deres navne istedet.

Jeg kalder heller ikke min lillesøster for lillesøster, men kan selvfølgelig godt betegne hende sådan overfor andre, men det er jo for nemhedens skyld og fordi hun nu engang er min lillesøster, men hun hedder det ikke :)

Ligeledes kan Sebastian også godt være stolt overfor andre og sige med stolthed i stemmen, det er min lillesøster, hun hedder Cassandra. Så han er stolt over deres roller og det synes jeg er fint, men det gælder overfor dem begge og er bare stolt over hans relation til hende :)

 

Vi fandt først Cassandra's navn da hun var født, men jeg kan faktisk ikke huske hvordan vi omtalte hende imens hun lå i maven. Jeg tror vi sagde den lille om hende, men kan ikke huske det 100 % og det var ikke noget vi rigtig opmærksomme på.

Havde vi fundet hendes navn tidligere, så var det det vi havde omtalt hende som, det gjorde vi med Sebastian, da vi længe havde besluttet hans navn. Da vi havde fundet hendes navn, så var hun Cassandra og blev ikke betegnet på anden vis.  

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I både min og mandens familie bruger vi bare søster og bror. I S's familie har han dog 2 storebrødre og en tvillingebror (og en søster, men der er kun een), og der siger alle nogle gange "ældste bror/næstældste bror/tvilling", men kun til folk som ikke ved hvem de er, hvis man siger deres navn..

Jeg har bare en søster, selvom hun er min storesøster ;)

Jeg tror ikke, at vi kommer til at bruge storesøster/lillesøster/bror om baby i maven.. Det bliver nok bare baby indtil den bliver født..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har brugt baby mens jeg var gravid - og nu bruger vi så lillebror (men M. Kalder ham baby) fordi vi stadig er usikre på navnet :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har jeg egentlig ikke tænkt så meget over :chin:

 

Vi kalder baby i maven for lillesøster og Filippa taler meget om at blive storesøster. Når lillesøster kommer ud og får navn, tænker jeg, at vi primært kalder hende det. Kunne godt forestille mig, at storesøster vil hænge ved hos Filippa i lang tid.

 

Ingen af os har søskende, så har ikke den store erfaring ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme er det forskelligt.

Vi bruger ofte navne, forbogstaver eller kælenavne.

Det er faktisk sjældent, at Logan omtales som "lillebror" - jeg tror faktisk det kun sker, hvis Maliva selv kalder ham det. :)

 

Men sådan i det daglige - så siger jeg ikke "gå lige hen til lillebror med den" - men jeg vender den ofte til "gå lige hen til DIN lillebror med den" eller "gå hen til Logan med den".

Hvis Logans "kælenavn" skulle være lillebror, så skulle jeg jo også kalde M for storesøster hele tiden :P 

Det magter jeg bare slet ikke :D

 

Jeg finder det ikke unaturligt at kalde min storebror, for storebror - men nu har jeg også 10 halvsøskende på min fars side, en HEL storebror og en halv lillesøster på min mors side - så betegnelserne skal næsten med ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, jeg har det ligesom dig. Og jeg kan ikke forlige mig med "lillebroester" :D

 

Allerhelst navn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Felix kalder konstant Asger for min baby. Men vi har nu også tit brugt storebror og lillebror. Har ikke tænkt over det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er det ligeligt fordelt om vi kalder hende lillesøster eller Liff ;)

jeg siger ofte til Luna at jeg skal tilbage på sygehuset og passe på lillesøster ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kalder ofte A for lillesøster, og jeg må erkende at jeg slet ikke kan se noget "skidt" ved det :unsure

Uanset hvordan man vender og drejer det, så ER det en del af deres identitet at være enten lillesøster/bror eller storesøster/bror, og det bliver de hverken mere eller mindre af om man kalder dem ved "titel" eller ej.. Og mon ikke de nok skal udvikle deres helt egen unikke personlighed, uanset hvad man har kaldt dem mens de var babyer :)

Når man overhører andre kalde babyer for lillesøster/lillebror, så kan det jo være fordi babyen ikke har fået et navn endnu. Det giver jo ikke babyen mindre "ret" til at være sig selv, og babyen er jo absolut ikke "nedgraderet" bare fordi man kalder ham/hende for lillebror/søster :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fra 14+1, kønsscanningen, kaldte vi William for William, det havde vi det begge bedst med. Før 14+1 var det "baby".

Jeg tror det bliver præcis ens næstegang. Vi har navne klar :P ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi snakkede om Lillesøster eller baby, da jeg ventede Liva og da jeg ventede Pixie. Mest så de større søskende kunne forholde sig til det. Jeg har med vilje undladt at fortælle søskende navnet på babyen i maven før fødslen. Men det var så mest pga de dårlige erfaringer jeg fik, da jeg ventede Freja. Jeg gider simpelthen ikke alle de dumme kommentarer, som folk kan komme med, når de hører navnet. Og ofte var det sådan at de troede det var op til debat, bare fordi jeg ikke havde født :rolleyes

Det var mest kælenavne vi brugte under ventetiden, så der var det bebs, bøvs eller mumi :)

 

Jeg kalder selv min lillebror for bror og K kalder hans brødre for bror i omtale. Evt kan der siges enten lille eller storebror, hvis det er noget der kræves for at få en bedre forståelse.

For mig gør det intet når folk siger store eller lillesøster om mine piger. Det er jo hvad de er. Intet skidt i det. Liva spørger ofte Pixie om hun vil komme hen til storesøster med det, så for hende betyder titlen noget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi kalder ofte A for lillesøster, og jeg må erkende at jeg slet ikke kan se noget "skidt" ved det :unsure

Uanset hvordan man vender og drejer det, så ER det en del af deres identitet at være enten lillesøster/bror eller storesøster/bror, og det bliver de hverken mere eller mindre af om man kalder dem ved "titel" eller ej.. Og mon ikke de nok skal udvikle deres helt egen unikke personlighed, uanset hvad man har kaldt dem mens de var babyer :)

Når man overhører andre kalde babyer for lillesøster/lillebror, så kan det jo være fordi babyen ikke har fået et navn endnu. Det giver jo ikke babyen mindre "ret" til at være sig selv, og babyen er jo absolut ikke "nedgraderet" bare fordi man kalder ham/hende for lillebror/søster :unsure

 

Det tror jeg egentlig at jeg er meget enig med dig i.... uden at have tænkt så synderligt meget over det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Well, jeg har kun et barn - og han hed "mini" eller "baby", indtil han blev født :) Men, min umiddelbare tanke er, at selvom jeg principielt godt kan se dit synspunkt, så er det ikke sådan, det føles for mig. At være nogens bror eller søster er for mig et stort priviliegium, så det ville jeg ikke være ked af at understrege - jeg kalder i øvrigt mine søstre for "søs" lige så ofte, som jeg bruger deres navne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Well, jeg har kun et barn - og han hed "mini" eller "baby", indtil han blev født :) Men, min umiddelbare tanke er, at selvom jeg principielt godt kan se dit synspunkt, så er det ikke sådan, det føles for mig. At være nogens bror eller søster er for mig et stort priviliegium, så det ville jeg ikke være ked af at understrege - jeg kalder i øvrigt mine søstre for "søs" lige så ofte, som jeg bruger deres navne :)

Jeg er såmænd også både glad og stolt over at min søster er min søster og jeg har heller aldrig selv bare følt mig som lillesøster, men tværtimod som min egen person :)

 

Jeg synes i bund og grund også, at det er anderledes, når først han er her. Han ER jo AB's lillebror, men han er endnu mere sin egen.. Jeg er heller ikke nervøs for, at nogen vil kalde ham lillebror i stedet for navn, det er mest overfor AB at jeg synes det er så underligt, at folk siger til deres børn "kan du give den til lillebror" osv.

 

Jeg er glad for, at jeg overordnet set ikke er helt alene med mine tanker :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her blir baby enten kaldt "baby" eller "lillesøster"

Og det er simpelhen fordi at Noah fra før han viste jeg var gravid har sagt at han gerne ville have en lillesøster.

Sidst sagde jeg også "hun" om babyen i maven.

Sagde det var en PIGE indtil HAN, blev født og viste at HAN var en dreng. Hvilket vires søn så gjorde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER