farsbarsel

Er der plads til far på barsel?

48 indlæg i dette emne

Jeg er en mand på barselsorlov og synes det er fascinerende så mange sites der findes for mødre og hvor få der er for fædre.

Jeg skriver selv en blog om hvad en far på barsel tænker og føler, som løbende udbygges med undersøgelser og holdninger til hvorfor så få mænd holder barsel i Danmark (og kvinderne er ikke uden skyld!)

Jeg har lige skimmet babyklar.dk og det er godt nok stigmatiserende, hvordan den stort set kun henvender sig til kvinder. F.eks. i forhold til barselsorlov, hvor der er lavet en flot gennemgang af med overskriften "Sådan bruger du din barselsorlov" men ikke et ord om mænd, hvordan mon det kan være vi i den grad betragter det med barselsorlov som noget for kvinder?

Jeg håber vi kan være med til at få lidt mere maskulinitet ind i det at være babyklar og at vi i det hele taget kan få flere mænd til at tage del i barsel og deres helt små børn liv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes helt klart også, at der er plads til mænd her, der er bare ikke nogle ;)

I vores tilfælde har min mand 9 måneders barsel, og det har der ikke været løftede øjenbryn over :)

Jeg tror at grunden til at du ikke ser mange mænd på forums som dette er, at mænd takler forældrerollen anderledes end kvinder (meget generelliserende). Jeg er typen der undersøger og diskuterer rigtig meget, mens min mand mere er typen, der tager en beslutning, og så er det det.

Et eksempel er, at vores sundhedsplejerske havde sagt god for grød, og at vi fx kunne give hirse- og risgrød. Min mands løsning er at købe hirse og risgrød, mens min løsning er at finde ud f alle de former for grød og mos hun må få, Google "hvornår må baby få xx" lave emner herinde om tilberedningen mm. Det ene er ikke bedre end det andet, det er bare der, vi er forskellige. :)

Og så tror jeg også der er en "hønsegårdseffekt" der gør, at jo flere kvinder, der samler sig på et forum, jo mere "hønsegård" bliver det, og jo mere skræmmer det mænd væk. Så jeg tror bestemt ikke at det er sådan, at mænd ikke er velkomne, tonen er nok bare ikke så "mandeindbydende"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes helt sikkert det er fedt at nogle mænd tager barsel... Min egen mand ville dog ikke trives med at være på barsel.. han manglede sit arbejde efter de første 7 dage, han gik en måned hjemme efter fødselen. Min mand her kort sagt ikke lyst til at være på barsel.. og det har jeg hørt flere mænd der ikke vil... så jeg tror simpelthen det er manglende lyst fra faderens side som gør at der er fleste kvinder på barsel.. selv når vi begge er hjemme her fx i weekenden, er det stadig mig der ordner alt omkring baby... jeg skal bede ham om at gøre... og han virker slet ikke som om han har lyst til at sætte sig ind i tingene, for det er nemmere at jeg gør... og det er også nemmest at JEG tager barselen(sagt af ham selv)

MIn mand vil gerne lege med vores søn, putte ham og give ham flaske om natten/morgenen i weekenderne. men alt nusse nusse, putte i bad, give grød og sådan det gider han ikke sætte sig ind i... ligesom han heller ikke hjælper med rengøring... vi lever på gammeldags her... på den måde...

Jeg synes måske det er lidt forkert af dig at give Kvinderne en del af skylden for at mændene ikke tager barsel.. ofte er det altså mændende der vælger selv at vælge det fra... selvom de har muligheden.. her havde jeg i hvertfald ikke stået i vejen for min mand, hvis han ønskede at holde noget at barselen.

Hvis der var mænd der forvildede sig herind og blandede sig på trods af at det nok er ret kvindedomineret... så ville jeg synes det var total i orden stil... og jeg ville tage godt imod dem ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ikke så stødt af indlægget, for jeg synes, der er en pointe i, at man godt kunne gøre lidt mere ud af at inddrage faderens rolle ikke kun her men generelt, når der skrives om graviditet og barsel, så jeg synes, det er fedt med bloggen og initiativerne til at samle fædre på barsel, men når det er sagt, så synes jeg også, der er en pointe i, at der af flere forskellige grunde er relativt få mænd, der ønsker at tage barsel, og flertallet af dem ville nok også bruge en anden type forum end det her, hvis de vel og mærke ikke havde for travlt med at renovere køkken ;) Men hey, hvis der kom nogle aktive mænd på banen her, så tror jeg da også, de ville kunne være med til at forme forumet. Var det ikke det - altså en konstruktiv tilgang og konkrete forbedringsforslag - der ville være brug for?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes helt sikkert det er fedt at nogle mænd tager barsel... Min egen mand ville dog ikke trives med at være på barsel.. han manglede sit arbejde efter de første 7 dage, han gik en måned hjemme efter fødselen. Min mand her kort sagt ikke lyst til at være på barsel.. og det har jeg hørt flere mænd der ikke vil... så jeg tror simpelthen det er manglende lyst fra faderens side som gør at der er fleste kvinder på barsel.. selv når vi begge er hjemme her fx i weekenden, er det stadig mig der ordner alt omkring baby... jeg skal bede ham om at gøre... og han virker slet ikke som om han har lyst til at sætte sig ind i tingene, for det er nemmere at jeg gør... og det er også nemmest at JEG tager barselen(sagt af ham selv)

MIn mand vil gerne lege med vores søn, putte ham og give ham flaske om natten/morgenen i weekenderne. men alt nusse nusse, putte i bad, give grød og sådan det gider han ikke sætte sig ind i... ligesom han heller ikke hjælper med rengøring... vi lever på gammeldags her... på den måde...

Jeg synes måske det er lidt forkert af dig at give Kvinderne en del af skylden for at mændene ikke tager barsel.. ofte er det altså mændende der vælger selv at vælge det fra... selvom de har muligheden.. her havde jeg i hvertfald ikke stået i vejen for min mand, hvis han ønskede at holde noget at barselen.

Hvis der var mænd der forvildede sig herind og blandede sig på trods af at det nok er ret kvindedomineret... så ville jeg synes det var total i orden stil... og jeg ville tage godt imod dem ;)

:ditto til stort set det hele, bortset fra at min mand tager Mie i weekenden så jeg kan sove længe,han har ansvaret for at bade hende og smider mig nogle gange ud af rummet med et "nu gør jeg det på MIN måde" - men han har ikke engang holdt 14 dages barsel, han kunne ikke holde sig fra sit arbejde, han giver KUN flaske hvis jeg beder ham om det eller er alene med hende og han sætter sig ikke ind i tingene men forventer at jeg ved tingene og spørger mig hvis der er noget. Han vil hade at gå til fx baby svømning han siger han får det helt dårligt ved tanken om at stå i en rundkreds med en baby og gøre det de andre gør.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvfølgelig er mænd da velkomne på dette forum! Det er bare meeeget få der er, derfor henvender posts osv herinde sig ikke rigtig til dem. Jeg har set 2 tråde startet af mænd her på forummet i min tid her (1½ år) af hvad jeg kan huske - udover det som Martin har haft skrevet herinde selvfølgelig.

Hvis nu der var nogle mænd der besluttede sig for at skrive herinde, ville de automatisk med tiden være med til at forme forummet med deres tråde og besvarelser - og så ville det også henvende sig mere til dem også. Men når der nu kun er kvinder herinde, så er det klart at vi skriver til hinanden og ikke rigtig henvendt til mænd.

Hjemme hos mig er det manden der pt er på barsel - han tog 6 uger lige efter fødslen og så 3 måneder i forlængelse af min, da jeg startede arbejde igen. Han tog hvad han kunne få af barsel med løn fra arbejdet og har været rigtig glad for at gå herhjemme med vores datter.

Nu er hans barsel slut (pr. 8. jan).

Han har ikke en eneste gang været på babyklar på trods af at han jo godt har set mig bruge en masse tid herinde og ofte har spurgt til hvad vi skriver om osv. Men som Pumpkins skriver har han en helt anden fremgangsmåde end mig, når det kommer til at være på barsel og have med vores datter at gøre. Han søger ikke informationer på samme måde som mig, men bruger istedet sin intuition eller spørger folk han kender, som han stoler på ved noget om tingene - ofte mig, hans mor eller vennepar som også har børn selv.

Så jeg tror at en del af årsagen til at der er så mange sider og forums henvendt til kvinder og ikke mænd bunder i at mænd simpelthen ikke har det samme behov for et sådant forum. Der skal da helt klart være nogle, som bruger nettet og forums til at søge informationer om diverse ting og sager om barsel og baby, men det er min opfattelse at det er en meget lille gruppe af mænd.

Og dem som så GERNE vil bruge nettet og forums til dette (såsom dig selv måske?) skal da bare se at komme på banen og gøre sig bemærket herinde! Jeg ville synes det var fedt med lidt mænd herinde. Hvis I synes I mangler noget og godt vil have ændret nogle ting, ja så må I også gøre noget for det og tage tingene i egen hånd (som du så fint gør et forsøg på med denne tråd).

Jeg håber da at du beslutter dig for at blive og være en del af dette fantastiske forum og så kan du jo begynde at sætte det maskuline præg herinde som du savner. Måske du kan inspirere og lokke andre mænd til også ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Martin har lige haft en lille konkurrence ting hvor man har kunne skrive, hvad man synes kunne mangle herinde. Der har man sikkert kunne tilføje fædre på barsel. Det er jo også bare et tegn på, at Ki og Martin former siden efter de brugere der er herinde :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej farsbarsel

Velkommen på babyklar og du er selvfølgelig velkommen herinde.

Jeg synes, det er super fedt at du tager så stor del i barslen, jeg kender selv flere andre fædre der har taget langt mere barsel end normalt, og de har været super glade for det. Så det synes jeg er fedt. Når vi skriver artikler til babyklar, så bliver vi nødt til at prioritere hvilke artikler vi tror vil få det største publikum. Og nu er det sådan, at langt størstedelen af vores læsere er kvinder, og derfor bliver vores artikler også målrettet mod dem. Men jeg vil slet ikke udelukke at vi kunne finde på at lave en artikel om det at være far på barsel, men det er ikke på vores to do liste lige p.t. men måske vi på et tidspunkt kan lave en i samarbejde med dig, du har jo ekspertisen indenfor området.

Du er som sagt velkommen herinde med dine synspunkter og input men jeg skal bede dig om ikke at linke til din private blog.

:toot

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fnis - min mand og jeg forventer at dele barselsorloven lige, og han har deltaget i alt, der har været at deltage i - men han ville da hellere dø af grin end at sidde og fedte rundt på et forum med titlen "babyklar" - det her er stedet, hvor jeg sidder og nusser og sludrer, så jeg ikke driver ham til vanvid med non-stop baby-snak;-)

Det forhold, at forummet i sin natur primært tiltrækker kvinder, og derfor også primært henvender sig til kvinder, kan vist dårligt ophøjes til ligefrem stigmatiserende... Men velkommen til dig og det maskuline indslag :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fnis - min mand og jeg forventer at dele barselsorloven lige, og han har deltaget i alt, der har været at deltage i - men han ville da hellere dø af grin end at sidde og fedte rundt på et forum med titlen "babyklar" - det her er stedet, hvor jeg sidder og nusser og sludrer, så jeg ikke driver ham til vanvid med non-stop baby-snak;-)

Det forhold, at forummet i sin natur primært tiltrækker kvinder, og derfor også primært henvender sig til kvinder, kan vist dårligt ophøjes til ligefrem stigmatiserende... Men velkommen til dig og det maskuline indslag :super

Ha ha, enig. :haha Babyklar og bryllupsklar har sparet min mand for 90% af min "tænken højt" om en masse praktiske og små "ligegyldige" detaljer, som han hellere end gerne slipper for at lægge øre til :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fnis - min mand og jeg forventer at dele barselsorloven lige, og han har deltaget i alt, der har været at deltage i - men han ville da hellere dø af grin end at sidde og fedte rundt på et forum med titlen "babyklar" - det her er stedet, hvor jeg sidder og nusser og sludrer, så jeg ikke driver ham til vanvid med non-stop baby-snak;-)

Det forhold, at forummet i sin natur primært tiltrækker kvinder, og derfor også primært henvender sig til kvinder, kan vist dårligt ophøjes til ligefrem stigmatiserende... Men velkommen til dig og det maskuline indslag :super

Jeg mangler en "syntes godt om" knap :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej med jer

Tak for velkomsten. Det er på ingen måde for at provokere at jeg laver min profil og indlæg herinde.

(og til administrator, undskyld jeg linkede til min private blog, men da den ikke er kommerciel troede jeg ikke det gjorde noget og det kunne jo være af interesse for jer, at mænd også skrive rom barsel)

Jeg ved godt at det ikke er lige nemt for alle mænd at holde barsel ud fra sociale, økonomiske og kulturelle årsager. Det er også en af mine pointer bag at starte min farsbarsel blog. I min omgangskreds er der en del mænd, der har valgt at holde barsel, men de er jo nok også en i situation med en humanistisk kulturel baggrund, hvor man er meget opmærksom på hvad det betyder for familien at far også deltager. Sådan ved jeg godt det ikke er alle steder, men det betyder ikke jeg synes man skal accepterer at manden ikke deltager.

Jeg synes det er nødvendigt at få et klart billede af hvorfor mænd i Danmark kun tager 7% af den samlede barselsorlov, hvor det i Norge, Sverige og Island er væsentligt mere. Men de har også øremærket barselsorlov til mænd. Det har jeg skrevet en del om og betydningen af dette.

Jeg synes det primært er mændendens skyld at det er sådan (og de samfundsstrykturer og nedarvede kulturer og, og, og..) Men jeg mener ikke helt at kvinderne kan sige sig fri for at have en del af skylden, ved ikke at stille krav til manden og deltagelse også i det trivielle arbejde i en husholdning og nok også at blive bedre til at give manden plads til at gøre det på sin måde eller i det hele taget komme til i forhold til barn og husholdning. Jeg kender da selv flere eksempler på familier der havde planlagt barselsorlov til mænd, men da det kom til stykket kunne kvinderne ikke give slip og overlade de sidste måneder til manden.

Fandt også lige denne artikel om at give plads.

LÆS Giv slip, når far skal på barsel!Når dit barns far går på barsel efter dig, får du første store lektion i en svær og vigtig mor-disciplin: At give slip. Nu skal du ikke længere have hovedansvaret og ...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Give plads.. altså vi havde faktisk snakkken nytårsaften hvor mine veninder kommenterede på at min mand er 'meget på' med vores søn - der var deres mænd slet ikke. Fordi de ikke vil!! De sagde til middagen at de 'jo godt kunne når de skulle, når mor f.eks. skulle til zumba hver onsdag'. De to mænd der var udover min mand gik til deres kone HVER gange deres barn havde skidt! De tog aldrig barnet om lørdagen så moar kunne sove længe.. Så jeg ved ikke rigtig... jeg har ikke presset min mand til at tage stor del; det gør han af sig selv. Gjorde han det ikke, måtte jeg jo dække ind - men jeg vil slet ikke leve sådan, vi har et fælles barn og det er fælles ansvar. VI sover længe i weekenden på skift og har alene aftener med vores søn hvor den anden er ude ved venner - og Axel kan lige så godt putte, made, bade, kysse-kramme med vores søn som jeg kan. Når vi er ude over amningen er vi jo lige gode. Så nej, jeg vil IKKE stille krav til min mand om deltagelse i barnet eller 'triviel arbejde i husholdningen' - han er voksen, han må sgu selv step up the game!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg studser også lidt over det der med at give plads - hvad med at tage plads?

Min mand er ret meget med - i og med at han tager alt den barsel han overhovedet kan. Men er jeg hjemme, så er det mig, der tager mig af hende. Han må hjertens gerne tage hende alt det han vil, men jeg gidder altså ikke spørge ham om han vil skifte hende hver eneste gang, eller be ham om at give flaske hver gang. Hvis han gerne vil, må han spørge. Og så får han altså også et ja ;)

Jeg kan ikke have ondt af den stakkels "tøffelhelt", der ikke får lov til at tage barsel, fordi konen ikke giver plads. Så må han banke i bordet, og sige til.

Helt ærligt, så har jeg det lidt svært ved "manderettighesforkæmper", der piver over hvor tyraniske kvinder er blevet i hjemmet. Hvis de gerne vil have barsel må de tage den.

Havde det været bedre, hvis vi kostede rundt med mændene og forlangte dem om at gøre alt for os?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes det er super fedt at du tager debatten op, men jeg er enig med Pumpkins - hvis mænd vil have plads må de "nosse" sig sammen og tage den, her er der ingen der forhindrer nogen i noget, HVIS jeg kommenterer noget min mand gør med Mie for jeg straks et "syntes du ikke lige du skal blande dig uden om og lade mig gøre det på min måde?" - det er selvfølgeig oftest "nemmest" at det er mig der gør tingene fordi det så går hurtigere, jeg lige læser hende rigtigt første gang eller fordi jeg jo går op og ned af hende hver eneste dag og derfor har lært at kl det betyder gråd træthed, kedsomhed eller what ever - der er manden stadig på gætte planet men det bliver da lettere for ham, FORDI han gør en indsats.

Jeg kender som Annaperenna også flere forældrepar hvor manden er helt og aldeles uinteresseret eller helt igennem usikker så når konen/kæresten skal ud af døren så tager han børnene med hjem til sin egen mor. HELT ærligt hvis en mand ikke kan finde ud af at passe sit EGET barn i t par timer, så ville jeg heller ikke være tryg ved at lade ham tage flere måneders barsel.

Desuden mener jeg helt klart at barslen ikke må betyde NOK for de mænd der ikke tager den, så hvorfor tvinge dem?

Jeg kan lige komme med et personligt eksempel mere: Min mand skulle have 14 dages barsel som han har ret til, men han fik fixet det med sin arbejdsgiver at han tog 1 uge og så 14 dage på halv tid (for han ville ikke undvære sit arbejde) efter kun 2 dage på halv tid, tog han et døgn af sted på forretningsrejse - og allerede efter den første uge hvor han kun skulle arbejde halv tid startede han fuld tid - så sent som i går tog han så en halv barselsdag - det havde jeg glædet mig til, men hvad brugte han den på? Arbejde! Så her er det I hvert fald ikke mig der ikke giver plads!

Jeg vil desuden lige henvise til debatten om øremærket barsel som du sikkert vil finde super interessant:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes helt sikkert det er fedt at nogle mænd tager barsel... Min egen mand ville dog ikke trives med at være på barsel.. han manglede sit arbejde efter de første 7 dage, han gik en måned hjemme efter fødselen. Min mand her kort sagt ikke lyst til at være på barsel.. og det har jeg hørt flere mænd der ikke vil... så jeg tror simpelthen det er manglende lyst fra faderens side som gør at der er fleste kvinder på barsel.. selv når vi begge er hjemme her fx i weekenden, er det stadig mig der ordner alt omkring baby... jeg skal bede ham om at gøre... og han virker slet ikke som om han har lyst til at sætte sig ind i tingene, for det er nemmere at jeg gør... og det er også nemmest at JEG tager barselen(sagt af ham selv) MIn mand vil gerne lege med vores søn, putte ham og give ham flaske om natten/morgenen i weekenderne. men alt nusse nusse, putte i bad, give grød og sådan det gider han ikke sætte sig ind i... ligesom han heller ikke hjælper med rengøring... vi lever på gammeldags her... på den måde... Jeg synes måske det er lidt forkert af dig at give Kvinderne en del af skylden for at mændene ikke tager barsel.. ofte er det altså mændende der vælger selv at vælge det fra... selvom de har muligheden.. her havde jeg i hvertfald ikke stået i vejen for min mand, hvis han ønskede at holde noget at barselen. Hvis der var mænd der forvildede sig herind og blandede sig på trods af at det nok er ret kvindedomineret... så ville jeg synes det var total i orden stil... og jeg ville tage godt imod dem ;)

Jeg bliver egentlig lidt provokeret af dit indlæg, når nu jeg har læst det nogle gange. Du skriver det er forkert af mig at give kvinderne skylden, det gør jeg så sandelig heller ikke, men jeg siger at de ikke er uden skyld i at mænd ikke tager nok del i deres børn.

Det har jeg også forsøgt at skrive lidt om i den forrige besvarelse MEN føler du dig helt uden skyld i at din mand agerer på den vis han gør? At du accepterer at han ikke gider deltage i alt det praktiske omkring jeres barn, at han ikke gad være hjemme mere end 6 dage med sin nyfødte?

For konsekvensen af hans valg er vel at du ordner alt praktisk omkring jeres barn? Burde du ikke stille krav til ham, og tror du ikke det kunne være med til at få han til at ændre adfærd? For år tilbage kom en bog der hed "Kvinde, lad opvasken stå" som bla. havde den pointe at hvis man som kvinde lod vare med pr automatik bare at gøre alt det praktiske kunne det få mænd til at tage mere del.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bliver egentlig lidt provokeret af dit indlæg, når nu jeg har læst det nogle gange. Du skriver det er forkert af mig at give kvinderne skylden, det gør jeg så sandelig heller ikke, men jeg siger at de ikke er uden skyld i at mænd ikke tager nok del i deres børn.

Det har jeg også forsøgt at skrive lidt om i den forrige besvarelse MEN føler du dig helt uden skyld i at din mand agerer på den vis han gør? At du accepterer at han ikke gider deltage i alt det praktiske omkring jeres barn, at han ikke gad være hjemme mere end 6 dage med sin nyfødte?

For konsekvensen af hans valg er vel at du ordner alt praktisk omkring jeres barn? Burde du ikke stille krav til ham, og tror du ikke det kunne være med til at få han til at ændre adfærd? For år tilbage kom en bog der hed "Kvinde, lad opvasken stå" som bla. havde den pointe at hvis man som kvinde lod vare med pr automatik bare at gøre alt det praktiske kunne det få mænd til at tage mere del.

Bliver lige nød til at kommentere her!

Man skal vel ikke lave om bare for at lave om? Jeg syntes det er FINT at der er forskel, og syntes helt ærligt ikke her hos os at det er et problem at JEG tager vasketøj, køkken, nattevagterne med babyen, oprydning, rengøring m.m. hvis han tager bilen, madlavningen, tjener pengene og træder til når jeg har brug for en hånd i samme omfang som jeg træder til når han har behov. Det handler om rollefordeling og gøre det man har lyst til (eller det man har mindst imod), min mand gør ALDRIG rent, men det er fordi han ikke gider og jeg hygger mig med det! Det vil da være total huld i hovedet at han skulle begynde at støvsuge når han hader det og jeg skal lave mad når jeg hader det.

Det samme gælder omkring barslen, hvis min mand elsker at arbejde og jeg elsker baby tuddenutteri så er der da ingen grund i verden til at bytte!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det virker bare ikke altid i praksis!

Min mand laver sq ikke noget herhjemme hvis han kan slippe... så hvis jeg lader alt stå, bliver det sq en svinesti vi lever i...

Han ser også helst at jeg tager mig af Lina, fordi han er usikker, så det er mig der presser ham til at forsøge sig; jeg mener nemlig at en 9mdr baby sagtens kan være alene med far :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen der ER jo mange, rigtig mange kvinder som IKKE lader deres mænd gøre noget...sådan burde det ikke være, og ja, manden burde banke i bordet, men kvinden burde søerme også lære at slappe af! Lige et eksempel, jeg var til en polterabend hvor en deltager gik hjem efter brunch fordi hendes mand jo ikke kunne finde ud af at give baby mad...øhh..babyen blev ikke ammet mere¨, så allerede der total underligt. Så kom hun tilbage om eftermiddagen men skulle gå igen før middagen, fordi faren ikke kunne finde ud af at putte baby..jamen det er da virkelig en skræmmende historie!!!

Jeg har længe tænkt at jeg godt nok ikke gad være gift med sådan en kvinde...jo, manden burde sige, NU stopper du, men der skal to til tango, og det starter jo laaaangt inden man får baby...altså hvis man ikke lader manden tage ansvar omkring basale ting i huset, så er det klart han ikke gider steppe up mere. det gad jeg da ikke hvis jeg var ham. Jeg er da glad for at læse at mange herinde deles omkring de opgaver der er med baby og hus, men der er også nogle herinde hvor manden ikke gør det, og i stedet for at sige at det er kvindens eller mandens skyld, så er det jo begges skyld!!! Man skal som voksne par jo kunne finde ud af de her ting, ( intet er perfekt i know) men set i det store kan det ikke passe at mange kvinder mener de har eneret og er bedst til at tage sig af hus og baby.

Jeg er enig med farpå barsel, at vi kvinder da skal stille krav til vores mænd hvis de af sig selv ikke hjælper nok..fordi for de flestes vedkommende var det at få en baby jo en fælles, og bevidst beslutning, så må begge jo tage ansvar!!

jeg har læst om jer herinde der som sagt sagtens kan finde ud af at dele ansvar derhjemme, så det er ikke ment som angreb! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen der ER jo mange, rigtig mange kvinder som IKKE lader deres mænd gøre noget...sådan burde det ikke være, og ja, manden burde banke i bordet, men kvinden burde søerme også lære at slappe af! Lige et eksempel, jeg var til en polterabend hvor en deltager gik hjem efter brunch fordi hendes mand jo ikke kunne finde ud af at give baby mad...øhh..babyen blev ikke ammet mere¨, så allerede der total underligt. Så kom hun tilbage om eftermiddagen men skulle gå igen før middagen, fordi faren ikke kunne finde ud af at putte baby..jamen det er da virkelig en skræmmende historie!!!

Jeg har længe tænkt at jeg godt nok ikke gad være gift med sådan en kvinde...jo, manden burde sige, NU stopper du, men der skal to til tango, og det starter jo laaaangt inden man får baby...altså hvis man ikke lader manden tage ansvar omkring basale ting i huset, så er det klart han ikke gider steppe up mere. det gad jeg da ikke hvis jeg var ham. Jeg er da glad for at læse at mange herinde deles omkring de opgaver der er med baby og hus, men der er også nogle herinde hvor manden ikke gør det, og i stedet for at sige at det er kvindens eller mandens skyld, så er det jo begges skyld!!! Man skal som voksne par jo kunne finde ud af de her ting, ( intet er perfekt i know) men set i det store kan det ikke passe at mange kvinder mener de har eneret og er bedst til at tage sig af hus og baby.

Jeg er enig med farpå barsel, at vi kvinder da skal stille krav til vores mænd hvis de af sig selv ikke hjælper nok..fordi for de flestes vedkommende var det at få en baby jo en fælles, og bevidst beslutning, så må begge jo tage ansvar!!

jeg har læst om jer herinde der som sagt sagtens kan finde ud af at dele ansvar derhjemme, så det er ikke ment som angreb! ;)

Men det er jo DERES valg at det er blevet sådan ikke? Det har vi på sin vis ingen ret til at blande os i. Vi kan være uenige (og det er jeg tilbøjelig til at være) i at det er det rigtige. Vi ved jo bare ikke hvad der ligger bag, arbejder manden meget og har derfor ikke prøvet det før? Gider han ikke - men trækker det nemme strå og kalder på mor der kommer flyvende fordi hun gerne vil? Gad moderen egentlig den polterabend - eller var det en dårlig undskyldning? - måske hun var gravid og havde brug for en undskyldning for ikke at drikke. Måske er barnet ekstremt sensitivt eller what ever reason! Nu har de jo valgt at det er sådan det er og vi bør ikke dømme dem for det. Jeg siger bare at sådan en mand jo på ingen måde bør tvinges til en barsel. Som du selv siger er der to til tango og hvis manden ikke vil, har lyst eller er usikker hvorfor så ændre på det hvis det fungerer for DEM? Vores værdier er måske anderledes, men det er et frit land og det skal det for guds skyld blive ved med at være!

Vi kan jo alle finde det vi syntes er dårlige eksempler og gode eksempler men gør det det ene mere rigtigt eller forkert? Jeg kender et par hvor konen i mange år er blevet set på som "mindre" hysterisk, men manden i forholdet kan ikke se hvad der menes når vennerne har konfronteret ham - han syntes det er helt ok at konen flipper ud en gang imellem for han skal nok sætte foden ned hvis han føler sig uretfærdigt behandlet - fair nok, i vores øjne ser det måske ud som om de har et elendigt forhold, men de syntes de har det bedste HVORFOR så lave det om? Har vi overhovedet RET til at blande os i hvordan tingene bedst fungerer for andre?

Det er fedt at nogle mænd vil gå hjemme på barsel, at man trives med at gøre det huslige, at rollerne er lige fordelt osv. men jeg syntes det er en stor fejl at forvente at alle har det på samme måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej med jer

Tak for velkomsten. Det er på ingen måde for at provokere at jeg laver min profil og indlæg herinde.

(og til administrator, undskyld jeg linkede til min private blog, men da den ikke er kommerciel troede jeg ikke det gjorde noget og det kunne jo være af interesse for jer, at mænd også skrive rom barsel)

Jeg ved godt at det ikke er lige nemt for alle mænd at holde barsel ud fra sociale, økonomiske og kulturelle årsager. Det er også en af mine pointer bag at starte min farsbarsel blog. I min omgangskreds er der en del mænd, der har valgt at holde barsel, men de er jo nok også en i situation med en humanistisk kulturel baggrund, hvor man er meget opmærksom på hvad det betyder for familien at far også deltager. Sådan ved jeg godt det ikke er alle steder, men det betyder ikke jeg synes man skal accepterer at manden ikke deltager.

Jeg synes det er nødvendigt at få et klart billede af hvorfor mænd i Danmark kun tager 7% af den samlede barselsorlov, hvor det i Norge, Sverige og Island er væsentligt mere. Men de har også øremærket barselsorlov til mænd. Det har jeg skrevet en del om og betydningen af dette.

Jeg synes det primært er mændendens skyld at det er sådan (og de samfundsstrykturer og nedarvede kulturer og, og, og..) Men jeg mener ikke helt at kvinderne kan sige sig fri for at have en del af skylden, ved ikke at stille krav til manden og deltagelse også i det trivielle arbejde i en husholdning og nok også at blive bedre til at give manden plads til at gøre det på sin måde eller i det hele taget komme til i forhold til barn og husholdning. Jeg kender da selv flere eksempler på familier der havde planlagt barselsorlov til mænd, men da det kom til stykket kunne kvinderne ikke give slip og overlade de sidste måneder til manden.

Fandt også lige denne artikel om at give plads.

LÆS Giv slip, når far skal på barsel!

Når dit barns far går på barsel efter dig, får du første store lektion i en svær og vigtig mor-disciplin: At give slip. Nu skal du ikke længere have hovedansvaret og ...

Hvor mange børn har i ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvfølgelig bør det være op til den enkelte familie at planlægge deres privatliv, som det passer dem bedst:-) Meeeeen, jeg kender nu flere mænd, der gerne ville have haft længere barsel, og blev mødt at store tårevædede øjne og beskeden om, at han ikke skulle tage hendes barsel... Hvis jeg skal være lidt småfræk, så kan jeg endda i nogle sammenhænge spotte en tendens til nogle kvinder, der helst vil både have hele barslen og brokke sig over det;-) Heldigvis er der også massevis, der er ganske enige om fordelingen, uanset om den er nogenlunde lige eller temmeligt skæv.

Jeg har ingen bud på løsninger osv, eller særligt faste meninger om, hvad der er den bedste fordeling. :)

Som skilsmissebarn, der har boet hos sin far næsten altid, undrer jeg mig i øvrigtaltid dybt, når jeg (og det gør jeg) støder på holdningen om, at barnet er mest morens (og den synes jeg at skinner lidt igennem i barselsdrøftelserne til tider) - det fatter jeg simpelthen HAT af :huh Nå, det var en sidebemærkning - god dag derude:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh, der er mange gode indlæg her. Hvor er den bk Street crédit knap blevet af!

Personligt synes jeg der er rigtigt gode argumenter i begge lejre, og ikke mindst må det være den enkelt familie som finder deres vej. (Hvis de så bare indimellem ville vente med deres gode råd til man har spurgt).

Måske har kvinder lidt patent på, at føle at de ikke er gode nok (sådan i det store samfundsbillede), men alligevel så træder der en eller anden gammel ide om at i hjemmet og på forældrefronten, der ved vi bare bedre. Pjat, siger jeg. Jeg tror snildt man kan finde læssevis af nye familier, hvor far er den usikre og mor føler at hun har ret til at vide bedre/tage barsel/beslutte. Det er synd for farrollen, og det er tarveligt af kvinden. Der er tre mennesker i sådan et forhold, og to af dem er voksne. De må sgu dele både det sure og det søde. Kvinderne må kræve af få lidt hjælp til det sure (og give slip) og hvis de er så heldige at have en mand som ønsker barsel, så synes jeg nærmest det er hans ret. Det der er så forbandet ved at bede om hjælp, er, at ofte så får man den (når man spørger pænt), og så er det ikke længere synd for een....jeg kender det fra mig selv.

Men kvinder har vel også brug for en mand, som kræver. Det er jo ikke kvindens skyld, hvis manden bare slet aldrig fik noget som helst af det han ønskede (gad godt jeg havde en lidt surmulet smiley med armene over kors her). Hvis du vil have barsel, så sig det og undersøg dine muligheder. Hvis du er ved at løbe tør for rene boxershorts, så står vaskemaskinen ude på badeværelset. Hvis du er træt af hakkebøffer, så lav en madplan. Og når du skal vaske de boxershorts dér, så smid lige et par håndklæder og lidt sengetøj med i maskinen, og husk at det ikke nødvendigvis gør dig til en superhelt, men 'bare' en rigtig god partner.

For lissom selvretfærdige kvinder der 'ih altså står helt alene med alting' måske skulle overveje deres egen rolle i parforholdet, så er klynkende mænd altså temmeligt usexede IMO.

Begge kønsroller har, når vi bliver forældre, en enestående chance for at finde sammen og skabe nye traditioner, nye måder at opdrage på, nye måder at mødes på, nye måder at se hinanden på og nye liv. Det er nok hårdt, det kan se rigtigt nederen ud i spejlet, man skal give sig, fejle, blive klogere, stå fast og man bliver usikker...men forhåbentlig også mere sikker idet man så bliver sin egen familie i stedet for bare sig selv. Det værste er jobare, at man ikke ved om det lykkedes, før det er overstået. Men det kræver at man åbner både munden og ørerne.

Well, det blev vel en ret personlig opsang til mig selv og meget fra min pind. Mænd er der i hvert fald plads til, gerne flere af dem.

Måske er det også fordi jeg sidder med det gode råd i baghovedet, som jeg har fået af et par mødre flere gange nu: "bare husk, at mor altså mange gange bare ved bedst". Så tænker jeg i mit stille sind: Aaaah hvaffor noget? - sådan er vi i hvert fald ikke forældre herhjemme, og det paser mig noget så glimrende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvfølgelig bør det være op til den enkelte familie at planlægge deres privatliv, som det passer dem bedst:-) Meeeeen, jeg kender nu flere mænd, der gerne ville have haft længere barsel, og blev mødt at store tårevædede øjne og beskeden om, at han ikke skulle tage hendes barsel... Hvis jeg skal være lidt småfræk, så kan jeg endda i nogle sammenhænge spotte en tendens til nogle kvinder, der helst vil både have hele barslen og brokke sig over det;-) Heldigvis er der også massevis, der er ganske enige om fordelingen, uanset om den er nogenlunde lige eller temmeligt skæv.

Denne gruppe høre jeg under min mand har denne gang fået afvide at han ikke får noget barsel ud over de 14 dage resten tager JEG ;)

Men da vi fik nr 2 der havde han også 3 mrd barsel og han brugte det som ferie ( vi var begge hjemme ) men der sov han længe HVER dag jeg stod med alt i hjemmet og aflevering af den store og pasning a den lille hvilket jeg også gør normalt da min mand desværre er vokset op med den gammeldags indstilling om fordeling mellem mænd og kvinder

Så denne gang vil jeg ikke aflevere et barn tidligt i pasning fordi faderen mener han skal gå hjemme på ferie

Vil så også lige samtidig sige at manden de sidste 3 år har gået arbejdsløs og stadig er det mig der ordner alt husligt og vores børn ikke at je har noget imod det MEN man må også yde for at kunne nyde ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bliver egentlig lidt provokeret af dit indlæg, når nu jeg har læst det nogle gange. Du skriver det er forkert af mig at give kvinderne skylden, det gør jeg så sandelig heller ikke, men jeg siger at de ikke er uden skyld i at mænd ikke tager nok del i deres børn.

Det har jeg også forsøgt at skrive lidt om i den forrige besvarelse MEN føler du dig helt uden skyld i at din mand agerer på den vis han gør? At du accepterer at han ikke gider deltage i alt det praktiske omkring jeres barn, at han ikke gad være hjemme mere end 6 dage med sin nyfødte?

For konsekvensen af hans valg er vel at du ordner alt praktisk omkring jeres barn? Burde du ikke stille krav til ham, og tror du ikke det kunne være med til at få han til at ændre adfærd? For år tilbage kom en bog der hed "Kvinde, lad opvasken stå" som bla. havde den pointe at hvis man som kvinde lod vare med pr automatik bare at gøre alt det praktiske kunne det få mænd til at tage mere del.

Jeg FØLER mig helt uden skyld... og du må gerne føle dig provokeret... Jeg bliver også meget provokeret at dette.. men det er klart du ikke helt kan sætte dig ind i det jeg skriver...

Hvis jeg skulle sætte dig ind i vores liv herhjemme så blev det en længere roman..

Men vi har været gift i 5,5 år nu, og i alle år,og inden vi blev gift har jeg stillet krav, og stillet krav og stillet krav.. og det har intet ændret.. Jeg vidste han var doven da jeg giftede mig med ham. Jeg skal sige til ham, at nu skal han slå græsset.... rive gårdspladsen... Støvsuge... osv... og så går det alligevel flere dage inden det bliver gjort. selv skraldesposen kan stå flere dage ved bagdøren uden at komme ud i skraldespanden.. Jeg har forsøgt at få ham til at deltage.. og det også omkring vores søn.. Han gør kun tingene når han har lyst... og ikke fordi jeg vil have han gør det...

DERFOR har jeg valgt at vi lever næsten på gammeldags.. Han SKAL holde det udendørs(som det kniber med) og jeg ordner den indendørs.. Vores barn, tager han kun hvis jeg bedre ham om det.. og han har tjansen i weekenderne.. men det er også fordi jeg har bedt ham om det... ikke fordi han selv har ytret ønske om det..

Jeg har prøvet at lade tingene stå... flere dage... og det ender alligevel med det er mig der står og ordner det... fordi min mand overhovedet ikke kan se der skal ordnes noget...

Hvis du har løsningen så fortæl mig den gerne.

Måske er det bare de forskellige samfundslag vi lever i som gør at vi ikke forstår hinanden.. :wacko Vi har erhvervsuddannelser begge to herhjemme... så vi er nok bare ikke så kloge, som man kunne ønske sig.. :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER