Mama

Hvorfor "skal" børn sove ude?

22 indlæg i dette emne

Hej,

Jeg stammer oprindeligt fra en kultur, hvor der ikke er tradition for at lægge børn til at sove udenfor. Faktisk ville folk ryste hovedet af en og stemple en som en dårlig mor hvis de ser at man lader sit barn sove ude.

Men det gør man jo i Danmark, altså lader børnene sove udenfor til de er ca. 2 år. Hvorfor gør man det? Hvorfor er det bedre for dem at sove udenfor fremfor at sove inde?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jg tror det er noget der ligger i kulturen ala "Sådan blev vi selv opdraget". Og så tror jeg det er det sundhedsaspektet i det. det er sundt at være udenfor i den friske luft istedet for at lumre indenfor i 23 graders varme. Vi lufter da også ud i soveværelset så der er dejligt koldt når vi skal i seng og fyldt med frisk luft :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ingen anelse :D

Men Jessie sover bare bedre ude, så ud med hende :biglove

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der skulle jo være noget med den friske luft, som gør dem mere træt.. Ikke at jeg kan se det logiske i det... Men hva'?:lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved heller ikke hvor den tradition stammer fra.....men den er god :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg hører også at det er sundt, men hvem har vurderet at det er sundere? Er der undersøgelser der peger ad den retning? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved det ikke, men jeg kunne forestille mig at man sover bedre og dybere når ens blod er kølet ned. Så løber det langsommere igennem kroppen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved ikke hvorfor, det er bare noget børn gør i DK ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes faktisk også det er dybt mærkeligt, men må indrømme at Julie sover bedst udenfor. Jeg har det dog dårligt med det, da jeg ikke selv ville bryde mig om at lægge mig udenfor for at sove ;) men det gør man jo med små børn. Jeg havde dog meget svært ved det med den store pige, så hun sov indenfor. Det er dog svært med en baby og en storesøster på 3 år at få ro til at sove indenfor, så af nød måtte jeg stille barnevognen ud....

Men meget mærkelig tradition.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej,

Jeg stammer oprindeligt fra en kultur, hvor der ikke er tradition for at lægge børn til at sove udenfor. Faktisk ville folk ryste hovedet af en og stemple en som en dårlig mor hvis de ser at man lader sit barn sove ude.

Men det gør man jo i Danmark, altså lader børnene sove udenfor til de er ca. 2 år. Hvorfor gør man det? Hvorfor er det bedre for dem at sove udenfor fremfor at sove inde?

af ren nysgerrighed (hvis det er ok), hvad er du vant til?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

af ren nysgerrighed (hvis det er ok), hvad er du vant til?

Hvis det er af ren nysgerrighed du spørger, så er der vel intet galt i det? :)

Som jeg også har skrevet i mit første indlæg så kommer jeg fra en kultur, hvor man ikke er vant til at børn sover ude. Jeg tror faktisk ikke der findes et andet land i verden end lige Danmark hvor børnene sover ude.

For bare lige at slå det fast, så spørger jeg fordi jeg snart skal være mor og ønsker det bedste for mit barn. Der er meget fra den danske kultur jeg har taget til mig, og nu skal jeg til at have et barn, og ligesom alle andre mødre vil jeg kun give det bedste af det bedste videre til mit barn. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Frisk luft er sundere end det luft der er i de fleste huse. Der er jo en grund til at vi bør lufte ud 10 minutter 3 gange om dagen :) Og ved at børnene sover ude får de den sunde og friske luft i længere tid uden støv, husttøvmider, kemiske dampe (fra rengøringsmidler) osv. osv.

Jeg er en doven mor der har ladet Frida sove inde det meste af vinteren. Orkede ikke barnevogn i sneen så hun har sovet i vognen herinde i stuen :)

Men nu hvor sneen er væk kører jeg vognen ud på terrassen når hun skal sove - og hun sover nu 2 x 2 timer (+ en powernap sidst på eftermiddagen på fars mave :)) i stedet for de 5 x 2o minutter som hun gjorde indendørs.

Så som så mange andre så sover hun også meget bedre udendørs (hvilket jeg også selv gør :))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når dit barn en gang skal ud og passes i dagpleje eller vuggestue, så kommer det også udenfor og sove ind til de er 2 år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

min mor siger altid at det er for at børnene får sådan nogle dejlige røde kinder. Og jeg tænker lidt at man i gamle dage syntes det var et tegn på sunde børn (hvis kinderne var røde)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er næsten 1oo % sikker på at det skyldes at det er sundere at sove ude i den friske, renere luft fremfor at sove indenfor :baby1

Og så længe ens barn/børn er pakket godt ind og ikke kan ligge og fryse skulle der ikke være noget i vejen for at de kan sove udenfor.

Vi har ikke selv børn endnu, men vi planlægger at begynde efter sommeren, men jeg vil tro at vores børn også vil komme udenfor i den friske luft og sove.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er dansker men bor i Schweiz. Fiona sover ude og nogle af vores naboer og min svigermor er da lidt uforstaaende overfor det. Det er bare ikke noget man goer hernede og som mama skriver, saa er det vist kun i Danmark, at man har denne tradition. Fiona sover ude, fordi hun simpelthen sover bedre og laengere udenfor :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I disse kolde tider vær opmærksom på, at børn ikke må sove ude i 10 minusgrader eller derunder.

Inger

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blæste en artikel om dette for nylig, kan faktisk ikke huske om det var i TÆNK eller i Babysams gratisblad.

Det er KUN danskere der lader deres børn sove ude og der er igen undersøgelser der på nogen måde beviser det skulle være sundere. Vi danskere bilder os bare ind at det er sundt, fordi vi synes vores børn ser sunde ud med røde kunder.

I artiklen stod der også at hvis du synes det er rart at dit barn sover ude, så bliv ved med det, men det er ikke sundere.

Hilsen Pia

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker lidt om det måske ikke også kan have en praktisk betydning...

Der er jo ofte mere roligt udenfor, hvis man er en børnefamilie...

Måske der er nogen der har følt der var bedre plads til vognen udenfor, i stedet for i stuen?

Men jeg ved det ikke... Synes nu også ofte man hører forældre sige at børnene sover længere udenfor...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker lidt om det måske ikke også kan have en praktisk betydning...

Der er jo ofte mere roligt udenfor, hvis man er en børnefamilie...

Måske der er nogen der har følt der var bedre plads til vognen udenfor, i stedet for i stuen?

Men jeg ved det ikke... Synes nu også ofte man hører forældre sige at børnene sover længere udenfor...

Det er i hvert fald helt klart nemmere når det er barn nr. 2,3 o.s.v. der skal ud og sove. For de ældste børn kan da ikke holde sig i ro i så lang tid, som de små skal sove.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da pragtfuldt at sove udenfor :loveshower også som voksen

Mine børn har altid sovet meget lange lure udenfor, men aldrig rigtigt kunnet indenfor

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blæste en artikel om dette for nylig, kan faktisk ikke huske om det var i TÆNK eller i Babysams gratisblad.

Det er KUN danskere der lader deres børn sove ude og der er igen undersøgelser der på nogen måde beviser det skulle være sundere. Vi danskere bilder os bare ind at det er sundt, fordi vi synes vores børn ser sunde ud med røde kunder.

I artiklen stod der også at hvis du synes det er rart at dit barn sover ude, så bliv ved med det, men det er ikke sundere.

Hilsen Pia

Jeg fandt den omtalte artikel i gratis magasinet som man kan få i Babysam. Der står at det er en myte at det skulle være sundere at sove udenfor, men at det er en tradition i Danmark at lade børnene sove udenfor. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER