EmeraldAnna

Hvornår var du til læge

16 indlæg i dette emne

Ja, som overskriften siger, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvornår I var til læge første gang.

Min læge nægter at se mig før jeg er i 9. uge. De er allernådigst gået med til at jeg kan få taget blodprøver hos sygeplejersken, når jeg er 8 +4 (for hvad??? det sagde de ikke noget om!)

Jeg har derimod været på neurologisk ambulatorium pga min epilepsi. De ville se mig med det SAMME, og har henvist til Skejby til ekstra scanninger og jeg skal komme efter dig.

Jeg er sådan lidt hmmmmmmm....... over egen læge må jeg nok sige. Han sagde desuden i en email, at jeg gerne måtte tage Metformin under graviditeten. Den sendte jeg lige videre til gynækologen på Skejby, som sagde, at jeg skulle stoppe med at tage dem med det samme, da de ikke er godkendte til gravide. Hmmmmmmmmmmmmm.......

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Synes det er meget mærkeligt du har fået af vide du må tage Metformin... jeg fik stik det modsatte af vide..

Jeg så først min læge i uge 10, før vil hun ikke se mig..

Men synes det godt neurologisk ville se dig.. Har lægen "glemt" du har epilepsi... Det lyder til han bare gør hvad man normalt gør uden at tænke over du burde få lidt ekstra tjeck...

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det er meget mærkeligt du har fået af vide du må tage Metformin... jeg fik stik det modsatte af vide..

Jeg så først min læge i uge 10, før vil hun ikke se mig..

Men synes det godt neurologisk ville se dig.. Har lægen "glemt" du har epilepsi... Det lyder til han bare gør hvad man normalt gør uden at tænke over du burde få lidt ekstra tjeck...

:kram

Jeg synes også, at det var meget meget underligt, at han sagde, at Metformin var helt fin. Det var også derfor, jeg sendte en mail til Ditte Trolle på Skejby, som da heldigvis reagerede meget hurtigt.

Jeg tror, lægen fralægger sig alt ansvar, hvad angår epilepsien. Den må neurologisk klare, hvilket vel også er fair nok, men jeg ville nu gerne have haft ham ind over må jeg sige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Begge gange har jeg været 8+ første gang.

Syntes det er lidt underligt han nægter at se dig før nårnu du får medicin

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes også, at det var meget meget underligt, at han sagde, at Metformin var helt fin. Det var også derfor, jeg sendte en mail til Ditte Trolle på Skejby, som da heldigvis reagerede meget hurtigt.

Jeg tror, lægen fralægger sig alt ansvar, hvad angår epilepsien. Den må neurologisk klare, hvilket vel også er fair nok, men jeg ville nu gerne have haft ham ind over må jeg sige.

Uanset om han kan gøre noget for dig eller ej, burde hans svar have været, jeg kan ikke se dig før uge bla bla men kan sende dig til neurologisk, i stedet for du selv har har skulle gøre det..

Og det med metformin er jeg helt rystet over.. har hørt nogle bevidst tager det halvt igennem graviditeten fordi de bange for at miste, men det er jo ikke det læger skal råde en til.. Synes du skal spørge din læge hvorfor han siger go for it.. tænkt hvis han gør det til andre..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var rimelig tidligt - 6 eller 7 + et eller andet. Der blev så snakket lidt og udfyldt nogle ting i vandrejournalen, og så fik jeg en ny tid til 8+ et eller andet til blodprøver (dem, der skal bruges sammen med NF-scanningen, som tidligst må tages i 9. ugem og så skulle der tjekkes for lussingesyge).

Egentlig ville jeg da lige så gerne, de havde ventet og ordnet det hele i én omgang - og at de i øvrigt ville sørge for at lægge de blodprøver lidt senere end lige i den første uge, hvor de må tages, for de flyttede terminen 5 dage til NF, hvilket gjorde blodprøverne ubrugelige, fordi de var fra 7 + et eller andet ifølge dne nye termin, og jeg måtte have taget nye på sygehuset og kunne derfor ikke få en risikovurdering, før de havde set på dem (og det var noget med "vi ringer kun, hvis den er dårlig, og du kan først være sikker på, vi har set på det om en uge", hvilket var lidt træls).

Så helt generelt set, ville jeg være fint tilfreds med samme ordning som hos din læge - men med din epilepsi synes jeg da godt lige, han kunne have lavet en undtagelse (og i det hele taget synes jeg da, det ville være pænt af dem at lade folk komme før, hvis de føler behov for en snak - så kan de jo bare dele det op, ligesom min læge gjorde det, og tage blodprøverne senere). Og det virker da heller ikke helt betryggende, at han siger, du må tage noget, som gynækologen på Skejby ikke mener, du må tage.

Men godt, at de tager godt hånd om dig på neurologisk afdeling og Skejby - så ved du da, at du kan spørge der, hvis du er i tvivl om noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var ca. 9 uger henne - for da var jeg ikke lige sikker på, hvor langt jeg var henne...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var ved lægen da jeg var ca. 5 uger henne, men det var pga. blødning og smerter. Den egentlige undersøgelse var jeg vist først til i 10. uge (dvs. 9+?) :)

Det lyder lidt underligt at din læge har rådet dig til noget, som gynækologen straks afviser du skal tage! :o Men derudover kan jeg egentlig godt forstå han ikke vil se dig før, når nu du også går ved neurologen. :) Din praktiserende lægen kan sikkert ikke gøre noget synderligt ved din epilepsi, så hellere overlade dig til nogen som ved noget om det, så du ikke skal rende for meget til lægen. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror også mine første lægebesøg har været omkring uge 8-9 stykker.

Har heller ikke haft behov for det før.

Mht til metformin så har jeg i alle mine graviditeter taget det frem til uge 12 - på fertilitetsklinikkens anbefaling :)

Men der er meget delte meninger om den sag alt efter hvem man spørger!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

3 dage efter jeg havde testet så lige knap uge 5 :)

8+4 blodprøven skal bruges til nakkefold :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til læge da jeg var i 10 uge og fik i samme anledning også taget blodprøve til NF :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vist meget normalt med 10. uge, da de skal tage nogle blodprøver heromkring, så det er der ikke noget unormalt i. Mht epilepsien, så er det neurologerne, der skal tage sig af det.

Og mht Metformin, så tog jeg dem også til og med 12. uge, det blev jeg anbefalet af fertilitetsklinikken!! Men ja, der er delte meninger om det, men flere klinikker anbefaler til og med 12. uge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var ved lægen første gang i tirsdags, hvor jeg var 5+6 her havde vi en lille snak, og jeg fik et graviditetshæfte med hjem og blev podet for klamydia... Den egentlige graviditetsundersøgelse skal jeg først til når jeg er 9+5, så der er lige lidt tid til endnu....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1 graviditet ca i uge 9-10

2 gang i uge 5 pga jeg skulle på special afd med min stofskifte sygdom der skulle kontrolleres nøje

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var i 6. uge (tror første hcg blodprøve var 5+3) Jeg havde så også lige haft en SA nogle måneder tidligere, så der var kontrol på med det samme. :)

Jeg ville ikke kunne vente til 9. uge- men jeg er nok også bare lidt utålmodig B)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var til læge i uge 6 hvor jeg fik taget en graviditetstest og ellers var det spild af tid. Efterfølgende var jeg til læge i uge 10 og 11, første gang for at få lavet vandrejournal og anden gang for at få taget blodprøver. Jeg kan ikke forstå jeg skal rende dernede konstant, hvorfor ikke bare gøre det hele en gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER