Stbaby

Hvor meget servicerer du dit barn?

24 indlæg i dette emne

Xander startede i skole i sommer og nu er Linus lige startet i BH og jeg undrer mig hver dag - måske kan i give mig en god forklaring? :)

I skolen er der forældre der bærer børnenes tasker, sørger for at lægge madpakkerne i køleskabet og hjælper barnet med at tage jakken af (og hænger den derefter på knagen). Jeg har set det op til 3. - 4. klasse!!

I børnehaven er det en skovbørnehave der går meget op i selvhjulpenhed. Dvs. de som helt nye lærer selv at tage tøj på når de skal ud (fleecetrøje, termotrøje, termobukser, termostrømper, hue, flyverdragt, regntøj uden over flyverdragten, gummistøvler og vanter - ja i øjeblikket er det det de alle tager på HVER dag!) De fleste kan klare det hele inden de bliver 4 år (de er super seje :)) dog ikke altid hvis der er knapper eller lynlåse.

De går 2- 5 km med rygsæk (drikkedunk, madpakke, siddeunderlag, ekstra tøj, ekstra ble, sangbog - og så et par kg pinde, sten og grankogler de finder på vejen).

Men når forældrene er der så er det dem der klæder børnene på, de bærer tasken - og jeg har endda også set at de bærer barnet op af trapperne om morgenen.

Jeg kan godt se at det nogle gange kan være hurtigere at gøre tingene for børnene end at lade børnene gøre det selv, men det er faktisk 'hyggeforældrene' der har meget tid både morgen og eftermiddag der gør disse ting. De forældre der har travlt har børn der selv kan (og gør det uden at brokke sig).

Hvordan er du over for dine børn? Og hvis du er en af dem der gør alle tingene for dit barn, vil du fortælle hvorfor? (det er IKKE for at angribe jeg skriver dette indlæg - jeg undrer mig bare meget og vil gerne oplyses :)).

Personligt prøver jeg at lade mine unger gøre så meget som muligt selv, både når vi er ude men også herhjemme. '

De kan kun lige gå når de selv skal sætte deres tallerken ud efter maden.

Vi står op i så god tid at der altid er tid til at de selv tager tøj på så meget som de nu kan (ja - det tager længere tid i starten, men til gengæld skal de ikke hjælpes så mange år)

De smører selv madpakker når de begynder i skole

De går selv til og fra skole fra 0. klasse og her hvor jeg har tid går vi til og fra børnehave i stedet for at køre i bil

De har pligter herhjemme (selv Linus er begyndt at have en fast pligt - han dækker bord og får nu også faste lommepenge. Han er SÅ stolt!!)

De finder selv tøj de skal have på (nogle gange er det ikke så kønt sammensat, men hvis det er det de vil have på må de godt. Dog blander jeg mig hvis der kommer shorts frem om vinteren og så får vi en snak om årstider og som regel vælger de selv noget mere passende).

De hjælper med at købe ind (Linus elsker at være den der kører den lille vogn, finder tingene og lægger dem på båndet når der skal betales. En skam han ikke kan nå dankortterminalen, for så kunne han snart blive sendt i byen alene ;))

De lægger selv deres rene tøj på plads (jeg vasker og tørre og så ligger det i en kurv i kælderen. Det er deres eget ansvar at få det hentet og lagt på plads så de ikke skal storme rundt og lede efter det når de skal bruge det om morgenen).

Og meget, meget mere.

Jeg har hørt / set andre familier med mange børn hvor børnene er meget mere selvhjulpne ift. familier med et eller to børn, men om det er generelt ved jeg ikke. Hvad tror i?

På den ene side kan jeg godt tro at det er sådan: At os med mange børn har mere brug for børnenes hjælp for at få dagligdagen til at hænge sammen (hvis ungerne ikke hjælper og jeg skal gøre det hele vil jeg ikke have tid til at være sammen med børnene ved f.eks. at spille et spil) hvor dem der kun har 1 - 2 børn måske har mere tid til at gøre tingene selv og samtidig have tid til spille med ungerne.

At de forælde der har få børn også har mere tid til det enkelte barn og derfor klæder det på (selvom barnet godt kan selv) og 'servicerer' barnet mere.

Men på den anden side så tænker jeg at de forældre der har få børn da også må være interesserede i at børnene fra de er små lærer at være selvstændige på det niveau de nu er. At de lærer at klare sig selv, så de ikke står og har problemer til gymnastik i skolen fordi de ikke har lært at knappe deres bukser, eller at de ikke ved hvordan man vasker tøj eller laver mad når de flytter hjemmefra.

Jeg er i dag super glad for at jeg har brugt de ekstra minutter / timer på at lade mine (store) børn gøre tingene selv og derved lære det, så de i dag er så meget selvhjulpne som de er. Morgenerne er stille og rolige og i dag kom Pernille og gav Linus tøj på fordi hun selv var tidligt færdig. Jeg sad og ammede Frida i sofaen og Pernille hjalp Linus på stuegulvet. At se hende lægge bukserne rigtigt på gulvet og forklare at lynlåsen skal vende opad - og så lade ham selv kæmpe med at få benene i og komme op at stå, og først da han havde prøvet at få bukserne over blemåsen et par gange, hjalp hun ham med ordenen: Hvis du hiver foran hiver jeg bagpå.

Hun kunne lige så godt have givet ham bukserne på - så havde det taget 2 minutter i stedet for 5 men her lod hun ham gøre så meget han kunne selv - og han piskede da også ud til far og skulle vise han selv havde taget bukserne på inden kampen begyndte med trøjen :)

Nå... en laaang smøre, så jeg opsummerer lige spørgsmålene :)

1: Hvor meget 'servicerer' du dine børn (bærer deres skoletaske mv.) og hvorfor gør du så meget / så lidt?

2: Tror du familier med mange børn har mere selvhjulpne børn fra en tidlig alder end familier med få børn? Hvorfor?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi servicerer vores søn i hoved og r.. og vi ved godt at han kan selv! I børnehaven er de så glade for ham fordi han netop er en af de selvhjulpne. Og dermed ved jeg jo godt at jeg gør ham en bjørnetjeneste ved at hjælpe.

Jeg har besluttet mig for at det skal ændres nu og de sidste par dage er jeg begyndt at forlange at han selv tager tøj på.

MEN

hvorfor gør han det ikke bare og hvorfor hjælper jeg ham stadig :)

Jo det skyldes ganske enkelt pylderhed! Jeg har kun den ene søn og jeg er jo egoistisk og vil gerne et eller andet sted mærke at han stadig har brug for mig. Jeg er sikker på at han lader mig gøre det fordi det er hyggeligt og vi jo netop har det særlige samværd, når jeg hjælper ham.

Men jeg er godt klar over at jeg også skal lære ham at være selvhjulpen og det er han jo når ikke jeg er i nærheden.

Men det er 100% fordi jeg klynger mig til at han stadig er barn :) Intet andet, intet mindre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er mine i samme integret instition og vores morgen forløber sådan her:

Frederic bærer selv madpakke, + frugt og ligger det i køleskabet, så går han ud og tager tøj af imens jeg går over med Victor og tager hans af(han er kun 15mrd) når jeg kommer tilbage til Frederic er han som regl færdig, jeg kysser ham og vi siger farvel :)

Når de bliver hentet går jeg ind til frederic først og siger hej, nu skal vi hjem.. Han rydder altid op først, nogen gang leget han lige færdig, så går han ud og tager sko og jakke på imens jeg henter victor og gør ham klar, så snupper jeg madpakken i køleskabet, lyner hans jakke som han ikke kan endnu og giver ham madpakken.

:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi servicerer vores søn i hoved og r.. og vi ved godt at han kan selv! I børnehaven er de så glade for ham fordi han netop er en af de selvhjulpne. Og dermed ved jeg jo godt at jeg gør ham en bjørnetjeneste ved at hjælpe.

Jeg har besluttet mig for at det skal ændres nu og de sidste par dage er jeg begyndt at forlange at han selv tager tøj på.

MEN

hvorfor gør han det ikke bare og hvorfor hjælper jeg ham stadig :)

Jo det skyldes ganske enkelt pylderhed! Jeg har kun den ene søn og jeg er jo egoistisk og vil gerne et eller andet sted mærke at han stadig har brug for mig. Jeg er sikker på at han lader mig gøre det fordi det er hyggeligt og vi jo netop har det særlige samværd, når jeg hjælper ham.

Men jeg er godt klar over at jeg også skal lære ham at være selvhjulpen og det er han jo når ikke jeg er i nærheden.

Men det er 100% fordi jeg klynger mig til at han stadig er barn :) Intet andet, intet mindre :)

Sådan er jeg også - indvendig!! Jeg må ofte sidde på mine hænder for ikke at hjælpe, bide mig i tungen for ikke at sige noget og har da også tudet både fredag, mandag og i dag efter at have afleveret min 'lille' dreng i BH da det har været de første 3 dage uden jeg var med (han har haft nogle super dage, så det har været hårdest for mig - heldigvis :))

Jeg synes det er SÅ hårdt at give slip på mine små og husker det slet ikke så svært med Xander (og de to store er jo ikke helt mine, så der har ikke været de samme følelser i klemme).

Jeg ved ikke hvorfor det er så hårdt for mig med de to små - men måske er det fordi jeg ved at det er sidste gang jeg har den størrelse (da jeg er blevet steriliseret).

Især Frida 'klamrer' jeg mig stadig til (ammer stadig selvom hun snart er 10 mdr....) og for mig måtte hun godt beholde den alder og størrelse hun har lige nu i stedet for at blive større.

Men de BLIVER jo større, og behovet for at omklamre er mit, og da jeg jo ved at de har det bedst ved at være selvhjulpne tvinger jeg mit eget behov for at nusse, kysse, kramme og bære dem i guldstol væk for at give dem et stærkere fundament til at klare den 'store onde og farlige verden'.

Xander er nu blevet så stor at jeg kun må kysse ham på panden og KUN når han har kigget sig omkring og sikret at der ikke er nogen der kigger, så Linus og Frida bliver voldkysset hele tiden, for det er med at nyde de år hvor de ikke synes mor er pinlig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi hjælper ikke vores børn særlig meget, herhjemme er der ikke noget der hedder "det kan jeg ikk" her hedder det "det kan jeg ikke ENDNU"

Ida står selv op og tager tøj på om morgenen, nogen gange laver jeg hendes morgenmad men oftest kommer det på bordet og hun hælder selv op

hun bære sin taske ned til bilen og tager selv sin jakke og sko på, hun kan dog ikke så godt lyne den.

I børnehaven render hun selv ned i BH med hendes taske og tøj inden hun render ned i vuggestuen til far og Alma (de bliver alle afleveret i vuggeren)

Hun vil gerne smøre sin madpakke men det gør jeg dog endnu, hvorfor ved jeg ikke for hun kan faktisk godt, dog med lidt hjælp.

Alle unger tager selv deres tallerken ud fra bordet, også Alma fra hun var 1 (får så hjælp til at nå køkkenbordet)

Alt i alt syntes jeg vores børn er ret selvhjulpne me3n skal dog tilføje at jeg sagtens kan hjælpe dem med ovenstående engang imellem .. ikke fordi de ikke kan selv men fordi jeg også selv godt kan lide at få en mad der er smurt eller bragt et glas vand engang imellem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ultrakorte svar er, så lidt som muligt! Her gør man hvad man kan og kun hvis der er særlige omstændigheder, hjælper vi. Det kan være, hvis vi har travlt, hvis man er meget træt, syg osv. Men jeg er mor, ikke tjener, og derfor forventer jeg, at de selv gør det de kan og når jeg så en gang imellem bærer skoletasken, er det bare en bonus...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke så meget at sige til "debatten", men er nødt til lige at skrive, at du bare virker som en imponerende god mor med totalt skønne unger! :respekt Superfedt indlæg og fed "attitude" med at børnene skal klare meget selv, men at du samtidig er så opmærksom på dem og lader dem være stolte af det de kan! :respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her klare ungerne også det meste selv, for jeg gider ikke gå og servicere dem :blush

De tager selv tøj på om morgenen, bære selv tallerken og glas ud, og tager selv overtøj på når de skal i bh ;)

I børnehaven tager de selv tøj af og putter madkasser og frugt hen hvor det skal være ;)

Herhjemme rydder de selv op på værelset, og hva der ellers flyder af deres ting, deres vasketøj skal i kurven, for jeg gider ikke gå og samle op efter dem :blush

Andy hjælper nogengange med at gøre rent ved kaninerne, og de hjælper begge med at fodre dyr de dage jeg ikke har gjort det inden jeg henter dem, de hjælper med at bære vasketøj ned og komme det i maskinen, og så kan de finde på at "støvsuge" ;)

Jeg var selv for noget tid siden selv i tvivl om de lavede for lidt, men det var mere i forhold til herhjemme, for mht af og påklædning osv, der er intet at komme efter, og det er så dejligt, nu kan jeg virkelig mærke det er ved at være nogle store drenge jeg har, og jeg nyder det :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tobias vælger og tager selv tøj på om morgen. Annika vælger selv tøj og får hjælp til at få tøj på. Vi har ikke så meget tid om morgen, så derfor får Annika stadig hjælp, plus at hun stadig bruger ble og helst vil have kjole og strømpebukser på ;) Det er for det meste manden der aflever om morgen, og han sætter madpakkerne i køleskabet mens ungerne tager jakker og støvler af, de tager det også selv på inden de køre i børnehaven. Om aften dækker ungerne bord og de hjælper med at rydde af igen, de skal selv tage deres tallerken og glas med over til vasken.

Jeg synes mine unger er meget selvhjulpen, de gøre mere end det jeg lige har skrevet. De skal lære at hjælpe til, men de skal også have lov til at være børn og ikke mini mor og far der rydder op og gør rent ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi servicerer alt for meget og vi ved det udemærket godt!

Vi gør det fordi (tror jeg nok), at Laura er vores første barn og fordi vi nogle gange glemmer at sætte faste rammer op omkring hende og så tager hun rumpen på os.

Hun kan nemlig godt! Hun finder selv tøj, kan sagtens selv tage tøj på (men vil gerne hjælpes).

I børnehaven siger de hun er meget selvhjulpen, og vi kan jo sagtens se det, men jeg indrømmer gerne, at det vist egentlig ikke er så længe siden at jeg sidst bar hende fra børnehaven ud til bilen. Hun var træt og jeg var træt og kunne slet ikke overskue den kamp det ville være at få hende til at gå selv.

Tro mig, jeg ved godt at vi gør hende en bjørnetjeneste og vi er blevet langt langt bedre til at sætte krav til hende, som er alderssvarende.

Hun bærer også selv sin tallerken over, hjælper ofte med at dække bord, kan være med til at tømme opvaskeren og elsker at gøre rent.

Og jeg tror helt klart din teori om, at flerebørns forældre er "bedre" til at lade børnene gøre det selv holder. Tror simpelthen at det bunder i, at os med et barn (endnu) har sat barnet på en piedestal og curler foran det hele tiden, istedet for at sætte krav.

Men det er klart noget vi er obs på og noget som vi virkelig arbejder på skal blive bedre - for Lauras skyld og for vores skyld!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg giver August tøj på om morgen, vi skal ud af døren omkring halv syv.

Så jeg gør det for at ubgå konflikter men han overtøj og s,ko klare han selv, og tager det af når vi kommer i bh.

Han tager det selv på når han bliver hentet. Og han hjælper med at rydde op på sit værelse og det er det ellers gør jeg resten, i weekenderne forsøger han selv at tage tøj og så hjælper vi med resten.

Mht kys dem skal han bare have :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1: Hvor meget 'servicerer' du dine børn (bærer deres skoletaske mv.) og hvorfor gør du så meget / så lidt?

2: Tror du familier med mange børn har mere selvhjulpne børn fra en tidlig alder end familier med få børn? Hvorfor?

Jeg har selv tit tænkt de samme tanker :)

Og jeg ser det faktisk som at hvor der er flere børn, jo mindere bliver der serviceret.

Jeg har selv to stks. og jeg servicere ikke, de finder selv tøj frem, klæder sig selv på, hjælper til herhjemme, bære selv sine tasker osv. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Virkelig fedt indlæg Stine ! Giver lidt stof til eftertanke..

Jeg tror du har ret i at jo flere børn, jo mere skal de selv lave.. med undtagelser selvfølgelig..

Herhjemme kunne jeg godt forestille mig jeg bliver en mor der servicer vores børn alt for meget.. Så når farmand har sagt det skal de selv gøre, og de står imod komme mor ind og hjælper dem... Så det fedt at læse disse indlæg så man allerede nu kan tænke over hvordan man vil have tingene ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

her er Simon nok også lidt forkælet for er dum nok til at give ham tøj på

men han skal til at gøre det selv. Så er vi begyndt :D du kan jo selv tage tøj på Simon,jamen mor det er hyggeligt når du hjælper

han skal selv bære sin tallerken over og skal også hjælpe med at dække bord

han elsker også at lave mad

rengøring oprydning skal han også hjælpe til med

Mikkel på 12 år

laver mad 1 gang i ugen,smider tøj til vask ellers er det sørme ikke rent

slår græs når min mand ikke er hjemme,laver optændingsbrænde

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine unger bliver også opfordret til at gøre tingene selv. Dog smører vi stadig madpakkerne, også til dem på 4 og 6, og det er for at spare tid.

Alle uden undtagelse hjælper med rengøring, madlavning, tøjvask, bordækning og oprydning ud fra hver deres forudsætning.

Det får de ikke penge for idet min holdning er at når vi er så mange mennesker er vi nødt til at hjælpe hinanden for at få hverdagen til at hænge sammen.

Hvis man laver noget særskilt, fx vasker bil, så kan man tjene penge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis man laver noget særskilt, fx vasker bil, så kan man tjene penge.

:super Louise . Hvad giver du for en bilvask? ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:super Louise . Hvad giver du for en bilvask? ;)

Nu spørger du godt nok Louise, men vi giver en 20-25 kr, hvilket knægten på 7 synes er siiiindsygt mange penge, indtil han opdager, at man ikke kan få en bakugan for dé penge :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:super Louise . Hvad giver du for en bilvask? ;)

So far kan de snildt spises af med en tyver - så længe den leveres i småpenge, for så har man jo MANGE penge ^_^

Men Martin jeg vil godt forhøje hvis du kommer og pudser zafiraen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi HAR serviceret for meget- i hvert fald i forhold til den store på 7½ år. Nu er der så kommet andre "boller på suppen". Mest fordi jeg synes at opdage, at han blev mere og mere ligeglad med tingene, kunne f.eks. finde på at sige "ej, hvorfor har du ikke vasket dén bluse?- det BURDE du nok lige have gjort!" :blink Eller "du burde nok liiige gå i gang med at lave mad, for jeg er sulten". SÅ stoppede festen!

Nu skal han f.eks.

- selv klæde sig af og på

- selv klare at gå i bad, vaske hår mv

- selv rydde op- altså lægge sit beskidte tøj i VASKETØJSKURVEN og IKKE rundt omkring på gulvet (nægter simpelthen at vaske dét der ikke er i kurven)

- selv bære sin taske i skole, ofte også selv gå ind på skolen, få tøjet af, madkassen i køleskabet ect.

- passe på sine egne ting; ellers får man ikke nye!

- hjælpe med borddækning

- børste tænder (med eftersyn og gennemgang til tider- skal man gøre i følge tandlægen)

- sætte sin egen brugte service i OPVASKEMASKINEN, og IKKE ved siden af

Bare nogle eksempler. Jeg synes det er vigtigt de selv er med til at gøre ting for dem selv. Jeg tror også det er med til at styrke deres selvværd/selvtillid at de selv kan klare tingene. Hos os var det nok en lidt brat omvæltning, da "mor" her pludselig fik nok. Det er også mit mål, at Isabella skal være selvhjulpen i den udstærkning det lader sig gøre for hendes alder.

Jeg medgiver dog, at det nogle gange bare er hurtigere at gøre tingene selv, og jeg da også falder i ind i mellem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah tager selv tøj på Han tager selv sko på, bærer sin tallerken ud, smider sit beskidte tøj i vasketøjskurven, elsker at hjælpe med at lave aftensmad. Putter selv frugt i sin frugtpose i børnehaven. Cykler eller går frem og tilbage fra børnehave hver dag.

Emil. Han vil SÅ gerne selv tage tøj på, men han kan ikke endnu. Han får lov til at hjælpe med det kan kan. Ha henter selv sin flyverdragt, sine sko, hue og vanter. Han bærer selv sin tallerken ud i køkkenet. Han bliver cyklet i vuggestue og får nogle gange hjem.

Begge drengene er selvhjulpne i det omgang de nu engang magter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:respekt for dig som mor, Stine! Håber virkelig at jeg kan gøre som dig, for jeg mener (inden jeg endnu er blevet mor ;) ), at man gør sine børn en bjørnetjeneste ved at gøre alt for dem. Det må være det bedste at stimulere dem til at blive selvhjulpne, selvstændige individer.

Jeg kommer sådan til at tænke på det program, der kører på TV2 om tirsdagen for tiden, hvor kvinderne bor en uge hos en anden familie. For nogle uger siden var der er afsnit, hvor den ene familie havde 6 børn (og nu er nr. 7 på vej :o ) og den anden havde 1. Jeg blev nærmest forarget over, at 1-barns-familien, hvor pigen var 8 år. Forældrene gav hende tøj på hver morgen, mens hun lå og vågnede i sengen! :blink Det fatter jeg ikke. Nu er jeg selv enebarn og det har mine forældre sqi aldrig gjort, ej heller kommer det til at ske for os, i fald vi kun får den ene, der er på vej.

Men tankevækkende er det da!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

min datter er 2½ og er nu ved at lære selv at tage tøjet på og af...

Hun kan selv tage skoene på og af.. og jakken kan hun også selv tage på, bare ikke lyne.

Huen kan hun tage af, men ikke på.

Hun vil gerne selv, så det passer mig fint.

Jeg vil gerne at hun selv lærer det hele inden hun skal starte i BH til Maj.

Så jeg prøver at hjælpe hende så lidt som muligt, og spørger hende altid om hun ikke selv vil tage det af.

Er hun dog lidt træt eller mut, så vil hun gerne at jeg hjælper med det hele - og så gør jeg det også.

hun kan faktisk godt blive rigtig sur hvis jeg begynder at hjælpe, hvis hun ikke har sagt at jeg skal :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

min datter er 2½ og er nu ved at lære selv at tage tøjet på og af...

Hun kan selv tage skoene på og af.. og jakken kan hun også selv tage på, bare ikke lyne.

Huen kan hun tage af, men ikke på.

Hun vil gerne selv, så det passer mig fint.

Jeg vil gerne at hun selv lærer det hele inden hun skal starte i BH til Maj.

Så jeg prøver at hjælpe hende så lidt som muligt, og spørger hende altid om hun ikke selv vil tage det af.

Er hun dog lidt træt eller mut, så vil hun gerne at jeg hjælper med det hele - og så gør jeg det også.

hun kan faktisk godt blive rigtig sur hvis jeg begynder at hjælpe, hvis hun ikke har sagt at jeg skal :P

Åh ja - den skønne 'vil selv' alder (som oftest hænger sammen med 'kan ikke endnu' og så bliver de hysteriske i stedet) ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mille tager selv tøj på om morgenen, eller det vil sige vi skal hjælpe hende med strømpebukserne, det kan godt være svært, men bukser og bluse tager hun selv på :) Hun børster også selv sine tænder, hvor vi efterfølgende børster dem efter.. Jeg sætter dog hendes hår og reder det..

Hun tager efterfølgende selv jakke, støvler, hue og vanter på ude i gangen og i mellemtiden har jeg hentet en lille kurv vi har med hver morgen med alles madpakker, frugt osv og sommetider bærer hun den ud til bilen.. Hun smørre ikke selv sin madpakke..

Hun bærer også selv sin tallerken ud til køkkenbordet efter alle måltider..

Det kniber noget med at få hende til at rydde op på hendes værelse, så ofte hjælper hendes far hende..

Hun får endnu ikke nogle lommepenge, men hun får en lidt penge til sparegrisen hvis hun hjælper med. Det kan være at hjælpe med at tømme opvaskeren, give katten mad, lave dressing til vores aftensmad, hjælpe ude i haven osv osv og pigebarnet bliver jo lykkelig for en hel 2 krone :P :P :P Det er dog ikke hver gang hun hjælper til hun får penge, men i ny og næ..

Jeg synes egentlig ikke vi servicerer hende ret meget, men hun vil også gerne mange ting selv og så skal hun også have lov til det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER