MBillen

Kanel - er det virkelig farligt?

15 indlæg i dette emne

Hej alle :)

Nu er jeg endelíg blevet gravid og venter et dejligt August barn.

Nu er det sådan at jeg er en rigtig kanel-o-man! :p og jeg har hørt at det er blevet forbudt og er farligt at spise?! Men kan dette virkelig passe? Ikke flere havregrød med kanelsukkee, gifler og kanel-latte?! Armen, jeg er jo knust! Hehe..

Så, damer.. Hvad syns i om dette? :-) og har det en negativ effekt på en graviditet eller babyen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ehh.. :P Da jeg var højgravid i december, fik jeg da riiiigeligt kanel og knægten har da ikke taget skade :P

men ja.. som leras skriver; alt med måde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er vist ustyrlige mængder kanel man skal spise, før der sker noget ved det. Drik du bare din kanel-latte med god samvittighed :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er med på alt med måde ;) så længe du ikke overdriver skader det ingen steder!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I store mængder er kumarin skadeligt for bl.a. leveren og kan give varige leverskader. Det fungerer dog i praksis lige som med alkohols skadelig virkning på leveren: Hvis man kun indtager det i små mængder i ny og næ, kan leveren nå at restituere. Det er først ved et større, langvarigt forbrug at der opstår varige skader.

 

Desuden skal man op i ret store mængder kumarin, før det bliver skadeligt. Har læst et sted at man skal op og drikke omkring en hel liter kanel-the dagligt, før man risikerer noget, og det er vel de færreste, der kan præstere det?

Personligt indtager jeg som regel kun kanel ved juletid, og det skulle der fortsat ikke være et problem ved.. Hvis man har et dagligt forbrug af kanelholdige fødevarer ville jeg nok begynde at tænke mig lidt mere om og prøve at drosle lidt ned.. 

 

Mht. graviditet kan jeg kun forestille mig at det vil være klogt at skære ned, hvis du har et stort forbrug :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ellers kan du måske finde ceylon kanel (med mindre af det skadelige stof kumarin) i den lokale helsekost :) Det fandt jeg idag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, der har været en del polemik omkring, at advarslen mod kanel er en smule hysterisk :-)

 

Den billige kanel indeholder mere kumarin ganske vist. Men 2 gram om dagen af den billige kassiakanel kan man tåle som voksen, og i korte perioder op til 3 gange så meget, fx lige i julen.

 

altså, 2 gram er godt nok meget kanel. jeg tror ikke det er usammenligneligt med en teskefuld eller måske endda 2 teskeer om dagen. 

 

uanset hvad, så kommer det ikke i nærheden af at være farligt at spise en kanelsnegl eller 3.... ikke pga. kanelen i hvert fald!!   :badgirl

 

jeg kan også rigtigt godt lide kanel, men ud over at have chai te og en gang imellem bagværk med kanel,så kommer det jo da på risengrøden og i julesmåkagerne og ikke så forfærdeligt mange andre steder hen, og jeg spiser da ingen af delene lige nu, så den der med 2 gram om dagen er en vældig stor buffer for mit vedkommende til resten af mi julethe og min chai te  :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle de gode svar :)

Ellers kan du måske finde ceylon kanel (med mindre af det skadelige stof kumarin) i den lokale helsekost :) Det fandt jeg idag :)

Hvor fandt du den ægte vare?? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Tusind tak! :) det vil jeg helt sikkert prøve! Men hold da op hvor er der mange forvirrende restriktioner når man er gravid :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak! :) det vil jeg helt sikkert prøve! Men hold da op hvor er der mange forvirrende restriktioner når man er gravid :p

Hehe ja, det er med at have sit hoved og sit hjerte med sig og selv vurdere, hvad man vil og ikke vil :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil da i øvrigt lige tilføje, at kanel har en antiinflammatorisk virkning, så selvom der måske er noget skidt ved det, ved større mængder, så er der helt generelt også noget rigtig, rigtig godt ved det! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil da i øvrigt lige tilføje, at kanel har en antiinflammatorisk virkning, så selvom der måske er noget skidt ved det, ved større mængder, så er der helt generelt også noget rigtig, rigtig godt ved det! :)

Armen altså, du har da lige reddet mim dag! ;) så kan man jo godt. Hrhe..

Tak for alle jeres svar :*

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak! :) det vil jeg helt sikkert prøve! Men hold da op hvor er der mange forvirrende restriktioner når man er gravid :p

Det med kanelen er jo ikke kun når man er gravid men altid... Især små børn skal ma passe på hvor meget man giver da de hurtigt når dagsdosis pga deres lave kropsvægt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER