23 indlæg i dette emne

Jeg elsker SKAT! Selvfølgelig er det da mega ærgeligt at se alle de penge forsvinde fra kontoen hver måned, men nøj hvor er det godt givet ud! Tænk sig at vi kan uddanne os gratis ril næsten alt og at det ikke er et spørgsmål om penge hvis nogen i nær familie blir ramt af kræft og lignende.

Selvfølgelig er det altid til diskussion hvad der skal dækkes af skatten og hvad der ikke skal, men overordnet set synes jeg det er dejligt at bo i sådan et land som er så sikkert. Men jeg er også af den holdning at det sagtens kan betale sig at arbejde, selvom mange siger at man ikke har mulighed for at blive rig i et land som Danmark - så synes jeg nu ikke det er tilfældet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er meget enig med Mette!

Derudover vil jeg sige at jeg synes det virker UNDERLIGT når de reklamerer så forholdsvis meget for sig selv. Bruger de mine (eller min mands, mine penge fra SU kan jeg ikke brokke over) penge på at lave lang reklame OG vise den i bedste sendetid på tv2?

Det ligesom med PostDanmark og DSB - vi har jo ikke noget valg alligevel, så drop dog de reklamer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helt enig med Mette.

Dog synes jeg, der er nogle ting, der fungerer på en underlig måde.. eks, hvorfor skal jeg selv indberette, hvad jeg regner med at tjene i år? Burde det ikke kunne ske automatisk via indberetning fra mit arbejde?

Har ingen idé om hvorvidt det i praksis ville være smartere, tænker bare, at der jo er ret mange, der ikke kan finde ud af det (mangler undervisning i økonomi i folkeskolen), så måske det ville være bedre, at det skete automatisk?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg betaler min skat med glæde, det gør jeg virkelig.. Men enhver anden virksomhed var gået konkurs med så dårlig service, og så dårligt styr på egne regler! Jeg har ikke noget positivt at sige om skattevæsnet, men jeg er stor fan af princippet! Giver det mening? :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mener Kamilla ikke mere SKAT altså instansen der inddriver skat, fremfor det at betale skat? For der er jo stor forskel...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

On 2. sep. 2014 at 0:38 PM, blomst27 said:

Mener Kamilla ikke mere SKAT altså instansen der inddriver skat, fremfor det at betale skat? For der er jo stor forskel...

Jo, præcis!

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg betaler min skat med glæde, det gør jeg virkelig.. Men enhver anden virksomhed var gået konkurs med så dårlig service, og så dårligt styr på egne regler! Jeg har ikke noget positivt at sige om skattevæsnet, men jeg er stor fan af princippet! Giver det mening? :D

Det giver god mening :) Og tak!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg elsker SKAT! Selvfølgelig er det da mega ærgeligt at se alle de penge forsvinde fra kontoen hver måned, men nøj hvor er det godt givet ud! Tænk sig at vi kan uddanne os gratis ril næsten alt og at det ikke er et spørgsmål om penge hvis nogen i nær familie blir ramt af kræft og lignende.

Selvfølgelig er det altid til diskussion hvad der skal dækkes af skatten og hvad der ikke skal, men overordnet set synes jeg det er dejligt at bo i sådan et land som er så sikkert. Men jeg er også af den holdning at det sagtens kan betale sig at arbejde, selvom mange siger at man ikke har mulighed for at blive rig i et land som Danmark - så synes jeg nu ikke det er tilfældet

 

 

Jeg er meget enig med Mette!

Derudover vil jeg sige at jeg synes det virker UNDERLIGT når de reklamerer så forholdsvis meget for sig selv. Bruger de mine (eller min mands, mine penge fra SU kan jeg ikke brokke over) penge på at lave lang reklame OG vise den i bedste sendetid på tv2?

Det ligesom med PostDanmark og DSB - vi har jo ikke noget valg alligevel, så drop dog de reklamer!

 

 

Helt enig med Mette.

Dog synes jeg, der er nogle ting, der fungerer på en underlig måde.. eks, hvorfor skal jeg selv indberette, hvad jeg regner med at tjene i år? Burde det ikke kunne ske automatisk via indberetning fra mit arbejde?

Har ingen idé om hvorvidt det i praksis ville være smartere, tænker bare, at der jo er ret mange, der ikke kan finde ud af det (mangler undervisning i økonomi i folkeskolen), så måske det ville være bedre, at det skete automatisk?

Tak for jeres svar piger.

Som Blomst27 skriver og som jeg har rettet øverst nu, så mener jeg mere SKAT som instans og ikke selve det at betale skat. Kan godt se, at det ikke var så godt uddybet i mit første indlæg.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår også spørgsmålet som virksomheden SKAT.

Jeg har ikke meget positivt at sige, jeg har et meget negativt syn på SKAT som virksomhed. Jeg synes de har aaaaaalt for store magtbeføjelser og det ridsler mig koldt end af ryggen og minder mig om DDR tiden når jeg hører om totalkontroller med politi og SKAT, ligeså med andre af deres beføjelser.

 

Med hensyn til det at betale SKAT, der er jeg ikke enig i besvarelserne. SKAT som koncept synes jeg er fint, det er godt at vi betaler til veje, skoler, sygevæsnet m.m. og tager vare på hinanden. Men den skat man betaler i DK, jeg synes den er helt til grin høj og danskerne får ikke særlig meget for skattekronerne, jo en masse bureaukrati. Med den skat i betaler, så burde i havde de BEDSTE skoler, de BEDSTE hospitaler m.m., men det er langt fra tilfældet.

 

Min mand betalte, da vi boede i DK, 56 % i skat ( jeg betalte omkring 40 % ). Nu bor vi i Tyskland og han betaler 32 % i skat, jeg intet da jeg ikke arbejder. Det er ikke i DK, vi har fået det meste for pengene og jeg har oplevet langt bedre velfærd her i Tyskland med lavere skat end i DK.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg tænker på SKAT (som instans, ikke som koncept - som koncept er jeg enig med Mette) tænker jeg på en gul, forvirrende og kedelig hjemmeside, som jeg kun besøger, når jeg skal tjekke hvor meget (om noget) jeg får tilbage i skat. Jeg synes det er så tørt og kedeligt, som noget kan være - og det synes jeg på en måde også, at det skal være, fordi det er noget ret seriøst IMO.

Det er egentlig ikke noget, der fylder så meget for mig. Men når jeg laver noget derinde, er jeg stort det altid lidt nervøs for, om jeg nu gør det hele rigtigt :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når jeg tænker på SKAT (som instans, ikke som koncept - som koncept er jeg enig med Mette) tænker jeg på en gul, forvirrende og kedelig hjemmeside, som jeg kun besøger, når jeg skal tjekke hvor meget (om noget) jeg får tilbage i skat. Jeg synes det er så tørt og kedeligt, som noget kan være - og det synes jeg på en måde også, at det skal være, fordi det er noget ret seriøst IMO.

Det er egentlig ikke noget, der fylder så meget for mig. Men når jeg laver noget derinde, er jeg stort det altid lidt nervøs for, om jeg nu gør det hele rigtigt :blush

 

:ditto

Er især enig i det første med at Mette er enig med mig  :rolleyes

 

Ej jeg synes egentlig også at det er fint at det er lidt "kedeligt og seriøst" - men nøj hvor er det lidt svært at finde ud af nogengange, og så er vores generation endda vant til internettet og osv - stakkels ældre mennesker her. Jeg har heldigvis en far der arbejder for SKAT som altid kan hjælpe ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har tillid til SKAT. Jeg tror på de har styr på tingene, at ikke laver flere fejl end andre virksomheder.

Jeg synes det er okay der bliver brugt penge på de er synlige i medierne - SKAT skal være noget vi alle kender til og er trygge ved - det skal ikke være noget fremmet.

Derudover synes jeg det er nemt at bruge deres hjemmeside og rigtig rart at så mange ting er tilgængelig online.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen fan - jeg har altid fået god og venlig betjening, hvis jeg har haft et spørgsmål.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det lidt blandet. Jeg synes umiddelbart de gør et godt stykke arbejde og jeg synes deres hjemmeside (når det bare drejer sig om almindelig familieøkonomi) er fin nok at gå til. Jeg har sådan en lille hæhæ-djævel på skulderen, når nogle nørdede/detaljeorienterede skatte-"politimænd" har fanget en snyder, fordi de er grundige, og de så inddriver gælden. Jeg har det som om de passer på vores allesammens penge. 

 

På den anden side, så synes jeg der har været nogle uheldige historier og fejl de senere år. Ejendomsværdi, fejl overfor offentligt kendte personer (KASI-Jesper og hende oddset-damen), og garanteret flere. Det er uheldigt, for skat BØR være næsten urokkeligt tillidsvækkende, men jeg tror de har haft et ressourceproblem. Jeg har haft et par små oplevelser, som har fået mig til at ryste på hovedet. Den ene var da min søster vandt en større pose penge i Hvem vil være millionær, og vi dagen efter ringede til skat for at høre hvordan hun skulle forholde sig. Jeg vil medgive at vi nok var lidt oppe at køre, men reaktionen var tør og nærmest fuld af foragt (og man skal i øvrigt betale indkomstskat af gevinsten). 
Anden gang var på mit job, hvor skat havde gang i et projekt med at undersøge nogle små virksomheder, som kunne være indblandet i hvidvask. Så jeg blev bedt om at sende kontoudtog på specifikke konti (og inden nogen bliver utrygge, så var det ret reelt dét SKAT bad om), og de et par gange mailede til mig, at jeg da bare kunne vedhæfte det i en mail. Men min arbejdsplads havde et princip om, at vi ikke sendte kunders personlige økonomiske oplysninger ud i cyberspace (uden kunden direkte godkendelse) - og det måtte jeg lige forklare SKAT et par gange. 

Det kan godt gøre mig lidt utryg, at de tilsyneladende ikke selv havde den overvejelse.

 

Men ellers opfatter jeg SKAT som effektive til almindelig brug. Jeg har fået hurtig respons på rettelser, og de har udvist tillid til de forklaringer jeg har givet ifm. aktiebeskatning (for det er altså noget rod, men det er snart ovre).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, jeg har såmænd været ansat der - og jeg har det rigtig blandet med biksen - der er en nogenlunde lige blanding af super-medarbejdere, so-so-medarbejdere og så totale tågehorn med en rædsom holdning til koncernens 'kunder'.

En del af de person-historier, der kører, giver jeg dog ikke så meget for - det er så gratis at slå på SKAT, fordi de jo ikke kan slå igen på grund af tavshedspligten. Men Retssikkerhedschefens meget kritiske rapport har da forhåbentlig givet anledning til eftertanke...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en neutral holdning, måske med hældning til det positive. 

 

Det er en stor virksomhed med mange medarbejdere - og når man samler så mange mennesker på en arbejdsplads, vil der altid være nogle, der gør deres arbejde fantasitisk, og der vil altid være brådne kar. Det er svært at undgå. 

 

Jeg tror som Lise er inde på, handler en del af SKATs dårlige ry om, at de ikke bare sådan lige kan svare igen. 

En jeg kender har arbejdet længe i udlændinge styrrelsen, og har siddet med en del at de personsager, der har været i medierne. En sag handlede om en familie, der havde fået afslag på ophold - og det var en medieskandale. Sandheden var, at de bevidst ikke havde søgt om familesammenførsel, fordi det krævede, at de havde et vist beløb på kontoen, og taget chancen med opholdstilladelse, også selv om de var informeret om, at det var et usikkert valg. I den type sager kan familien uden kvaler gå til medierne og klage deres nød, mens myndigheden bag, jo ikke kan fortælle EkstraBladet om de forhold i familien, der ligger bag beslutningen. Så offentlige myndigheder må tage imod mange slag, uden at kunne give igen. 

 

Så de personlige skandalesager giver jeg ikke meget for - for vi får altid kun den ene side af historien. 

 

Til gengæld synes jeg at SKATs (og mange andre offentlige myndigheders) IT-problemer bør tages alvorligt. Jeg er bestemt for, at vores kontakt med det offentlige bliver digital, men der er for mange problemer med det. Læk af personoplysninger og sager om gæld, der ikke kan inddrives, fordi det er forsvundet i systemet, er bestemt alvorligt. 

 

Mange gange bliver IT-sysmterne for uflexible, og det kan give unødigt bøvl for borgerne. Da C gik fra at arbejde til at studere, skulle vi ændre vores boligsikring. Før i tiden skulle vi angive, hvor meget vi kom til at tjene det næste år, men et nyt system gjorde, at der blev hentet oplysninger fra SKAT i stedet. Som udgangspunkt er det jo smart. Men det var enormt bøvlet for os. 

De oplysninger, der blev hentet, var basseret på, hvad vi de sidste 3 måneder havde fået udbetalt. 

I Januar fik C både løn og SU, februar fik han SU, det samme med marts, og da vi kom til april, havde han studeret nok til at jeg kunne få forældre tillæg. Så vi skulle søge på ny hver måned, fordi vores samlede indtægt for de sidste 3 måneder var forskellig hver gang. I stedet for at søge en gang og kunne snakke med en sagsbehandler, som kunne lave en enkelt behandling, hvor der blev taget højde for det hele, måtte vi søge 6 gange. Og det er for besværligt!

 

Mit indtryk af SKAT som virksomhed er godt, men deres IT-problemer og IT-udfordringer fylder for meget. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg betaler min skat med glæde, det gør jeg virkelig.. Men enhver anden virksomhed var gået konkurs med så dårlig service, og så dårligt styr på egne regler! Jeg har ikke noget positivt at sige om skattevæsnet, men jeg er stor fan af princippet! Giver det mening? :D

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes deres kundeservice overfor folk, som ikke (fx pga alder) magter at bruge hjemmesiden, er ELENDIG!

Jeg kender et par ældre mennesker, som uafhængigt af hinanden har forsøgt at komme i kontakt med skat pr telefon. Jeg har hjulpet dem begge, Det er tæt på umuligt. Der er et hav af valgmuligheder - alt for mange til at en ældre borger kan overskue det. Mange af valgmulighederne ender ydermere med henvisning til nettet, og til sidst ender man måske i en ventekø .... forever. Det er endnu ikke lykkedes mig at komme igennem på under 30 minutter. Og den person man så omsider får i røret, er ikke altid den mest venlige.

Var det enhver anden virksomhed, så tog jeg aldrig nogensinde kontakt til dem igen.

Jeg mener, at de udnytter til fulde, at folk ikke har andre valgmuligheder, og hvis det ellers var muligt i praksis, så trænger de gevaldigt til lidt konkurrence på servicefronten.

Så min opfattelse af skat som virksomhed er desværre negativ, og i bedste fald neutral, da jeg ind i mellem faktisk har fået en venlig og hjælpsom betjening. Men ventetiden og telefonslusesystemet er stadig til grin.

Selve det at betale skat er jeg positiv overfor. Dog er jeg enig med indlægget længere oppe, der sammenligner med Tyskland og velfærd. Jeg tror godt, at midlerne kunne udnyttes bedre, så skatteprocenten kunne sænkes. Men det er en helt anden sag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er lidt på den ene side og lidt på den anden. Er enig i, at SKaT nemt får et dårlig ry, da de ikke kan svare sig grundet tavshedspligt, MEN jeg synes jeg har oplevet en del dårlig service der. Desuden synes jeg selv, jeg er relativ boglig, og trods det finder jeg deres regler meget svære at gennemskue og med nærmest ingen beskrivelser at finde. Og når man så opsøger deres hjælp, kan de tit ikke besvare spørgsmålet? Fx hvordan legat til betaling af ens løn under forskning skal indberettes. Da det ikke var ferieberettede løn, og ikke SU, endte de med at sætte det i "overførselsindkomst" rubrikken, hvilket de senere igen rettede på årsopgørelsen. Jeg synes det er foruroligende, hvor lidt gennemskueligt systemet er, da de sikkert laver ligeså mange fejl som andre, de er bare sværere at opdage. Plus hvis der sker en fejl, så er det i reglen borgernes hovedpine (hvis der kommer en økonomisk ulempe ud af det), selv hvis det tydeligt er SKAT's fejl - simpelthen fordi man som borger selv skal holde styr på sine skatteforhold, og bør opdage deres fejl.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Syntes SKAT har en elendig Kundeservice og for mange snørklede regler, som ikke er til, at finde ud af..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Syntes SKAT har en elendig Kundeservice og for mange snørklede regler, som ikke er til, at finde ud af..

Har du oplevet at dem du har talt med yder dårlig service eller er det selve det at komme igennem til en medarbejder?

Jeg er enig i reglerne! Jeg har endda haft skatteret og synes stadig meget af det er indviklet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER