Mette A.

Slik og søde sager

16 indlæg i dette emne

Åh altså har brug for lidt råd omkring hvordan jeg skal takle mine svigerforældre, som SÅ gerne vil give Lise slik og andre søde sager. Lise er lidt over 1 år nu og jeg synes jo det er ALT for tidligt at hun skal have usunde ting. Så længe hun ikke selv kan bede om andet, så vil jeg gerne udelukkende give hende sunde ting at spise.

Og jeg har sagt det til mine svigerforældre... mange gange... og alligevel kan de ikke lade være.

Vi har lige været på besøg hos dem i påsken og allerede første dag kommer svigermor over med et marcipanæg til Lise, da der bliver delt ud til alle. Jeg takker pænt nej og det bliver også respekteret omend svigermor ser noget skuffet ud.

En af dagene skal Per og jeg i byen og svigerfamilien passer Lise imens. Da de senere fortæller hvordan det er gået siger svigermor at Lise ihvertfald ikke kan lide citronfromage. Så det har de altså forsøgt at give hende :wacko

Under frokosten idag sidder jeg og giver Lise rugbrødsmadder, da svigermor kommer nogle varme kanelsnegle på bordet. Dem får Lise øje på og gider selvfølgelig så ikke spise sit rugbrød, da hun hellere vil smage noget af det nye. Øv hvor irriterende. Og så brækker svigerfar selvfølgelig et stykke af sin kanelsnegl af og giver Lise. Så efter at have smagt det gider hun jo ihvertfald SLET ikke spise sit rugbrød mere.

Og så sluttede de lige af med da vi sulle hjem at komme med et stort flammeæg (chokolade påskeæg) til Lise... Jeg tog imod det uden kommentarer og tog det med hjem, men jeg har bestemt ikke tænkt mig at hun skal have lov at få det.

Jeg ved ikke rigtig om jeg bare er for striks og burde lade svigerforældrene være og give hende de søde sager de nu har lyst til - eller om jeg skal tage en alvorssnak med dem og prøve at få dem til at forstå at jeg IKKE VIL have det? Hvad ville I gøre?

Det er ikke ret tit vi er på besøg hos dem, måske en gang om måneden eller hver anden måned. Og de gør det jo af god mening, de vil så gerne forkæle deres lille barnebarn. Og jeg vil så nødig gøre dem kede af det, men samtidig synes jeg bare Lise er alt for ung til at få søde sager.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan godt forstå dig, hvor er det trælst at dine svigerforældre ikke lytter... Silje får bestemt ikke kager, slik eller chokolade. Det skal tids nok komme. Sundhedsstyrelsen fraråder jo også tilsat sukker til børn under 3. Her får forældre og svigerforældre lov til at forkæle Silje med frugt og ostehaps.. Så der er altid friske blåbær når vi kommer på besøg. Hvis jeg var dig ville jeg tage en alvorssnak med dem, men hvor er det da surt at det skal være nødvendigt :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nok tage en stille og rolig snak med dem og sige at du kan godt forstå de gerne vil forkæle hende men det kan de lige så godt gøre med frugt i stedet for chokolade og kage. Giv den nogen alternativer i stedet for kun forbud :)

Min mor kan også godt være slem men ved godt jeg ikke vil have ronja får slik. Hun har derfor altid vindruer og fignestænger liggende til hende. Hun har givet ronja en pålægschokolade mad på et tidspunkt og det er ok med mig så længe det kun er en og ikke hver dag og på rugbrød

Svigerforældrene gav et påskeæg som var et papæg med rosiner, fignestænger, myslibar og chokolade. Svigermor kommenterede selv at jeg måtte jo tage fra hvis ronja ikke skulle have det hele så det gjorde jeg bl.a. med chokoladen ;)

Vi er ikke så strikse som jeg troede jeg ville have været inden jeg fødte,  så hun kan sagtens smage lidt kage, is eller lign når vi er ude. Vi søger bare for det ikke bliver hver dag og søger for at tilbyde frugt også og det vil hun som regel hellere have :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har de samme udfordringer med min far - han snakkede om lakrids i handskerummet mens jeg var gravid!!!

I starten fik jeg ham overtalt til at hun var ligeså glad for frugt og rosiner og det accepterede han nogenlunde. Nu er Erica 1,9 år og hun får vingummi og chokolade når hun er hjemme ved sin mormor og morfar. Jeg ville helst hun ikke gjorde, men glæden ved at forkæle er åbenbart RET stor for bedsteforældrene, og så skal de også have lov. Jeg tror ikke på Erica tager skade af det, når det ikke er oftere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror sådan set heller ikke, det er direkte skadeligt, når det er i små mængder og sjældent. Men altså, jeg synes personligt ikke, der er nogen grund til, at en 1årig får chokolade m.m. Når de bliver ældre og mere bevidste tror jeg ikke på forbud, men jeg ville da tage en stille og rolig snak med bedsteforældrene om, at du ikke bryder dig om det, og så kom med nogle alternativer - figenstænger, vindruer eller hvad det nu kan være, du synes er ok, og som Lise er glad for. Jeg synes helt klart, det er ok at sige nej til sukker til en 1-årig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nok tage en stille og rolig snak med dem og sige at du kan godt forstå de gerne vil forkæle hende men det kan de lige så godt gøre med frugt i stedet for chokolade og kage. Giv den nogen alternativer i stedet for kun forbud :)

Min mor kan også godt være slem men ved godt jeg ikke vil have ronja får slik. Hun har derfor altid vindruer og fignestænger liggende til hende. Hun har givet ronja en pålægschokolade mad på et tidspunkt og det er ok med mig så længe det kun er en og ikke hver dag og på rugbrød

Svigerforældrene gav et påskeæg som var et papæg med rosiner, fignestænger, myslibar og chokolade. Svigermor kommenterede selv at jeg måtte jo tage fra hvis ronja ikke skulle have det hele så det gjorde jeg bl.a. med chokoladen ;)

Vi er ikke så strikse som jeg troede jeg ville have været inden jeg fødte,  så hun kan sagtens smage lidt kage, is eller lign når vi er ude. Vi søger bare for det ikke bliver hver dag og søger for at tilbyde frugt også og det vil hun som regel hellere have :)

:ditto jeg troede også vi ville være meget strenge, men sådan er virkeligheden ikke... Dicte får også lov at smage lidt, når vi andre får. Hvilket jo bare stiller krav til hvor tit vi kan tillade os at spise usunde ting ;) Men hun får kun lov at smage hvis hun selv er interesseret

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er sjovt hvorfor folk gerne vil forkælde de små med slik. Jeg bliver også spurgt konstant om Zoey får sukker endnu. Jeg bliver ved at virke forbavset når de spørger og svare der går lang tid før hun skal have det :-)

Min mor havde så købt en bamse til Zoey i påskegave hvilket jo er helt perfekt :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ihh jeg har haft nøjagtig de samme problemer med mine forældre og min mands bedstemor - specielt min mands bedstemor kan bestemt ikke se det forkerte i at de små får masser af søde kager og chokolade hver gang vi er hos hende... Jeg siger altid nej tak og så får jeg et surt svar om Elias da slet ikke må få noget sukker og om han ikke må få noget lækkert... Øhm hvad han ikke kender til savner han jo ikke, men ihh hvor er der blevet listet søde sager i ham siden han blev to år og desværre ELSKER han det jo... oftest vil han heldigvis helst have sine havrefras, rosiner og figenstænger :)

Jeg er begyndt selv at tage noget til med over til hende svigerbedste, som Elias kan få, for sidst vi besøgte hende kl. 10 om formiddagen og Elias ikke havde fået et mellemmåltid efter sin morgenmad serverede hun KUN kage - kage i 3 afskygninger, den ene værre end den anden og jeg måtte kæmpe med ham, for han ville jo ikke have andet end det skide kage! Men det er jo svært for de gamle at forstå, for i gamle dage var det jo anderledes, men hvor ville jeg dog gerne, at hun ikke serverede det for mig heller, for jeg har ikke lyst til det (tør sandkage og småkager er bare IKKE min hofret)...

Jeg har måtte tage skyklapper på, for jeg kan ikke styre, hvad han får, når jeg ikke er der, men jeg har gjort min mening klar. Så i påsken fik Elias mandler og rosiner hjemme hos mine forældre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En tilføjelse :) Vi har også altid en lille skål med låg med i tasken, den indeholder havrefras (eller ligende,hvad vi lige har i skabet) lidt rosiner og måske tørret æble, abrikos osv. Dicte ELSKER havrefras, det kan hun bruge lang tid med at pille i dem, spise dem, låget af og på skålen. Så det får hun istedet for søde ting, og det kan også bruges som underholdning når hun ikke gide køre bil

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En tilføjelse :) Vi har også altid en lille skål med låg med i tasken, den indeholder havrefras (eller ligende,hvad vi lige har i skabet) lidt rosiner og måske tørret æble, abrikos osv. Dicte ELSKER havrefras, det kan hun bruge lang tid med at pille i dem, spise dem, låget af og på skålen. Så det får hun istedet for søde ting, og det kan også bruges som underholdning når hun ikke gide køre bil

Det var da en god ide, det må vi straks afprøve! :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er TOTALT skrap og min mands familie synes jeg er ALT for meget men jeg er VIRKELIG ligeglad. Han skal ikke have det!! Efter han er fyldt 2 år får han selv øje på det og kan godt se hvad det er - og det var aftalen med min mand at vi ville bløde op på sukkerpolitikken men det er meget mindre stykker han får af kagen end de andre børn og han spiser det faktisk ikke op - han efterlader altid. Han har fået kage 3 gange i sit liv. Vingummi har han fået 1 som han fandt i en skuffe og fik fortæret. Chokolade får han 70% kakao på nogle sunde bananvafler, jeg bager - og det er rimelig meget det. Kiks har Farmor liiidt svært ved ikke at give men har fået sat ration på det også.

Men i hverdagen herhjemme, i vuggestue og på alm. besøg hos venner og familie får han ikke noget - vi har også ration på rosiner, figen/frugtstænger får han ikke - og ej heller tørret frugt.

Vi har tilgengæld en harmonisk dreng, der sover fantastisk og spiser godt - også af sære ting som oliven, sild og tomatsuppe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er TOTALT skrap og min mands familie synes jeg er ALT for meget men jeg er VIRKELIG ligeglad. Han skal ikke have det!! Efter han er fyldt 2 år får han selv øje på det og kan godt se hvad det er - og det var aftalen med min mand at vi ville bløde op på sukkerpolitikken men det er meget mindre stykker han får af kagen end de andre børn og han spiser det faktisk ikke op - han efterlader altid. Han har fået kage 3 gange i sit liv. Vingummi har han fået 1 som han fandt i en skuffe og fik fortæret. Chokolade får han 70% kakao på nogle sunde bananvafler, jeg bager - og det er rimelig meget det. Kiks har Farmor liiidt svært ved ikke at give men har fået sat ration på det også.

Men i hverdagen herhjemme, i vuggestue og på alm. besøg hos venner og familie får han ikke noget - vi har også ration på rosiner, figen/frugtstænger får han ikke - og ej heller tørret frugt.

Vi har tilgengæld en harmonisk dreng, der sover fantastisk og spiser godt - også af sære ting som oliven, sild og tomatsuppe.

Jeg må sige jeg er imponeret :) og ret misundelig. Det ville være drømmescenariet herhjemme, men det bliver nok aldrig virkelighed. Både Per og jegselv er nogle rigtige slikmunde og jeg ELSKER kage og chokolade. Jeg er nok ret sukkerafhængig selv desværre, derfor bliver det jo svært at være et godt eksempel for Lise og holde hende fra det søde, når vi ikke selv kan. Men det er jo netop fordi jeg selv er en slave af det søde at jeg ikke ønsker det samme for Lise. Men tror ikke jeg er stærk nok til selv at kunne skære det helt væk (har forsøgt mange gange i løbet af mit liv), så hun vil jo nok desværre på et tidspunkt opdage hvad det er mor og far går og spiser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det er også vores issue, vi finder det frem når Carl sover - men det er super fedt at have fået barn for er langt mere opmærksom på hvad vi selv spiser, han skal have ordentlig mad og så får vi det også. Men ja, jeg er også rimelig glad for min kop kaffe og chokolade når han sover lur i weekenden og når han så er kommet i seng..Så er godt klar over at der er tidsfrist på hvor sukker-forskrækkede vi kan være..!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han får dog andre 'snacks' som han så tigger efter i stedet - mandler (ja, jeg ved god than kun er 2½ men jeg holder godt øje med at han tygger dem fint og han sidder stille) oliven (ikke for mange, de er jo ret salte), kiks (skifter mellem forskellige kiks og ikke alle er heeeelt så sukker/salt venlige som jeg kunne tænke mig men har ikke tid til at bage alt selv) og 'chips' som han kalder det, poppet hirse. Han har også fået æblechips det er jo tørret frugt og egentlig på vippen men dem er han ret vild med så de er virkelig 'særlig snacks'. Ellers han en brødgris og tigger om rugbrød med leverpostej og ostemadder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ogsaa totalt skrap - selvom Noah kun er 9 maaender. Men jeg kan maerke det... I paasken var jeg oppe ved oldeforaeldrene og spise med Noah, hvor kagen saa kom paa bordet. Kage med jordbaer, som har ligget i sukker og med floedeskum med sukker. Heldigvis havde jeg selv taget friske jordbaer med til Noah, for det elsker han. Men jeg skulle lige have med paa vejen, at jeg da godt kunne give ham lidt floedeskum! Nej tak, sagde jeg bare og taenkte mit. Noah faar stadig kun faa, udvalgte maelkeprodukter, ingen hvede og nul sukker.

Har ioevrigt svaert ved at svogerfar ofte giver Noah et stykke hvedebroed, for det venter vi altsaa med lidt endnu. Det er ikke noget nyt, saa hvorfor er det lige, han skal sidde og gumle i hvedebroed, naar jeg nu har rugbroed og sunde crackers i et glas til ham dernede?

Ser for mig, at sukker nok skal blive et issue, men proever ikke at tage sorgerne paa forskud...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Syntes det er super du sætter ind nu - for det bliver IKKE nemmere når barnet selv forstår hvad forskellige madvarer er!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER