Tinkerbell

Baby's tøj til at have på hjem, hvilken str?

41 indlæg i dette emne

Hej tøser.

Dette hører måske ind under "babyudstyr", men da det er relevant for alle dem der endnu ikke har født, skriver jeg det her.

Jeg er ret meget i tvivl om hvad jeg skal tage med til vores dreng som hans "første sæt tøj" som jeg vil have han skal have på hjem.

Altså, jeg ved godt at det egentlig er temmelig ligegyldigt, men for mig har det altså en betydning :blush

Man ved jo ikke hvor store de er når de kommer ud, men jeg kan ikke helt regne ud hvilken størrelse man starter med.

Altså hvis de er 50 cm eller under starter man vel med 50, og hvis de er 55-56 cm med str 56. Men hvad hvis de er 52-54 cm? Kan de så være i str 50 eller skal man regne med str 56? Har aldrig klædt sådan en lille størrelse på så er ærlig talt hel blank :P

Jeg har nemlig ikke rigtigt noget som jeg synes er sødt nok som "første sæt". Kun evt et par bukser og en bomuldssweather i str 50, men er det for upraktisk? Skal de være body/heldragt når de så små?

Håber i har nogle god råd og erfaringer! :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mads var 55 cm og fik aldrig brugt sit str. 50. Jeg havde dog tre sæt tøj med på hospitalet: 50, 56 og et i 62 - just in case.

Her har vi altid "gået en størrelse op" i forhold til, hvor lang han er, hvis det giver mening. Fx da han var 73 cm, brugte han mest str. 80, med mindre det var meget stort i størrelsen. Hellere at det er lidt for stort end at skulle skrue ham ned i snævert tøj.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror vi tager 2 sæt med faktisk. Et i str 50 og et i 56... Så er jeg sikker på der er noget der passer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theo var 51 cm og 3350 g da han blev født, og han passede str. 50 i hvertfald tre uger. :) Jeg vil klart anbefale heldragter! Det er noget nært det eneste vi bruger her. Og uden fødder.

Vi havde både noget med i str. 50 og 56.

Jeg vil i øvrigt anbefale at have et par dragter med i hver størrelse. Vi puttede nemlig hurtigt Theo i sit eget tøj frem for sygehusets. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan udvalget er hvor du skal føde, men på Skejby havde de underbukser, undertrøjer og heldragter med fødder. Undertøjet var kun i str. 60 (underlig størrelse iøvrigt) og heldragterne i str. 50 og 60. Men de var som sagt med fødder, og det fungerede bare slet, slet ikke for os.

Og så var det altså også bare mere hyggeligt at have ham i sit eget tøj. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Clare var 52 cm og 3685 g ved fødslen, og hun kom hjem samme dag i str 56. Vi har/havde faktisk slet ikke noget tøj i str 50 og har overhovedet ikke haft brug for det heller.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde også et sæt med i hver størrelse.

Men selvom Sophia blev målt til 53 cm (tror nu hun var liiiidt optimistisk med målebåndet, eller også var det cuppens skyld) SVØMMEDE hun i str 50. Hun brugte faktisk str 50 i hvert fald den først 1½ måned :)

523167_4102143825247_1340489538_n.jpg

Her er hun 4 uger, og fylder endnu ikke den mindste str 50 vi havde ud :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv tænkt meget på det samme :) Jeg tror jeg tager et sæt med i 50 og et i 56. Ved bare ikke endnu hvad det skal være for noget. Og hvad med overtøj??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar!!

Kan godt høre at det er helt forskelligt om jeres baby kunne bruge str 50 eller str 56 når de var helt nyfødt :D

Så ja, regner også med at tage et sæt med i str 50 og str 56. Det var mere om jeg burde gå ud og investere i et fint sæt str 50 men det er måske lidt dumt hvis han ikke passer det. Tror bare jeg "nøjes" med det sæt i bukser og trøje han har i str 50 og en body og så finder et finere sæt 56 som han nok kan bruge lidt længere tid...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv tænkt meget på det samme :) Jeg tror jeg tager et sæt med i 50 og et i 56. Ved bare ikke endnu hvad det skal være for noget. Og hvad med overtøj??

Ja, det er jo maj-baby vi får så vejret kan jo være vildt forskelligt! Tror "sættene" må bestå af body/heldragt som minimum, evt bukser og trøje. Tror ikke det bliver koldt nok til en jakke. Måske en fleece heldragt i str 56 er god at have til at sidde i autostolen. Og så en godt hjemmestrikket uldtæppe :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theo var 51 cm og 3350 g da han blev født, og han passede str. 50 i hvertfald tre uger. :) Jeg vil klart anbefale heldragter! Det er noget nært det eneste vi bruger her. Og uden fødder.

Vi havde både noget med i str. 50 og 56.

Jeg vil i øvrigt anbefale at have et par dragter med i hver størrelse. Vi puttede nemlig hurtigt Theo i sit eget tøj frem for sygehusets. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan udvalget er hvor du skal føde, men på Skejby havde de underbukser, undertrøjer og heldragter med fødder. Undertøjet var kun i str. 60 (underlig størrelse iøvrigt) og heldragterne i str. 50 og 60. Men de var som sagt med fødder, og det fungerede bare slet, slet ikke for os.

Og så var det altså også bare mere hyggeligt at have ham i sit eget tøj. :)

Hvorfor uden fødder? Hvad var problemet med det :huh

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde også et sæt med i hver størrelse.

Men selvom Sophia blev målt til 53 cm (tror nu hun var liiiidt optimistisk med målebåndet, eller også var det cuppens skyld) SVØMMEDE hun i str 50. Hun brugte faktisk str 50 i hvert fald den først 1½ måned :)

523167_4102143825247_1340489538_n.jpg

Her er hun 4 uger, og fylder endnu ikke den mindste str 50 vi havde ud :D

Omg soooo cuuuuuuute :wub

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Omg soooo cuuuuuuute :wub

Taaaak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var også glad for at ha noget tøj i str 50 til de første uger, selv om Lilly var 51 cm// 3800g, så brugte hun 50 og lidt 56 (da str jo varierer) de første 3 uger.

Jeg kan sagtens følge dig med at det første sæt tøj betyder noget - det gjorde det også for mig, og selv om vi arvede en masse sku det første sæt altså være helt nyt og noget vi sammen havde valgt, syns jeg. Vi valgte body og bukser fra Fixoni som jeg vil anbefale til de helt små str da deres bodyer er rigtig bløde og elastiske og har god pasform, så de både sidder godt og passer lidt længere. Derud over har vi været rigtig glade for slå-om bodyer fra HM

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor uden fødder? Hvad var problemet med det :huh

Her holder vi meget af heldragter MED fødder - men ulempen er at de let kommer til at sparke deres små ben op i buksebenene og sidde fast der. Omvendt falder strømper altid af, de eneste strømper som har fungeret fra os var nogen fra HM med "I love dad" og "I love mom" (love=hjerte) jeg tror de har den type endnu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

her var lucas 54 cm da han kom ud og han brugte str 50 rigtig længe.... og svømmede faktisk i det i starten..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

her var lucas 54 cm da han kom ud og han brugte str 50 rigtig længe.... og svømmede faktisk i det i starten..

Ha ha ha, ja det er tydeligvis helt forskelligt fra baby til baby eller fra forælder til forælder :D

Tror bare jeg nøjes med det jeg har nu i str 50 og så investerer i et fint "første" sæt i str 56.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil sige at det nok også kommer an på om du tørrer tøjet i tørretumbler el bare hænger det op og tørrer. Ved tørretumbling krymber det nok ca en halv str, så skal man jo regne med at du bruger tøjet lidt 'større'.

Vil sige at jeg ca har skiftet tøj str hver gang de var lige over til halvvejs mellem str. Dvs str. 62 blev taget i brug nok ved da de var 58 cm ca.

Jeg har fået store børn, og den første kunne ikke være i str. 50 og kun str. 56 et par uger. Nr to kunne stort set slet ikke passe str. 56 og startede faktisk i str. 62.

Men umiddelbart kan de fleste nyfødte passe en str. 56 (evt kan ærmerne jo lige bukkes lidt). Så medmindre jordemoder vurdere baby til at være en af de lidt mindre str så ville jeg nok satse på str. 56. Man kan jo så altid købe en del mere i str. 50 hvis baby viser sig at svømme i den str. Men det er træls at stå med en masse tøj man aldrig får brugt.

Mens de har været spæde, har jeg altid været mest glad for heldragter, sparkedragter og overalls (med og uden fødder) og som variation bodyer med små løse bukser. Løse trøjer ryger altid op under armene :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God tråd, jeg har siddet med præcis de samme tanker og overvejelser som dig idag Tinkerbell :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her var vi ude og købe helt nyt tøj da Ida kom til verden. Hun var 48cm, men str 50 var bare alt alt for stort, så vi købte et par str i str. 44.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil sige at det nok også kommer an på om du tørrer tøjet i tørretumbler el bare hænger det op og tørrer. Ved tørretumbling krymber det nok ca en halv str, så skal man jo regne med at du bruger tøjet lidt 'større'.

Vil sige at jeg ca har skiftet tøj str hver gang de var lige over til halvvejs mellem str. Dvs str. 62 blev taget i brug nok ved da de var 58 cm ca.

Jeg har fået store børn, og den første kunne ikke være i str. 50 og kun str. 56 et par uger. Nr to kunne stort set slet ikke passe str. 56 og startede faktisk i str. 62.

Men umiddelbart kan de fleste nyfødte passe en str. 56 (evt kan ærmerne jo lige bukkes lidt). Så medmindre jordemoder vurdere baby til at være en af de lidt mindre str så ville jeg nok satse på str. 56. Man kan jo så altid købe en del mere i str. 50 hvis baby viser sig at svømme i den str. Men det er træls at stå med en masse tøj man aldrig får brugt.

Mens de har været spæde, har jeg altid været mest glad for heldragter, sparkedragter og overalls (med og uden fødder) og som variation bodyer med små løse bukser. Løse trøjer ryger altid op under armene :-)

Indtil videre er han målt over gennemsnit og med en mega stor mave :D Så regner ikke med en lille splejs. Men nu må vi se hvad man ender med, er jo aldrig til at sige. Lyder i hvert fald til at et fint sæt 56 er den sikre vej frem!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God tråd, jeg har siddet med præcis de samme tanker og overvejelser som dig idag Tinkerbell :D

Det er jo også lige om lidt det bliver relevant ;)

Her var vi ude og købe helt nyt tøj da Ida kom til verden. Hun var 48cm, men str 50 var bare alt alt for stort, så vi købte et par str i str. 44.

ja det har jeg tænkt på, men indtil videre skulle han ikke være lille men hvis han er så må vi putte str 50 på ham og så ellers ud og shoppe :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var SÅ sikker på at Samuel ikke ville kunne passe str. 50 når han kom ud. Han var blevet skønnet til tæt på de 4 kg og hans kusine og fætter var også store, så vi blev noget overraskede da den bette kom ud og vejede 3650 g og var 51 cm...en uge efter var han så 54 cm..?

Ikke desto mindre havde vi købt hans hjem-fra-sygehuset-tøj i str. 56 og det var alt for stort! Vi havde næsten intet i str. 50 derhjemme heller så farmand måtte på lynshopping! Han brugte str. 50 i 3-4 uger og der går en del tøj til på de uger når der er gylp og bæ på afveje hele tiden ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor uden fødder? Hvad var problemet med det :huh

Her bliver fødderne ikke der i alligevel.. Theo får altid trukket benene op, og vupti, så er der tomme fødder i dragten og baby med benene viklet bud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her holder vi meget af heldragter MED fødder - men ulempen er at de let kommer til at sparke deres små ben op i buksebenene og sidde fast der. Omvendt falder strømper altid af, de eneste strømper som har fungeret fra os var nogen fra HM med "I love dad" og "I love mom" (love=hjerte) jeg tror de har den type endnu.

Vi har ikke problemer med at strømperne ryger af :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror vi tager 2 sæt med faktisk. Et i str 50 og et i 56... Så er jeg sikker på der er noget der passer :)

:ditto Sådan gjorde vi også. Begge sæt var en body + en sparkedragt med fødder. Vi fik en stor basse (:kuller) på 55 cm og 4630 gram, og han passede fint sættet i str. 50 ;) (Det holdt han så godt nok hurtigt op med ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER