My love

Dagpleje vs vuggestue

30 indlæg i dette emne

Vi vat i dag i en vuggestue. Da vores datter skal to uger i gæste dagpleje der her i sommer. Hun går normalt i dagpleje, og jeg må indrømme at da vi gik fra vuggestuen var vi lykkelige over at hun ikke normalt går der. Hold da op en larm og kaos der var fra vi kom til vi gik. Ved godt der er mange børn på lidt plads, men følte også lidt pædagogerne ikke holdet så meget øje. Og jeg vidste ikke rigtig hvad vi skulle tro. Den ene siger vi ikke skal have madpakke med, den anden siger det skal vi.

Vi betaler jo sådan set en dagpleje plads med mad, men det gælder åbenbart ikke der.

Samtidig så siger de at vores datter kan få lov at lege med sin kusine der går i børnehaven ved siden af, i de to uger hun er der. Men min søster siger at den skal jeg ikke helt tro på. Det er flere gange blevet lovet andre uden de har holdt det :( men det er så hvad det er.

Grunden til vi valgte dagpleje er at der er mere tid til barnet, der kan tages hensyn, men også der er fred og ro, og til feks legestue er de fast fire dagplejere der mødes, så når vores dagpleje er syg eller har ferie, så kommer børnene ud til folk de kender.

Men er nysgerrig på at hører hvorfor i har valgt hhv dagpleje eller vuggestue.

Med ovenstående siger jeg ikke at alle vuggestuer er sådan men den vi vil være tilknyttet er desværre sådan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er hverken pro det ene eller det andet. Begge har fordele og ulemper.

Min søn startede i dagpleje da han var 10 mdr. Det var godt og trygt, til at starte med og jeg var glad for den rolige hverdag han havde. Da han blev omkring 2 år, var det dog ved at være for roligt og kedeligt for ham. Vi havde en super sød dagplejemor, men der var ikke specielt meget fut i hende.

Dagplejemoderen var ofte syg. I starten var det ikke et problem, da han kom i gæstehuset. Dette blev dog nedlagt og så blev han kastebold mellem forskellige dagplejere. Vist nok fordi de vurderede ham som den mest robuste og det kunne han klare. De andre havde altid den samme de kom hos.

Det betød vi fik en dreng som var rædselsslagen for at blive afleveret og vores alm dagplejer kunne dårligt gå på besøg hos de andre da han troede han skulle afleveres og blev bange.

Da vores dagplejer blev langtids sygemeldt valgte vi at bede om, at han blev rykket til vuggestue.

Havde vi haft en mere stabil dagplejemor så var han formentlig blevet, da vi som sådan var glade for det trygge miljø som er det jeg mener er dagplejens styrke.

Vuggestuen var ok, jeg var glad for han ikke kom som helt lille, men var 2 år. Men det var sikkert gået fint før også. Det var dog ikke specielt engagerede pædagoger, men der skete mere og så var det samme sted han blev afleveret hver dag og de samme børn. Som for ham på daværende tidspunkt var det han havde brug for.

Min datter er startet i vuggestue. En super god en og der er ikke meget larm og i den grad styr på børnene. Der er super engagerede pædagoger hvor man virkelig kan mærke de holder af børnene og de laver meget med dem. Jeg er ganske tryg ved at aflevere der.

Vi valgte i sin tid dagpleje til vores søn, da min mand var super glad for sin og husker det som noget helt særligt og så pga det lidt mindre trygge miljø.

Vi bor nu i Tyskland og jeg aner ikke om der findes dagpleje her. Men vi ville under alle omstændigheder vælge vuggestue til vores datter da vi på ingen måde vil komme ud for samme med at være kastebold hos tilfældige gæstedagplejere.

Vi har set hvor angst vores søn blev og det gør jeg ikke vil vælge dagpleje igen, men virker konceptet kan jeg godt lide det. Men synes begge har fordele og ulemper, det kommer meget an på hvor barnet kommer hen også nok også på barnet og hvilke behov det har.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er splittet fordi der i vuggestue er uddannet personale og det er der ikke i samme grad i DP.

VS har som moribayern siger fordelen i at det er de samme ALTID og de kender al personale og børn i en eller anden grad. I vs. Kan man bedre indrette dagen efter børnenes søvn mønster og ikke søvnmøstret efter dagen. Personalet har altid sparring og der er masser af muligheder for at alders opdele, interesse opdele og så videre.

Alligevel har jeg valgt DP og VS kommer ALDRIG på tale herhjemme! Jeg vægter det at jeg afleverer og henter ved den samme, roen, det lille og nære miljø, ro og en tæt relation højere!

Jeg er selv uddannet pædagog og jeg har selv fået liv til at "smage" på arbejdet i en vuggestue og for mig var det ren kaos af MANGE ansigter og jeg kunne slet ikke forestille mig at sætte et lille barn på 9 mdr ind i det kaos. Selvom der kun gik 14 børn på stuen var der 2 stuer mere med hver 14 børn som man havde daglig kontakt med 13+14+14+10 personaler det er 51 ansigter at forholde sig til - HVER DAG - det er mere end 6 dagplejere+(lad os sige) 6*5 børn (36 ansigter forudsat alle DPer er overbooket hvilket de ikke er) som er det der er i DP gruppen - og det er 1-2 gange i mdr de skal forholde sig til alle på 1 gang. (Så ved jeg godt at LAAANGT fra alle VSer er så store)

Jeg siger ikke det er slemt, de fleste børn ELSKER at gå i VS, jeg gjorde bare ikke og så tvivler jeg stærkt på at mit afkom gør ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn går i vuggestue, og der er flere grunde til at vi valgte vuggestue - først og fremmest fordi det er en helt fantastisk vuggestue, med det skønneste personale, en rigtig fed legeplads og så ligger den 2 min gang fra hvor vi bor. Jeg synes både dagpleje og vuggestue kan være godt, det kommer an på det enkelte sted og det enkelte barn.

Men vi valgte bl.a. vuggestue fordi der er flere voksne, heriblandt uddannet personale. Jeg synes det er rart at der er mere end én voksen - personalet på Lucas' stue er meget forskellige, og alt efter hans humør er det forskelligt hvem han har det bedst med. Han er rigtig glad for dem alle, men de kan altså bare nogen forskellige ting, og det kan jeg rigtig godt lide. Selvom han er rigtig glad for dem alle, har han særligt én yndlingsvoksen, og de er rigtig gode til at respektere at børnene har en favoritvoksen. Jeg synes også det er fedt at der er flere børn = flere legekammerater. Der er 3 andre på Lucas' alder, og de har det rigtig fedt sammen, men det er også sundt for børn at have nogen større børn at lære af, og nogle mindre børn at lære videre til. Og det er der i hvert fald rig mulighed for med så mange børn. For os vægtede det også højt at det er det samme sted han bliver afleveret hver dag og de samme voksne - også ved sygdom. Jeg ville personligt ikke have det særlig godt med at aflevere ham i gæstepleje.

Det du skriver med at der er mere tid til børnene i dp fremfor vs er jeg ikke enig i - i hvert fald ikke generelt! Normeringen er den samme, så det kan godt være der er flere børn i en vs end i en dp, men der er altså også tilsvarende flere voksne. I min søns vs er normeringen endda bedre end i en dp. Der er 13-14 børn på stuen, og lige nu er de 5 voksne på hans stue - 4 fastansatte (2 pædagoger, en PGU'er og en medhjælper) og en studerende. De er rigtig gode til at dele børnene op, så de indimellem laver aktiviteter der er målrettet børnenes alder - lillegruppen, mellemgruppen og storgruppen. Så er børnene sammen med deres jævnaldrende og laver forskellige aktiviteter. På den måde har de mulighed for at lave noget specifikt tilpasset deres alder, og der er en god vekslen mellem at de bliver delt i mindre grupper og er sammen allesammen. De er også gode til at se det enkelte barns behov. Hvis et barn har en træls dag og måske har brug for at sidde ved en voksen, giver de sig tid til det, og det synes jeg er rigtig dejligt :)

 

Jeg kan se fordele og ulemper ved både vuggestue og dagpleje, og vuggestuer er virkelig forskellige, lige så vel som dagplejere er det, så man kan jo ikk rigtig sige at det ene er bedre end det andet.

Der er mange vuggestuer med kaos, men det behøver bestemt ikke være sådan. Jeg har selv arbejdet i en vs, og selvfølgelig var der uro engang imellem (det vil der også indimellem være i en dp), men jeg synes bestemt ikke der var kaos. Jeg tror det handler meget om struktur, men også personalets måde at være på, og hvordan personalet har det indbyrdes - for det smitter rigtig meget af på børnene. Jeg ville i hvert fald være tryg ved at sende Lucas i den vs jeg har arbejdet i, ligesom jeg er fuldstændig tryg ved det sted han går i vs :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh det er svært... Min søn går i vs, primært fordi hans far syntes, at det skulle være sådan, og så dels af hensyn til faren for megen sygdom hos en dagplejemor.

Men jeg synes sq, at der er meget virak og meget at forholde sig til i sådan en vuggestue...

Hvad angår normeringen, så lyde det jo smukt, at den er den samme i dp og vs - det holder bare ikke (i hvert fald ikke hos os). I vs er den i princippet 3 voksne til 15 børn - men så er der sygdom, barn syg og fridage og utilstrækkelig vikardækning, og så står der 2 til børnene - eller 3 til 2 stuers børn... Der findes uddannet personale i vuggestuen - men de er da i mindretal ift medhjælperne (det er jeg så ligeglad med, bare de er søde og omsorgsfulde).

Jeg kan godt leve med vores vuggestue, men jeg er ikke imponeret af konceptet. Mine niecers dagplejemødre har til gengæld være skønne:-)

Min nevøs dagplejemor var på den anden side skrækkelig - og så videre... Svært..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt vs til vores barn pga åbningstider og pga vi ikke har mulighed for at tage fri, når DP holder ferie. I vores kommune har DP ferie i 8 uger (inkl afspadsering), så det er ret lang tid at være i gæste-DP. I kommunen vil de for så vidt muligt prøve at lade dem komme hen til en gæsteDP fra samme gruppe, men der er ingen garanti.

I vores vs er de kun 11 børn, og der er kun den ene stue. Så det er meget positivt. De er altid 3 voksne sammen med de børn. Nu er hun jo ikke startet endnu, men en fra min MGs barn går der + jeg har været til møde der. De deler altid børnene op, så nogle leger ude, nogle inde, nogle sover (især de små, der stadig sover 2 lure), nogle får læst højt i puderum mv. Om eftermiddagen er alle ude. I går gik jeg forbi og lederen løb ud på fortovet og hilste på os. Jeg er SÅ tryg ved at hun skal starte :)

Jeg synes det er meget positivt, at de små børn gerne må sove to lure. Altså jeg har her kl 8.30 allerede puttet Vega (11 mdr) til hendes 1.lur :) )

Jeg synes det er positivt, at de er uddannet og at børnene altid er det samme sted. :)

Min niece har gået i en fantastisk DP - som ingen sygedage har haft, og en anden veninde har haft en DP, der altid var syg, serverede æbleskiver i marts måned osv osv osv :)

Der findes dårlige VS'er, dårlige DP'er, men forhåbentlig finder vi det bedste tilbud for ens barn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er hverken pro det ene eller det andet. Begge har fordele og ulemper.

Min søn startede i dagpleje da han var 10 mdr. Det var godt og trygt, til at starte med og jeg var glad for den rolige hverdag han havde. Da han blev omkring 2 år, var det dog ved at være for roligt og kedeligt for ham. Vi havde en super sød dagplejemor, men der var ikke specielt meget fut i hende.

Dagplejemoderen var ofte syg. I starten var det ikke et problem, da han kom i gæstehuset. Dette blev dog nedlagt og så blev han kastebold mellem forskellige dagplejere. Vist nok fordi de vurderede ham som den mest robuste og det kunne han klare. De andre havde altid den samme de kom hos.

Det betød vi fik en dreng som var rædselsslagen for at blive afleveret og vores alm dagplejer kunne dårligt gå på besøg hos de andre da han troede han skulle afleveres og blev bange.

Da vores dagplejer blev langtids sygemeldt valgte vi at bede om, at han blev rykket til vuggestue.

Havde vi haft en mere stabil dagplejemor så var han formentlig blevet, da vi som sådan var glade for det trygge miljø som er det jeg mener er dagplejens styrke.

Vuggestuen var ok, jeg var glad for han ikke kom som helt lille, men var 2 år. Men det var sikkert gået fint før også. Det var dog ikke specielt engagerede pædagoger, men der skete mere og så var det samme sted han blev afleveret hver dag og de samme børn. Som for ham på daværende tidspunkt var det han havde brug for.

Min datter er startet i vuggestue. En super god en og der er ikke meget larm og i den grad styr på børnene. Der er super engagerede pædagoger hvor man virkelig kan mærke de holder af børnene og de laver meget med dem. Jeg er ganske tryg ved at aflevere der.

Vi valgte i sin tid dagpleje til vores søn, da min mand var super glad for sin og husker det som noget helt særligt og så pga det lidt mindre trygge miljø.

Vi bor nu i Tyskland og jeg aner ikke om der findes dagpleje her. Men vi ville under alle omstændigheder vælge vuggestue til vores datter da vi på ingen måde vil komme ud for samme med at være kastebold hos tilfældige gæstedagplejere.

Vi har set hvor angst vores søn blev og det gør jeg ikke vil vælge dagpleje igen, men virker konceptet kan jeg godt lide det. Men synes begge har fordele og ulemper, det kommer meget an på hvor barnet kommer hen også nok også på barnet og hvilke behov det har.

Hvor er det bare synd han skulle opleve det. Det er bare ikke fair overfor et barn at det skal kastets rundt blandt de forskellige dagplejere, og det lyder til at have været meget :(

Vi kan få vores i børnehuset eller hos gæstedagpleje og vi vælger altid det sidste. Eller altid. Vi har kun været ude for det en gang og så her hvor dagplejen har ferie. Men de er fire dagpleje mødre i gruppen herude så børnene kender dem rigtig godt.

Men jeg ville godt være ked af det hvis det betød mit barn ville reagere som dit. Så kan godt forstå i så har valgt vuggestue til den næste.

Men det er vildt så stor forskel der er på dagpleje mødre. Vores er utrolig god til at der sker en masse. Vores datter er den ældste i dagplejen lige ju, men jeg føler slet ikke hun lider under det. Hun elsker at være der og spørger dagligt efter manna og alla (Marianne og Allan ) ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er splittet fordi der i vuggestue er uddannet personale og det er der ikke i samme grad i DP.

VS har som moribayern siger fordelen i at det er de samme ALTID og de kender al personale og børn i en eller anden grad. I vs. Kan man bedre indrette dagen efter børnenes søvn mønster og ikke søvnmøstret efter dagen. Personalet har altid sparring og der er masser af muligheder for at alders opdele, interesse opdele og så videre.

Alligevel har jeg valgt DP og VS kommer ALDRIG på tale herhjemme! Jeg vægter det at jeg afleverer og henter ved den samme, roen, det lille og nære miljø, ro og en tæt relation højere!

Jeg er selv uddannet pædagog og jeg har selv fået liv til at "smage" på arbejdet i en vuggestue og for mig var det ren kaos af MANGE ansigter og jeg kunne slet ikke forestille mig at sætte et lille barn på 9 mdr ind i det kaos. Selvom der kun gik 14 børn på stuen var der 2 stuer mere med hver 14 børn som man havde daglig kontakt med 13+14+14+10 personaler det er 51 ansigter at forholde sig til - HVER DAG - det er mere end 6 dagplejere+(lad os sige) 6*5 børn (36 ansigter forudsat alle DPer er overbooket hvilket de ikke er) som er det der er i DP gruppen - og det er 1-2 gange i mdr de skal forholde sig til alle på 1 gang. (Så ved jeg godt at LAAANGT fra alle VSer er så store)

Jeg siger ikke det er slemt, de fleste børn ELSKER at gå i VS, jeg gjorde bare ikke og så tvivler jeg stærkt på at mit afkom gør ;)

Sådan har jeg faktisk aldrig tænkt det. Men kan bestemt godt følge dig. Det er vildt mange mennesker at skulle forholde sig til, lære at kende og samtidig skulle finde tryghed ved. Selv som voksen ville jeg ikke en gang bryde mig om at blive sat i en sådan situation

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn går i vuggestue, og der er flere grunde til at vi valgte vuggestue - først og fremmest fordi det er en helt fantastisk vuggestue, med det skønneste personale, en rigtig fed legeplads og så ligger den 2 min gang fra hvor vi bor. Jeg synes både dagpleje og vuggestue kan være godt, det kommer an på det enkelte sted og det enkelte barn.

Men vi valgte bl.a. vuggestue fordi der er flere voksne, heriblandt uddannet personale. Jeg synes det er rart at der er mere end én voksen - personalet på Lucas' stue er meget forskellige, og alt efter hans humør er det forskelligt hvem han har det bedst med. Han er rigtig glad for dem alle, men de kan altså bare nogen forskellige ting, og det kan jeg rigtig godt lide. Selvom han er rigtig glad for dem alle, har han særligt én yndlingsvoksen, og de er rigtig gode til at respektere at børnene har en favoritvoksen. Jeg synes også det er fedt at der er flere børn = flere legekammerater. Der er 3 andre på Lucas' alder, og de har det rigtig fedt sammen, men det er også sundt for børn at have nogen større børn at lære af, og nogle mindre børn at lære videre til. Og det er der i hvert fald rig mulighed for med så mange børn. For os vægtede det også højt at det er det samme sted han bliver afleveret hver dag og de samme voksne - også ved sygdom. Jeg ville personligt ikke have det særlig godt med at aflevere ham i gæstepleje.

Det du skriver med at der er mere tid til børnene i dp fremfor vs er jeg ikke enig i - i hvert fald ikke generelt! Normeringen er den samme, så det kan godt være der er flere børn i en vs end i en dp, men der er altså også tilsvarende flere voksne. I min søns vs er normeringen endda bedre end i en dp. Der er 13-14 børn på stuen, og lige nu er de 5 voksne på hans stue - 4 fastansatte (2 pædagoger, en PGU'er og en medhjælper) og en studerende. De er rigtig gode til at dele børnene op, så de indimellem laver aktiviteter der er målrettet børnenes alder - lillegruppen, mellemgruppen og storgruppen. Så er børnene sammen med deres jævnaldrende og laver forskellige aktiviteter. På den måde har de mulighed for at lave noget specifikt tilpasset deres alder, og der er en god vekslen mellem at de bliver delt i mindre grupper og er sammen allesammen. De er også gode til at se det enkelte barns behov. Hvis et barn har en træls dag og måske har brug for at sidde ved en voksen, giver de sig tid til det, og det synes jeg er rigtig dejligt :)

 

Jeg kan se fordele og ulemper ved både vuggestue og dagpleje, og vuggestuer er virkelig forskellige, lige så vel som dagplejere er det, så man kan jo ikk rigtig sige at det ene er bedre end det andet.

Der er mange vuggestuer med kaos, men det behøver bestemt ikke være sådan. Jeg har selv arbejdet i en vs, og selvfølgelig var der uro engang imellem (det vil der også indimellem være i en dp), men jeg synes bestemt ikke der var kaos. Jeg tror det handler meget om struktur, men også personalets måde at være på, og hvordan personalet har det indbyrdes - for det smitter rigtig meget af på børnene. Jeg ville i hvert fald være tryg ved at sende Lucas i den vs jeg har arbejdet i, ligesom jeg er fuldstændig tryg ved det sted han går i vs :)

Jeg vil godt give dig ret i at der er forskel på dagplejere og vuggestuer. Men den vuggestue vi hører til der var der bare kaos, og vi gik der fra helt øre i hovedet. Og jeg følte ikke personalet helt havde overblik. Mener der var ti eller elleve børn den dag og to voksne. Her hvor vi bor er dagplejerne kun godkendt til at have fire børn. Så en lille forskel på normeringen.

Og jeg må indrømme det absolut ikke er med ro i sindet at jeg aflevere mit barn der i to uger :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det kommer SÅ meget an på barnet og på det konkrete sted.

 

Som udgangspunkt er jeg pro dagpleje, fordi jeg synes at børn under 3 år, har bedst af det lille miljø, så få personer at forholde sig til som muligt, stabilitet osv. Det synes jeg bedst imødekommes i en dagpleje, forudsat at der ikke er en masse sygdom, at det er en god dagplejer osv. Jeg synes som udgangspunkt at i en VS er der måske nok samme nomering, men uanset hvordan man vender og drejer det, så er barnet nødt til at forholde sig til flere personer hver dag, som Majs også påpeger. Der ER bare flere mennesker i en VS hver eneste dag, end der er i en dagplejer. Det med uddannet personale betyder mindre for mig når børnene er under 3, end det gør senere, fordi jeg tror på at det helt lille barn primært har brug for omsorg og stabilitet, og opmærksomhed fra tætte voksne for at udvikle sig. Og det mener jeg egentlig en god dagplejemor kan være absolut lige så god til som en pædagog-uddannet.

 

MEN... når det er sagt, så var Arons første dagplejemor bare SLET ikke god for Aron... Det var simpelthen et dårligt match, og hun er efter min mening ikke en god dagplejemor for børn som Aron. Alt for lidt struktur, ikke nok stabilitet, og ikke nok voksenkontakt. Da vi stod og skulle finde en anden løsning for Aron, overvejede jeg MEGET seriøst om jeg skulle vælge vuggestue til ham, fordi dagpleje jo bare er så hamrende personafhængigt, og jeg havde valgt så enormt forkert for mit barn. Jeg endte faktisk med at snakke med pladsanvisningen om det. Hun snakkede så med deres dagplejepædagog, som mente at ud fra beskrivelsen af min søn, så var dagpleje hos den dagplejer jeg fik tilbudt det bedste for min søn. Og hold nu kæft jeg har været glad for hende! Et 100 % perfekt match!

 

Modsat... Da Maja var lille gik hun i vuggestue da hun flyttede hjem til os. Vi prioriterede så få skift som vi kunne i hendes hverdag, samtidig med at vi ikke ønskede en kæmpe institution med over 100 børn. Valget stod mellem det kommunmale børnehus med mere end 120 børn, en privat vuggestue / børnehave med ialt 35 børn, eller en dagplejer. Vi valgte den private vuggestue / børnehave, og vi kunne ikke have taget et bedre valg for hende! Der var ialt 12 vuggestuebørn, og uanset hvornår man kom på dagen, så emmede stedet af ro og omsorg. Det var så skønt et sted! Kærligt personale, en god, fast struktur, en kæææææmpe naturlegeplads hvor motorik virkelig blev trænet på bakker, i træer etc etc etc, og de var gode til at holde hinanden opdaterede på tværs af vs og bh, Ofte om eftermiddagen når jeg hentede var der 2 voksne på legepladsen hvor både vs og bh-børn legede, og det var ofte en fra hver del af institutionen. Men det var fuldstændig ligemeget hvem jeg snakkede med, så kunne de fortælle om Majas dag, hvordan den havde været osv. Det synes jeg var fantastisk, Hun udviklede sig ufatteligt meget på det 1,5 år hun var der, og jeg er ikke i tvivl om, at det var det HELT rette for hende.

 

Men Maja er et helt andet barn end Aron. Maja var lidt understimuleret, overforsigtig, tilbageholdende, men enormt tilpasset, meget god til at håndtere skift, tillidsfuld overfor voksne når hun lige havde set dem an, men virkelig kærlig, sød, og lærenem osv. Aron er nok tillidsfuld, men han skal altså liiiige se dem an i noget tid fra mors arm først. Men når så han er tryg, så vader han ind i folks hjerte med træsko. Han er meget udadvendt, absolut ikke fygtsom, han er en bjergged, nysgerrig og et bøvlehoved. Men han er også den som har mest brug for få personer omkring sig, ellers bliver det for meget i hans lille hoved, og så kan han ikke rumme det, og han er meget kraftig i sine følelser - både glad og ked. Så mine børn er bare så vidt forskellige, og de har brug for forskellige ting.

 

Derfor er JEG glad for valget... Til Aron er det dagpleje uden tvivl, hvor Maja har brug for hele tiden at blive udfordret og lære nyt og prøve nyt og lære at hun kan.

Vil give dig ret i det er vigtigt at se på barnet og hvad det vil have godt af. Og i dit tilfælde var det jo to vidt forskellige børn i havde så det var bestemt de rigtige valg :)

Men synes det er synd Aron skulle opleve en sådan dagplejemor først. Og jeg forstår ikke at man som dagpleje kan være "ligeglad". Som mor varmer det at vores dagpleje tager imod vores datter med stort smil og åbne arme, og hun er opmærksom på hvordan barnet har det. Det samme gjorde jeg da jeg var dagpleje. Så forstår ikke når en dagpleje ikke gør sådan. Alle børn har da brug for en kærlig person der tager sig godt af dem når mor og far ikke er der. Hvad enten det er vuggestue eller dagpleje,

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh det er svært... Min søn går i vs, primært fordi hans far syntes, at det skulle være sådan, og så dels af hensyn til faren for megen sygdom hos en dagplejemor.

Men jeg synes sq, at der er meget virak og meget at forholde sig til i sådan en vuggestue...

Hvad angår normeringen, så lyde det jo smukt, at den er den samme i dp og vs - det holder bare ikke (i hvert fald ikke hos os). I vs er den i princippet 3 voksne til 15 børn - men så er der sygdom, barn syg og fridage og utilstrækkelig vikardækning, og så står der 2 til børnene - eller 3 til 2 stuers børn... Der findes uddannet personale i vuggestuen - men de er da i mindretal ift medhjælperne (det er jeg så ligeglad med, bare de er søde og omsorgsfulde).

Jeg kan godt leve med vores vuggestue, men jeg er ikke imponeret af konceptet. Mine niecers dagplejemødre har til gengæld være skønne:-)

Min nevøs dagplejemor var på den anden side skrækkelig - og så videre... Svært..

Ja man vil nok altid opleve gode tilfælde af hver slags samt dårlige. Man skal nok bare mærke efter hvad man har det bedst med

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt vs til vores barn pga åbningstider og pga vi ikke har mulighed for at tage fri, når DP holder ferie. I vores kommune har DP ferie i 8 uger (inkl afspadsering), så det er ret lang tid at være i gæste-DP. I kommunen vil de for så vidt muligt prøve at lade dem komme hen til en gæsteDP fra samme gruppe, men der er ingen garanti.

I vores vs er de kun 11 børn, og der er kun den ene stue. Så det er meget positivt. De er altid 3 voksne sammen med de børn. Nu er hun jo ikke startet endnu, men en fra min MGs barn går der + jeg har været til møde der. De deler altid børnene op, så nogle leger ude, nogle inde, nogle sover (især de små, der stadig sover 2 lure), nogle får læst højt i puderum mv. Om eftermiddagen er alle ude. I går gik jeg forbi og lederen løb ud på fortovet og hilste på os. Jeg er SÅ tryg ved at hun skal starte :)

Jeg synes det er meget positivt, at de små børn gerne må sove to lure. Altså jeg har her kl 8.30 allerede puttet Vega (11 mdr) til hendes 1.lur :) )

Jeg synes det er positivt, at de er uddannet og at børnene altid er det samme sted. :)

Min niece har gået i en fantastisk DP - som ingen sygedage har haft, og en anden veninde har haft en DP, der altid var syg, serverede æbleskiver i marts måned osv osv osv :)

Der findes dårlige VS'er, dårlige DP'er, men forhåbentlig finder vi det bedste tilbud for ens barn :)

Kunne ikke være mere enig :) og det lyder altså virkelig til at være en god vuggestue i har valgt. Den tror jeg også i vil blive glade for.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har valgt, at min barn skal gå i vs. Dagpleje har været et meget bevidst fravalg.

Jeg bryder mig ikke om tanken om, at mit barn kun har en voksen " at vælge imellem". Tanken om at dagplejen har en dårlig dag el.a. som gør at hun måske ikke evner (ved godt det ikke er alle der er sådan) at være professionel og være der for mit barn, og mit barn ikke kan vælge en anden voksen til, bryder jeg mig ikke om.

Jeg anerkender, at der selvfølgelig findes fantastiske og dygtige dagplejer, lige såvel som der findes dårlige, og selvfølgelig også gode og dårlige vuggestuer.

I vores vuggestue er der 4 voksne til 12 børn. Der er en meget rolig, kærlig og varm stemning. Det er nemt at mærke, at personalet gider børnene, hvilket er en fornøjelse at være vidne til.

Det er også betydningsfuldt for mig, at personalet er uddannet, og at de er i stand til at italesætte deres pædagogiske praksis. Da den måde man tænker og taler om børn, har stor betydning for den måde man er sammen med børn på.

Jeg har kun oplevet uro og kaos, hvis en pædagog har sovet over sig, og der derfor kun er en pædagog til for mange børn om morgenen. De gange det er sket, er vi et par forældre der er blevet og hjælpe, indtil der er kommet ro på og den pågældende personale er kommet.

Den eneste "ulempe" vi har oplevet er i forbindelse med ferier og helligdage. Der bliver institutionen slået sammen med en anden. Jeg synes, at min datter er for lille til at skulle forholde sig til fremmede børn og voksne. Også selvom der er voksne og børn fra hendes egen institution. De gange det sker, holder vi hende hjemme.

Vi bor i en kommune, hvor børneområdet bliver prioriteret. Det giver personalet nogle ordentlige rammer at arbejde indenfor. Pædagogerne virker glade for deres arbejde, og engageret i børnene.

Alt i alt, har beslutningen om vs derfor været det rigtige for os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vi valgte var det faktisk bare et sats...

Camille var bange for fremmede, og hun var lidt sensitiv.. Så dagpleje var det vi satsede på :)

Vi har også haft muligheden for at have hende hjemme de fleste fridage.. Dagplejemoren har haft to sygedage i alt på det år Camille har været der - og det var fordi hun skar sig i hånden, og blev syet og fik forbinding på og ikke kunne skifte ble..!

I ferier har Camille været ved den samme gæstedagplejer, og hun er også bare helt fantastisk..

Vores dagplejemor er god til at komme ud.. 1-2 gange om ugen mødes de med en anden dagplejer, de er i legestue hver 14. Dag og de er udenfor hver dag medmindre de laver gaver eller bager :)

Får jeg flere børn skal de i dagpleje :) den eneste fordel jeg kan se ved vs er faktisk åbningstiderne..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har valgt, at min barn skal gå i vs. Dagpleje har været et meget bevidst fravalg.

Jeg bryder mig ikke om tanken om, at mit barn kun har en voksen " at vælge imellem". Tanken om at dagplejen har en dårlig dag el.a. som gør at hun måske ikke evner (ved godt det ikke er alle der er sådan) at være professionel og være der for mit barn, og mit barn ikke kan vælge en anden voksen til, bryder jeg mig ikke om.

Jeg anerkender, at der selvfølgelig findes fantastiske og dygtige dagplejer, lige såvel som der findes dårlige, og selvfølgelig også gode og dårlige vuggestuer.

I vores vuggestue er der 4 voksne til 12 børn. Der er en meget rolig, kærlig og varm stemning. Det er nemt at mærke, at personalet gider børnene, hvilket er en fornøjelse at være vidne til.

Det er også betydningsfuldt for mig, at personalet er uddannet, og at de er i stand til at italesætte deres pædagogiske praksis. Da den måde man tænker og taler om børn, har stor betydning for den måde man er sammen med børn på.

Jeg har kun oplevet uro og kaos, hvis en pædagog har sovet over sig, og der derfor kun er en pædagog til for mange børn om morgenen. De gange det er sket, er vi et par forældre der er blevet og hjælpe, indtil der er kommet ro på og den pågældende personale er kommet.

Den eneste "ulempe" vi har oplevet er i forbindelse med ferier og helligdage. Der bliver institutionen slået sammen med en anden. Jeg synes, at min datter er for lille til at skulle forholde sig til fremmede børn og voksne. Også selvom der er voksne og børn fra hendes egen institution. De gange det sker, holder vi hende hjemme.

Vi bor i en kommune, hvor børneområdet bliver prioriteret. Det giver personalet nogle ordentlige rammer at arbejde indenfor. Pædagogerne virker glade for deres arbejde, og engageret i børnene.

Alt i alt, har beslutningen om vs derfor været det rigtige for os.

Jeg kan sagtens forstå dine valg. Og der er nok desværre nogle dagplejere der er som du beskriver.

Men det lyder bestemt også til at være en rigtig god vuggestue i har valgt og hvor der er tid pg plads til børnene, det er sådan noget der betyder noget

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vi valgte var det faktisk bare et sats...

Camille var bange for fremmede, og hun var lidt sensitiv.. Så dagpleje var det vi satsede på :)

Vi har også haft muligheden for at have hende hjemme de fleste fridage.. Dagplejemoren har haft to sygedage i alt på det år Camille har været der - og det var fordi hun skar sig i hånden, og blev syet og fik forbinding på og ikke kunne skifte ble..!

I ferier har Camille været ved den samme gæstedagplejer, og hun er også bare helt fantastisk..

Vores dagplejemor er god til at komme ud.. 1-2 gange om ugen mødes de med en anden dagplejer, de er i legestue hver 14. Dag og de er udenfor hver dag medmindre de laver gaver eller bager :)

Får jeg flere børn skal de i dagpleje :) den eneste fordel jeg kan se ved vs er faktisk åbningstiderne..

Ej det lyder som et rigtigt dejlig sted camille er kommet :)

Det er sjovt du nævner det med ud. Hende min datter er i gæste dagpleje ved i denne uge er ude allerede fra tidlig morgen. Vores egen er ude fra 9-930 og til kl 11 og så igen når de vågner fra lur, men slet ikke alle dage. Hun er en fantastisk dagpleje vores egen og vil ikke bytte hende, men savner lidt de er mere ude.

Ja ågningstider tror jeg desværre ofte også er et problem hos dagplejere. Det er rigtig synd hvis det får nogen til at fravælge dem

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silke Elia går i dagpleje, hvilket er et stort tilvalg. Silke Elia er særlig sensitiv/signalstærk, hvilket giver nogle udfordringer som blandt andet udmunder sig i, at hun har svært ved fremmede, mange børn/voksne, har brug for struktur, genkendelighed og forberedelse samt har problemer med pludselige/ukendte lyde og pludselige bevægelser. Hun tæller for 2, så der kun er 2 andre børn i dagplejen. Hendes dagplejer er desuden uddannet i sensitive børn og samarbejder med kommunens fysioterapeut/har erfaring fra arbejde med hende.

Den ro, nærvær og forudsigelighed ville hun slet ikke kunne have i en vuggestue. At hun talte for 2, ville ikke kunne mærkes. Der vil være alt for meget uro og for mange mennesker, hun skal forholde sig til (både pædagoger, børn og forældre til de andre børn).

Dertil skal nævnes, at jeg selv er uddannet pædagog, og har set det indefra. Jeg synes simpelthen ikke det er et miljø jeg ville byde mit barn, heller ikke et 'normalt', især ikke i så ung en alder, de sendes ud i dag. Der er gode vuggestuer, jo, men jeg er ikke fan af denne institutionsform.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sjovt nok, så lige præcis det med at Arons nuværende dp kun er på tur når de er i legestue ca en gang om ugen, ser jeg som et plus. Hun har valgt at de ikke tager på tur, fordi hun vægter at børnene skal udfordres motorisk, skal have muligheder for at udfordres intillektuelt ved ex. at snakke meget om hvad dyr hedder, hvad de siger osv, at børnene i det hele taget har rigtig meget voksenkontakt hvor hun er i NUET vægter jeg super højt. Hun siger at når man er på tur, skal børnene ofte sidde i en barnevogn eller gå på et fortov, og de kan ikke udvikle fx at klatre, løbe på ujævnt terræn, at fordybe sig i hvordan et græsstrå ser ud osv. Det kan se selvfølgelig gøre når de ER der eller når de er hjemme, men hun synes der går meget tid hvor børnene er passive, og det ønsker hun ikke.

 

Når jeg kommer - og hun har ikke mulighed for at se når vi kommer - så kan vi altid finde hende ved at hun sidder på jorden og snakker med Aron og de andre børn. Hun er LTID i kærlig kontakt med ungerne når vi kommer, og børnene bruger rigtig meget tid med at interagere med hinanden på deres eget niveau. Så jeg tror bestemt på hende, når hun forklarer at det er et bevidst valg (eller fravalg om man vil). Jeg synes ikke det er en fordel når man visse steder ser de samme dp'er gå den samme tur på det samme fortov flere gange hver uge, hvor børnene bare følger med uden at være nysgerrige på deres omgivelser. Sådan en dp ønsker jeg ikke for mit barn.

Nu bor vi i en lille by så det er de samme gå ture de er på. Men hun er så god til at tage dem med ud og se køerne, og der er et sted med mange traktorer og en gård her, og de bruger meget tid på at snakke om det. Næsten alle børnene herude er deres første ord traktor. Det siger noget om vi er på landet ;) tror egentlig hun vægter det de kommer ud og bevæger sig da en af børnene er lidt "doven" ;) men vil godt give dig ret i at nogen dagplejere har børnene oppe og sidde i barnevognen. Det er ikke tilfældet her. Det er kun dem der ikke kan gå endnu. men ellers vil jeg sige jeres dagpleje minder om vores. To helt fantastiske kvinder :) synes det er dejligt en fremmed kan tage så godt imod børn og være så åben og kærlig.

Mener faktisk at dagplejere her i vores kommune vægter det motoriske højt. Synes at have læst at der i legestuen ikke er legetøj inden for da de skal bevæge sig på en masse forskellige måder.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silke Elia går i dagpleje, hvilket er et stort tilvalg. Silke Elia er særlig sensitiv/signalstærk, hvilket giver nogle udfordringer som blandt andet udmunder sig i, at hun har svært ved fremmede, mange børn/voksne, har brug for struktur, genkendelighed og forberedelse samt har problemer med pludselige/ukendte lyde og pludselige bevægelser. Hun tæller for 2, så der kun er 2 andre børn i dagplejen. Hendes dagplejer er desuden uddannet i sensitive børn og samarbejder med kommunens fysioterapeut/har erfaring fra arbejde med hende.

Den ro, nærvær og forudsigelighed ville hun slet ikke kunne have i en vuggestue. At hun talte for 2, ville ikke kunne mærkes. Der vil være alt for meget uro og for mange mennesker, hun skal forholde sig til (både pædagoger, børn og forældre til de andre børn).

Dertil skal nævnes, at jeg selv er uddannet pædagog, og har set det indefra. Jeg synes simpelthen ikke det er et miljø jeg ville byde mit barn, heller ikke et 'normalt', især ikke i så ung en alder, de sendes ud i dag. Der er gode vuggestuer, jo, men jeg er ikke fan af denne institutionsform.

Jeg er helt enig med dig. Jeg er heller ikke fan af denne form. Men det er fair nok nogen vælger det.

Men kan godt forstå at dagpleje så er det bedste valg for hende. Hvordan tager hun det så hvis hun skal i gæstedagpleje?

Man er også nødt til at kigge på sit barns behov og så er det fedt at dagplejen er uddannet inden for dette område.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt enig med dig. Jeg er heller ikke fan af denne form. Men det er fair nok nogen vælger det.

Men kan godt forstå at dagpleje så er det bedste valg for hende. Hvordan tager hun det så hvis hun skal i gæstedagpleje?

Man er også nødt til at kigge på sit barns behov og så er det fedt at dagplejen er uddannet inden for dette område.

Det ved vi først i næste uge, hvor vi desværre er nødsaget til at sende hende i gæstedagpleje, fordi vores dagplejer har ferie. Det var vi indtil videre kunne undgå, selvom hun har gået der siden august.

Men min dp har gjort rigtig meget på at forberede hende. De var sammen tirsdag til gymnastik, i går besøgte de hende og hun fik vist indgangen, hvor de leger og spiser og i dag har de set billeder af hende og hendes børn i dag. Jeg håber det nok skal gå, men vi får nok hele reaktionen hjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vitus skal starte i VS til august. Jeg må indrømme, at jeg ikke engang rigtig har overvejet dagpleje - men det er altså ikke fordi, jeg har en holdning til at dagpleje er negativt. Man kan sige, at jeg skal køre godt og vel 30 km frem og tilbage til arbejde, så der skal være nogle fornuftige åbningstider. Derudover føler jeg, at jeg har rigtig god kemi med lederen dernede, så jeg er tryg ved at lade Vitus starte der, som er en robust lille fyr, der elsker at udforske på egen hånd og at der i det hele taget sker noget omkring ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline går i vuggestue - Og jeg er åbenbart ret heldig med den! Jeg oplever dejlige forhold, skønne børn, dejligt veluddannede men også varme mennesker der passer vores unger. Jeg oplever meget sjældent kaos - Det er måske sket en gang, at jeg tænkte "hold nu kæft" I sin tid tog indkøringen 22 dage, hvor jeg også brugte ret meget tid i vs. Der havde jeg samme følelse - at der er styr på det, tid og overskud.

Jeg har i hvert fald ikke fortrudt :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har aktivt tilvalgt VS fremfor DP, af forskellige årsager, som vi overraskende nok har skullet forsvare en del overfor andre - bl.a. fordi det er nyt at der er vuggestue i vores lokalområde, og de fleste andre derfor har haft deres børn i DP.

Vi valgte VS grundet: uddannet personale, lokaler der er 100% røgfrie (også kontorer, personalerum og andre rum hvor børnene ikke kommer), både mandligt og kvindeligt personale, flere voksne til stede samtidig - dvs. børnene er ikke alene hvis den voksne er på toilettet/telefonen ringer/der skal smøres mad/et barn skal skiftes, åbningstiderne passer bedre til vores behov - jeg har skiftende arbejdstider, god kontakt til både børnehave og SFO (det er en integreret institution med kun en enkelt, lille VS gruppe) så hverken overgang til børnehave eller skole bliver et kæmpe skift og desuden har "de store" vuggestuebørn ældre børn at lære af samtidig med at pædagogerne er gode til at skærme de amå.

Vi fravalgte DP grundet: meget personafhængigt - det er ikke sikkert at vores barn og DP passede sammen, der må i princippet ryges i resten af hjemmet (vist kun når børnene ikke er der) og det er altså svært at holde røg helt ude, kun en enkelt voksen - dvs børnene er uden opsyn hvis den voksne er på toilettet/skifter et barn/smører mad, har hørt flere der mangler udfordring i DP når de når 2 års alderen, åbningstiderne er for ufleksible, ved sygdom hos DP skal man aflevere sit barn et fremmed sted.

 

Når jeg nu har remset alle disse grunde op vil jeg dog lige pointere, at vi har en robust og rolig lille dreng, som er god til at sige fra og gøre opmærksom på hvis han har brug for ro, nærvær, pause osv. Havde han nu været særligt sensitiv, pylret eller på anden måde sart i det havde vi måske valgt anderledes. Måske. For vi har kun oplevet at pædagogerne i vores institution er dygtige til at rumme alle typer børn, og at de er gode til at skærme de små så det ikke bliver for vildt at der også er børnehavebørn. Og som sagt er det en lille VS gruppe. Og egentlig kunne sensitive børn vel også have godt af uddannet personale? Nå, det er bare mine tanker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har aktivt tilvalgt VS fremfor DP, af forskellige årsager, som vi overraskende nok har skullet forsvare en del overfor andre - bl.a. fordi det er nyt at der er vuggestue i vores lokalområde, og de fleste andre derfor har haft deres børn i DP.

Vi valgte VS grundet: uddannet personale, lokaler der er 100% røgfrie (også kontorer, personalerum og andre rum hvor børnene ikke kommer), både mandligt og kvindeligt personale, flere voksne til stede samtidig - dvs. børnene er ikke alene hvis den voksne er på toilettet/telefonen ringer/der skal smøres mad/et barn skal skiftes, åbningstiderne passer bedre til vores behov - jeg har skiftende arbejdstider, god kontakt til både børnehave og SFO (det er en integreret institution med kun en enkelt, lille VS gruppe) så hverken overgang til børnehave eller skole bliver et kæmpe skift og desuden har "de store" vuggestuebørn ældre børn at lære af samtidig med at pædagogerne er gode til at skærme de amå.

Vi fravalgte DP grundet: meget personafhængigt - det er ikke sikkert at vores barn og DP passede sammen, der må i princippet ryges i resten af hjemmet (vist kun når børnene ikke er der) og det er altså svært at holde røg helt ude, kun en enkelt voksen - dvs børnene er uden opsyn hvis den voksne er på toilettet/skifter et barn/smører mad, har hørt flere der mangler udfordring i DP når de når 2 års alderen, åbningstiderne er for ufleksible, ved sygdom hos DP skal man aflevere sit barn et fremmed sted.

Når jeg nu har remset alle disse grunde op vil jeg dog lige pointere, at vi har en robust og rolig lille dreng, som er god til at sige fra og gøre opmærksom på hvis han har brug for ro, nærvær, pause osv. Havde han nu været særligt sensitiv, pylret eller på anden måde sart i det havde vi måske valgt anderledes. Måske. For vi har kun oplevet at pædagogerne i vores institution er dygtige til at rumme alle typer børn, og at de er gode til at skærme de små så det ikke bliver for vildt at der også er børnehavebørn. Og som sagt er det en lille VS gruppe. Og egentlig kunne sensitive børn vel også have godt af uddannet personale? Nå, det er bare mine tanker.

Til sidstnævnte. Det kommer bestemt an på hvad man er sensitiv over for. Min datter ville aldrig trives i en vs.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt vuggestue, fordi jeg ikke er helt tryg ved tanken om DP. 

 

Jeg har selv arbejdet i vuggestue, hvor der engang var en dreng, der fik noget galt i halsen og skulle på hospitalet med det samme. Det var ikke noget problem, fordi de jo var flere til stede. Drengen var meget tæt på at blive kvalt og overlevede faktisk kun fordi han kunne komme så hurtigt på hospitalet. 

Hvis det havde været en DP - hvad så? Skulle hun sende drengen afsted i en ambulance alene, tage alle børnene med, eller vente på at der var en, der kunne komme og tage over, før hun kunne tage afsted? Jeg ved godt, at det er skrækeksemplet, men det gør bare, at jeg ikke ville være tryg ved det. 

 

Når det kommer til DP så handler det ret meget om kemi. Nogle DPmødre er fantastiske andre er ikke. Og en dårlig DPmor kan godt være en god skuespiller. I VG kan der selvfølgelig også være brådne kar, men de er flere om det. Så der vil altid være en anden jeg kan snakke med eller Karla kan knytte sig til, plus at der vil være en kollega til at "holde øje", og kan se og hjælpe hvis en af de voksne har en dårlig dag. 

 

Men vuggestue kan omvendt også være meget kaotisk. Vi har haft 2 vuggestuer, hvor der var mærkbar forskel i hvordan de fordelte timerne. De første sted var der kun 1 på stuen efter 15.30, hvor de fleste børn stadig ikke var hentet, og det var alt for uoverskueligt og kaotisk. Det havde jeg det bestemt ikke godt med. Det nye sted er de bedre til at fordele timerne, så der oplever jeg ikke "fri leg" eller børn der bare løber rundt og skriger. Så det er også forskelligt fra VG til VG. 

 

Havde Karla været et mere sensitivt barn, der havde brug for mere ro og nære rammer, så havde vi valgt DP. Men hun kan godt lide at der er fart på, er ikke genert, og er god til at sige fra. Så hun er "robust" nok til VG, og det er klart det der passer bedst til hende. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER