Guest

Tv regler for de små?

27 indlæg i dette emne

Hvornår, hvor meget og hvad må de små se? (Husk at skrive alder)

Mie er 1 år.

Vi har lige snakket om det i den her weekend at TVet begynder at være noget vi skal have en holdning til. Mie er MEGET optaget af TV og kan se hele programmer uden at have svært ved at holde koncentrationen.

Umiddelbart tænker jeg at det er ok med tv om morgenen (det er nærmest kun relevant onsdag og i weekenden de næste 2 uger), lidt inden aftensmad og evt til at falde ned på inden putning. Få gange når vi kommer hjem fra DP sidder vi lige og kobler af. Og her snakker vi om tv for hende fx Disney Junior og ramasjang ( andet fanger hende heldigvis ikke rigtig så Anders må se sport og bilprogrammer alt det han vil :P ). Det er max 30 min af gangen og vi bestræbe os på at vi er der sammen med hende, så det ikke bare er noget der kører, der kan selvfølgelig være undtagelser fx i stressede situationer hvor vi har brug for at have hænderne frie.

JEG vælger programmerne og Disney junior og ramasjang er de to tv kanaler jeg syntes har den højeste kvalitet i det de viser, kan se rigtig meget læring i programmerne. Cartoon, nickelodeon, Disney Channel og hvad der ellers er er ren og skær hjernedød underholdning i mine øjne.

Er det for meget? Eller passende?

Hvad er jeres TV politik?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Lilly elsker tv, her er det ramasjang eller dvd film, hun er vild med teletubbies og genkender dem tydeligt, men jeg er måske blevet en smule træt af dem så prøver med nogle af de andre film som har lidt appel til de helt små, hun var rimelig interesseret i Monsters Inc. i eftermiddags.

Jeg vil sige Lilly sidder jo på ingen måde og ser en hel film eller ser tv i særlig lang tid ad gangen, hun går sådan lidt til og fra, leger lidt, snakker lidt med mig og følger lidt med igen. Tit tænder jeg når hun er ved at være lidt træt og så hygger vi os med at sidde og nusse i sofaen sammen. Men tv'et kan altså godt køre en del når hun er hjemme.

Mht indhold holder jeg meget på at det skal være uden reklamer til de små, for de har ikke noget filter i forhold til hvad der er realistisk. Måske betyder det ikke så meget for en 1 årig, men en 2-3 årig vil tro fuldt og fast på at den der moderne dims de har set i reklamen er helt fantastisk. Og blive tilsvarende skuffet... Hvis stemmerne er for irriterende blir der også slukket, jeg skal også ku holde det ud, det gælder fx Smølferne og Mickey Mouse/Anders And. Ellers syns jeg der er rigtig mange gode børneprogrammer på ramasjang, fx er vi glade for Hr Skæg, Kaj og Andrea, Bamse og Kylling, Mysteriet (den er tydeligvis for lidt ældre børn, men Lilly elsker den af en eller anden grund) og Lillenørd.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marlon på 2 1/2 ser ca 10-15 min tegnefilm (disney junior eller cartoonito) hver morgen, mens jeg tager Charlie op og pusler ham. Så ser de begge ca 1/2-1 time om eftermiddagen (disney junior) hvor de går lidt til og fra, og jeg er hos dem på gulvet. (dog kun på dage med dårligt/vådt vejr, ellers er vi ude i haven :) )

Så ser vi Dr. McStuffins og Historietimen med Peter Plys og godnatsangen på disney junior sammen alle 4 inden sengetid (ca. 15 min)

Det er sådan gennemsnitligt.... Nogle dage ser vi kun det om aftenen, og andre dage lidt mere end ovenstående. Det er mest Marlon som er fanget af det endnu, mens Charlie mest går rundt og leger, og så lige kigger lidt med ind imellem.

Jeg er helt enig med kanal-valg.... Synes kun det er disney junior og ramasjang som er kvalitet, resten er noget værre bras! Bortset fra det der Cartoonito som kører om morgenen på Cartoon Network, det er også ret godt :) Og så er Marlon også begyndt at kunne lide Phineas og Ferb på Disney XD ;)

Ellers er det dvd med bamse og kylling eller Emil.....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op.. Camille gider ikke se tv overhovedet.. Hun kan i nogen grad, blive fanget af Kaj og Andrea eller Bamse og kylling.. Måske i 1-2 min.. Også kører det ellers bare i baggrunden.. Sidder og bliver helt misundelig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha min vigga på knap 3 mdr eeeeelsker tv, i går så hun et helt afsnit family guy med sin far. Hun sad bom stille i alle 25 minutter med snotten helt inde i ipaden og sagde ikke en lyd eller blinkede. Ligger hun på sofaen har hun grædt fordi hun ikke ku se tv'et men stoppede så snart hun blev drejet rundt - tosset! :D men lige nu er det vist mest bare lysene og lydene der fascinerer hende ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lise er her de sidste par uger blevet rigtig fanget af fjernsynet. Hvis hun vågner tidligt, får hun lov at se tv, mens jeg gør mig færdig i køkkenet (typisk 10-15 min) og i weekenden får hun også lov om morgenen.

I weekenden får hun så også lov efter sin middagslur (hun kan godt lide at vågne op til tv og putte videre med dyne og bamser) i ca 15 min.

Derudover er der lidt sporadisk tv indimellem, det kunne evt være om aftenen inden putning.

Lise ser næsten udelukkende Disney junior, men kan være vi skal til at se lidt ramasjang også :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah ser BabyTV om morgenen, mens vi spiser anden runde morgenmad og om aftenen, maaske til aftensmaden eller mens vi pusler til nat.

Fjernsynet kan godt vaere taendt, men han ser kun BabyTV og det er ikke saadan at han saetter sig og glor paa det, naermere til og fra, hvis ikke han sidder ved bordet eller faar ble og nattoej paa efter bad.

Jeg taenker 15-20 min ad gangen, hvis det bliver til at ville sidde og se TV.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er stort hvis Silke Elia kan koncentrere sig og er interesseret i et program i 10 minutter. Som regel Lille Nørd eller Kaj og Andrea. Så her er det sjældent tændt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er stort hvis Silke Elia kan koncentrere sig og er interesseret i et program i 10 minutter. Som regel Lille Nørd eller Kaj og Andrea. Så her er det sjældent tændt.

:ditto

Anna er 21 mdr i dag (:wub) og det er først indenfor den sidste måned, at hun egentlig kan blive fanget af det, men nu er hun begyndt at synes det er dejligt at sidde i sofaen med sutten op til aftensmad, hvilket er temmelig praktisk ;)

Anna vil helst se noget med rigtige mennesker/børn/dyr - tegnefilm kan hun ikke rumme ret lang tid ad gangen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Anna ser Junglehjul, Doctor Mc. Stuffins, Mouk mouk, Prinsesse Sofia, Rosa og Rouladehuset, Mickeys Klubhus og et par andre. De er fine og jeg synes faktisk de bidrager med noget godt :)

Hun ser lidt om morgenen, imens hun får frugt, og jeg laver morgenmad.

Så ser hun lidt om eftermiddagen, hvis vi er inde. Det kører måske en halv times tid, så går vi somregel ovenpå og hører musik, tegner, læser mv.

Hun kan godt sidde og se en hel udsendelse. Især hvis det er Rosa og Roulade huset eller Doctor Mc. Stuffins :)

Sidst på eftermiddagen går vi næsten altid tur og efter aftensmaden er der så meget, der skal nås, så det er sjældent hun ser noget.

Men vi har ingen regler, og sådan forbliver det også. Vi laver lidt forskelligt. Det er vigtigst for os :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her kører vores fjersyn ret ofte.... Især i weekenderne! Men Luna (knap 1år) er ikke synderlig interesseret i det! Om eftermiddagen, tænder vi for Ramasjang, og der kan hun godt sidde lidt og blive fanget, men det er mest til og fra!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maliva ser de morgener der er tid, tv imens hun spiser. Hun skal spørge om lov og gør det altid :)

Om eftermiddagen kører fjernsynet indtil vi skal spise :blush

Men hun går meget frem og tilbage og nogle gange fanges hun, andre ikke..

Jeg prøver virkeligt at begrænse hendes tv forbrug, for det er ALT for højt!!

Hun ser også meget tv i weekenderne og det går mig SÅ meget på...

Jeg prøver at finde på familie aktiviteter som vi alle kan lave sammen, men det er sjældent J er med på ideen.

Så somregel ender det med at Maliva og jeg går en lille tur sammen inden hendes lur eller vi tegner eller andre ting, men ja.. mor er altså ikke nær så sjov som far lige for tiden, så jeg kan maks holde hendes koncentration på noget i 10-15 minutter.

Føler mig som en lousy mor der "bare" placerer mit barn foran tvet og det vil jeg virkeligt ikke...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke nogen tv politik endnu. Marius bliver slet ikke fanget af fjernsynet...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Albert sidder og vågener til tegnefim om morgen, så ser han nogengange til om eftermidagen, men det er mest til og fra, og så ser han han lidt om aftenen inden han skal i seng. Han kan max holde koncentrationen i 5-7 min, så skal der ske noget andet, det der hitter mest er Dora the explorer, eller reklamen med Furby :lol

vi har ikke rigtig nogen politik omking det endnu, den tager vi hvis det engang bliver aktuelt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Filippa er 2 år (og næsten 3 måneder).

Jeg har været forholdsvis striks med TV - både fordi det er ret inaktivt, men også for at vi som forældre ikke valgte det som den nemme løsning. Filippa har længe gerne villet se tegnefilm og hun spørger (i perioder meget) efter det. Hun ser gerne Disney Junior eller DVD'er (Peter Pedal og Rasmus Klump er det helt store hit, men også Mickeys Klubhus). På den seneste kan hun godt se en hel Disney-film (vi har kun prøvet med Askepot, som hun ELSKER). Den varer 1 time og 10 min og hun kan godt se den i en køre, men vi splitter den op i bider.

I hverdagene hygger vi, når vi kommer hjem. Hun får ofte lov at se tegnefilm, når der skal laves mad - så kobler hun af med det, men det sker også, at hun tuller rundt og leger i stedet. Hun ser tegnefilm til at falde ned på, når hun har fået nattøj på - det er mellem 10 og 30 minutter. I weekenden er det afhængig af planerne, hvor meget det bliver til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maja ser som regel lidt TV om og morgenen efter, at hun har fået morgenmad, inden at hun får børstet tænder og tøj på. Derudover plejer jeg at tænde TV'et, når jeg laver mad, hvor det underholder lidt :) (Er som regel alene med Maja om eftermiddagen aftnen, da manden og jeg arbejder forskudt i forhold til hinanden) Her er det også udelukkende Ramasjang og Disney Junior der kører. Peter Plys, Mickeys klubhus og Bikuben hitter :) Men Kaj og Andrea er også så småt begyndt at interessere Maja :) Ellers er Teletubbies på DVD et hit :) Og så kan Maja generelt godt lide, når der er musik og dans i tegnefilmene :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder som om det er meget fornuftigt det vi gør hvis man sammenligner med jer andre. Mie går også nogle gange lidt til og fra, men hun kan sagtens se hele afsnit hvor hun sidder eller står helt tæt på og lever sig total ind i det. Derfor er det også vigtigt at vi begynder at tænke på hvor meget hun skal have lov, netop fordi det passificerer hende. Jeg syntes også at tv KAN være godt, især for den kognitive udvikling, derfor vil jeg også at når hun ser tv så skal det være kvalitet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Milas 1 år

Her ser vi børnefjernsyn, når vi kommer hjem fra dagpleje, hvis Milas er lidt tvær eller ked. Så leger han og går nogle gange hen for at se fjernsyn. Så det er mest baggrundsstøj :). Det samme efter aftensmaden. Han stopper op og kigger når der er noget spændende, og leger så videre når han ikke gider mere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lasse - 1 år ser tv om morgen til hans morgenmad, ind i mellem når vi kommer hjem og så under aftensmaden.

Det er fortrinsvis Disney junior og ramasjang. Han er først nu begyndt at sidde stille på sofaen eller gulvet under et helt afsnit på 5-10 min. Han ser bl.a. Chungginton, zum zum eller hvad den hedder, kære Sebastian, mickeys klubhus, dr mcshuffins, timmy tid, den der pirat-serie med kaptajn klo eller Rasmus klump.

Det er dog meget forskelligt hvor længe han holder koncentrationen, så ofte går han til eller fra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maliva ser de morgener der er tid, tv imens hun spiser. Hun skal spørge om lov og gør det altid :)

Om eftermiddagen kører fjernsynet indtil vi skal spise :blush

Men hun går meget frem og tilbage og nogle gange fanges hun, andre ikke..

Jeg prøver virkeligt at begrænse hendes tv forbrug, for det er ALT for højt!!

Hun ser også meget tv i weekenderne og det går mig SÅ meget på...

Jeg prøver at finde på familie aktiviteter som vi alle kan lave sammen, men det er sjældent J er med på ideen.

Så somregel ender det med at Maliva og jeg går en lille tur sammen inden hendes lur eller vi tegner eller andre ting, men ja.. mor er altså ikke nær så sjov som far lige for tiden, så jeg kan maks holde hendes koncentration på noget i 10-15 minutter.

Føler mig som en lousy mor der "bare" placerer mit barn foran tvet og det vil jeg virkeligt ikke...

Søde..... Lad være med at føle dig lousy nogensinde!! Du er en dejlig mor!! Du er også en gravid mor..... Og helt ærligt, så var der heller ikke nogen restriktioner på Marlons tv-forbrug da jeg var gravid med Charlie.... Som i overhovedet ikke! Det er pissehårdt at have en lille baby/tumling i huset under alle omstændigheder, men når man så også er gravid, så bliver man nødt til at klippe nogle hjørner her og der for at få det hele til at køre..... Sådan var det hvert fald for mig, og nu hvor huset befolkes af 2 tumlingetrolde, ja så skal der stadig klippes hjørner her og der! Det er ikke et krav for at være en skøn mor, at man gør alting perfekt hele tiden..... Selv om det ofte fremstilles sådan....... Vi er kun mennesker smukke :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ferdinand elsker tv og har været "god" til at se længe.

Nogle gange ser han tv om morgenen, så er det ramasjang eller Disney junior. Nogle sidder han ogdå og spiser sin morgengrød m tv. Nogle morgener er tv'et ikke tændt.

Da han var mindre var tv'et ofte tændt om eftermiddagen, nu er er lige så ofte slukket og han leger m sit legetøj. Om eftermiddagen var det Pingu og det er senere blevet til Cars, Peder Pedal, Mickey Mouse, der er favoritter.

Når barnepigen et her ser de tit tv, lige når vi kommer hjem. Så har de leget og spist rugbrød og F er ved at være træt og parat til at putte. Det kører tit til vi går ind og læser bog.

Vi har ikke regler for hvad og hvornår der må ses tv. Nogle gange er det bare weekend dyne sofadag og så ser F meget tv. Andre dage er det helt slukket. Hvis F beder om at se tv, for han ofte lov. Vi prøver altid st se tv med ham, men om morgenen og i forbindelse m madlavning, sidder han mest selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theo ser Disney Junior om morgenen, mens vi gør os klar. Vi henter ham fra vuggestue kl. 14.30 og så går vi på legeplads eller leger i haven. Når vi kommer hjem, får han lov til at koble af foran Disney Junior igen, hvis han selv beder om det. Tror også det er rart for dem efter en dag med mange mennesker og meget aktivitet.

Jeg har ikke dårlig samvittighed over det, fordi vi altid laver noget aktivt med ham, når han bliver hentet.

Inden han skal sove får han også lov til at sidde i sofaen med iPad'en og se en klassisk Disney tegnefilm med "Mule, Mau og Sand" (Fedtmule, Mickey Mouse og Anders And) :D

Vi har ikke nogen restriktioner, for jeg synes ikke det har været nødvendigt endnu. Theo er rigtig god til at lege med sit legetøj, når vi er hjemme og han sidder ikke foran skærmen dagen lang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

....... Vil vil præcisere at jeg ikke mener her, når jeg siger at det fremstilles som om man skal være perfekt for at være en god mor, men i samfundet generelt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

....... Vil vil præcisere at jeg ikke mener her, når jeg siger at det fremstilles som om man skal være perfekt for at være en god mor, men i samfundet generelt ;)

Det tror jeg ikke der er nogen der tvivler på :)

Jeg er i øvrigt enig i at tv er OK, igår satte jeg helt bevidst en DVD på fordi jeg simpelthen var total smadret efter en ualmindelig hård dag på arbejde. Så er principperne jo heller ikke mere faste end det ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke TV, og har ikke planer om at få..... Men vi har en hjemmebiograf(92 tommer) og den er lige lovlig voldsom størrelse og lydmæssigt, men C gider da godt se lidt på Fifa :-) ellers ser vi aldrig tv, og det fanger hende ikke som sådan.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER