MLM

Smalltalk

4,176 indlæg i dette emne

Fin sang! :) og ganske rigtig... sys ikke umiddelbart at jeg har hørt den før :blush

Vildt nok, jeg synes ellers at de spillede den konstant i radioen for noget tid siden :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vildt nok, jeg synes ellers at de spillede den konstant i radioen for noget tid siden :chin:

Jeg hører 95% af min radio i bilen... = ikke så tit i perioder ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg hører 95% af min radio i bilen... = ikke så tit i perioder ;-)

Arh :) Jeg hørte den vel egentlig også, da jeg var på job og havde 1+ time i bil hver dag. Så det forklarer det nok ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih Mie stammer! Det er HELT sikkert sproget der kører oppe i hendes hoved og ikke kan finde vej ud af munden og derfor noget der sikkert retter sig - men jeg er mor og bekymrer mig alligevel!

Det er rigtig ofte sådan en "jeg jeg jeg jeg jeg jeg jeg", "en en en en en en en", "den den den den den den" osv og nogle gange afsluttes det med "jeg kan ikke huske det" så det er jo ordene der snubler derinde.

Hun bliver ikke afbrudt og hun får tid og vi er tålmodige osv som man skal. Men øv jeg synes det er synd hun skal bøvle med det. Vi er jo fint tålmodige, men hvad med de andre børn?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih Mie stammer! Det er HELT sikkert sproget der kører oppe i hendes hoved og ikke kan finde vej ud af munden og derfor noget der sikkert retter sig - men jeg er mor og bekymrer mig alligevel!

Det er rigtig ofte sådan en "jeg jeg jeg jeg jeg jeg jeg", "en en en en en en en", "den den den den den den" osv og nogle gange afsluttes det med "jeg kan ikke huske det" så det er jo ordene der snubler derinde.

Hun bliver ikke afbrudt og hun får tid og vi er tålmodige osv som man skal. Men øv jeg synes det er synd hun skal bøvle med det. Vi er jo fint tålmodige, men hvad med de andre børn?

Åh jeg kan SÅ godt genkende det med Lucas! Det startede lige pludselig fra den ene dag til den anden, og som mor BLIVER man altså bare bekymret :unsure Nu har Lucas så haft en lang periode hvor han ikk har stammet, men indimellem kommer det igen. Han har lidt med udtalen, ikk meget, og han er egentlig ret god sprogligt med et kæmpe ordforråd, men nogle ord er svære for ham at udtale, og når der er nogle der kommer til at fokusere på et ord han siger forkert, ved fx at gentage ordet MEGET langsomt og tydeligt, går han total i baglås, og begynder at stamme igen - lægen gjorde det lige i går til 3-års undersøgelsen, hvor hun spurgte ham, "går du i vuggestue eller børnehave" og Lucas svarer så "borne-ave", og lægen siger meeeeeget langsomt og tydeligt "BØRNE-HAVE". Resten af dagen i går, og hele dagen i dag har han så stammet lidt, og været usikker på ordene :( Så lige pt fokuserer vi ikk så meget på udtalen, for jeg tænker at det nok skal komme - og vi gør det i hvert fald IKK på den dér rettende måde, vi gentager bare ordet rigtigt, fx "Jeg skal i borneave i dag" "Ja, du skal i børnehave". Så hører han ordet korrekt, men bliver ikk rettet på :)

Men det er også især når han bliver ivrig efter at fortælle noget - så jeg tror bare det er fordi de har en alder hvor de har så meget på hjertet lige nu, at det er svært at finde de rigtige ord, og så går de i stå :)

Men det ér virkelig frustrerende når ens barn pludselig stammer, for hvad tænker andre? Og hvad siger de andre børn til det? :unsure Men det går forhåbentlig over lige pludselig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camille er begyndt at have mareridt og vågne om natten og komme ind.. Hun vækker desværre Leah. Øv!

Hun har meget livagtige drømme, og man kan mærke hun oprigtigt er bange.. Og nu er hun begyndt hver gang jeg putter hende at spørge om jeg lover at passe på hende og om hun må komme ond hvis hun bliver bange.. De sidste nætter er hun så kommet trippende midt på natten...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih Mie stammer! Det er HELT sikkert sproget der kører oppe i hendes hoved og ikke kan finde vej ud af munden og derfor noget der sikkert retter sig - men jeg er mor og bekymrer mig alligevel!

Det er rigtig ofte sådan en "jeg jeg jeg jeg jeg jeg jeg", "en en en en en en en", "den den den den den den" osv og nogle gange afsluttes det med "jeg kan ikke huske det" så det er jo ordene der snubler derinde.

Hun bliver ikke afbrudt og hun får tid og vi er tålmodige osv som man skal. Men øv jeg synes det er synd hun skal bøvle med det. Vi er jo fint tålmodige, men hvad med de andre børn?

Ronja har gjort det meget og gør det stadig i perioder. BH har ikke nævnt noget men sagt hun har et flot sprog og ingen problemer så det er det jeg tror på :)

Jeg var også bekymret i starten fordi jeg selv har udtalefejl og også kan stamme lidt selv, men jeg kan høre at det går den rigtige vej med Ronja og at det er når hun er ivrig det sker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes alle ungerne omkring Ts alder laver det dér stammenummer. Først dem som taler godt og nu også T. Jeg lagde mærke til det i BH. Særligt H og H som er langt fremme med talen, "stammer" meget når de er ivrige for at fortælle mig noget. T er mere motorikbarn, men kom rigtigt godt efter det med sproget over sommerferien og nu gør han det også. Jeg har ikke skænket det en tanke, at han decideret stammer. Jeg tror bare han tænker...

Min bedste ven, som jeg er vokset op med siden 0 år, stammer og gør det stadig, og jeg synes det er på en helt andet måde. Der er er eller andet med sammentrækningen af ordene, som bare lyder forskelligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes alle ungerne omkring Ts alder laver det dér stammenummer. Først dem som taler godt og nu også T. Jeg lagde mærke til det i BH. Særligt H og H som er langt fremme med talen, "stammer" meget når de er ivrige for at fortælle mig noget. T er mere motorikbarn, men kom rigtigt godt efter det med sproget over sommerferien og nu gør han det også. Jeg har ikke skænket det en tanke, at han decideret stammer. Jeg tror bare han tænker...

Min bedste ven, som jeg er vokset op med siden 0 år, stammer og gør det stadig, og jeg synes det er på en helt andet måde. Der er er eller andet med sammentrækningen af ordene, som bare lyder forskelligt.

Enig.. Camille gentager også ordene, og slutter også tit af med "åh jeg kan ikke huske det"..

Min kammerat som stammer, gentager ikke ordet, men "sidder fast" i lydene..

"D d d d d den" "nnnnnnnår" osv.. Camille snubler mere over ordene, lige netop fordi man kan høre at hun tænker hurtigere end hun taler..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh hvor er det rart at komme herind og blive beroliget :kiss

Jeg ved det jo et eller andet sted godt for har passet en masse i lige præcis den her alder som stammer og har snakket meget med talepædagog, beroliget forældre og arbejdet med det. Det er bare når man selv er moren :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lortenat... 


 


Det gik fint med at Clara ikke fik sin sut da hun blev lagt, men da kl blev lidt over 2 og en time frem, brugte jeg tid på at få hende til at sove uden sut. Men hun vil bare have den sut... Hun tudbrølede... Det endte med at vi lagde os på sofaen sammen og efter et stykke tid sov hun, men selvfølgelig vågnede kl 06,30 og vil se tegnefilm. Og vi skal til 40 års fødselsdag i dag... Hm...


Hun var til tandlæge igår og tandlægen sagde at hun skulle af med den sut... Tak for det, for hun er ikke klar til at komme af med den sut... 


 


Hvad har i gjort da jeres børn skulle af med sutter?


Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lortenat...

Det gik fint med at Clara ikke fik sin sut da hun blev lagt, men da kl blev lidt over 2 og en time frem, brugte jeg tid på at få hende til at sove uden sut. Men hun vil bare have den sut... Hun tudbrølede... Det endte med at vi lagde os på sofaen sammen og efter et stykke tid sov hun, men selvfølgelig vågnede kl 06,30 og vil se tegnefilm. Og vi skal til 40 års fødselsdag i dag... Hm...

Hun var til tandlæge igår og tandlægen sagde at hun skulle af med den sut... Tak for det, for hun er ikke klar til at komme af med den sut...

Hvad har i gjort da jeres børn skulle af med sutter?

Min datter bruger stadigvæk sut, hun er absolut ikke klar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lortenat...

Det gik fint med at Clara ikke fik sin sut da hun blev lagt, men da kl blev lidt over 2 og en time frem, brugte jeg tid på at få hende til at sove uden sut. Men hun vil bare have den sut... Hun tudbrølede... Det endte med at vi lagde os på sofaen sammen og efter et stykke tid sov hun, men selvfølgelig vågnede kl 06,30 og vil se tegnefilm. Og vi skal til 40 års fødselsdag i dag... Hm...

Hun var til tandlæge igår og tandlægen sagde at hun skulle af med den sut... Tak for det, for hun er ikke klar til at komme af med den sut...

Hvad har i gjort da jeres børn skulle af med sutter?

Vi brugte flere uger på at forberede ved at læse bøger. Mie fangede noget med en sutte fe der kom Med gaver så den greb vi og fandt en hvid kjole med glimmer som hun sagde hun ønskede sig. Vi tegnede det hun ønskede sig og lagde sammen med sutterne under en pude i sofaen. Det var ikke noget større problem. 3 dage sagde hun det var svært at sove uden sut og havde lidt ekstra opvågninger, men i hvert fald efter en uge var det slut! Men Mie har aldrig været afhængig af sin.

Jeg tror at når den er taget så er den taget og så er der ingen vej tilbage andet end at sige at det er ok at de er kede af det og anerkende at det er super hårdt at sige farvel. Men at hun er SÅ sej alligevel. Det er oftest et sted mellem 3 og 7 dage og så er der ikke meget mere i det. Så hold ud!!! Og så kan i gå ud og købe en sutte fri gave.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lortenat...

Det gik fint med at Clara ikke fik sin sut da hun blev lagt, men da kl blev lidt over 2 og en time frem, brugte jeg tid på at få hende til at sove uden sut. Men hun vil bare have den sut... Hun tudbrølede... Det endte med at vi lagde os på sofaen sammen og efter et stykke tid sov hun, men selvfølgelig vågnede kl 06,30 og vil se tegnefilm. Og vi skal til 40 års fødselsdag i dag... Hm...

Hun var til tandlæge igår og tandlægen sagde at hun skulle af med den sut... Tak for det, for hun er ikke klar til at komme af med den sut...

Hvad har i gjort da jeres børn skulle af med sutter?

Var det så først i går efter tandlægen, at I besluttede, at hun skulle stoppe med at bruge sut?

Jeg tænker, at det er meget godt lige at forbedrede dem lidt på, hvad der skal ske.

Theo fik en suttegave, og vi havde talt om det inden. De første to aftener var han lidt ked, og så var det faktisk glemt.

Men det er ikke sjovt :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datter bruger stadigvæk sut, hun er absolut ikke klar.

Det er Clara heller ikke. Det går bedre med at ikke bruge sut om dagen men ikke om natten... SÅ jeg synes at det er ekstremt at tage den med det samme... Jeg synes at det skal gå stille og rolig... At man skal prøve sig frem.... Manden synes at den skal væk og lade hende græde og spørge efter den. Det er jeg ikke vild med...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi brugte flere uger på at forberede ved at læse bøger. Mie fangede noget med en sutte fe der kom Med gaver så den greb vi og fandt en hvid kjole med glimmer som hun sagde hun ønskede sig. Vi tegnede det hun ønskede sig og lagde sammen med sutterne under en pude i sofaen. Det var ikke noget større problem. 3 dage sagde hun det var svært at sove uden sut og havde lidt ekstra opvågninger, men i hvert fald efter en uge var det slut! Men Mie har aldrig været afhængig af sin.

Jeg tror at når den er taget så er den taget og så er der ingen vej tilbage andet end at sige at det er ok at de er kede af det og anerkende at det er super hårdt at sige farvel. Men at hun er SÅ sej alligevel. Det er oftest et sted mellem 3 og 7 dage og så er der ikke meget mere i det. Så hold ud!!! Og så kan i gå ud og købe en sutte fri gave.

Jeg synes bare at det vil være ekstremt at tage det med det samme. Jeg synes at det skal gøre det stille og rolig... Jeg har også forberedt hende længe med at nu skal sutten snart på suttetræet m.m men desværre er hun ikke klar endnu...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Var det så først i går efter tandlægen, at I besluttede, at hun skulle stoppe med at bruge sut?

Jeg tænker, at det er meget godt lige at forbedrede dem lidt på, hvad der skal ske.

Theo fik en suttegave, og vi havde talt om det inden. De første to aftener var han lidt ked, og så var det faktisk glemt.

Men det er ikke sjovt :kram2

Nej - Vi har også forberedt hende længe. Men hun er stadig ikke klar til at komme af med den sut. Vi har den seneste uge, prøvede at gøre det, at hun skal af med den nu... Men jeg vil tage det stille og rolig...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej - Vi har også forberedt hende længe. Men hun er stadig ikke klar til at komme af med den sut. Vi har den seneste uge, prøvede at gøre det, at hun skal af med den nu... Men jeg vil tage det stille og rolig...

Min på 3 år og 3 mdr. Er altså heller ikke klar til at smide sutten, omend hun prøver ihærdigt og så sent som for et par uger siden, Eller var det i sidste uge :chin: havde smidt ALLE sutterne ud (pånær 1 som jeg vidste var under hendes seng. Hun bruger dem kun når hun skal sove eller er meget træt, og hun blev så ked af det. Så vi fandt den under sengen og har talt om, ja taler om det dagligt, at dette er SIDSTE sut, når den er dårlig, hun smider den ud eller den bliver væk, så har vi ikke flere. Og hun kan ikke få lillebrors ;) Jeg håber det gør hende klar, så julenissen må få den allersidste med, men flere har nu også bakket op omkring at hun har brug for sutten bed træthed og det er tydeligt, at hun ikke er klar. Så går det nu nok, hun bruger den trods alt ikke hele dagen lang mere ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marius vender sig om og ser at der kommer en ældre mand med langt gråt skæg og Marius siger så højt, der kommer en monster :D Sagde nej Marius det er det ikke. Og Marius sagde jo og så var det afdebateret :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Marius vender sig om og ser at der kommer en ældre mand med langt gråt skæg og Marius siger så højt, der kommer en monster :D Sagde nej Marius det er det ikke. Og Marius sagde jo og så var det afdebateret :)

Ha ha - Mie har lavet den med "Julemanden" :lol og i dag sagde hun højt om en mand at han var gammel :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lortenat... 

 

Det gik fint med at Clara ikke fik sin sut da hun blev lagt, men da kl blev lidt over 2 og en time frem, brugte jeg tid på at få hende til at sove uden sut. Men hun vil bare have den sut... Hun tudbrølede... Det endte med at vi lagde os på sofaen sammen og efter et stykke tid sov hun, men selvfølgelig vågnede kl 06,30 og vil se tegnefilm. Og vi skal til 40 års fødselsdag i dag... Hm...

Hun var til tandlæge igår og tandlægen sagde at hun skulle af med den sut... Tak for det, for hun er ikke klar til at komme af med den sut... 

 

Hvad har i gjort da jeres børn skulle af med sutter?

Vi tog efter lang tids forberedelse Agnes sutter da hun var ca 3,5 år. Set i bagklogskabens lys var det alt, ALT for tidligt. Hun havde brug for trygheden i sutten. Istedet erstattede hun sutten, med at sutte på sit tøj (ærmer og kraver), hvilket bestemt ikke var sjovt i vintersæsonen, når hun var våd over det hele. Idag som 5 årig, gør hun det faktisk stadig lidt. Jeg har fortrudt så inderligt, at vi tog den sut før hun selv var helt klar. Og jeg fortrød det endnu mere, da vi allerede efter 14 dage kunne se at suttebiddet begyndte at rette sig plads, og nu er der intet. Hendes tænder havde absolut ikke taget skade af 6 mdr mere med sut.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi tog efter lang tids forberedelse Agnes sutter da hun var ca 3,5 år. Set i bagklogskabens lys var det alt, ALT for tidligt. Hun havde brug for trygheden i sutten. Istedet erstattede hun sutten, med at sutte på sit tøj (ærmer og kraver), hvilket bestemt ikke var sjovt i vintersæsonen, når hun var våd over det hele. Idag som 5 årig, gør hun det faktisk stadig lidt. Jeg har fortrudt så inderligt, at vi tog den sut før hun selv var helt klar. Og jeg fortrød det endnu mere, da vi allerede efter 14 dage kunne se at suttebiddet begyndte at rette sig plads, og nu er der intet. Hendes tænder havde absolut ikke taget skade af 6 mdr mere med sut.

:ditto Min datter bliver 4 til feb. Hun er dybt afhængig af sin sut. Hun har den ikke i dagtimerne, men der sutter hun så bare på sine ærmer i stedet, så de er våde helt op til albuerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er godt nok sket noget i efterårs ferien mht bhv personalets (på Mies stue, som alle er ret nye) og min kemi :o jeg ved ikke om de troede jeg er en sur mor, gad vide hvilke signaler jeg får sendt - synes jo jeg gør mig umage for netop ikke at virke svær at snakke med :chin: jeg har jo ikke en finger at sætte på deres arbejde, eller jo man kan jo altid finde noget, men jeg vælger ikke at gøre det for synes de gør det overordnet rigtig godt. Har aldrig kritiseret eller stillet spgm. ved deres måde at gøre tingene på, men har flere gange oplevet de har været i forsvar uden jeg har "angrebet".

Men i ferien havde de ligesom tid til smalltalk og jeg fik joket med dem, og det er ligesom fortsat de sidste 2 dage :super og nu kommer de til mig.

Nå men jeg må jo bare fortsætte med at smile og være positiv og håbe det fortsætter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En lille morgen samtale på vej i børnehave:

Mig: hov se bladene falder af træerne

Mie: det betyder det er efterår

Mig: ja det gør det!

Mie: så kommer min lillesøster snart

Mig: ja det håber jeg, jeg gider ikke være tyk for evigt.

Mie: BAAAARE ROOOOOLIG mor, hun kommer bare ud når hun gider!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En lille morgen samtale på vej i børnehave:

Mig: hov se bladene falder af træerne

Mie: det betyder det er efterår

Mig: ja det gør det!

Mie: så kommer min lillesøster snart

Mig: ja det håber jeg, jeg gider ikke være tyk for evigt.

Mie: BAAAARE ROOOOOLIG mor, hun kommer bare ud når hun gider!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.