Forunderligt

Deling af rengøring og pligter

38 indlæg i dette emne

Jeg kan konkludere af denne tråd, at jeg skal have mig en robotstøvsuger inden den lille kommer til verden :lol

Vi er helt ærligt nogle svin for tiden ;-) Det plejer at være mig der står for madlavning og det meste rengøring (bortset fra støvsugningen). Det var da jeg havde et meget (mere) fleksibelt arbejde, og min mand havde knap 2½ times transporttid om dagen. Så synes jeg det var fair jeg brugte den tilsvarende tid på rengøring og div. mens han brugte den på transport.

Nu har jeg fået et andet fleksibelt arbejde (gymnasielærer), men kan vel sige jeg også stadig har det gamle (PhD-studerende, da jeg ikke har afleveret den endnu). Og når man så er gravid oveni, så har jeg altså ikke stort overskud til ret meget andet. Men da manden så (desværre) går arbejdsløs pt, så sørger han for det meste for madlavning, alle indkøb (mm. vi lige handler ind sammen) og en del oprydning - men der bliver ikke gjort så meget rent. Men altså, jeg roder selv helt råddent og så kan jeg jo næppe forlange at han skal rydde mine ting op for at kunne komme til at gøre rent på div. overflader ;-)

Han slår også græs og hjælper hvis der er større ting i haven, men ellers er det mit ansvar (så er det godt jeg har nogle dejlige forældre der godt gider at komme og hjælpe når ukrudtet er ved at vokse over hovedet på mig).

Men kort fortalt, så vil jeg ikke tillade mig at brokke mig over min mands indsats, så længe jeg ikke er tilfreds med min egen ;-) Tror da lige jeg vil bruge ½ time på at rydde nogle af mine ting op fra vores "fællesområder" ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, vi har godt nok kun haft vores i et par uger, men det er seriøst et af de bedste køb EVER!!!

Det kan jeg forestille mig ;-) Især efter vi har fået trægulv - hold op alle de nullermænd man kan se i løbet af et par dage. Manden har lige købt stor julegave til sig selv, mon ikke jeg kan købe en til mig? ;-) Ved du om det er nemt at flytte/indstille den på flere etager?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er også tit Søren der tager vores store ugentlige indkøbstur i weekenden - vi skiftes lidt, for vi synes begge det er et rart afbræk og lidt tid alene ;)

Det er da ogsaa fint - og fedt at I kan deles om tjansen... det eneste her, der ikke kan delegeres ud til M, er vasketoejet, som jeg naegter at gaa af med, faktisk. Jeg er ret controlla paa det punkt :D

Det er nok også den model jeg håber vi kan blive enige om

Det hjaelper enormt meget her, hvis det er ham selv, der ligesom foreslaar det eller jeg spoerger, om han ikke vil vaere en superstjerne og hjaelpe mig ved at tage den og den tjans :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da ogsaa fint - og fedt at I kan deles om tjansen... det eneste her, der ikke kan delegeres ud til M, er vasketoejet, som jeg naegter at gaa af med, faktisk. Jeg er ret controlla paa det punkt :D

Me too ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår ikke at i syntes det er så vidunderligt med en robot støvsuger vi har haft en og den røg bare ud til højre.

Alt det arbejde med sætte stole op, rykke ting ud på gulvet osv.

Det er for mig et større bøvl end lige hurtig at tage støvsugeren.

Hvem tager så lister osv.

Jeg forstår det ikke, men glædes på jeres vegne at det fungere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår ikke at i syntes det er så vidunderligt med en robot støvsuger vi har haft en og den røg bare ud til højre.

Alt det arbejde med sætte stole op, rykke ting ud på gulvet osv.

Det er for mig et større bøvl end lige hurtig at tage støvsugeren.

Hvem tager så lister osv.

Jeg forstår det ikke, men glædes på jeres vegne at det fungere :)

Vi har haft en robotstøvsuger i mange år og jeg synes ikke den er speciel fantastisk, men i en travl hverdag kan den være god at have. Vores står nu i et hjørne og samler ha ha støv :D

Vores er efterhånden en ældre model, jeg tror den er 5-6 år, så det er muligt de nyere modeller er bedre. Vores larmer helt vildt og det irriterer mig meget, derudover synse jeg den havde det med at skubbe en masse fnuller i hjørnet. Men hvis man ikke lige har tiden til at støvsuge så er den en god hjælp, men jeg mener ikke den kan stå alene, så man slipper ikke for at gå en tur med den "rigtige" støvsuger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi deles meget om tingene. Han kan godt tænke selv, og rydder selv af og sætter i opvaskeren... Støvsuger, hjælper til med caro(putter og sådan) fikser bilerne, er alt ødelæggende med sin motorsav(ha ha!) græsset slår jeg - giver god motion. Vasketøj er primært mig, og det er fint. Men han hjælper altid hvor han kan :-))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

VI har på ingen måde faste pligter. Vi deles. Heldigvis er Jon sådan en der (lige som jeg) mener at det at være på barsel faktisk er fuldtidsarbejde, så han forventer ikke at jeg laver noget udover at sikre at William har en god dag (hvilket jo kan være temmelig krævende nogle gange). Jeg laver dog altid mad, og handler småting i løbet af ugen, og så vasker jeg tøj/bleer når jeg synes bunken bliver for stor = jeg vasker 2-5 vaske i løbet af ugen. Det er oftest Jon der rydder op efter aftensmaden, men det sker også at det er mig, så leger han med William. Vi gør rent i weekenden, jeg har stue+køkken, Jon har soveværelse, gang, Williams værelse og soveværelse - det er ham der har valgt fordelingen. Vi handler stort ind 1 gang om ugen, og er nogenlunde fælles om at planlægge indkøb - men Jon kan kun huske på mayonnaise og kartofler, så det er nok mest mig ;) Jon støvsuger for det meste, jeg ligger nok mest tøj sammen (når stativet er fuldt og jeg vasker nyt, hehe). Jon tømmer mest opvaskemaskine, det er vist 70/30. Jeg står for 98% med William - det har været 99,9999% og det er på vej ned, hvilket jeg har brug for, tror aldrig at det bliver 50/50, men det er også rigtig fint for mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme er det mig, der ordner 95% af det huslige, og det har vi det som regel fint med. Engang imellem ville jeg ønske, at han hjalp en smule mere, men han ordner til gengæld mange af opgaverne i haven og hvad der ellers er forefaldende af "mandeopgaver". :)

Jeg står for tøjvask, opvask, støvsugning, gulvvask, almindelig rengøring og så er det mig, der laver mad. Indkøb er vi ofte sammen om, mest fordi det er hyggeligt. :)

Vi er ikke pernitne med rengøring nogen af os, og det er dejligt - dog er han værre end jeg, så det bliver for meget for mig, før det gør for ham = ergo må jeg selv gøre rent, hvis det er mig, det generer. Årh, det kære mandfolk. :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kæft I gør meget rent! :o Det er jo helt vildt. Men synes da klart I skal deles noget mere!

Herhjemme synes jeg vi har en ret lige fordeling. Madlavning er stort set altid mig. Vi købert stort ind én gang om ugen, og det gør vi sammen. :) Jeg lavet madplanen - A har aaaaldrig noget at bidrage med :P

A er stort set altid den der støvsuger. Vasketøjet er nok 60/40 til A. Kan husker dog sjældent at lægge det sammen.

Oprydning i køkken deler vi. Generel oprydning er nok primært mig, da A ikke ser det.

Jeg støver af, ordner badeværelse, vander blomster. A klarer haven (min mor gør også en del - hun er gartner, og kan aldrig lade vores ukrudt være :P), alverdens andre praktiske mandeting og han aften lufter hunden. Jeg går tur med hunden i løbet af dagen.

Og så er det også mig som striger og klipper hund.

Gulvvask deler vi.

Theo deler vi også ret godt. Så snart A er hjemme, har jeg brug for at han er primær på Theo. Og nu kan A også putte - LOVE IT! :D

Jeg er glad for vores ret lige fordeling. Men jeg kunne godt tænke mig at A ikke altid er så låst fast på de "faste" opgaver vi har. For det er altså ikke så fast at det er noget vi har aftalt, det er bare sådan det er blevet. Så ind i mellem kunne det være rart, hvis han fx også kunne se at der trænger til at blive støve af, ryddet op eller gjort rent på badeværelset. Men det er vist småproblemer ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

[/size]

Der er godt nok forskel på rengøringsintensiteten i de små hjem :o Skifter I virkelig sengetøj 3 gange om ugen?! Jeg skifter vores hver 14. dag :blush

Så vil jeg sørme ikke ud med, hvor tit sengetøjet bliver skiftet herhjemme :blush :o :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så vil jeg sørme ikke ud med, hvor tit sengetøjet bliver skiftet herhjemme :blush :o :wacko

Hehe, jeg aner ikke hvor tit vores bliver skiftet - ofte er det når jeg ikke kan holde det ud længere ;-) I den ideelle verden ville jeg også skifte det hver 14. dag, men det kræver jo at man husker det. Og at man gider det/tager sig sammen når man husker det ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER