My love

Dagpleje vs vuggestue

30 indlæg i dette emne

Det ved vi først i næste uge, hvor vi desværre er nødsaget til at sende hende i gæstedagpleje, fordi vores dagplejer har ferie. Det var vi indtil videre kunne undgå, selvom hun har gået der siden august.

Men min dp har gjort rigtig meget på at forberede hende. De var sammen tirsdag til gymnastik, i går besøgte de hende og hun fik vist indgangen, hvor de leger og spiser og i dag har de set billeder af hende og hendes børn i dag. Jeg håber det nok skal gå, men vi får nok hele reaktionen hjemme.

Jeg krydser fingre for det nok skal gå :) og hvem ved måske går det over alt forventning :)

Og jeres dagpleje har gjort det godt ved at forberede hende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vitus skal starte i VS til august. Jeg må indrømme, at jeg ikke engang rigtig har overvejet dagpleje - men det er altså ikke fordi, jeg har en holdning til at dagpleje er negativt. Man kan sige, at jeg skal køre godt og vel 30 km frem og tilbage til arbejde, så der skal være nogle fornuftige åbningstider. Derudover føler jeg, at jeg har rigtig god kemi med lederen dernede, så jeg er tryg ved at lade Vitus starte der, som er en robust lille fyr, der elsker at udforske på egen hånd og at der i det hele taget sker noget omkring ham.

Der er jo selvfølgelig også sådan noget som kemi og især åbningstider der spiller ind :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline går i vuggestue - Og jeg er åbenbart ret heldig med den! Jeg oplever dejlige forhold, skønne børn, dejligt veluddannede men også varme mennesker der passer vores unger. Jeg oplever meget sjældent kaos - Det er måske sket en gang, at jeg tænkte "hold nu kæft" I sin tid tog indkøringen 22 dage, hvor jeg også brugte ret meget tid i vs. Der havde jeg samme følelse - at der er styr på det, tid og overskud.

Jeg har i hvert fald ikke fortrudt :-)

Der er selvfølgelig forskel på vuggestuer. Og synes det er dejligt at høre at så mange herinde har gode erfaringer med det. Det er rart at vide at ikke alle steder har det vi oplevede

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har aktivt tilvalgt VS fremfor DP, af forskellige årsager, som vi overraskende nok har skullet forsvare en del overfor andre - bl.a. fordi det er nyt at der er vuggestue i vores lokalområde, og de fleste andre derfor har haft deres børn i DP.

Vi valgte VS grundet: uddannet personale, lokaler der er 100% røgfrie (også kontorer, personalerum og andre rum hvor børnene ikke kommer), både mandligt og kvindeligt personale, flere voksne til stede samtidig - dvs. børnene er ikke alene hvis den voksne er på toilettet/telefonen ringer/der skal smøres mad/et barn skal skiftes, åbningstiderne passer bedre til vores behov - jeg har skiftende arbejdstider, god kontakt til både børnehave og SFO (det er en integreret institution med kun en enkelt, lille VS gruppe) så hverken overgang til børnehave eller skole bliver et kæmpe skift og desuden har "de store" vuggestuebørn ældre børn at lære af samtidig med at pædagogerne er gode til at skærme de amå.

Vi fravalgte DP grundet: meget personafhængigt - det er ikke sikkert at vores barn og DP passede sammen, der må i princippet ryges i resten af hjemmet (vist kun når børnene ikke er der) og det er altså svært at holde røg helt ude, kun en enkelt voksen - dvs børnene er uden opsyn hvis den voksne er på toilettet/skifter et barn/smører mad, har hørt flere der mangler udfordring i DP når de når 2 års alderen, åbningstiderne er for ufleksible, ved sygdom hos DP skal man aflevere sit barn et fremmed sted.

 

Når jeg nu har remset alle disse grunde op vil jeg dog lige pointere, at vi har en robust og rolig lille dreng, som er god til at sige fra og gøre opmærksom på hvis han har brug for ro, nærvær, pause osv. Havde han nu været særligt sensitiv, pylret eller på anden måde sart i det havde vi måske valgt anderledes. Måske. For vi har kun oplevet at pædagogerne i vores institution er dygtige til at rumme alle typer børn, og at de er gode til at skærme de små så det ikke bliver for vildt at der også er børnehavebørn. Og som sagt er det en lille VS gruppe. Og egentlig kunne sensitive børn vel også have godt af uddannet personale? Nå, det er bare mine tanker.

Jeg kan sagtens følge dig i de ting du skriver både med hensyn til vuggestue men også dp. Og vil give dig ret i mange af de ting ved dagplejen. Vi har kun valgt en dagpleje der ikke ryger, vores datter har astmatisk bronkitis så det var noget der spillede ind. Hun har en hund men den er ikke nær børnene. Faktisk er vores dagplejes hus så godt indrettet at badeværelset ligger lige mellem køkken og legerum og de må være begge steder. Men jeg havde faktisk aldrig skænket det en tanke som du skriver at skal hun skifte eller tage Tlf så er hun væk fra børnene. Det er hun så ikke grundet husets indretning men det er jo ikke alle steder det er sådan

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har valgt vuggestue, fordi jeg ikke er helt tryg ved tanken om DP. 

 

Jeg har selv arbejdet i vuggestue, hvor der engang var en dreng, der fik noget galt i halsen og skulle på hospitalet med det samme. Det var ikke noget problem, fordi de jo var flere til stede. Drengen var meget tæt på at blive kvalt og overlevede faktisk kun fordi han kunne komme så hurtigt på hospitalet. 

Hvis det havde været en DP - hvad så? Skulle hun sende drengen afsted i en ambulance alene, tage alle børnene med, eller vente på at der var en, der kunne komme og tage over, før hun kunne tage afsted? Jeg ved godt, at det er skrækeksemplet, men det gør bare, at jeg ikke ville være tryg ved det. 

 

Når det kommer til DP så handler det ret meget om kemi. Nogle DPmødre er fantastiske andre er ikke. Og en dårlig DPmor kan godt være en god skuespiller. I VG kan der selvfølgelig også være brådne kar, men de er flere om det. Så der vil altid være en anden jeg kan snakke med eller Karla kan knytte sig til, plus at der vil være en kollega til at "holde øje", og kan se og hjælpe hvis en af de voksne har en dårlig dag. 

 

Men vuggestue kan omvendt også være meget kaotisk. Vi har haft 2 vuggestuer, hvor der var mærkbar forskel i hvordan de fordelte timerne. De første sted var der kun 1 på stuen efter 15.30, hvor de fleste børn stadig ikke var hentet, og det var alt for uoverskueligt og kaotisk. Det havde jeg det bestemt ikke godt med. Det nye sted er de bedre til at fordele timerne, så der oplever jeg ikke "fri leg" eller børn der bare løber rundt og skriger. Så det er også forskelligt fra VG til VG. 

 

Havde Karla været et mere sensitivt barn, der havde brug for mere ro og nære rammer, så havde vi valgt DP. Men hun kan godt lide at der er fart på, er ikke genert, og er god til at sige fra. Så hun er "robust" nok til VG, og det er klart det der passer bedst til hende.

Vores datter er som jeres men vi har jo så valgt dp. Og fortryder ikke dette valg. Men det er nok også hvad man som forældre er til.

Kan sagtens følge din tanke gang i forbindelse med der skulle ske noget. Men tænker de vel har noget de skal gøre i en sådan situation. Vores dp mand er feks næsten altid hjemme, men det er jo ike alle der er så heldige

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER