Glowin

Et træls forløb..

16 indlæg i dette emne

Jeg skal lige ha nedfældet den her så jeg får lidt mere ro og styr på det oppe i mit hoved - eller i hvert fald forsøg på det ..

Den 20. december fik jeg taget blodprøve som skulle være med til at typebestemme mit blod - det blev typebestemt til A Rhesus positiv. I samme ombæring fandt blodbanken antistoffer i blodet som skulle undersøges nærmere. Den 3. januar fik jeg taget endnu en blodprøve som også viste antistoffer, denne gang var konklusionen:

Patientens plasma indeholder muligvis et irregulært antistof som ikke har kunnet identificeres

Igår, d. 13. januar var jeg på svangreambulatoriet til samtale med overlægen fra Kolding sygehus vedr. antistofferne .. i bund og grund var hun et stort spørgsmålstegn.

Umiddelbart ville man mistænke at jeg var Rhesus negativ, som er den mest almindelige blodtype når man har med immunisering og antistoffer at gøre, det er jeg dog ikke - men jeg danner de samme antistoffer som man gør som Rhesus negativ og har altså dermed Anti D i kroppen. (Anti D er det antistof som nedbryder barnets blod hvis det er Rhesus positiv).

- MEN forvirringen opstår jo i og med at jeg IKKE er Rhesus negativ!

Hvad betyder det så?

Først og fremmest betyder det at jeg pt. skal ha' taget blodprøver ca. hver 2-3 uge for at følge niveauet af antistoffer. Afhængig af niveauet skal jeg scannes hver 1-2 uger for at holde øje med barnets blod og organer - der er risiko for bl.a. blodmangel og væskedannelse omkring organerne hos barnet. Hvis der ses tegn på dette på noget tidspunkt resulterer det i en indlæggelse på OUH eller Riget (formentlig Riget) hvor en eventuel blodtransfusion (mens barnet stadig ligger i maven) vil kommet på tale.

Ret sandsynligt er det dog at jeg formentlig ikke kommer til at gå tiden ud (medmindre anti stofferne forsvinder af sig selv, pludseligt) og at jeg, af hensyn til risiko for komplikationer, formentlig kommer til at skulle føde på Riget uanset .. Der hvor eksperten er :)

Morten og jeg fik en god snak igår om alt det her, ingen af os kan overskue hvad det her måske kommer til at betyde og vi er begge ret påvirkede.. MEN, når det så er sagt er vi også 100% enige om at vi selvfølgelig tager imod alle de tilbud om undersøgelser, scanninger osv som vi får .. uanset om det betyder køreture frem og tilbage til OUH eller Riget. For os er det lige meget .. Så længe vi får vores Lille My rask og sund med hjem, som resultatet af det her :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Sikke da noget :( Håber at det hele kommer til at forløbe godt :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha Majken sikke da noget at skulle sluge.. :kram

Dejligt de har opdaget det og i nu kan blive undersøgt hele graviditet'en igennem...

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har været turen igennem med alle mine børn, dog blev det først opdaget, da Andreas var født og var meget, meget syg. Kasper blev født for tidligt og hans problemer blev tilskrevet præmaturitet, men det er senere blevet antaget at også han havde en immunisering. Josephine vidste vi kunne have problemer og jeg blev fulgt tæt. Jeg blev sat igang to uger inden termin da hun skulle ud og have behandling!

Jeg er 0Rh positiv og mine børn har alle en anden blodtype end jeg. Jeg dannede antistoffer mod deres blod i graviditeterne og det blev de syge af. Så selvom problemerne oftest er alvorligst ved en rh negativ-problematik, så kan de også være endog meget alvorlige ved en rh positiv. Dog er det mit indtryk at det sjældent kommer så langt som til blodtransfusioner inden fødslen, når der ikke er tale om en rh negativ-problematik. Men efter fødslen kan det godt være nødvendigt.

Mine børn havde det man kalder en AB0-immunisering. Det kan slås op på nettet, men der er ikke mange der kender til det, heller ikke sundhedspersonale, så der er ikke så meget at finde. Jeg har muligvis noget liggende hvis det er.

Jeg har beskrevet mine to sidste forløb på BX, hvvis du er intereesseret.

Du må meget gerne skrive, hvis du har spørgsmål eller andet jeg kan hjælpe med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine børn havde det man kalder en AB0-immunisering.

Bare det at have et eller andet at google er en start .. det starter jeg lige med, tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puhan Majken. Sikke noget at skulle forholde sig til.

Håber der hele kommer til at gå uden komplikationer.

Kram

Rikke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha det lyder ikke rart :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puha sikke noget. Men synes jeg fra dit indlæg kan læse at du er godt rustet til at kæmpe gennem det. Det er flot. :) Håber alt kommer til at gå uden komplikationer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for tankerne..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg følger lige med her.

Jeg har sidder i samme situation som dig. Jeg har A resus positiv D+

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg følger lige med her.

Jeg har sidder i samme situation som dig. Jeg har A resus positiv D+

Og hvad har du fået at vide?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var da nogle beskeder og skulle sluge :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke noget, håber det hele på trods kommer til at gå rigtig godt og uden indlæggelse.

KRAM

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og hvad har du fået at vide?

Ingen ting endnu. <_<

Har ikke været ved 1 læge besøg endnu, men vil tage det op der...

Jeg ved bare jeg har den blodtyppe fordi da min mor fødte mig, mistede hun meget blod, og de gav hende, godt kok den rigtige blodtyppe blod, men det havde det forkerte antistof, og hun blev meget syg af det. Derfor fik jeg også min blodtyppe bestemt, og den var den samme som min mors...

Det er derfor jge lige vil følge hvad du får at vide :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

du får lige et stort :kram

Det lyder som om dig og manden har fået det snakket godt igennem og I er rystet til at klare det.

Jeg krydser fingre for alt (og selvfølgelig gør det det) går som det skal

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en masse at tænke på :(

Jeg er ikke i helt samme situation, men jeg er A-rhesus negativ i blodtype og har derfor fået taget en blodprøve hos lægen og har så i dag modtaget brev fra sygehuset om, at jeg skal møde der nede og have noget anti-d, da vores baby jeg venter er rhesus-positiv.. Det er Mille også men dengang fik man vaccinationen efter fødslen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER