Ema

Græder altid inden søvn - opdatering i #14

31 indlæg i dette emne

Det her bliver vist lidt indviklet, men skal forsøge at forklare så godt jeg kan.

 

Freja har jo haft en del bøvl med maven og i en periode græd hun stort set i al sin vågen tid, hvilket selvfølgelig har været fordi det stakkels lille pus har haft ondt, men samtidig har det det måske også skjult et andet problem.

 

Nu er det ca 3 uger siden vi stoppede med D-dråberne og 3 uger siden Freja har haft ondt i maven. Derimod er vi nu løbet ind i et andet problem, som jeg nu mistænker egentlig har været der hele tiden, men har været "skjult" af mavepinen: Hun græder og bliver næsten hysterisk (næsten) hver eneste gang hun skal falde i søvn.

De eneste gange det ikke sker er når hun bliver ammet om natten og hun falder direkte i søvn.

 

Vi forsøger at holde styr på hendes vågen perioder, så de ikke bliver længere en 1-1,5 time og viser hun træthedstegn inden forsøger vi selvfølgelig at få hende til at sove. Det er endnu ikke lykkedes os at få hende til at falde i søvn i vuggen, kun på armen og helst mens vi gr rundt med hende. På det sidste kan hun dog for det meste godt falde i søvn hvis hun bliver vugget på armen, men vi sidder ned.

 

Men lige gyldigt om vi går med hende eller ej, hvor længe hun har været vågen eller om hun præcis er belvet skiftet/ammet så ender det altid med at hun græder og bliver mere eller mindre hysterisk inden hun kan overgive sig til søvnen.

Når man går med hende kan man oftest "overraske" hende ud af den allermest hysteriske gråd ved at hoppe et par gange på stedet eller dreje hurtigt omkring sig selv, altså ved hurtige, lidt "voldsommere" bevægelser end gang og vuggen.

Nogen gange begynder hun forfra efter dette (men altid mindre intenst og arbejder sig så op igen) og andre gange er det lige præcis dette break, der gør at hun falder i søvn, nogen gange næsten umiddelbart.

 

Vi har længe troet at hun ikke kan lide sin barnevogn/autostol, men efter at hun nu et par gange har kørt i begge to og været lysvågen uden at blive ked, er vi begyndt at mistænke at det er fordi hun er ved at falde i søvn, men ikke kan overgive sig at hun bliver ked i begge situationer

 

Men hvordan pokker kommer vi videre herfra? Vil jo gerne at hun lærer at falde i søvn i både vugge, barnevogn og autostol, men hun er vel nødt til at lære at falde i søvn uden at græde helt generelt først eller?

 

Gode råd modtages med kyshånd

 

 

 

 

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vil lige tilføje at vi ofte har hende i strækvikle og det er samme historie, selvom hun mange gange svarer rigtig godt på at komme i slyngen, hvis hun er ked i forvejen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det gjorde min dreng også i en periode. Det var som om det var blevet en "dårlig vane" og han gjorde det uanset om han faldt i søvn i autostol, barnevogn seng eller vores arme. Det var hårdt :(

Men det holdt op af sig selv, hvilket var en lettelse for jeg blev også selv forfærdelig ked af at virkelig intet af hvad jeg gjorde hjalp.

Der er nogle der har teorier omkring "overskudsenergi" der skal grædes ud. Jeg ved ikke om det passer, men rart er det da ikke for nogen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min SP forklarede en af de andre tvillingemødrer det der med overskudsenergien, der skulle skriges ud inden søvnen. Måske der er noget om det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså nu ved jeg ikke om du kan eller har mulighed for at gøre det.. Men da min dreng ikke ville sove i seng så sagde sp til mig at jeg skulle lade ham blive liggende i sengen. Uanset hvor meget han græd. Jeg måtte kun aae ham, altså vise ham at jeg var der. Det var utrolig hårdt og det gør virkelig ondt på moder hjertet at se sin lille dreng ligge der og græde og vide at man ikke må tage ham op.. Men det hjalp og han sover i sin egen seng nu. Måske det er noget du/i kan prøve?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke lige gennemskue om du kan gå ham i søvn i barnevognen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, det har vi også været igennem. Og har det stadigvæk sådan ind imellem. Jeg har ingen gode råd andet end det går over. Og kommer igen! ;) Jeg ved sørme ikke, hvorfor det er så rædselsfuldt at sove... Jeg synes jo selv, det er meget rart! ;) Jeg har selv god held med at svøbe Vitus og så sidde på sådan en stor gymnastikbold og "bounce". Men så skal man selvfølgelig også vænne dem fra det på et tidspunkt.... Som for vores vedkommende er ved at være nu, så nu skriger han igen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså nu ved jeg ikke om du kan eller har mulighed for at gøre det.. Men da min dreng ikke ville sove i seng så sagde sp til mig at jeg skulle lade ham blive liggende i sengen. Uanset hvor meget han græd. Jeg måtte kun aae ham, altså vise ham at jeg var der. Det var utrolig hårdt og det gør virkelig ondt på moder hjertet at se sin lille dreng ligge der og græde og vide at man ikke må tage ham op.. Men det hjalp og han sover i sin egen seng nu. Måske det er noget du/i kan prøve?

Det er prøvet og efter 1,5 time hvor hun bare blev mere og mere hysterisk, så kunne jeg ikke mere og tog hende op. Oppe på armen kunne hun så overraskes ud af hysteriet og så faldt hun i søvn og kunne efter ca 15 min lægges i vuggen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke lige gennemskue om du kan gå ham i søvn i barnevognen?

Det giver nøjagtig samme problematik som i vuggen og heller ikke her kan vi afbryde gråden

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Overskudsenergi må jeg lige prøve at læse lidt om, måske det er det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener Majs nogen steder har skrevet en del om søvnassociationer. Måske du kan søge på det og få lidt fif der?

Men det krævet selvfølgelig at I kan få hende til at sove et sted og knytte nogle gode associationer til, som I så kan overføre til vuggen/Barnevognen.

Kæmpe :kram Det er så hårdt med børn der skriger sig selv i søvn! Her blev både dags og nattesøvn markant bedre omkring 3-4 måneder, men det er der jo lang tid til :(

Nu hvor Noah er 8 måneder kan vi ligge ham uden gåtur i Barnevognen til dagslure og blot med en godnatsang i tremmeseng om aftenen. Der har været mange skrigeture på vejen hertil, men en dag kan det altså lykkes.

Håber det bliver bedre snart :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Freja har været ved kiropraktor og havde nogle få låsninger i nakken og ved hoften, men de er væk nu. Skal faktisk til kontrol hos kiro i morgen for at tjekke alt stadig er som det skal være, men der var ikke noget at komme efter sidst vi var der.

Det der med at svøbe har aldrig fungeret for os. Freja bliver simpelthen så arrig i stedet for at falde til ro, så det tror jeg desværre ikke hjælper.

Men vil prøve at kigge på de der søvn associationer, har ikke lige mulighed for at få fat i Helens bog lige med det samme, da vi bor i Sverige, men vil se hvad jeg kan gøre

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror vi er kommet nærmere problemets kerne nu.

 

Igår lå Freja på ammepuden og hyggede efter at hun havde spist og begyndte så langsomt at blive mere og mere træt. Da det foregik meget stille og roligt gjorde jeg ingenting for at se om hun bare faldt i søvn. Hun glippede med øjnene flere gange og var så tæt på, men så begyndte arme og ben at flagre og så vågnede hun og blev ked af det.

 

Så tror det er uro i kroppen, som gør det. I formiddag prøvede jeg så at holde hende fast i dynen, da hun skulle falde i søvn og selvom det tog lidt tid, så lykkedes det faktisk uden gråd.

 

Så tror vi må i gang med at lære hende at blive svøbt uden at blive arrig eller også må vi fortsætte med at holde hende. Vil dog gerne at hun kan lære at blive lagt i barnevognen også, så ville jo være rart hvis hun kunne svøbes.

 

Ved dog ikke lige hvordan det kan ordnes i forhold til autostolen, da hun jo ikke rigtig kan svøbes når hun sidder i den

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vigga var mindre holdte vi hende faktisk også stramt fast når hun skulle sove indimellem. Jeg kunne ikke men min mand tog hende på armen og holdte hendes arme fast (selvfølgelig ikke hårdt eller noget der gjorde ondt, men bare godt fast). Når det så gik op for hende at hun ikke ku sprælle blev hun lidt ked men efter få minutter snork sov hun - hun havde bare svært ved at overgive sig fordi der var så meget energi i kroppen at hun ikk ku ligge stille. Kan ikk huske hvor længe det varede men synes ikke det var uoverskueligt lang tid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Angående det med at sove i barnevognen så skal det nok komme hvis du bliver ved med at øve :) puha her har vi været igennem mange faser, så skulle hun trilles i søvn, så vugges i søvn, så behøvede jeg ingenting, så skulle jeg gå under hele luren osv osv men jeg har ladet hende have de faser men hele tiden været opmærksom på at det ikke blev en vane. I dag ligger jeg hende bare og så sover hun helt af sig selv og sådan har det været et par måneder nu (hun er 10,5 mdr nu).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Angående det med at sove i barnevognen så skal det nok komme hvis du bliver ved med at øve :) puha her har vi været igennem mange faser, så skulle hun trilles i søvn, så vugges i søvn, så behøvede jeg ingenting, så skulle jeg gå under hele luren osv osv men jeg har ladet hende have de faser men hele tiden været opmærksom på at det ikke blev en vane. I dag ligger jeg hende bare og så sover hun helt af sig selv og sådan har det været et par måneder nu (hun er 10,5 mdr nu).

Det samme her!

Langt de fleste dage falder hun i søvn af sig selv, men har også haft perioder, hvor hun skulle trilles - men bliv bliv ved med at øve, det lønner sig. Og så lader jeg også Vega møffe og være irriteret i vognen (men aldrig græde) i BV.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vigga var mindre holdte vi hende faktisk også stramt fast når hun skulle sove indimellem. Jeg kunne ikke men min mand tog hende på armen og holdte hendes arme fast (selvfølgelig ikke hårdt eller noget der gjorde ondt, men bare godt fast). Når det så gik op for hende at hun ikke ku sprælle blev hun lidt ked men efter få minutter snork sov hun - hun havde bare svært ved at overgive sig fordi der var så meget energi i kroppen at hun ikk ku ligge stille. Kan ikk huske hvor længe det varede men synes ikke det var uoverskueligt lang tid

 

Altså her snakker vi ikke minutter, men halve og hele timer.

har forsøgt samme trick med dynen som igår, men i dag har det bare overhovedet ikke haft effekt. Hun skriger bare og kæmper i mod. Og der er desværre ikke tale om minutter, men hele og halve timer.

Må indrømme at jeg bare ikke har hjerte til at holde hende fast når hun skriger sådan. Har været grædefærdig flere gange i dag og N har været nød til at tage over her til aften, for jeg orker bare ikke mere. Føler mig som verdens dårligtste mor, der ikke kan få mit barn til at slappe af/sove.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså har lidt svært ved at vide hvad jeg skal gøre ved det her med barnevognen. hun skriger jo når hun ligger der, men det gør hun jo uanset hvad jeg gør åbenbart.

Ville I fortsætte med at forsøge med barnevognen eller vente til hun kan falde i søvn uden for barnevognen uden skrig og skrål?

 

Åh, hvorfor skal det være så svært at få den lille stakkel til at sove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har hun fået tjekket ørerne?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har hun fået tjekket ørerne?

Nej, men tror ikke der er noget. Når hun først er faldet i søvn, så sover hun ok, . Ville hun ikke vågne hvis det var ørerne?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, men tror ikke der er noget. Når hun først er faldet i søvn, så sover hun ok, . Ville hun ikke vågne hvis det var ørerne?

Tjo måske, jeg ville overveje at få det tjekket uanset hvad.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tjo måske, jeg ville overveje at få det tjekket uanset hvad.

Er det SP der gør det eller skal man til lægen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det SP der gør det eller skal man til lægen?

Vi ringede direkte til ørelægen, der skal ingen henvisning til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm, nu bor jeg jo i Sverige, så ved ikke om det fungerer sådan her også. Må jeg lige kigge på

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der har været mange gode forslag i tråden indtil nu.

Jeg vil blot forsigtigt fortælle hvad der løste det hos os, så kan du jo se om det kan bruges til noget.

Vores datter begyndte at eskalere i gråd om aftenen. Hun var ved at skvatte hen og så mæt og tilfreds ud som hun lå og havde lige sluppet brystet, men vågnede så op med arm og benspjæt. Jeg ammede og hun var i trivsel i følge vægtkurven. Det stod på hen over 2-3 timer. Og pludselig var det to gange om dagen.

Men det blev bare værre og det viste sig at da jeg i et frustreret øjeblik bare greb en flaske til hende, at hun var virkeligt sulten. Trods masser af amning og mælk. Åbenbart er det en skrøne at alle kan lave nok mælk.

Så nu gør vi begge dele. Først til brystet og så til flasken. (Og det har hun accepteret i en uge nu. Mam flaskerne er super til det da forskellen er så lille at hun kan skifte fra det ene til det andet).

Hvis alt andet ikke virker er det da et forsøg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER