Guest Kiala

'Jeg ville ønske at nogen havde fortalt mig' -tråd

60 indlæg i dette emne

At det er normalt at tude og tude i nogle uger efter fødslen og at føle, at éns liv er slut, men at man får et liv igen på et tidspunkt.

 

At man stort set ikke kan komme uden for en dør uden baby i 6 måneder, hvis man ammer (og baby nægter flaske). At hvis man tager baby MED ud af døren og ned i byen, fx, så har man sådan cirka to timer fra baby vågner, indtil baby bliver ulykkelig af søvnmangel. Og at den første halve time af de to timer er gået allerede inden, man kommer ud af døren!

 

At nogle babyer ikke kan holde til både mødregruppe og babysvømning hver uge, og at det kan være derfor, de ikke kan sove.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

At man faktisk vænner sig til søvnmangel! Storm sover pænt nu, men i starten hvor han sov max to timer ad gangen, tænkte jeg at dét her, det kunne jeg simpelthen ikke holde til! Men efter et par uger gik jeg fra total desperation til en konstant, men udholdelig træthed..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At amme-hjerne er frustrerende!!

Begge gange er min IQ faldet til stuetemp. Imens jeg ammer..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Er det egentlig, fordi vi ammer? Eller fordi ammehjerne er ligmed at gå hjemme?

- At det der med at man får mindre partid sammen betyder, ingen partid sammen! :I Jeg må stadig gå i seng, så snart vores dreng sover om aftenen, fordi jeg er så træt (10 mdr.)

- At hele babys første leveår (og mere) består af - undskyld udtrykket - fxxxing faser! Så er der tænder, så er der tigerspring. så er der det næste tigerspring osv.! Ligenu er vi midt i "jeg sætter mig op i søvne, og kan ikke selv falde til ro igen, mere end 14 gange i løbet af natten" - fasen, manner, jeg er så ødelagt!

Min SP sagde at det var fordi man hele tiden har baby i tankerne, så der er simpelthen noget der glipper. Flaskemødre får også ammehjerne. Mit startede også sent i graviditeten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min SP sagde at det var fordi man hele tiden har baby i tankerne, så der er simpelthen noget der glipper. Flaskemødre får også ammehjerne. Mit startede også sent i graviditeten.

Ja!!!!! :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er forskere fra Paris der har undersøgt det. Der udskilles et hormon, når du ammer/har baby tæt hele tiden.

Hormonet er tryghed skabende og er også det som udskilles ved forelskelse og fødsel.

Sprøjter man hormonet ind i mænd over en længere periode, så bliver de også forvirrede og "dumme". :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er oxytocin, det hormon :) Det er også ansvarlig for veer, orgasme og forelskelse. Men det er strid ved hukommelsescellerne i hjernen. Så det er fordi vi elsker vores børn :biglove (Og så tror jeg personligt også, at den manglende søvn spiller ind :lolhit)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er oxytocin, det hormon :) Det er også ansvarlig for veer, orgasme og forelskelse. Men det er strid ved hukommelsescellerne i hjernen. Så det er fordi vi elsker vores børn :biglove (Og så tror jeg personligt også, at den manglende søvn spiller ind :lolhit)

Det var det jeg ville sige :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var det jeg ville sige :D

Vi supplerede da hinanden fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er oxytocin, det hormon :) Det er også ansvarlig for veer, orgasme og forelskelse. Men det er strid ved hukommelsescellerne i hjernen. Så det er fordi vi elsker vores børn :biglove (Og så tror jeg personligt også, at den manglende søvn spiller ind :lolhit)

Jeg har haft ammehjerne de sidste 2,5 år :D glæder mig til ungerne sover igennem :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

At lige så snart man tror der er en rytme, så laves den om :blink

(Siger moren, hvis barn plejer at sove til formiddag fra 9.30-10.45 og netop nu har puttet ham ud til lur!!!!)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- Jeg ville gerne have vidst, at alle de problemer jeg følte jeg havde (og de var overvældende til tider) faktisk bliver noget man senere "savner".

For man kan aldrig gøre det om. Og når man så står der og har fået sit overskud tilbage og kigger på sin vidunderlige 2 årige datter, med hendes fantastiske smil og dejlige personlighed, så får man så hammer ondt i samvittigheden over hvor dårlig den barsel faktisk blev :( Hvorfor man ikke bare gjorde "sådan og sådan", trøstede mere, bad om hjælp til det der var svært dengang, sov mere- om dagen- alle tidspunkter, til man havde overskud til at stå op.

 

Det er min største regret. For uanset hvor ondt det gør, hvor hårdt det er- så er der løsninger på det. Man kan bare ikke se dem når man er helt hysterisk og ked af søvnmangel og grædende baby der sef. reagerer på mors utilpashed.

 

- Jeg ville gerne have vidst at forældreskab = permanent dårlig samvittighed - ikke overvældende hele tiden - men man har et sted i sit hjerte hvor det altid gør en lille smule ondt over de ting man godt kunne have gjort bedre overfor sine børn.

 

Men den samvittighed er også det der gør at man bliver dygtigere til at håndterer de udfordringer der kommer, og den der gør at man kommer til at kunne rumme mere, elske dybere og give mere, end man nogensinde troede man kunne  :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også ammehjerne langt ud over den tid jeg ammer :rolleyes Jeg var først lige så småt begyndt at få min hjerne tilbage her da min datter blev 1,5 år. Så blev jeg gravid og nu har jeg ammehjerne igen fra omkring uge 6-7 af :P

Kan ingenting huske og er mega distræt. Og ved jo af erfaring at det nok vil vare ca. 2 år endnu, suk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Annonce ♥

At livet med et barn er uendelig række af dårlig samvittighed, bekymringer, tidmangel, i perioder søvnmangel men også den mest fantastiske glæde og kærlighed!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At nogle babyer skal "lære" at sove og at falde i søvn.

Og jo mindre de sover, jo mere overtrætte bliver de og jo sværere bliver det at få dem til at sove...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At børn ikke nødvendigvis sover igennem når de fylder 1 år

at børn ikke nødvendigvis sover igennem når de er næsten 3 år :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At man skal holde øje med sin temperatur og reagere hvis man får feber og bliver utilpas. Så undgår man måske en uges hospitalsindlæggelse med antibiotika i drop og kan nøjes med lidt penicilin ved underlivsbetændelse.

At man ikke skal regne med at have overskud til noget som helst andet end sit barn de første 4-6 måneder. (dvs. intet huskøb, flytning og arbejde derudover)

 

At børn begynder at spise med forskelligt interval - dvs. man skal IKKE stresse hvis barnet ikke vil spise skemad ved 6 måneder (eller 9 eller 12) - men at det kommer helt af sig selv, når barnet er klar. (SHIT det kunne have sparet mig maaange bekymringer)

 

At det faktisk ikke er det hul barnet er kommet ud af, der gør ondt efter end fødsel - det er det "ved siden af"  :klap 

 

At børn græder når man afleverer dem i dagpleje - i ca. 6 måneder - og man har det FORFÆRDELIGT i den periode :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville gerne have kendt til movicol som viste sig at være et mirakel middel mod forstoppelse...det kunne have sparet mig for mange bekymringer da...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kendt til sukkervand til beroligelse samt movicol til forstoppelse. Samt at ikke alle børn kan tåle D dråber på kokosolie. Ville til hver en tid vælge dem fra fra start og have sparet os og baby for voldsomme skrigeture og ondt i maven.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At så mange kvinder bøvler med amning. Så ville jeg nok have følt mig mindre "forkert".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER