millivanilli

Jeres bedste råd mod sult

14 indlæg i dette emne

Jeg er i morgen 10+0, og jeg er så sulten! Sulten er der nærmest konstant, og det hjælper kun meget lidt at spise frugt og grønt. Spiser en del proteiner mellem måltiderne (mager ost, omelet etc), men nu er det ligesom ikke nok længere. 30-60 minutter efter et måltid er jeg bare MEGAsulten igen. Maven knurrer og det hele.

Vil I søde kvinder byde ind med jeres bedste råd mod ekstrem sult?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Er der godt med fibre i det du spiser? For hvis det kun er hurtig optaget kulhydrater og i den dur.. så mætter det jo ikke så længe :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Soerg for at spise, hvis du er sulten! Det er jo tegn paa, at din krop har behov for naering. Soerg samtidig for at lytte grundigt til din krop og maerk efter, om den siger tak til det, du kommer i den. Det er en lille oevelse og der er en vis laeringskurve forbundet med det, vhis ikke man er vant til at ernaere sig paa den maade :)

Er du proteintypen eller kulhydrattypen? mange kvinder er proteintyper og kan derfor have glaede af at spise proteinrigt til morgenmad - f.eks. aeg, laks eller broed, bagt med kikaertemel i.

Selv spiste jeg ekstremt meget til morgenmad som gravid - jeg vaagnede kl. 5 og kunne allerede have startet der! Jeg var HUNDESULTEN kl. 8-9 stykker, saa det var et festmaaltid med aeg, groft broed(ren rug eller spelt), yogurt, musli og masser af frugt og noedder :mam :mam :mam

Saa fandt jeg ud af, at jeg snildt kunne spise lidt natmad, foer jeg gik i seng og at det hjalp paa morgensulten. Det var - og er stadig - en grov knaekbroed med smoer eller en lille portion yogurt med hjemmegjort musli.

Desuden mellemmaaltid om eftermiddagen. Soeg for at spise lavglykemisk mad, for det holder dig maet laengere. Skal du have hurtig energi er bananer gode :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Naa ja, og sunde fedtstoffer som avokado, noedder, olie, smoer, fed yogurt etc.!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er i morgen 10+0, og jeg er så sulten! Sulten er der nærmest konstant, og det hjælper kun meget lidt at spise frugt og grønt. Spiser en del proteiner mellem måltiderne (mager ost, omelet etc), men nu er det ligesom ikke nok længere. 30-60 minutter efter et måltid er jeg bare MEGAsulten igen. Maven knurrer og det hele.

Vil I søde kvinder byde ind med jeres bedste råd mod ekstrem sult?

Hvis du er sulten, så skal du da spise? Du er i gang med at lave et menneske, det kræver altså en del energi!!

Er du bange for at tage på, er det derfor?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Spiiiis ;) Sulten er et tegn på at din krop har brug for mere næring. Jeg spiste som et svin noget af tiden mens jeg var gravid... Spiste sundt (for det meste) men i store mængder... Og jeg tog kun 12 kg på, jeg havde fået at vide at 14-15 kg ville være optimalt...

Jeg tror på at kroppen kan styre energibehovet selv, så hvis du bare spiser sundt skal det nok gå :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres råd!

Er der godt med fibre i det du spiser? For hvis det kun er hurtig optaget kulhydrater og i den dur.. så mætter det jo ikke så længe :)

Tak for rådet! Jeg spiser "groft" og fiberrigt. Mellemmåltider er f.eks. Wasa Sport+ knækbrød, der har over 90% fuldkorn. Spiser også masser af proteiner, og frugt, som æbler, appelsiner, nektariner, samt gulrødder. Til hovedmåltider spiser jeg også "lavglykemisk", dvs. grove kulhydrater, proteiner, grøntsager og sundt fedt. Spiser minimalt med sukker.

Soerg for at spise, hvis du er sulten! Det er jo tegn paa, at din krop har behov for naering. Soerg samtidig for at lytte grundigt til din krop og maerk efter, om den siger tak til det, du kommer i den. Det er en lille oevelse og der er en vis laeringskurve forbundet med det, vhis ikke man er vant til at ernaere sig paa den maade :)

Er du proteintypen eller kulhydrattypen? mange kvinder er proteintyper og kan derfor have glaede af at spise proteinrigt til morgenmad - f.eks. aeg, laks eller broed, bagt med kikaertemel i.

Selv spiste jeg ekstremt meget til morgenmad som gravid - jeg vaagnede kl. 5 og kunne allerede have startet der! Jeg var HUNDESULTEN kl. 8-9 stykker, saa det var et festmaaltid med aeg, groft broed(ren rug eller spelt), yogurt, musli og masser af frugt og noedder :mam :mam :mam

Saa fandt jeg ud af, at jeg snildt kunne spise lidt natmad, foer jeg gik i seng og at det hjalp paa morgensulten. Det var - og er stadig - en grov knaekbroed med smoer eller en lille portion yogurt med hjemmegjort musli.

Desuden mellemmaaltid om eftermiddagen. Soeg for at spise lavglykemisk mad, for det holder dig maet laengere. Skal du have hurtig energi er bananer gode :)

Tak for dine råd!

Jeg er nok et proteinmenneske, der hungrer efter kulhydrater, hvilket jeg tager hurtigt på af.... Det er en kamp jeg dagligt kæmper, og har gjort det længe. Før graviditeten havde jeg haft en vægt jeg var tilfreds med længe, og fundet min måde at spise på. Har det altså helt klart bedst med proteinrig og lavglykemisk mad. Har (haft) PCOS med insulinresistens. Dvs. at jeg var normalvægtig, men fik Metformin, både mod PCOS og mod svingende blodsukker og voldsom sult. Nu hvor jeg er gravid, så får jeg jo ikke Metformin. Muligvis kan det have noget med min sult at gøre, men jeg læser, at der er mange gravide der bliver voldsomt sultne. Jeg er nu begyndt igen med rugbrød med mager ost og spejlæg til morgenmad, det mætter en stund. Men jeg synes bare, at jeg er begyndt at blive MEGET sulten, til trods for at jeg spiser lavglykemisk.

Hvis du er sulten, så skal du da spise? Du er i gang med at lave et menneske, det kræver altså en del energi!!

Er du bange for at tage på, er det derfor?

Tak for input, TiaK. Jeg er nok lidt bange for at tage på, grundet min historie med PCOS og insulinresistens. Jeg tog ca.12 kg. på da jeg stoppede med p-piller, medens jeg spiste sundt og dyrkede hård motion 2-3 gange om ugen, og var meget aktiv. Jeg havde SÅ svært ved at tabe mig igen, til trods for at jeg spiste PCO-kost. Først da jeg begyndte med Metformin lykkedes det. Så det driller lidt i baghovedet. Men mest er det også bare så ubehageligt at være ekstremsulten, gør nærmest ondt i maven, og jeg bliver udmattet og svimmel. Du har dog ret, hvis du mener, at der er for meget vægthysteri blandt gravide, men jeg mener ikke, at jeg er derude :)

Som sagt, tak for input, og jeg tager gerne flere råd til, hvad jeg kan spise og gøre for at holde sultniveau og blodsukker mere stabilt. Synes det er lidt svært når jeg i forvejen går op i at spise sundt og "rigtigt", men alligevel bliver monstersulten... :mam :mam :mam

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Naa ja, og sunde fedtstoffer som avokado, noedder, olie, smoer, fed yogurt etc.!

Som fagkyndig på netop ernæringsområdet må jeg altså lige rette dette råd om "sunde" fedtstoffer, så de mange kvinder herinde ikke begynder at spise sig mætte i olie, smør og fed yoghurt. Undgå så vidt muligt fedt fra disse produkter! Det er primært mættet fedt, man få herfra og det er det, der er kendt som det "usunde fedt".

Avocado og nødder er sundt ja, men skal dog stadig spises med måde.

Generelt, når du nu er insulinresistent m.v., må det bedste råd være at holde sig fra rent sukker. Altså slik, men også hvidt brød, mange drikkeyoghurter, energiholdige drikke m.m. Få dit "sukker" gennem grøntsager og masser af fibre. Heller ikke for meget frugt! Grøntsager frem for frugt.

Og spis magert kød. Fjerkræ er som regel godt - uden skind :)

Spis 6 gange eller evt. 7 gange om dagen. Du spiser mindre Per gang, når du spiser så ofte og dit blodsukker bliver mere stabilt.

Held og lykke! Og husk at du ikke kan undgå at tage lidt på under en graviditet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som fagkyndig på netop ernæringsområdet må jeg altså lige rette dette råd om "sunde" fedtstoffer, så de mange kvinder herinde ikke begynder at spise sig mætte i olie, smør og fed yoghurt. Undgå så vidt muligt fedt fra disse produkter! Det er primært mættet fedt, man få herfra og det er det, der er kendt som det "usunde fedt".

Avocado og nødder er sundt ja, men skal dog stadig spises med måde.

Generelt, når du nu er insulinresistent m.v., må det bedste råd være at holde sig fra rent sukker. Altså slik, men også hvidt brød, mange drikkeyoghurter, energiholdige drikke m.m. Få dit "sukker" gennem grøntsager og masser af fibre. Heller ikke for meget frugt! Grøntsager frem for frugt.

Og spis magert kød. Fjerkræ er som regel godt - uden skind :)

Spis 6 gange eller evt. 7 gange om dagen. Du spiser mindre Per gang, når du spiser så ofte og dit blodsukker bliver mere stabilt.

Held og lykke! Og husk at du ikke kan undgå at tage lidt på under en graviditet.

Ok, som ufaglig ernaeringsekspert for mig selv har jeg laenge haft utrolig meget glaede af at spise disse foedevarer. Dels er jeg ogsaa blevet anbefalet disse foedevarer af min naturopath, som er uddannet i biologisk medicin og er ekspert i raw food.

Det er klart at man kan spise for meget af forskellige ting og at man til mange ting kan sige alt med maade. Nu ved jeg ikke, om du er klar over, hvad en god koldpresset olivenolie har af gode egenskaber, saafremt den ikke varmes for meget op, saa jeg ville passe paa med at fraraade det produkt. Jeg ville ogsaa passe paa med at sige, at en god, gammeldags smoerklat er usund. Jeg har ikke anbefalet et blandingsprodukt. Smoer er ikke saa forfaerdeligt, men hvis man synes det, kan man jo lave det om til Ghee(klaret smoer, red.), saa er det endnu sundere.

Det er jo det samme som at sige, at aeg er usunde, men jeg er af den overbevisning, at 3 gode oekoaeg/biodynamiske aeg om dagen er sundt for mig. Smaekfyldte med jern og en god proteinkilde...

Naa, men jeg nok huske at fortaelle, at jeg er ufaglig ekspert naeste gang ;)

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov, og en baby skal bruge meget (sund)fedt, som f.eks. Omega 3, til at udvikle sig. Det starter allerede i maven og fortsaetter udenfor maven, saa man som ammende(hvis man jo vel og maerke ammer), stadig skal soerge for at vaere daekket ind med fedt. Fedtet til baby skal komme fra et sted og det bliver taget fra moderen. Blandt andet kendes der til en sammenhaeng mellem indtag af Omega 3 under graviditeten og forebyggelse af foedselsdepression. Fedt er altsaa ikke bare fedt og jeg er af den overbevising, at det rigtige fedt er meget vigtigt, isaer som gravid og ammende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, som ufaglig ernaeringsekspert for mig selv har jeg laenge haft utrolig meget glaede af at spise disse foedevarer. Dels er jeg ogsaa blevet anbefalet disse foedevarer af min naturopath, som er uddannet i biologisk medicin og er ekspert i raw food.

Det er klart at man kan spise for meget af forskellige ting og at man til mange ting kan sige alt med maade. Nu ved jeg ikke, om du er klar over, hvad en god koldpresset olivenolie har af gode egenskaber, saafremt den ikke varmes for meget op, saa jeg ville passe paa med at fraraade det produkt. Jeg ville ogsaa passe paa med at sige, at en god, gammeldags smoerklat er usund. Jeg har ikke anbefalet et blandingsprodukt. Smoer er ikke saa forfaerdeligt, men hvis man synes det, kan man jo lave det om til Ghee(klaret smoer, red.), saa er det endnu sundere.

Det er jo det samme som at sige, at aeg er usunde, men jeg er af den overbevisning, at 3 gode oekoaeg/biodynamiske aeg om dagen er sundt for mig. Smaekfyldte med jern og en god proteinkilde...

Naa, men jeg nok huske at fortaelle, at jeg er ufaglig ekspert naeste gang ;)

:balloons

Det var slet ikke ment som en kritik. Men for at informere korrekt om det såkaldte sunde og usunde fedt. Det er helt korrekt at man skal have fedt i sin kost, ligeså vel som man skal have protein og kulhydrater. Så det var heller ikke for at lyde fedtforskrækket.

Generelt skal man dog ikke have for meget af det animalske fedt fra f.eks. kød og mejeriprodukter, særligt ikke hvis man forsøger at tabe sig eller holde vægten nede.

Og du har helt ret i at planteolier er fantastiske. Olivenolie har endda den fordel at færre umættede fedtsyrer bliver omdannet til mættede fedtsyrer ved opvarmning, fordi olien kan tåle meget høj varme. Så det er faktisk den aller sundeste af slagsen til madlavning.

Æg kan man sagtens spise mere end 1 af om dagen, som den gamle råd lød. Man troede før i tiden, at det ville forhøje ens kolesteroltal, men det er bevist, at kroppen i stedet bare bremser sin egen produktion af kolesterol og dermed bliver det ikke for højt. Så det er der ikke noget farligt i :)

Jeg beklager meget, hvis du følte dig ramt. Det var bestemt ikke hensigten. Tværtimod forsøgte jeg bare at hjælpe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var slet ikke ment som en kritik. Men for at informere korrekt om det såkaldte sunde og usunde fedt. Det er helt korrekt at man skal have fedt i sin kost, ligeså vel som man skal have protein og kulhydrater. Så det var heller ikke for at lyde fedtforskrækket.

Generelt skal man dog ikke have for meget af det animalske fedt fra f.eks. kød og mejeriprodukter, særligt ikke hvis man forsøger at tabe sig eller holde vægten nede.

Og du har helt ret i at planteolier er fantastiske. Olivenolie har endda den fordel at færre umættede fedtsyrer bliver omdannet til mættede fedtsyrer ved opvarmning, fordi olien kan tåle meget høj varme. Så det er faktisk den aller sundeste af slagsen til madlavning.

Æg kan man sagtens spise mere end 1 af om dagen, som den gamle råd lød. Man troede før i tiden, at det ville forhøje ens kolesteroltal, men det er bevist, at kroppen i stedet bare bremser sin egen produktion af kolesterol og dermed bliver det ikke for højt. Så det er der ikke noget farligt i :)

Jeg beklager meget, hvis du følte dig ramt. Det var bestemt ikke hensigten. Tværtimod forsøgte jeg bare at hjælpe.

Ok, saa misforstod jeg dig - undskyld :)

Mange er bare meget fedtforskraekkede i dag og det synes jeg, er synd, naar nu der er meget godt ved at spise fedtholdigt, naar bare det er det rigtige fedt. Jeg er heller ikke specielt stor tilhaenger af animalsk fedt, men lige kilder som smoer og yogurt er bevist som vaerende af den bedre slags, ligesom parmesanost, som desuden er en god og sund proteinkilde. Altsammen ogsaa noget jeg begyndte at laegge vaegt paa i min kost op til graviditet, som gravid og nu som ammende.

Men ja, saa er vi jo faktisk grundlaeggende enige, lyder det til!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som de andre skriver, så spis. Denne periode går over igen. For mig gik der et par uger og det var mega træls. Var konstant sulten, irritabel og rastløs og en vake ægte "pain in the ass" for mine omgivelser, hvis jeg ikke havde mad i nærheden. Så længe du spiser sundt, må du lade vægten gå sin gang.

Du ved du kan komme tilbage til en vægt du er glad for efter graviditeten - hvilket er det som trøster mig med +18 KG. Jeg havde lige fået en rigtig pæn krop og tilpas vægt inden jeg blev gravid denne gang og bliver helt ærlig lidt ked af det når jeg kigger ned af mig selv... Men en stor vægtforøgelse er tilsyneladende en del af "glæden" ved en graviditet for mig. Har gjort det alle tre gange.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak, alle sammen!

Tak for jeres drøftelser omkring bl.a. fedt! Jeg er en af dem der ikke er fedt- eller ægforskrækket, men er opmærksom på sundt fedt vs. usundt fedt. Jeg tror, at det der gør mig frustreret er, at jeg jo lever sundt, og spiser groft og en masse proteiner, men at det ligesom ikke hjælper noget særligt. Men, i går forsøgte jeg mig med at spise lidt mindre til hvert "måltid", men MEGET ofte, og det fungerede bedre. Erstattede en del af frugtmellemmåltiderne med andre ting (proteiner, 100% fuldkornsknækkebrød etc.), og det havde også god effekt. Frugt påvirker nok mit blodsukker for meget, alligevel. Så jeg er mere positiv nu her:)

JustMe: Tak for din solskindshistorie! Det lyder meget godt! Godt gået med de 7 kg mindre allerede! Har du nogle eksempler på hvad der var godt for dig at spise under graviditeten?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER