MissingLink

Er du er luksus menneske?

25 indlæg i dette emne

Kom jeg til at tænke på i dag :)

Jeg læste en anden debat, hvor "problemet" groft sagt var, om det er ok at lade sit barn "passe" af de forskellige klubber der er på nogle af Charterferie stederne. Selve debatten vil jeg egentlig ikke gå ind i, men jeg kom til at tænke på hvis jeg selv havde stået i lignende "dilemma". Egentlig blev jeg enig med mig selv om, at det nok varer pænt lang tid før vi overhovedet ville få muligheden for at tage på Charterferie, som jo i mine øjne er en ekstra luksus. Primært pga Karolines sygdom.

Anyway, så tænkte jeg på hvilke måder jeg selv er luksusmenneske. Hvor er jeg ikke?

Luksusdelen:

- Vi har prioriteret en børnecontainer af en bil. Vi kunne sagtens have valgt noget andet, men med tre unger og oppakning, ELSKER jeg den luksus det er at have den. Jeg elsker der er plads. Jeg elsker, at jeg ikke skal have hold i ryggen, når ungerne skal fastspændes. Jeg elsker vi kan have en masse unødvendige (men for os meget nødvendige selvfølgelig) ting og sager med. Jeg elsker, at jeg kan kaste Klapvognen ind på alle kanter, uden at spekulere over om bagklappen kan lukkes.

- Vores børn har absurde mængder af tøj :blush Har reflekteret lidt over det faktisk. Det er gået lidt over styr indrømmer jeg gerne ;) Omvendt, så synes jeg jo de nærmest hat brug for hvert enkelt stykke, og jeg er så glad fordi jeg har muligheden for at give dem fint og ikke-forvasket tøj på. Specielt efter vi fik Karoline, har det været en prioritet for mig, at hun skulle se fin ud på sygehus. Hvis jeg ikke kunne gøre andet, kunne jeg sørge for hun var "den yndigste prinsesse på afdelingen". Ikke helt rationelt taget i betragtning, at hun stort set aldrig er udenfor hendes stue, når hun er indlagt. Alligevel har det været/er det vigtigt, og nyder at kunne gøre det.

- Jeg har rengøringshjælp hver 14. dag. Som det eneste der reelt bare har "kørt" fra kommunens side, har vi fået 250 kr hver 14. dag til rengøringshjælp. At man så overhovedet ikke kan få gjort rent i et 3 plans hus for 250 kr er så en anden snak. Jeg er glad for tilskuddet, og jeg ELSKER vores rengøringsdame! Hun skrubber vores trægulve, så det dufter af nyt. Love it!

- Vi har vinduespudser hver 4. uge (og hver 8. Uge i vinterhalvåret) I et hus, hvor vi bor i 3- plan, er det et dagsprojekt at vaske dem- mindst! Han kommer og de er klaret i løbet af no time. Og så er det BILLIGT og kan fratrækkes på selvangivelsen ;)

Der hvor vi sparer:

- Vi sparer på hverdagsbudgettet. Vi kan få rigtig meget ud af pengene til mad og husholdning.

- Jeg (og min mand for den sags skyld) køber sjældent noget til sig selv.

- Langt det meste af børnenes ting er faktisk sponsoreret af penge for solgte ting. Primært børnenes egne, når de enten er vokset ud af det, eller ikke bruger det mere. I stramme perioder, da min mand ikke havde arbejde og havde et par måneder uden indkomst, kunne vi faktisk sælge ting så vi kunne klare os igennem. Det var intet problem.

- Vi køber en del ting brugt. Del fordi jeg er lidt nærrig (eller det er egentlig min mand der er mest). Jeg er tilbudsjager, netshop-aholic, "søg og du skal finde" guru. Har en del veninder efterhånden, der bare starter med at skrive til mig inden de selv søger efter noget :D

----

Grunden til jeg har taget det op til revison, er selvfølgelig at jeg nok kommer til at ændre mine luksusvaner, hvis vi ikke snart finder en løsning med vores kommune. Og bevares, det kan jeg da sagtens- det skal jeg da. Men jeg sætter da lige en tand mere pris på det nu :)

Hvor er du luksus-dyr, og hvor sparer du? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Der må gerne stå louboutin i bunden af mine stilletter og køber altid det dyreste toiletpapir! Men det er bare det bedste for mine fødder og røv og kan seriøst mærke en forskel der. Bruger også gerne 50.000-70.000 kr på en sommerferie ( i hvert fald før Vigga kom til verden). Tilgengæld har jeg den billigste mælk i køleskabet og Matas stribede ansigtscreme på badeværelset. Nu hvor vi står med hus og baby blir der dog sparet lidt ekstra og luksus produkterne er lidt på standby

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er faktisk ikke rigtig et luksus dyr :P men det kommer sig nok af nød frem for lyst :rolleyes

Når det så er sagt så har vi faktisk vindues pudser - vi bor også i 2 plan og dem der biede i lejligheden før os havde en ordning med at de kom hver 14 dag. Den ordning kørte vi videre på indtil pengene blev små hvor vi lavede det om til 1 gang i måneden.

Anders er elektronik nørd og gennem hans arbejde kan han få lidt frynsegoder så tingene ikke er HEELT så dyre som i butikkerne så vi har et 55" TV og jeg har nedlagt veto mod et der er mindre hvis det skal skiftes (der var et år vi skiftede fjernsyn 4 gange, det var et helvede at lære fjernbetjeningerne at kende men det værste var når vi gik ned i størrelse).

legetøj skal være GODT ikke det bedste af det bedste men det skal enten være af god kvalitet eller god funktionalitet - ligegyldigt plastik bras gider jeg ikke bruge en øre på (det gør bedsteforældrene desværre) og Mie har MEGET legetøj. Det meste er dog købt brugt. Men pris og funktionalitet skal passe sammen, bOObles er fx i min verden IKKE pengene værd og en bold til en 20er kan trille lige så meget som en til 100 kr.

Anders er vin interesseret så vi har da op til flere flasker der har kostet godt over 200 kr (indkøb fordi han har har hjulpet et par bekendte der har eget vin firma lidt med hjemmeside og messer og PR uden at få løn for det).

Udflugts mål: jeg betaler gerne for oplevelser og vi bruger mange penge i benzin for at komme rundt i DK, tager smut ture og betaler entre. Nu har vi års kort til Jyllands park zoo og Aqua og det sidste giver fri entre mange andre steder og vist også rabatter, så vi skal virkelig udnytte det.

Produkter SKAL være svanemærket og astma allergi mærket hvis Mie kan komme i kontakt med det - men det behøver ikke være det DYRESTE, bare det er godt.

Kosmetik forsøger jeg at finde uden parabener og parfume - men min shampoo er undtagelsen, den skal BARE være god til mit hår!

Hvor jeg går på kompromis

Jeg køber meget brugt.

Jeg køber aldrig dyre mærker fra nyt - jeg tror 80 % af mit eget klædeskab er fra H&M, jeg handler bolig ting i Jysk, IKEA og have ting i Bauhaus. Nips finder jeg i fakta, netto, Kvickly, Bilka, Føtex, Aldi og der hvor jeg lige falder over noget.

Jeg går ikke voldsomt op i indretning af hjemmet, det skal bare være pænt.

En ferie behøver ikke være til Rodos, vi er yderst sjældent i udlandet, og charter ferier (undtaget bryllupsrejsen) har Anders forældre betalt. Ellers har vi et udmærket sommerhus vi kan benytte helt gratis og der er masser af muligheder for at få gode rabatter på hotel ophold mv. Gennem diverse tilbuds services på nettet fx deal og dagens.

En ferie kan også SAGTENS blive brugt på udflugter i stedet for overnatninger.

Sko - øhhh jeg ANER ikke hvilke mærker der er populære, Deichmann har fine sko. Og Bilka har en fin afdeling med sports udstyr inkl løbe sko :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Luksus er relativ i min verden.

Jeg føler jeg lever i en verden af luksus, vi har intet gæld udover Realkreditten.

Jeg gør intet økonomisk ikke ikke har råd til, det er for mig en kæmpe luksus at have en base.

Alle vores produkter er parfumefri, da jeg ikke vil have det til mine børn eller mig selv. Jeg føler det er en luksus at kunne vælge det til.

Mine børn har sgu og kæmpe mængder af tøj ( hmm jeg har fået meget

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der må gerne stå louboutin i bunden af mine stilletter og køber altid det dyreste toiletpapir! Men det er bare det bedste for mine fødder og røv og kan seriøst mærke en forskel der. Bruger også gerne 50.000-70.000 kr på en sommerferie ( i hvert fald før Vigga kom til verden). Tilgengæld har jeg den billigste mælk i køleskabet og Matas stribede ansigtscreme på badeværelset. Nu hvor vi står med hus og baby blir der dog sparet lidt ekstra og luksus produkterne er lidt på standby

Det bedste til røv og fødder :D :haha

Årh jeg GAD godt bruge mange penge på en rejse. Det må blive, når vi ikke har hjemmeværnet børn mere ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er faktisk ikke rigtig et luksus dyr :P men det kommer sig nok af nød frem for lyst :rolleyes

Når det så er sagt så har vi faktisk vindues pudser - vi bor også i 2 plan og dem der biede i lejligheden før os havde en ordning med at de kom hver 14 dag. Den ordning kørte vi videre på indtil pengene blev små hvor vi lavede det om til 1 gang i måneden.

Anders er elektronik nørd og gennem hans arbejde kan han få lidt frynsegoder så tingene ikke er HEELT så dyre som i butikkerne så vi har et 55" TV og jeg har nedlagt veto mod et der er mindre hvis det skal skiftes (der var et år vi skiftede fjernsyn 4 gange, det var et helvede at lære fjernbetjeningerne at kende men det værste var når vi gik ned i størrelse).

legetøj skal være GODT ikke det bedste af det bedste men det skal enten være af god kvalitet eller god funktionalitet - ligegyldigt plastik bras gider jeg ikke bruge en øre på (det gør bedsteforældrene desværre) og Mie har MEGET legetøj. Det meste er dog købt brugt. Men pris og funktionalitet skal passe sammen, bOObles er fx i min verden IKKE pengene værd og en bold til en 20er kan trille lige så meget som en til 100 kr.

Anders er vin interesseret så vi har da op til flere flasker der har kostet godt over 200 kr (indkøb fordi han har har hjulpet et par bekendte der har eget vin firma lidt med hjemmeside og messer og PR uden at få løn for det).

Udflugts mål: jeg betaler gerne for oplevelser og vi bruger mange penge i benzin for at komme rundt i DK, tager smut ture og betaler entre. Nu har vi års kort til Jyllands park zoo og Aqua og det sidste giver fri entre mange andre steder og vist også rabatter, så vi skal virkelig udnytte det.

Produkter SKAL være svanemærket og astma allergi mærket hvis Mie kan komme i kontakt med det - men det behøver ikke være det DYRESTE, bare det er godt.

Kosmetik forsøger jeg at finde uden parabener og parfume - men min shampoo er undtagelsen, den skal BARE være god til mit hår!

Hvor jeg går på kompromis

Jeg køber meget brugt.

Jeg køber aldrig dyre mærker fra nyt - jeg tror 80 % af mit eget klædeskab er fra H&M, jeg handler bolig ting i Jysk, IKEA og have ting i Bauhaus. Nips finder jeg i fakta, netto, Kvickly, Bilka, Føtex, Aldi og der hvor jeg lige falder over noget.

Jeg går ikke voldsomt op i indretning af hjemmet, det skal bare være pænt.

En ferie behøver ikke være til Rodos, vi er yderst sjældent i udlandet, og charter ferier (undtaget bryllupsrejsen) har Anders forældre betalt. Ellers har vi et udmærket sommerhus vi kan benytte helt gratis og der er masser af muligheder for at få gode rabatter på hotel ophold mv. Gennem diverse tilbuds services på nettet fx deal og dagens.

En ferie kan også SAGTENS blive brugt på udflugter i stedet for overnatninger.

Sko - øhhh jeg ANER ikke hvilke mærker der er populære, Deichmann har fine sko. Og Bilka har en fin afdeling med sports udstyr inkl løbe sko :P

Nårh ja- kosmetik og plejeprodukter. Bruger også kun Nilens Jord, Clinique og Vølve (som er FANTASTISK lækker øko sukkerscrub, som også kan gnides i hovedbanken mod arp). Til gengæld bruger jeg ikke så meget mere, når jeg bare er hjemme ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Luksus er relativ i min verden.

Jeg føler jeg lever i en verden af luksus, vi har intet gæld udover Realkreditten.

Jeg gør intet økonomisk ikke ikke har råd til, det er for mig en kæmpe luksus at have en base.

Alle vores produkter er parfumefri, da jeg ikke vil have det til mine børn eller mig selv. Jeg føler det er en luksus at kunne vælge det til.

Mine børn har sgu og kæmpe mængder af tøj ( hmm jeg har fået meget

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville ønske jeg havde råd til at være et luksusdyr! :D

Med barn, hus og bil er der bare ikke rigtig råd til det. Men vi prioriterer meget, så der også er råd til lidt luksus!

* Vi får gjort rent hver 14. dag - elsker det!

* Vi har en bil

* Vi spiser mange økologiske råvarer og prøver at spise ift. dyrevelfærd og bæredygtighed

* Anna har noget ret lækkert tøj, men jeg køber kun de rigtig dyre mærker på udsalg og lagersalg (hun har også NameIt og tøj fra Føtex/Kvickly og det er super lækkert!)

* Jeg har været på nedsat tid de første 9 måneder tilbage på arbejde - ville ikke bytte det væk for det var alle pengene værd!

* Søren bruger mange penge på Triatlon, der betyder rigtig meget for hans almene ve og vel.

Til gengæld!

* Går jeg ikke op i designertøj til mig selv. Jeg har nogen enkelte lækre ting, men har mest tøj fra H&M, Vila, Vero Moda, Saint Tropez etc.

* Vi har stort set ikke brugt penge på rejser siden Anna kom til. Vi har været nede ved Camilla, men det kostede under 10.000 ALT inkl.

* Jeg er totalt ligeglad med nyeste udgaver af elektronik. Det er Søren ikke, men han får mange ting via arbejdet.

* Jeg bruger shampoo og creme fra Matas (bruger YSL mascara og HR makeupfjerner, men det ønsker jeg mig til jul/fødselsdag)

* Anna har også arvet meget tøj - det er fantastisk.

* Vi laver madplan hver weekend og er gode til at optimere husholdningsbudgettet.

* Vi har et stort hus med plads til at købe lager, når ting er på tilbud (bleer, vin, konserves, pasta, toiletpapir etc) og vi (=jeg) gør det rigtig meget!

Lige nu går jeg og leger med tanken om at bruge 500 kr. på en fodbehandling, men det er lige præcis DEN slags luksus jeg har svært ved at bruge penge på! <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gud for pokker da jeg er sgu da et luksusdyr.

Jeg får Zoneterapi og massage fast, vi har vinduespudser og havde havemand indtil han forsvandt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Generelt er vi ikke til ret megen luksus. Der er dog enkelte undtagelser.

- Vores bil. Vi valgte at købe en bil fra ny og en stationcar så der var plads til baby, hund og barnevogn. Jeg ELSKER den og elsker alle de ekstra luksus ting der er i den, såsom air condition, cruise controle osv.

- Vi har lige købt ny mobil til os begge to. Vi har altid haft det billigste af det billigste (jeg fik min for 1 kr uden abonnement) og det eneste de kunne var at ringe og sende sms'er. Det har jeg altid synes var godt nok. Men efterhånden blev jeg mere og mere misundelig på alle dem med smartphones og så besluttede vi os for at købe en smartphone til os begge to. Per ville gerne have at når vi nu alligevel skulle bruge mange penge på det, skulle det også være det bedste! Så vi købte den helt nye model HTC One, som vi gav 4100 kr for hver :o (og mig som aldrig har betalt mere end 1 kr for en mobil).

- Vores hund Loke. Det er jo ikke strengt nødvendigt at have hund og han er jo også en rimelig stor udgift, så jeg synes helt klart han er en luksus ting :rolleyes Men ikke en jeg nogensinde ville undvære!

Der er helt sikkert flere ting, men det var lige dem jeg kunne komme på.

Til gengæld bruger jeg hverken makeup, cremer eller parfumer, og jeg køber sjældent tøj (meget af det jeg går i har jeg haft i over 10 år). Og når jeg så gør er det som regel fra H&M :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke de store penge her hjemme - jeg er på SU, og C tjener en ok løn, men ikke noget at råbe hurra for.

Men luksus handler for mig ikke så meget om penge, men mere om at gøre noget, der føles lækkert.

Vi prioriterer gerne

-at komme ud og spise en gang om måneden. Det behøver slet ikke være dyrt og fint og vi spiser gerne billigt i en uge for at få råd, men det er en luksus vi gerne vil have, og det er vigtigt for os at komme ud sammen

-at have noget ordentligt elektronik. Vil hellere give 8000 for en ny computer end at købe 2 for 5000, fordi den første gik hurtigt i stykker

-at Karlas udstyr er af kvalitet - her er jeg nok et mærkedyr. Barnevognen skulle være Odder, klapvognen Teutonia og autostolen Römer. Der ville jeg ikke gå på kompromis

- De plejeprodukter og det make-up jeg har, er mærker som Nilens Jord og Clinique. Men det er ikke noget jeg har meget af, og det er noget jeg ofte ønsker mig i gave.

-jeg har en minkstola, som jeg for alt i verden ikke vil af med. Jeg købte den til brylluppet, og den har efterfølgende været brugt til 3 bryllupper og en barnedåb.

- fester. Vi (læs: jeg) gør meget ud af fødselsdage, barnedåb, babyshower etc, og Karla og Cs fødselsdag har allerede kostet mange planlægningstimer. Der er rigtig meget DIY, og oppyntning er en vigtig del - det ville aldrig falde mig ind at bare en lagkage og 20 kvik-boller og kalde det en fødselsdag. :)

Til gengæld sparer jeg på

-mig selv- jeg køber ikke meget tøj, sko og makeup, og kommer ikke ret ofte til frisøren. Jeg føler mig nok for egoistisk til bare at bruge en masse penge på mig selv, og jeg hader at shoppe tøj

- at købe tingene brugt. Typisk hvis der er en ting vi gerne vil have tjekker vi brugtmarkedet først, og tager stilling derefter. Mange af Karlas ting er købt brugt, den første autostol, hendes klapvognen etc.

-Karlas legetøj. Hun har ikke ret meget, fordi det er min overbevisning, at hun ikke har brug for ret meget. Nogle gange finder vi alle plastikbøtter frem fra køkkkenskabene, og så har hun en fest. Det legetøj vi har købt er godt, og jeg betaler gerne ekstra for kvalitet, men jeg vil ikke have stuen fuld af plastik-junk!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

igen luksus er jo et definitions spørgsmål.

Luksus hos os:

At vi har råd til at skulle adopterer fra udlandet.

At vi har råd til at købe sodavand

At vi har råd til bil, også selvom det er en lille bil (hvilket passer godt til mig, så kan selv jeg parkere nemlig)

At vi har råd tid gode produkter til kroppen ( i mine øjne parabenefri og uden parfume)

At have råd til at have en ventekalender, hvor jeg hver måned kan købe til mit kommende barn eller til mig selv.

At jeg kan nøjes med at arbejde 14 dage på en måned ( jeg arbejder som nattevagt i en 7 7 dags ordning)

At jeg er glad for mit arbejde, og nyder at møde ind hver dag, og har overskud til ekstra vagter

At jeg kan smile og grine, samt være sammen med min mand og hund

At jeg pt har overskud til at nedbringe vores gæld så meget som muligt.

Der hvor vi så sparer:

Vi handler stort ind en gang i måneden, hvor fryseren fyldes op med kød og brød samt grøntsager. Og maden altid planlægges aftenen i forvejen, og der tages kød op til det - så ikke så meget plads til at være impulsive.

Vi sparer op og derfor fravalgt bil nr. 2, hvilket ellers kunne gøre tingene noget lettere. Meeen en adoption er dyr.

Køber gerne brugt i form af møbler, legetøj og tøj

Er ikke så god til at bruge penge på mig selv i form af tøj. Men er heldig at mine forældre giver tøj i fødselsdags og julegaver (ofte er jeg selv med ude og købe det)

Jeg har haft en parfumefettish, så har mange forskellige parfumer, så løber ikke sådan tør for nylig.(den eneste måde jeg har haft mulighed for at få mærkevarer)

Køber kun sko, når de er billig og max til 200 kr. pr par.

Har hverken vinduespusser, rengøringshjælp eller havemand, men ønsker mig en havemand

og rejser sjældent, faktisk har min mand og jeg aldrig været i udlandet sammen, fordi min mand ikke gider rejse, og jeg vil gerne have ham med. Den eneste gang vi sådan har taget hjemmefra, var da vi havde bryllupsdag første gang, hvor vi var på weekendophold.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm.. spændende emne!

Luksus for os:

- vores madbudget /husholdning: Vi afsætter 10.000,- pr måned til det. Vi elsker god mad af god kvalitet. Gerne dansk og lokalt. Alt vores kød, pålæg og tilbehør er fra slagteren jeg arbejder i, fisk fra fiskemanden, vi får kasse fra Årstiderne, elsker gode vine. Og alt personlig pleje fra deo, ansigtscreme, shampoo mv er parfume/parabenefri og gerne økologisk. Derudover har vi tit gæster, Hvor menuen tit får et hak opad

- en ny bil: vi har altid haft gamle/ældre biler, men sidste år skiftede vi den ud med en fabriksny bil

- oplevelser: vi elsker at lave ting sammen og besøger en del forlystelser, seværdigheder, kører ture

- vinduespudser hver måned

- hvis vi mangler noget så køber vi det (indenfor rimelighedens grænser :D )

Der hvor sparer:

- Bor meget billigt til leje i et fint gårdhavehus, tvivler på vi nogensinde køber noget

- vi købte en mindre bil, som er billig i drift og udgifter

- vi tager ikke på dyre ferier, men elsker en uge i et feriecenter eller sommerhus i Danmark

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej det gør jeg ikke :) for det er jo dejligt at Alma er en velklædt dame :)

Leif sagde at hvis vi byttede hus ville det jo være at komme hjem med de ting vi byttede frem og tilbage på et tidspunkt :)

Jeg er helt enig i, at det er relativt med luksus. Ligesom med (luksus) problemer og så mange andre ting ;)

Det var mere hvad der er luksus for MIG og jer. Synes forskelligheden er interessant.

MLM; Du kan da altid sige nej tak til bunker af tøj :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Godt emne.

Hm, luksusting:

- vi købte bil fra ny (men valgte en lille og billig én). Dytten er nu to år gammel, og når/hvis jeg bliver gravid, så er vi enige om at opgradere til en større bil, for vores bagagerum er virkeligt lille.

- helt klart madbudgettet. Vi er ikke altid så gode til at handle og vi spiser ofte ude. Min mand synes ikke, der skal være nogle smalle steder dér. Egentlig strider det imod min opdragelse, hvor jeg har lært at madbudget skal holdes nede, så der kan blive råd til de andre ting, man vil. Men jeg tænker lidt, at vi nyder det mens vi kan, for når/hvis vi først får børn, så bliver der mindre plads til det. Så selvom vi kun os to, så bruger vi nok omkring 6000 om måneden på mad, husholdning og gaver.

- Jeg går ikke voldsomt meget op i økologi, men jeg køber ikke andre æg end øko eller til nød æg fra fritgående høns

- Vi går jævnligt i biografen.

- I perioder tillader jeg mig selv at få en ansigtsbehandling i ny og næ. Men altid på tilbud.

- Frisør: jeg går til frisør hver 3.måned ca. (men til gengæld går manden aldrig til frisør, da han bare tager trimmeren).

- tøj og sko: Jeg bruger nok omkring 800 kr. på tøj om måneden. For nogle vil det lyde af lidt, men i min (og min mands) verden er det egentlig meget.

Jeg køber nok sko 2-3 gange om året, og de koster sjældent under 600 kr. Jeg har store fødder og skal have indlæg, så jeg kan bare ikke gå i billige sko, selvom de umiddelbart ser pæne ud.

- rejser og weekendophold: Udover at jeg har rejst et par gange om året med arbejdet de sidste år, så har jeg også rejst med manden. Vi vælger ikke nødvendigvis de dyreste destinationer, men vi kan godt finde på at spise ude både til frokost og aften de fleste dage, når vi rejser. Virkelig frås i min verden.

- gaver til hinanden: Vi kunne i teorien holde os til at købe for 300 kr. til hinanden, når vi køber noget, men som regel bliver det til en del mere end det.

- min cykel. Det skal være kvalitet og kunne holde til lidt af hvert. Og så skal der punkterfrie dæk. Hvis der er noget galt - eller hvis den trænger til olie - så kommer den til cykelhandler, for ellers kommer den bare til at stå og samle støv.

- vi brugte 20.000 for at få omtrukket 8 fine, gamle stole. Det var arvestykker, som min mand elsker, men de var betrukket med falmet rød plastik, der var over 50 år gammelt, og det "bløde" sæde var helt hårdt pga. slid. Det var mange penge, men det var det værd. Det kan holde mange år nu, og jeg vil gerne have stolene stående. Alternativt var de ikke kommet med, da vi flyttede sammen, og så havde vi været nødt til at gå ud og købe nye stole.

- bolig. Vi har valgt en stor lejlighed, så jeg kan have kontor. Også så der kan være børneværelse på sigt. Men alligevel kigger vi lidt på hus, og gerne større, end hvad vi har nu. Og her vil vi ikke for langt væk for byen og mine forældre. Vi kunne bo langt billigere, hvis vi ville flytte langt væk, men vores venner, familie og transporttid trækker den anden vej, og det er vel en luksus at prioritere sådan.

- velgørenhed. Her sparer jeg ikke. Røde kors, mødrehjælpen og julemærkehjemmene skal have noget hvert år. Derudover plejer jeg også at støtte, når der sker naturkatastrofer.

- vi gider ikke selv at pudse vinduer, så vi får en vinduespudser ud en gang om foråret, når vinduerne er virkeligt slemme. Egentlig burde det være et par gange mere.

- Luksus jeg drømmer om: robotstøvsuger og rengøringshjælp hver 14.dag (men er ikke sikker på, vi ville kunne tage os sammen til at få rydtet op)

Sparsommelighed:

- Egentlig synes jeg, at vi bruger mange penge, men når jeg tænker over det, så er vi måske ikke helt så slemme, for når vi har altid afdraget med en del mere end vi behøvede på vores andelskredit. Vi betaler meget ind, og så bruger vi den som opsparing også.

- Vores boligafgift er lav i forhold til antallet af m2 vi bor i.

- Jeg tager sjældent taxa. Som regel vinder cykel eller offentlig transport, selvom jeg er træt og det tager lang tid at komme hjem sådan.

- I forhold til børn, så har jeg tænkt mig at købe en del ting brugt, og jeg er ikke bange for brugt tøj. Jeg kan godt få lyst til at købe en masse børnetøj (selvom der ikke er nogen spire i maven endnu), men jeg tror, jeg vil holde mig til at købe mærketøj på udsalg. Ellers er det for dyrt i min verden i forhold til, hvor kort tid, det skal bruges.

- vi er enige om, at vores kommende hus skal koste en mindre end vi har råd til, så vi kan få råd til fortsat at rejse og gå ud at spise.

- min mand bruger sjældent penge på tøj, sko og lignende.

- Bortset fra ombetrækningen af arvestolene, så er vi sparsommelige med møbler. Det er primært nogle arvemøbler og ikea + bilka, der har sat præg på vores hjem. Og så lige nogle flotte skoskabe fra ilva, som vi dog købte på tilbud. Her er jeg dog mere luksusdyr end manden, så jeg kunne sagtens vænne mig til dyrere møbler end dem, vi har :rolleyes

- jeg har ikke - endnu - fået lov til at bruge penge på at få rengøringshjælp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en rigtig sjov tråd, det her :)

Luksus

- skønhedsprodukter, er vild med lækre produkter, dog efter graviditeten tager jeg "bare" hvad jeg kan få af produkter uden parfume og parabener. Tromborg laver lækkert makeup, af cremer bruger jeg dog dem fra Matas nu, men kommer nok til at bruge mine gamle produkter igen.

- shampoo og hår. Håret bliver altid klippet og farvet hos frisøren, hvor shampoo også købes. Dog har jeg ikke farvet hår og har brugt det billige "gode/sunde" shampoo under graviditet

- design. Vores hjem har mange små designnips fra wedel, boyesen, piet hein, Rolf, kähler mv. Elsker dansk/scandinavisk design :)

Af møbler skifter vi vores "su-møbler" ud hen af vejen. Nu ved vores huskøb har vi købt nyt sofabord, seng, spisebordsstole, fatboy som ikke længere er købt efter "hvad er billigst", men pænest og i bedst kvalitet.

(Dog har vi sparet op til det, og vi har også stadig billige møbler, kunne aldrig finde på at optage lån til nye ting!)

- ting til baby: alt er købt nyt og hun har dyrere tøj end moderen (ups!, det ændrer sig nok ;) )

- rejser: vi elsker at rejse, og vi er væk 3-4 gange om året. Nogle gange er det "bare" en weekend til en storby, andre gange en længere ferie. Men vi slapper virkelig af og holder vores forhold i live

- Mad, kvalitet er vigtig, og vi går efter dansk og øko. Men altså vi handler stort ind, laver madplan og spiser rester rigtig tit :)

- elektronik: er gift med en nørd, så her spares ikke, men vi køber kun nyt, når der er "brug" for det

- vinduespudser

Budget:

- bil. Vi har fået min svigerfars bil (lækkert), den er gammel og uden aircondition, men den kan køre :)

- tøj: jeg køber det meste af mit tøj i Vero moda og Saint tropez (dog går min mand i dyre mærker, til gengæld køber han ikke så ofte)

- madplan og handle stort ind sparer vi mange penge på

- lille tv-pakke

- ingen rengøringshjælp (men jeg elsker at gøre rent, så det gør ikke noget!) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først tænkte jeg.. EJ jeg er slet ikke luksusmenneske! MEEEEN..

Luksus:

Jeg køber dyrt te - Vil hellere drikke EN god kop te, end sidde med en kande lor** te ;)

Jeg spiser MANGE lækre frugter, bær og grønt i det hele taget - Det er dyrt, kan sagtens bruge 500 kr. på frugt og grønt om ugen :blink

Jeg er CAFE menneske! Jeg ELSKER at gå på cafe, og jeg gør det i gennemsnit 1-2 gange om ugen..!

Jeg spiller et onlinespil, hvor jeg godt kan finde på at bruge 2-300 kr om måneden :whistling

Jeg har Iphone, og da min sidste gik i stykker valgte jeg at skulle have en ny - Og det vil jeg nok altid gerne have ;)

Bleer og vådservietter, går jeg heller ikke på kompromis med!

Jeg har adgang til netflix, nutv, viaplay og sputnik - efter vi fik Camille, synes jeg det var rart at kunne stoppe tingene, og se videre senere ;)

Hvor sparer jeg:

Jeg køber praktisk talt kun brugt tøj. Jeg køber meget dog..

Jeg har ingen bil, og jeg bruger sjældent bus.

Jeg laver ofte "restemad", og køber ting på tilbud.

Øh.. Måske er jeg egentlig lidt mere luksusmenneske end jeg troede...!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov, et sted "mere" jeg sparer er rejser og ferier. Jeg rejser kun ned til min søster, og det løber samlet op i omkring 3000 kr alt inkl... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uhhh - luksus er virkelig er relativt begreb, som andre skriver:

Vores luksus:

- vores hus, som vi elsker,

- at vi har råd til at have 3 heste, selvom vi (jeg) p.t. kun kan bruge den ene,

- at vi "bare" kan ringe til dyrlægen, hvis en af dem viser tegn på sygdom,

- at vi går på cafe, spiser brunch, tager en weekendtur til Lübeck eller lignende par-aktiviteter, bare fordi,

- løbesko! Jeg er ekstremt optaget af, at de sidder godt - og derfor giver jeg også rask væk gerne flere tusinde kroner for dem. De tilbringer MANGE timer på mine fødder i al slags vejr.

- at vi kan finde og købe gamle veteranbiler, som manden - måske snart, måske om nogle år - kan sætte i stand. Men vi har plads til dem, og derfor må de gerne indkøbes.

Budget:

- tøj til os selv. Der går godt nok ikke mange bas-ører til det (måske også fordi vi er super kræsne),

- charterferier m.v. Det kan tælles på under én hånd hvor mange gange vi har været af sted på sådan noget. En forlænget weekend er ok, men vi vil faktisk hellere være hjemme.

Vi lever luksus - synes jeg. Jeg elsker at komme hjem fra en lang arbejdsdag og tænke "ahhhh" ligesåsnart jeg betræder matriklen. Det er luksus for mig :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Luksus:

- rejser først og fremmest! Vi elsker at rejse og prioriterer det højt

- rengøringshjælp hver 14.dag

- bolig - vi har vel et relativt dyrt hus i et godt område, men vi kunne have købt for noget mere end vi gjorde alligevel

- spontanitet (f.eks. biograftur, cafétur osv som ikke er planlagt i kalenderen, men bare kommer fordi at vi lige pludselig får lyst)

- baby kommer nok til at blive forkælet må vi nok indse...

Budget:

- skønhed og plejeprodukter (jeg er fint tilfreds med Matas Natur serien f.eks.)

- bil (godt nok har vi to lige nu, men de er begge relativt billige og vi kunne nemt have brugt maaaange flere penge på dem)

- tøj (går ikke op i mærker, så H&M, VeroModa osv består store dele af mit tøj af, og manden køber sjældent tøj, han venter bare på at få det i gave i stedet)

- elektronik og gadgets (sjældent vi køber noget selv, vi får som regel bare vores arbejder til det ;) )

Mad er sådan lidt midt i mellem. Der skal bare være plads til frugt og grønt og især forkæler vi os med bær her om sommeren. Nogle ting skal være økologisk, men resten køber vi gerne efter hvad der er på tilbud osv. Dog ligger vi nok mest i luksus kategorien, da vi mest handler i Føtex (mest pga deres grønt afdeling..) i stedet for Fakta (som vi dog også bruger til spontane ting især, da den ligger tættest på).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmm... Det kan jeg vist ikke komme udenom at skulle svare ja til... Der er dog mange steder i hverdagen hvor vi sparer, som andre måske ikke ville, men i bund og grund synes jeg vi har et luksus-liv.

Luksus:

- Vores hus. Det er stort og vi har en lækker udsigt over marker og sø. Jeg elsker at være her.

- 2 biler. Vi kunne godt klare os med en. Men det vil give mig 3 timers transport om dagen i stedet for 2½, så der har vi prioriteret 2 biler. Det er dog hhv en mini og mikro-bil, så de er billige i drift.

- Vi har økonomisk overskud, og afdrager ekstra på lån hver måned. Mangler vi noget køber vi det. Hvis vaskemaskinen går i stykker køber vi en ny, uden det går ud over hverdagsøkonomien.

- Vinduespudser hver 8. uge - dog kun udvendigt.

- Planer om rengøringshjælp når baby kommer, så vi blot skal støvsuge ind i mellem og ikke koncentrere os om alt det andet...

- Rejser. VI rejser 2-3 gange om året, men det er billige rejser. En forlænget weekend i Prag, sommerhus i Jylland, skiferie i Norge med familien (med hytteleje betalt af min søde far) eller en tur til Frankrig til min far. JEg ville gerne rejse endnu mere, men manden synes vores niveau er fint som det er. Jeg tager så ind i mellem på koncert-tur med et par veninder i stedet.

- Hudpleje. Min hud kan ikke ånde gennem de billige cremer, så bruger gerne 3-400 kr. på en god creme. Får derudover ansigtsbehandling ca. 4 gange om året.

Budget:

- Hår. Jeg klipper D + U og bliver selv klippet få gange om året (1-2) hos den lokale frisør til 230 kr. pr gang. Shampoo og lign. kunne jeg aldrig drømme om at købe hos frisøren. Jeg har en gang givet 450 kr. for en klipning, og aldrig har jeg følt mig så snydt. Så det gør jeg ikke igen ;)

- TV. Vi har ingen antennepakke, så har længe levet kun med DR-kanalerne. Vi har nu også Netflix, og har den seneste måned haft TV2 Play. Vores største TV er 32" og 6-7 år gammelt. Og det fungerer fint!

- Daglig husholdning. Vi har længe kørt med en "madpung" med 5-600 kr. til mad + husholdning hver uge. Her er der ingen problemer med at spise masser af grønt, og også købe sushi ind i mellem... Har vi gæster er det dog som oftest udenfor madpungen...

- Små udflugter. Her tager vi oftere en tur i skoven end en tur i biffen. Og årskort til Zoo eller lign. vil virkelig være en luksus for os! Nu bor vi også langt fra Zoo (30 km er langt på Sjælland :lolhit ), så vil nok heller ikke få det brugt. Boede vi i gå-afstand ville det nok være noget vi ville overveje. Vi er i biffen 1-2 gange om året sammen. Ellers finder vi en film på Netflix og hygger i sofaen.

- Tøj. I større eller mindre grad. Vi køber selv tøj ud fra vores "lommepenge" på 1500 kr. om måneden. Dette skal så dække alt fra strømper til jakker og vinterstøvler plus koncertoplevelser, luksusprodukter, cafe med vennerne mv. Jeg elsker tøj og gerne meget af det, så det bliver sjældent mærkevarer (som man heller ikke kan få i str. 48, så på den måde giver det sig selv :13: ), og manden vil meget hellere købe dyre vine og musikinstrumenter for hans penge. Men generelt køber vi billigt tøj i H&M, Ellos, Marcus samt i Magasin når der er udsalg :shop

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Luksus:

vi valgte da vi skiftede vores gamle bil at købe en næsten ny stationcar med klimaanlæg, indbygger gps og indbygget håndfri og hvor jeg dog nyder klimanlægget i dette vejr. (Stationcar, så er der plads til hunden bagi og barnevognen, når det lykkedes)

Vi ligger penge til side til at spare om til en dyrere ferie hver andet år.

Budget:

Vi laver madplan for en uge af gangen, køber ind en gang og smider ikke rester ud.

Vi gennemgik alle vores forsikringer i starten af året og indsamlede en masse tilbud, hvilket gav en besparelse på 4000-5000 om året.

Vi valgte at skifte til en billigere tv-udbyder, da vi alligevel ikke så alle da kanaler vi havde

Vi laver selv det meste af vores pålæg, jeg synes simpelthen det er for dyrt at købe ind.

Vi køber altid stort ind til fryseren, når der er tilbud

Vi bager det meste af vores brød selv

Vi handler det meste tøj i H & M

Vi bor i eget hus på 140 km, som vi betaler 5000 for om måneden

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er sjovt at læse om de forskellige luksusgoder :)

Vores nok største luksusgode er vores helt nye bil med plads til alle mand og børn..

Vi bor til leje i et stort hus på 140 kvm med 3 haver og helt ny anlagt forhave :wub

Vores piger har ALT for meget tøj og legetøj. ( Til deres fødselsdage aner jeg dårligt, hvad de skal ønske sig )

Jeg bruger makeup uden parabener og meget gerne det makeup fra Nilens jord.

Vi har vinduespudser, men ingen havemand.

Jeg putter fødderne ned til doktorfisk og får fjernet døde hudceller én gang om måneden.

Jeg køber helst økologisk og æg og mælk er et must inde for økologi herhjemme.

Ketchup SKAL være fra Heinz :unsure :unsure

Til gengæld, så bruger jeg ikke ret mange penge på tøj og det dyre jeg køber er ofte brugt.

Vi ryger ikke eller går i byen.

Vi spiser ikke ret ofte ude eller går i biografen ( Men vi bruger meget tid sammen med vores familie eller venner )

Vi tager ikke på dyre ferier. I år gik turen til bondegårdsferie i Jylland, som var super hyggeligt og enormt godt for børn. Som det dyreste på ferien besøgte vi Legoland og pigerne fik lov at bruge nogle penge på diverse legokasser.

Jeg er en tilbudsjæger og køber gerne alt på tilbud, hvis jeg havde muligheden. Feks har jeg lige købt flyverdragt, skijakke, vinterjakke og to par sutsko til pigerne til vinter. Jeg fik 50% på helt herligheden.

Taget i betragtning af, at jeg har været 5 år på SU, så synes jeg vi lever rigtig fint og luksuriøst. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh ja jo jeg er nok et udpræget luksusdyr på alle punkter. Vi har dog lige købt en IKEAsofa fordi den bare lige passede til os - men jeg tvivler på, vi har den i 15 år som min designersofa indtil videre har klaret.

Men nogle tider skal der jo bare spares. Og så sparer jeg på hårklip og diverse til mig selv og manden. Men jeg køber stadig luksus/kvalitet - venter bare til udslag eller sparer op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg føler mig jævnligt taknemmelig for mange ting vi har lov at tage for givet her i min del af verden. Jeg syns faktisk det er lidt luksus at jeg har fået lov at få førtidspension i stedet for at gå fuldstændig i hundene som psykisk syg - og derfor har fået det bedre og lever et, syns jeg, godt liv. Jeg er taknemmelig for ting som børnefamilieydelse, friplads, boligstøtte og julehjælp som hjælper til at jeg kan give mine børn gode, omend billige, ting og fornødenheder.

Luksus er når budgettet balancerer og jeg kan tillade mig at kigge på en af de ting jeg ønsker mig (om den så er til mig eller en anden i husholdningen). Jeg elsker gratis ting og at købe discount eller på udsalg (men stort set kun ting vi alligevel mangler). Man kan i øvrigt købe mange gode ting brugt og nogen gange kan man endda låne eller arve. :7himmel

Luksus:

Det gode toiletpapir,

Primadonna BH'er (til gengæld blir de håndvasket og skal holde længe)

Jeg SKAL ha en anstændig computer med internet.

Sko til små fødder

Budget:

Mad, telefoner, tøj, ferier (=familiebesøg og en tur i Tivoli Friheden), transport, møbler...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER