Bamse&Kylling

LCHF - min livsstilsændring

85 indlæg i dette emne

Nu skal der ske noget herhjemme. Ikke så meget vægtmæssigt, men nærmere livsstilsmæssigt.

Jeg er træt af, at være oppustet!

Jeg er træt af at have svingende blodsukker med resultat af svingende humør!!

Jeg er træt af de nemme løsninger fuld af tilsætningsstoffer!

Jeg er træt af, at jeg er så lidt opfindsom madmæssigt!

Jeg er træt af de valg jeg tager omkring, hvad jeg putter i min krop!!

Jeg er træt af sukker!!!

Osv. osv... Listen er længere, men dette er de primære årsager til min nye tankegang, som er LCHF!

Jeg har i nogle uger undersøgt emnet og kan faktisk ikke finde noget, der taler imod, at jeg skal kaste mig ud i det. Det lyder logisk i mit hoved, at spise så naturligt som muligt med så få forarbejdede fødevarer som muligt!

Mit energi skal nu komme fra fedt og ikke fra kulhydrater.

Jeg er spændt på min krops reaktion!

Jeg er spændt på, om jeg får hovedpine, træt krop osv. i processen frem til, at min krop bruger fedt som primær energikilde.

Jeg er spændt på, om mit blodsukker bliver stabilt!

Jeg er spændt på, om min mave bliver naturligt flad!

Og så er jeg spændt på en masse andre positive ting, jeg læser om LCHF!

Jeg glæder mig til at lave inspirerende retter i mit skønne køkken!

Jeg glæder mig til at lære min krops signaler bedre at kende!

Jeg glæder mig til, ikke at spise bare fordi jeg "plejer" at spise, men fordi jeg reelt set er sulten!

Og overordnet set glæder jeg mig til at planlægge og til handle "rigtigt", når jeg køber varer!

Den primære grund til denne ændring er mit blodsukker. Hold fast, hvor synes jeg, det er noget rod! Jeg bliver SÅ nemt smågal og irritabel og kan vist ikke blive ved med at kalde det hormoner ;) Jeg begynder hurtigt at ryste, når jeg er sulten og får det fysisk dårligt, hvis ikke jeg spiser ofte.

I er meget velkomne til at komme med inputs, heppe, inspiration og andet! Dog "gider" jeg ikke høre for mit valg af LCHF og jeg gider ikke forsvare det overfor dem, der har hørt dårligt om det. Der er gode og dårlige ting ved alle valg alt efter, hvem man spørger - LCHF er det der i tanken virker naturligt for mig og nu vil jeg se, om det også er naturligt, når det bliver "for alvor" :)

Ellers vil jeg så vidt muligt, skrive ned herinde hvad jeg spiser - både for at danne overblik overfor mig selv, men også, så jeg på en måde har nogen/noget at stå til regnskab overfor på et eller andet plan. Det virker bare anderledes, at få tingene skrevet ned fremfor at have det hele i hovedet.

Det blev vist en længere indledning, men det var lige mine tanker :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg vil gerne følge med og er spændt på hvordan det går :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil gerne følge med og er spændt på hvordan det går :)

Tak, hvor hyggeligt :) Jeg følger også lidt med i din 2-5-kur, synes det lyder interessant (men man må jo vælge ;) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

spændende, jeg vil fælge med i din tråd, før sommerferien kørte vi det i en kort periode herhjemme, jeg syntes at det sværeste var at finde på noget til morgenmad :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

spændende, jeg vil fælge med i din tråd, før sommerferien kørte vi det i en kort periode herhjemme, jeg syntes at det sværeste var at finde på noget til morgenmad :)

Hvor pudsigt, det er umiddelbart der jeg tænker, at der er SÅ mange lækre æggeretter ;)

Jeg er mest forvirret omkring frokost indtil videre.. Er vant til rugbrød og den går jo ikke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da jeg fik konstateret PCOS, da vi forsøgte at lave Anna, gik Søren og jeg på 90% KISS-kost og levede sådan en måned og derefter 2 måneder på ca. 75%. Jeg synes det var RIGTIG svært at finde på. Morgenmaden var ikke et problem, men jeg synes virkelig det var svært med tilbehøret til aftensmaden.

Kostomlægningen har helt sikkert haft positiv betydning for min respons på hormonerne sagde min gyn, men jeg KAN altså ikke leve sådan altid. Jeg har jo givet det et oprigtigt forsøg og det var jo det hele værd, for vi fik Anna og jeg gør det gerne igen, når vi skal prøve med PB2, men at leve sådan altid, det kan jeg ikke. Derfor prøver jeg om 2:5-metoden kan være en løsning for mig. Den skulle jo efter sigende også øge insulinfølsomheden og derfor have nogen gode effekter ift. PCO.

Jeg ville virkelig virkelig ønske, at jeg kunne leve efter LCHF, så jeg håber din tråd måske kan inspirere mig til at bevæge mig derhen af ;)

:goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor pudsigt, det er umiddelbart der jeg tænker, at der er SÅ mange lækre æggeretter ;)

Jeg er mest forvirret omkring frokost indtil videre.. Er vant til rugbrød og den går jo ikke :)

Jeg tror at morgenmaden bunder i At jeg er for "doven" til at få noget lavet om morgen ;)

til middagsmad kørte vi rigtig meget i kylling og grøntsager, eller rester fra aftensmaden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor pudsigt, det er umiddelbart der jeg tænker, at der er SÅ mange lækre æggeretter ;)

Jeg er mest forvirret omkring frokost indtil videre.. Er vant til rugbrød og den går jo ikke :)

Vi kogte æbler med vanille som vi rørte i vores a38 og så lavede vi selv en 'musli' af hakkede nødder og mandler, hørfrø og sukkerfri æblemos i ovnen at putte ovenpå. Det var vildt godt :)

EDIT: Det hedder granola og ikke musli :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du ikke lyst til at prøve at beskrive hvad det egentlig går ud på? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil også troligt følge dig. Ville ønske det var mig der havde overskuddet, motivationen og viljestyrken til at gå igang. Håber du får nogle gode resultater, der måske kan give os andre et spark.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg lige læst lidt rundt omkring om LCHF og det er jo ikke rigtig det samme som KISS, men der er da nogen lighedspunkter og de har den samme udfordring - at skære kulhydrater HELT væk. Det synes jeg er svært. Men ellers kan jeg godt forstå du er blevet fristet af metoden. Jeg er godt nok spændt på dine erfaringer. Måske jeg skal prøve at indføre lidt LCHF-ish mad på de dage hvor jeg må spise... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har du ikke lyst til at prøve at beskrive hvad det egentlig går ud på? :)

Kort sagt: spist ligeså tosset du vil, men så fedt som muligt (dvs. smør, olie, fed yoghurt, bacon osv) men undgå ALLE former for kulhydrater :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kort sagt: spist ligeså tosset du vil, men så fedt som muligt (dvs. smør, olie, fed yoghurt, bacon osv) men undgå ALLE former for kulhydrater :)

Ok :) det ville jeg godt nok få svært ved at overholde.

:respekt for at gå i gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kort sagt: spist ligeså tosset du vil, men så fedt som muligt (dvs. smør, olie, fed yoghurt, bacon osv) men undgå ALLE former for kulhydrater :)

Hvorfor skal man spise så fedt som muligt? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak fordi i vil følge med piger :) Det giver også mig ekstra motivation!

Jeg skiver lige en beskrivelse af LCHF, når jeg er ved computeren lidt senere!

Det er nemlig ikke "bare" meget fedt og ingen kulhydrater - jeg vender tilbage :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende tråd, jeg vil helt sikkert følge med. Jeg spiste også efter LCHF principperne på et tidspunkt, desværre gav det ikke mening for mig - jeg håber at det vil gøre det for dig.

Nu har jeg læst MANGE steder at man ikke behøver tælle kalorier, men jeg vil altså alligevel anbefale dig at følge bare en lille smule med i hvor mange kalorier du indtager, det kan nemlig blive meget voldsomt og det er altså ikke helt hensigtsmæssigt på vægten. Men du kan jo også bare prøve dig frem og finde den balance der gør at du holder vægten (eller taber dig hvis du er interesseret i det).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Kami

Spændende med endnu en LCHFér. Jeg glæder mig til at følge dig og måske udveksle ideer, erfaringer og opskrifter.

Min egen tråd står lidt stille da jeg har hammer travlt for tiden, men jeg skal nok komme efter det. Vi skal iøvrigt have gæster et par gange i denne uge så jeg får testet nogle nye opskrifter både på aftensmadsretter og til desserter.

Det er hovedsagligt opskrifter fra madbandittens kogebog (LCHF spis dig mæt og glad).

Jeg er medlem af en facebookgruppe som hedder LCHF/lavkarbo på dansk, der er meget liv og mange gode input at hente, så skulle du være interesseret så tilmeld dig endelig.

Det blev lige kort en lille velkomst

Hilsen Mynthe

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil helst sikkert følge med herinde - spiser selv LCHF :)

Vil lige komme med en indskydning: Man skal ikke nødvendigvis skære ALLE kylhydrater væk. LCHF står for "low carb high fat" - altså skal man bare skære ned. Det er forskelligt hvor meget man går op i det. Jeg kan godt tage en skive rugbrød en gang i mellem eller en skefuld havregryn på min yoghurt etc. Men jo mindre kulhydrater, jo større vægttab.

Jeg synes faktisk ikke, at frokosten er et problem. Spiser man en god "fuldfed" morgenmad holder den en mæt længe, så ofte er jeg ikke sulten til frokost, og kan uden betænkning vente til aftensmaden. I går havde C fx fødselsdag og havde ønsket en pastaret på menuen, og selv om jeg spiste mere end jeg normalt ville, var jeg smadder sulten da jeg vågnede i morges. Hvorimod vores morgenmad bestående af æg, bacon og pølser med jodbær med flødeskum og sovs af mørk chokolade til "dessert" holdt mig mæt i mange timer.

Min primære grund til LCHF er, at jeg hurtigt bliver meget sukkerafhængig. Før jeg startede på kosten kunne jeg handle ind og købe en stor pose slik til om aftenen og velvidende at jeg skulle have slik den samme aften, købte jeg stadig noget sødt til køreturen hjem (vi snakker 5 minutter i bil). Men efter et par dage blev det meget nemmere at holde sig fra slik, og jeg har ikke den samme trang eller craving efter søde ting.

Den første uge tabte jeg mig 3 kg og blandt andet 5 cm om hoften, og jeg har ikke været oppustet eller irritabel grundet blodsukkeret siden.

Jeg håber du får nogle gode resultater. :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kort om hvad LCHF er:

LCHF står for Low Carb High Fat - altså skal du spise få kulhydrater og meget fedt, meget RIGTIGT fedt (der er jo stor forskel).

Kroppen skal logisk nok bruge energi for at fungere og med en almindelig dansk kost, hvis man følger SST's anbefalinger, vil energien komme fra kulhydrater. Med LCHF skal kroppens energi komme fra fedt, derfor skal fedt mængden stige i takt med at kulhydraterne falder. Det nytter ikke, at spise få kulhydrater og lidt fedt, for så har kroppen intet energi at arbejde med!

Derudover er kornprodukter, sukker og stivelse ikke en del af LCHF - man kan jo tilpasse det hele, som man vil og som man føler det bedst for ens egen krop.

Kulhydraterne skal primært komme fra grøntsager, lidt nødder og bær/frugt.

Jeg tror personligt, at det er lettere at få nok grøntsager til maden, når tallerknen ikke fyldes med ris, pasta eller kartofler som nu.

Når nu jeg primært ønsker at få et stabilt blodsukker, vil jeg her i starten så vidt muligt også undgå frugt, koffein og skummetmælk, da disse også påvirker blodsukkeret og jeg ved endnu ikke, hvor store mængder jeg kan "holde til".

Håber det gav lidt mening :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg lige læst lidt rundt omkring om LCHF og det er jo ikke rigtig det samme som KISS, men der er da nogen lighedspunkter og de har den samme udfordring - at skære kulhydrater HELT væk. Det synes jeg er svært. Men ellers kan jeg godt forstå du er blevet fristet af metoden. Jeg er godt nok spændt på dine erfaringer. Måske jeg skal prøve at indføre lidt LCHF-ish mad på de dage hvor jeg må spise... :unsure

Jeg ved ikke lige, hvad KISS er? Men i LCHF skal kulhydraterne ikke HELT væk, så måske det vil være lettere for dig så?

Det her er min egen teori, men man skal vel passe på med at bruge LCHF retter her og der? Jeg tænker bare, de er jo meget fede! Så hvis man spiser en masse kulhydrater i løbet af dagen og slutter af med fedt, så går det vel galt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok :) det ville jeg godt nok få svært ved at overholde.

:respekt for at gå i gang.

Har lavet en lille beskrivelse nu, det er nemlig mistforstået, at det er INGEN kulhydrater, det er FÅ kulhydrater alt efter, hvilke resultater man går efter. Vil man tabe sig er det logisk nok færre kulhydrater end hvis man vil bevare vægten ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor skal man spise så fedt som muligt? :unsure

For at kroppen får sin energi fra en ny energikilde i stedet for fra kulhydrater :) I starten skal man spise lidt mere fedt end man nødvendigvis skal i det lange løb, så kroppen kan vænne sig til at bruge en ny energikilde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du er simpelthen så sej :respekt LCHF må virkelig kræve ny tænkning, men pointen er god og helt ærligt så er det jo hammer lækkert!

Jeg har ikke overskuddet, men jeg kunne LEVE af æg :sandie hvis ikke det krævede tilberedelse :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spændende tråd, jeg vil helt sikkert følge med. Jeg spiste også efter LCHF principperne på et tidspunkt, desværre gav det ikke mening for mig - jeg håber at det vil gøre det for dig.

Nu har jeg læst MANGE steder at man ikke behøver tælle kalorier, men jeg vil altså alligevel anbefale dig at følge bare en lille smule med i hvor mange kalorier du indtager, det kan nemlig blive meget voldsomt og det er altså ikke helt hensigtsmæssigt på vægten. Men du kan jo også bare prøve dig frem og finde den balance der gør at du holder vægten (eller taber dig hvis du er interesseret i det).

Jeg ved, at det hurtigt, specielt i starten, kan blive til mange kalorier, indtil man lige lærer sin mætheds- og sultfornemmelse helt at kende. Fedt mætter mere end kulhydrater og du spiser derfor mindre på en hel dag og derfor får du oftest færre kalorier på en hel dag end ellers. Gav det mening?

Men tak for dit input! For du har ret! Specielt i starten, skal jeg nok holde lidt ekstra øje og styr på det hele :)

Hvad gjorde, at det ikke gav mening for dig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Kami

Spændende med endnu en LCHFér. Jeg glæder mig til at følge dig og måske udveksle ideer, erfaringer og opskrifter.

Min egen tråd står lidt stille da jeg har hammer travlt for tiden, men jeg skal nok komme efter det. Vi skal iøvrigt have gæster et par gange i denne uge så jeg får testet nogle nye opskrifter både på aftensmadsretter og til desserter.

Det er hovedsagligt opskrifter fra madbandittens kogebog (LCHF spis dig mæt og glad).

Jeg er medlem af en facebookgruppe som hedder LCHF/lavkarbo på dansk, der er meget liv og mange gode input at hente, så skulle du være interesseret så tilmeld dig endelig.

Det blev lige kort en lille velkomst

Hilsen Mynthe

Tak for velkomsten :)

Jeg har købt bogen og får masser af inspiration både derfra og fra madbanditten.dk.

Jeg vil da lige kigge på den facebook side du henviser til, tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER