MacMus

Helst gæst eller vært juleaften som baby-mor?

24 indlæg i dette emne

Jer, der har/har haft baby juleaften - vil I foretrække at være vært eller gæst denne aften?

Vi står i det klassiske flere sæt forældre pga. skilsmisse-dilemma næste jul, med en lille 7 måneder gammel juleskinke den 24.12 :D Vi kan være gæster hos den ene af vores forældre + dennes kone og komme og blive forkælet - men ikke have den store indflydelse på hvem der ellers måske kommer fra konens side (alle søde mennesker - ingen probs dér). Alternativt kan vi være værter og selvom det helt sikkert ville blive "vi hjælpes ad"-agtigt, så er det sin sag at være gæster for 8-10 mennesker. Her er "gevinsten" at vi selv har 100% indflydelse på hvem der inviteres.

I kan ikke råde mig, for I kender ikke mig og vores familieforhold, men jeg vil gerne høre jeres egne erfaringer med om det er hårdt at være vært som babyforældre? Om I synes det er nemmere at være hjemme i vante rammer end at tage ud? Om I synes det er nemmere at pakke bilen med pakker og baby og "bare" komme og være gæster?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg ville klart foretrække at blive vartet op ;)

Men alle babyer er jo forskellige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også helst "vartes op" :)

Det var nemt bare at pakke Camille, og ikke skulle sørge for andet end hende :) VI overnattede der, så det var nemt bare at putte hende jo :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvom Sophia helt klart har det bedst hjemme, var jeg glad for at vi var gæster igår. Det er jo altså lidt af et cirkus med alt den mad og oprydning :) vi kunne nøjes med at sørge for selv at få noget at spise, og så ellers være 100% "dedikeret" til Sophia :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil helst vartes op. Jeg synes det var befriende at jeg ikk sku tænke på at lave mad til gæsterne, men bare sørge for at Lasse fik sin kartoffelmos.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sidste år og i år synes jeg det har været rart at være gæster men jeg overvejer næste år hvor ronja vil være 2,4 år om vi evt skal holde det herhjemme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres input!

Selvom alle bedsteforældre ville gøre alt i køkkenet, så ved jeg godt, at vi som værter ville "have travlt" uanset. Måske er man heller ikke så "hæmmet" med en 6 mdrs baby som jeg tror, men det I skriver med at blive vartet lidt op, at det er skønt - ja det kan man jo ikke rende fra tror jeg ikke. Det ville være nemt at pakke barn, mand og pakker sammen og bare være gæster hos en af vores forældre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var gæster sidste år (Erica 6 måneder) og det var dejlig nemt, vi blev og sov.

I år holdte vi hjemme og det var også dejlig nemt, manden er kok, så ingen stress på den konto og gæsterne tog opvasken, så jeg skulle stort set kun pynte træ og dække bord :) For mig er det hip som hap, men jeg tror at Erica har været glad for at være hjemme, så der stadig er lidt rutine, selvom huset er fyldt med gæster i 30 timer!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil helst vartes op hjemme :D

Ej, for os er det meget nemmere at være hjemme. Med tre unger med forskellig sengetid hos hypersensitivitet hos et par stykker, kan det være et mareridt at tage ud. Så vil jeg hellere forbedre så meget af maden jeg kan, og så at folk kommer her. Måske når børnene bliver større engang, men lige nu er det ikke fedt at være andetsteds som tingene er.

I år var det svigerne der kom. Vi havde selv fået valget mellem at komme til dem, eller de ville komme til os. Vi valgte det første, hvilket jeg var glad for. Jeg forberedte så meget som muligt på forhånd, og svigermor kom med Risalamande og hjalp med de brune kartofler ;) Nårh jo, så betalte de også for alt maden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holder pt skiftevis jul ved min søster og mandes søster og nyder det i fulde drag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første jul ude, næste jul vil jeg overveje at holde hjemme!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var værter i og må tilstå at for mig er det ligegyldigt om vi er vært eller gæst. Den helt store fordel synes jeg, var at man ikke skulle ud og kører men bare kunne hoppe direkte i seng :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Siden vi fik August har vi fejret Juleaften hjemme.

Syntes bare det er skønt ikke at skulle fragte baby gaver samt diverse med ud til bedsteforældre.

Det har været nemt for os og det er nemmere at få et gave/ sukkerhøjt barn til at falde i søvn hjemme istedet for andre steder.

Min mand griller kødet d 23 hvor jeg pynter juletræ sammen med August.

Så er der næsten intet til d 24 så vi bare kan hygge hele dagen.

Men jeg tror det handler om planlægning og forventninger

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holdt jul hjemme for begge vores hold forældre både sidste år, hvor Filippa var 6 måneder og i år, hvor hun var 1½ år. Jeg synes ikke, at det har været noget problem at være værter. Jeg synes, at det var skønt ikke at skulle pakke baby/barn med alt hvad dertil hører, når der skal soves ude, gaver mv. ned og afsted og det samme på vej hjem, hvor baby/barn skulle vækkes. Hun er nem nok at få til at sove ude, men lige juleaften har det været rart, at hun har været hjemme og kunne blive puttet (især i år, hvor hun fik feber og var ked hver time). Alle ville gerne hjælpe med det praktiske, så vi prioriterede at få dem til at tage sig af Filippa, mens manden min var chefkok med mig som assistent :) I år hjalp de også med borddækning, afrydning mv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første jul ude, næste jul vil jeg overveje at holde hjemme!

Nu har jeg tænkt lidt mere over det, jeg tror helt ærligt der er fordele og ulemper ved begge dele.

Holder man julen ude er fordelen jo at man bare dukker op, det kræver ingen større forberedelse og med minus overskud er det altså bare lettest. Men det kommer helt an på hvor gammel barnet er. Ulempen er at man skal pakke alt op, ud og ned 2 gange og det er altså besværligt med en baby der får afbrudt nattesøvnen ved det. Derudover var det for os en kæmpe ulempe at vi ikke kunne styre antallet af gæster så vi sad 12 voksne og alle ville gerne dikke dikke. Mie er samtidig ret sensitiv om aftenen og i ikke kendte omgivelser med en masse larm og en masse indtryk så var det dømt til at gå galt med en skrigtur.

Hvis man holder hjemme kan man SELV styre tempoet, servere maden så det passer, er det kl. 17 så baby kan være med jamen så er det sådan man gør. Omgivelserne er dem barnet kender og derfor er der en smule mindre at forholde sig til. Man styrer selv hvor mange der kommer og HVEM. Barnet skal bare lige ind i sin egen seng og man skal ikke pakke noget som hest ned.

Ulempen er at man står med et hus der skal gøres klar - vasketøjet fra den sidste uge kan ikke bare lige ligge foran vaskemaskinen fordi det lige var dér det nåede til, man har en masse indkøb og madlavning der skal passe ind og hvis man er bare en lille smule som mig så vil man gerne lige gøre lidt ekstra ud af det og give huset en ekstra tur. Man kan ikke sove helt så længe som ellers. Man er en hånd mindre meget af dagen fordi baby tager lidt ekstra tid og man står med oprydningen selv.

MEN som MLM skriver så er det jo hvad man gør det til - hvor meget ligger man i det, er det ok at springe over hvor gærdet er lavest nogle steder og har man overskud til at planlægge med både plan A, plan B og plan C - kan man uddelegere opgaverne lidt så gæsterne kommer med desserten og mandelgave, at mor laver sovsen mens man giver den lille mælk osv så tror jeg at hjemme er rarere. Min datter ville have haft det bedre hjemme end ude - i bagklogskabens klare lys!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi valgte løsningen; at blive vartet op hjemme! :)

Min mor købte alt ind (vi betalte selvfølgelig), og lavede maden i vores køkken. Det var en super løsning, da hun alligevel ville have stået med det samme hjemme hos hende selv, og det derfor ikke gjorde den store forskel for hende. Jeg ville slet ikke kunnet have overskue at skulle ud til juleaften med David på det tidspunkt (han var 3 måneder), pga alt besværet med at pakke bil ud og ind, og baby med afbrudt nattesøvn. Vi overvejer samme løsning igen til næste jul, men har endnu ikke lagt os fast på noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil helst holde jul hjemme. Så det gør vi også i år selvom vi har en lille baby på en måned til den tid :)

Synes det er mere afslappede, nemmere = alt babyens ting er der, man skal ikke fragte gaver frem og tilbage, man kan i princippet spise klokken 16, hvis det er det der passer ind i babys rytme

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Siden Silke er kommet til verden har vi holdt jul hjemme. Startet formiddagen stille og roligt med besøg i Regnskoven, det er blevet fast tradition. Hjem til frokost og gøre maden klar, klæde om, hygge med Disney show og så kommer gæsterne sidst på eftermiddagen. jeg gider helt ærligt ikke pakke alverdens ting sammen incl gaver for at tage ud af huset, for igen at tage dem med retur, samt flere gaver oveni. Det har alle år foregået stille og roligt uden stress at være hjemme og har ikke følt mig hængt op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holdt jul hjemme hos os, da Elina var 7 mdr gammel, og bortset fra, at hun fik sin 1. tand natten inden (= nul søvn til os!!), var vi rigtig glade for det. Vi havde dog sørget for at uddelegere forskellige opgaver: mosteren stod for de brune kartofler (og hjalp generelt meget til), svigerne havde risalamanden med og svigerfar stegte anden i på grillen.

Det hele forløb rigtig godt og uden stress, og det var dejligt at være i vante omgivelser og ikke at skulle tænke på putning og en lang køretur hjem - især, da tøsen var ret træt efter den lange nat. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi holdte julen hjemme hos os selv med begge bedsteforældrepar og Theodor på 3 måneder. Det var en alt for stor mundfuld og dét at de søde bedstemødre ville hjælpe til i køkkenet gjorde nærmest bare det hele meget værre. Svigerforældrene kom tidligt for at hjælpe og mine forældre havde flæskesteg med. Men på trods af gode intentioner fra alle parter tudede jeg tre timer i træk og måtte gå en tur (det skal så også siges at jeg var/er på vej tilbage fra en dyb og grum omgang stress, som ikke har noget med graviditet og barn at gøre, men jeg synes jeg var kommet langt med det i julen). Hormoner, baby, træthed, stress og ønsket om at lave en hyggelig juleaften gik bare slet ikke op - og det var ikke nogens skyld. Vi skulle selvfølgelig have valgt at tage hjem til "de voksne" og holde jul - og det gør vi også i år. Jeg er nærmest helt flov over, hvordan jeg bare blev totalt overvældet af det hele sidste år, men det er altså den sande historie.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror faktisk at jeg helst vil være ude... Også nu hvor bettemanden er kommet...

Vi var ude til juleaften da M var 9 mdr, og det fungerede rigtig fint. Vi skulle ikke bekymre os om at stæse rundt og lave forberedelser, men vi kunne komme som det passede ind i hendes rytme, og vi havde valget om vi ville køre hjem eller blive og overnatte. Og sådan vil det være alle steder vi ville fejre juleaften - altså vi ville kunne overnatte hvis vi ønskede og kunne komme som det passer ind i børnenes rytmer osv.

Her til jul i 2013 skal vi sandsynligvis op til svigerforældrene, og der tænker jeg umiddelbart at vi vælger at overnatte, fordi vi så kan tage det stille og roligt, børnenes søvn skal ikke afbrydes osv. Kan godt forstå at man kan vælge at ville være hjemme hvis børnenes søvn skal afbrydes og de måske ikke er nogle af de børn som så bare sover videre derhjemme. M har man altid bare kunne tage op midt om natten og smide hende i autostolen, og så næste morgen var hun i værste fald lidt sværere at få op om morgenen, og havde måske brug for en lidt længere lur. Lillemanden ved vi ikke endnu hvordan han ville reagere.

Men mon ikke det ofte handler om hvilke rammer man er gæst under ift. spisetidspunkter, ankomst, overnatning osv?

:ditto

Her har vi også det problem med at svigerfar prøver at dominere og få svigermor ned med nakken hver gang de er sammen. Tror ikke han har tilgivet hende for at forlade ham for 28 år siden. Så for hendes skyld holder vi det heller ikke selv.

Plus så står jeg ikke med opvasken ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville helst være hjemme med et barn på den størrelse - eller ude et sted, hvor jeg kunne overnatte, og hvor hjemmet var indrettet meget på børnenes præmisser. Vi var hjemme første år med Roald (10 måneder), men ude til nytår. Nytårsaften var helt ærligt ikke spor sjov, fordi vi konstant skulle holde styr på Roald, og selvom både værter og gæster var søde til at indrette sig efter hans tilstedeværelse, så kunne de dårligt flytte alle deres dvd'er, og folk var bare ikke vant til at tænke over at lukke døren til køkkenet efter sig. Det havde gået hjemme ved mine forældre, hvor der er stort set lige så børnesikret som hos os selv, så det kommer også an på, hvordan der vil være hjemme hos jeres forældre.

Vi var hjemme hos min svigermor til Roalds anden og Eskilds første jul. Det var helt fint, selvom der ikke er helt så børnevenligt indrettet som hos mine forældre (hun har bøger i stuen, som det er praktisk svært at fjerne alle sammen, og ikke børnesikring på skabene, fordi de er lidt mere afsides), for Roald var stor nok til at holde sig fra de forbudte tig, og Eskild var for lille til at bevæge sig rundt selv. Men lige den der midterperiode fra de først bliver mobile, og til de er nogenlunde til verbalt at holde fra forbudte ting; der synes jeg, det er rart at være hjemme, hvor man har indrettet sig efter det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I de 12 år jeg har kendt min mand har vi skiftevis holdt juleaften hos hans forældre og så det andet år hos mine.

I år bliver anderledes da vi blev forældre for 3 uger siden.

Vi skal holde jul herhjemme for første gang med mine og mandens forældre og min lillesøster.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi var hjemme med Leah på 3 mdr i julen. Det var en beslutning jeg tog allerede inden jeg blev gravid. Jeg kunne slet ikke overskue at skulle ud med en baby i så mange timer.

Vi holdt dog jul d 23 da vi ikke havde min bonussøn d 24. Min mor, far, stedfar, svigerforældre og min mands fætter og kone var her. vi var vist 10-12 stykker. Det gik super fint. Jeg rørte ikke én finger i køkkenet før dagen efter og der var min mor her endda og tog det meste. Der var ikke plads for sviger -og forældre :P

D 24 var vi hos mine bedsteforældre til en stille og rolig aften. Det gik også helt fint. Men jeg fortrækker helt klart at være hjemme! Nu sov Leah senere til natten dengang omkring 21.30 og vi kørte nok hjem ved 22.20 tiden. og det at skulle have hende ud og ind af autostolen efter hendes senge tid er bare noget bøvl. Så ville jeg vælge at overnatte der hvor vi skulle holde jul. Meen jeg vil nu helst sove i min egen seng. Ved ikke hvad vi gør i år, men hælder mest til at være hjemme, hvis jeg kan slippe afsted med det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER