Mistel

Jeg tror, min søn er en bølle...

10 indlæg i dette emne

Hej piger.

 

Her forleden var vi til juletræsfest med Vitus, som er 13-14 mdr. Det var rigtig hyggeligt - Vitus havde en fest. Især med at stjæle de andre børn æbleskiver (gerne ud af munden på dem) og skubbe til dem, hvis de stod i vejen. Jeg kommenterer overfor min veninde, som har sin søn i samme VS som Vitus, at han vist er en rigtig bølle - hvortil hun fortæller mig, at hun havde set ham skubbe en anden dreng sådan ca. 3 gange indenfor nogle minutter, fordi han "stod i vejen". Hm ja. Det er da meget sjovt, eller? Altså, jeg ved sgu ikke rigtig. Derhjemme er han en sød, nem og i det store hele glad dreng. Hvis det sker i VS må jeg regne med at pædagogerne gør, hvad der skal gøres. Udover det aner jeg faktisk ikke, hvordan man forklarer et barn på godt et år, at man ikke må skubbe. Omvendt synes jeg overhovedet ikke det er ok, at han skubber. Jeg ved så heller ikke, om det bare er sådan børn er i den alder? Så helt ærlig - hvad skal jeg gøre? Skal jeg overhovedet gøre noget - han er jo meget lille? Eller? Nogle bud?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Han er jo vildt lille og impulsstyrret. Hvis det reelt var et problem, ville pædagogerne jo tage fat I jer og snakke om det.

Mine drenge er 12 mdr. nu og de bider og puffer til hinanden hele tiden, det er jo det, de kan. Vi øver i at ae i stedet og stopper dem og afleder, når vi lige ser det. Men de har ikke noget sprog og forstår jo ikke så meget - så 'skæld ud' og opdragelse er de imo ikke helt klar til endnu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det der sker i VS kan du ikke gøre så meget ved! Men hvis det hjælper dig så spørg vs hvad de gør dernede! Det er ikke rart at tro at ens barn er en bølle!

Btw er det altså HELT normalt for alderen :kiss de skal jo lige lære hvad der er ok!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det der sker i VS kan du ikke gøre så meget ved! Men hvis det hjælper dig så spørg vs hvad de gør dernede! Det er ikke rart at tro at ens barn er en bølle!

Btw er det altså HELT normalt for alderen :kiss de skal jo lige lære hvad der er ok!

:ditto Enig :)

I privat regi, ville jeg stille og roligt sige til ham, når han gjorde det, at man ikke må skubbe de andre børn og tage deres mad. Og så plejer jeg, at sige til de andre børn (Valdemar har nemlig også været en bølle og er det til tider stadig ;)), at han ikke helt forstår endnu, at han generer dem, men at de gerne må sige til ham, at de ikke vil have det, eller tage fat i mig, hvis han bliver ved :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ååh, jeg har det præcis lige sådan! Og for at gøre det helt fuldendt, så er han inde i en bidefase for tiden! :boo Han er bare voldsom når han leger, og han kan ikke det der 'ae ae' men får tit givet en lussing i stedet.. Det er jo ikke ond mening, han vil bare gerne i kontakt.. :unsure Jeg kan bare slet ikke bære tanken om at andre skulle se min søn som en bølle! :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En på 1 år kan aldrig være en bølle! :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er helt normalt for alderen og jeg tror ikke der er så meget andet at gøre, end at introducere "ae, ae" metoden og give det tid.

Vi var så "bestemte", hvis Maliva slog, skubbede eller sparkede bevidst. Der fik vi øjenkontakt og sagde et bestemt "Ah, ah!" 

I dagplejen var der ikke noget - andet end det der var normalt.

Som DP sagde: hun prøver sine styrker og grænser af og det er helt naturligt :)

DP gjorde ikke så meget ud af det, medmindre at børnene kom op og toppes og ikke kunne finde ud af at lege sammen. 

 

Enhver mor med et barn over 1 år, ved at det er en fase de går igennem - så jeg tror da ikke at der er nogen der tænker at din dreng er en bølle.

:kram :kram :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med de andre :) med Lise forsøgte jeg at holde mig tæt ved og være lidt forudseende, så jeg kunne "guide" hende lidt rundt og stoppe hende i at skubbe. Jeg sagde bare "ikke skubbe" mens jeg kiggede meget bestemt på hende og ledte hende uden om barnet eller bare tog hendes hænder væk, hvis vi ventede på tur i kø fx.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silje har også været en "bølle" det var fordi hun havde svært ved at læse andre børns intentioner nogen gange. Dvs hvis de kom løbende hen til hende troede hun straks at de ville noget negativt. Vi brugte meget at sætte ord på situationerne. Ex: Se drengen smiler, han vil bare lege. Det hjalp meget. Hun har både skubbet og bidt, men når man ikke er der i situationen kan man ikke sige så meget men måske være obs på at vuggestuen er opmærksomme :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1000 tak for svar alle I søde piger! :) De har ikke sagt noget nede i VS, så jeg må gå ud fra, at det ikke er værre eller mere end hvad man kan forvente. Jeg tror måske bare, at jeg blev lidt overrasket over at mit lille englebarn også kan have horn i panden! ;) Jeg vendte den lige med min chef, som dels er uddannet pædagog i tidernes morgen, dels har et hav af børn selv. (4=hav! ;)) Han kiggede på mig også, nå ja, men det ser jo også sjovt ud når de falder!  :rolleyes Hehe. Og så i øvrigt at sige det må du ikke, når han gør det. Og når han så glemmer det og gør det igen, så gentag. Og så i øvrigt tage det stille og roligt. Og det er jo dybest set det I andre også siger :) Jeg blev bare lidt i tvivl om, hvor meget man kan forvente/forlange af sådan en lille en at styre den slags. Så er det dejligt, man kan spørge jer til råds! Tak for det!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER