Guest Kiala

'Jeg ville ønske at nogen havde fortalt mig' -tråd

60 indlæg i dette emne

Jeg tror måske allerede der findes sådan en tråd her :chin:

Men måske ligger den tusind sider tilbage, så lad os bare lave en ny :)

Jeg ville gerne have vidst (eller have fået banket tydeligere ind i hovedet):

- At man snildt kan ende med at gå i flere døgn uden at have fået mere end en-to timers sammenhængende søvn

- At det er helt normalt at blive så ødelagt af søvnmangel, at man sagtens kan bruge dagen på bare at sørge for, at man selv og baby overlever, og alligevel synes at man har haft en hård dag (og ikke har kunnet tisse hele dagen, fordi baby har været ked)

- At amning ikke bare er, at baby hægter sig på, og så kører bussen. Det gør ONDT, det er hårdt arbejde, der er masser af bekymringer med, og babys appetit passer ikke altid med mælkemængden (og det er endda ved vellykket amning)

Det er faktisk det eneste, jeg kan huske, der var RIGTIG hårdt :chin: Der er sikkert mere, men jeg har nok lykkelig glemt det meste, nu hvor min dreng snart er 2 og jeg er ved at blive småskruk igen :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At efterveer kan gære pisse ondt når man ammer.. Hold da op hvor gjorde de ondt 2 gang..og så gik der altså ca 2 uger inden de var ovre..frygter hvor ondt efterveerne så gør når jeg føder nr 3..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og at man bare MEGA bløder og STINKER længe efter fødslen <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God tråd:-)

Jeg ville ønske, at nogen havde fortalt mig:

- at amning ikke bare lige er en drøm og uden besvær. I de fleste bøger romantiseres amning, og da vi efter 5 hårde uger og en meget tynd dreng, måtte opgive på SPs opfordring, ville det bare havde været rart at vide, at man stadig er en god mor, selvom man ikke ammer. Jeg synes, at der var så hårdt, da der hersker en mening om, at den gode mor ammer selvfølgelig sit barn og tesen om at alle kan amme.

- efterveer! Wow! Især anden gang var de endnu værre!

- at man ikke skal have ammestoppiller samtidig med at mælken løber til. Ved mit 2. barn stoppede jeg amning efter to dage, hvorefter jeg fik ammestoppiller. Herefter kom 3 ugers intensivt smertehelvede med kæmpe bryster fyldt med knuder, der bare ikke kunne tømmes for mælk. Puha, det var faktisk endnu værre end de 5 ugers ammeforløb, jeg kæmpede med ved 1. barn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville godt have vidst:

- at søvnen ikke nødvendigvis bliver bedre i en lineær kurve (forstået på den måde, at jeg forventede at det var pisse hårdt i starten. Men jeg forventede IKKE at min 1årige sov dårligere nu end da han var ny).

- den SINDSYGE kærlighed man får for det lille barn og hvad det kan komme til at betyde for hele ens opfattelse af flere ting. Jeg har på flere punkter simpelthen både ændret holdning og prioriteter. Og det kom virkelig bag på mig!

- som BBM skriver, at amning er seriøst hårdt arbejde. At det gør ondt, at det er frustrerende til tider, at der er udfordringer - og det kommer fra en med succesfuld amning.

- at man bliver pissemøghamrende usikker af og til, og at det er skræmmende og frusterende.

- at man pludseligt kan finde på at bringe afføring op som samtale emne, også offentligt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At det er vildt sindssygt hårdt for parforholdet!!!! Hvor vi bor, tilbyder kommunen "værksted" for forældre, når ægteskabet er ved at ryge pga. familieforøgelsen. Da vi hørte det, kiggede min mand og jeg bare spørgende og hovedrystende på hinanden, for vi er så gode sammen - modne, konsoliderede. Og vi skændes ALDRIG. Som i - vi har ikke skændtes i de 5 år. vi har kendt hinanden. Indtil i aften, hvor jeg råbte efter ham, at han var et egoistisk røvhul! 

Læg en plan for hvordan parforholdet overlever....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- At den manglende søvn ikke bare gør en mentalt ødelagt, men også snildt får en til at se 10 år ældre ud (+ man måske har glemt at tage bh på, og har taget mascara på, men kun på det ene øje)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At man godt kan blive så træt at man kan komme til at råbe af sit barn og have lyst til at kaste det ud af vinduet. Og man får herre dårlig samvittighed bagefter!

 

At det kan være hårdt for sexlivet at blive forældre. Vi har haft svært ved at komme igang igen pga. manglende overskud, men vi sørger for at putte om aftenen, kysse lidt ekstra, holde i hånd osv. for at bevare intimiteten.

 

Det kan godt betale sig at sætte forventningerne til rengøring, mad osv. ned. Det kræver sin kvinde (og/eller mand) at lave mad samtidig med man passer en overtræt baby.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At man godt kan blive så træt at man kan komme til at råbe af sit barn og have lyst til at kaste det ud af vinduet. Og man får herre dårlig samvittighed bagefter!

At det kan være hårdt for sexlivet at blive forældre. Vi har haft svært ved at komme igang igen pga. manglende overskud, men vi sørger for at putte om aftenen, kysse lidt ekstra, holde i hånd osv. for at bevare intimiteten.

Det kan godt betale sig at sætte forventningerne til rengøring, mad osv. ned. Det kræver sin kvinde (og/eller mand) at lave mad samtidig med man passer en overtræt baby.

:ditto !!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- at man ikke nødvendigvis ELSKER sit barn, lige når man ser det! Der gik lang tid før jeg ELSKEDE Camille.. Jeg var MOR og beskyttede hende, men den der overvældende kærlighed, kom først senere...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At det at være på barsel er PISSE HÅRDT!!! Man har aldrig fri, og der er dage hvor man ikke når noget - og at man får grå hår når ens partner laver en "jamen du går jo bare hjemme?!" ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville ønske nogen havde skrået ud i pap, at man kan få en baby som nægter at sove andre steder end i din arm eller på dit bryst. - OGSÅ om natten.

At amningen pisse nas og ikke kun er en lyserød oplevelse med kærlige blikke. Men hårdt arbejde.

At man bløder mega meget efter at havde født, som i det løber ned af benene på en og ser lidt voldsomt ud.

At baby udvikler sig i springperioder, og i disse perioder opføre sig som en djævel, hvor intet er godt nok.

- At træthed påvirker ens lyst til sex

- At ens behov for kropskontakt bliver overstimuleret af baby, og at man derfor understimulere mandens behov.

- at baby ikke bare sover igennem fordi den er fyldt 6 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- at man ikke nødvendigvis ELSKER sit barn, lige når man ser det! Der gik lang tid før jeg ELSKEDE Camille.. Jeg var MOR og beskyttede hende, men den der overvældende kærlighed, kom først senere...

Den er god - for mig kom det også først meget senere..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God tråd

... at det ikke bare er rosenrødt at være på barsel.

...at det er megahårdt

...at man ikke når andet end at passe sit barn

...at man skal skaffe en masse udstyr, også efter barnet er født

...at det er hårdt for forholdet

...hvordan man kan trøste sit barn

...at man pludselig får en helt ny omgangskreds

...at man kan føle sig ensom og isoleret på barsel

Gad godt hospitalet havde forberedt een på det der kan være svært. Vi fik kun information om plejen af den lille, og noget Info om amning. Intet Info om det der kan være hårdt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- At man bliver ved med at bløde i laaang tid efter fødslen! (i mit tilfælde ca. 4-5 uger).

 

- At rehabiliteringen efter en fødsel kan tage lang tid.

Jeg havde en ide om at når først barnet var ude, så fik jeg forholdsvist hurtigt min krop og gamle førlighed igen og ville slippe for at være så besværet. Jeg fik trykket halebenet under fødslen og kunne ikke sidde ned i 6 uger. Ligeledes var mine mavemuskler revet over og jeg måtte derfor ikke bruge dem overhovedet i 8 uger efter fødslen og skulle først derefter igang med at genoptræne dem. Jeg kunne heller ikke gå særlig langt i et par uger efter fødslen, jeg fik simpelthen smerter i underlivet og bækkenbunden og det føltes som om det hele "trykkede nedad" og livmoderen nærmest var ved at falde ud (og jeg havde altså lavet mine knibeøvelser og havde en ret stærk bækkenbund!).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At alle har en mening om hvad der er godt i forhold til ens barn uden at du selv er enig i dette!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor super kedelige babyer kan være... Nøj hvor kan jeg kede mig bravt til tider. Heldigvis glemmer man det når baby smiler... men altså så spændende er de heller ikke den første tid ;)

Samtidig ved jeg at jeg vil savne dette stadie med spædbarn senere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At børn ikke nødvendigvis spiser de mængder de 'bør', men kan udvikle sig som de skal alligevel!!!

At acd-dråber kan afhjælpe ondt i maven, hvis d-dråberne er noget skidt. (gælder kun ammebørn)

At man kan få et barn der ikke kan rumme at være 'ude' blandt mange mennesker og f.eks derfor kan nægte at amme andre steder end hjemme. Det bliver man lettere sindssyg af!

At børn ikke nødvendigvis sover mange timer til lur et par gange om dagen <_<

At en kiropraktor kan være din og babys bedste ven!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At stenbrysterne, når mælken løber til, skyldes væske i vævet og ikke ophobet mælk... Jeg stressede for vildt over, at junior ikke kunne spise brystet blødt og så en verden af brystbetændelse for mig...:-/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget af det, der nævnes om søvn og mad og alle holdninger, synes jeg faktisk at mange prøvede at sige, og jeg tror slet ikke, det er muligt at sige det, så en, der ikke selv har stået i det, forstår det.

Hvad der til gengæld kom helt bag på mig, og som jeg GODT tror, jeg havde kunnet forberede mig på, hvis nogen havde nævnt det, er noget omkring dp/vs:

- At "2 ugers indkøring" ikke nødvendigvis betyder "2 uger, hvor barnet er der gradvist længere og længere, indtil det er tryg ved at mor går, så aflevering kan foregå uden gråd" men derimod helt mod din vilje kan betyde "2 uger, hvor du må påregne at barnet skriger ulykkeligt mens du går grædende hjem og føler, at du har svigtet dit barn". (Og at den gråd kan fortsætte lææææææænge efter de to uger)

- At der er MANGE dage, hvor barnet ikke kan komme i dp, og hvor man enten må finde på alle mulige krumspring og pasningsløsninger for at kunne passe sit arbejde eller acceptere at barnet kommer ud og bliver passet af en totalt fremmed gæste-dp (og får du et barn, der ofte bliver syg, har du ikke engang sidstnævnte mulighed). Dp skal selvfølgelig have fri og ferie som os andre, men holder jo ikke nødvendigvis fri på samme tid som dig + de har ekstra fridage pga deres lange arbejdstider + de skal på kursus engang imellem. Det løber op!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

- at babyer kan få mavekneb af D dråber med kokosolie (de "almindelige") og at det stopper med det samme hvis man fx giver D dråber med olivenolie! (D pearls)

- at det gør ondt at amme i starten, ja - men at man skal reagere hvis det bliver ved og at man føler der fx er forskel fra hvor ondt det gør i højre og venstre side. Jeg fik 2 x brystbetændelse og kunne have undgået ekstremt mange smertefulde amninger hvis jeg havde kendt til symptomerne på brystbetændelse med infektion!

- at man skal købe gode ammeindlæg, uld undertøj og salven Lansinoh og tage med på hospitalet når man skal føde ;) man får højest sandsynligt brug for det :)

- at det er rigtigt praktisk at have købt ammebluser og amme bh er inden man føder ;-)

- at en strækvikle er Guds gave til forældre!

- at det er ok ikke at ELSKE sit barn efter fødslen - men at vide det kommer med tiden

- ville gerne have vidst mere om komplikationer der kan opstå ved fødslen... Det havde jeg ikke rigtigt sat mig ind i, og da det så skete noget uforudset oplevede jeg det meget voldsomt

- at dine barselsgæster ikke nødvendigvis ved man skal støtte babys hoved - mine gæster har TO gange tabt min datters hoved, og jeg har været grædefærdig bagefter. Nu siger jeg det til alle der får lov at holde hende "husk at støtte hovedet - hun kan ikke holde det selv"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Ja den med skemaden er jeg også med på! :ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At børn ikke nødvendigvis sover igennem når de fylder 1 år

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER