TroldeMor

Ingen uddannelse - er der andre som mig?

18 indlæg i dette emne

Det har aldrig været min mening at jeg skulle sidde som 28 årig, uden uddannelse. Jeg blev HF student i 2005, og startede derefter på pædagogsem. Men måtte sande, efter det første år, at jeg havde valgt den forkerte vej.

Jeg fik et sommerferiejob på en tæppefabrik, og ville bruge tiden der, på at finde ud af hvad mit næste træk skulle være, men beslutningen var sværere end jeg troede, og da jeg blev tilbudt en forfremmelse til farvelaborant, tog jeg imod den.

I mellemtiden mødte jeg min dejlige mand, og så tog den ene dag den anden, og pludselig havde jeg hus og to dejlige børn.

Jeg har været på mit job i 7 år til Maj, men har så været sygemeldt/på barsel siden august 2010.

Jeg drømmer om at få en uddannelse, mere end noget andet, og jeg har efterhånden fundet ud af hvilken retning jeg gerne vil gå.... Jeg vil rigtig gerne være enten sygeplejerske eller bioanalytiker :wub

Men når man sådan er gået hen og blevet godt "sat" er det ikke længere så ligetil. Lønnen på mit arbejde er god, og der er et langt spring til elevløn eller SU, men på den anden side har vi jo klaret os længe med mig på barselsdagpenge, så det skulle kunne lade sig gøre.

Det er bare så svært og temlig angstprovokerende at spring ud i noget helt nyt, og jeg HAR jo et godt job :unsure

På den anden side har de jo haft en barselsvikar for mig i snart 3 år når jeg vender tilbage, og jeg kan godt være bange for jeg får støvlen når jeg vender tilbage, for jeg skal jo næsten starte forfra.

Og fremtiden virker også bare noget mere sikker med en uddannelse i bagagen....

Er der andre som også går og drømmer om en uddannelse, hvilke overvejelser gør i jer? Og er der nogen som har taget springet?

Ja, det var lige mine tanker, her fra stuen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Synes du skal hoppe ud i det...

Man skal nogle gange tage et lidt skræmmende spring og lave nogle ofre, man hvis man ikke får det gjort, kommer man aldrig til at opfylde sine drømme.

Se det som noget, du gør for dig selv - og brug til til at sætte et godt eksempel for dine unger (man bliver aldrig for gammel til at gå i skole). Og så ser jeg frem til at rende ind i det på et sygehus i fremtiden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis I har råd til at du tager en uddannelse synes jeg helt klart det er en god investering. Kan godt forstå du har mange tanker omkring det og det er vigtig I får en god snak om det derhjemme :) Og så skal du jo lige finde ud af hvad du gerne vil af de 2 ting :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg jo ikke 28 år, men kun 22 og jeg har ingen uddannelse.

Jeg regner stærkt med at jeg skal færdiggøre min 10. klasses eksamen og så derefter en HF.

Efter HF regner jeg med en ny barsel ( :wub ) og så vil jeg prøve at finde ud af om jeg kan tage det første år af et eller andet indenfor social og sundhed og allerhelst noget der leder til jordemoder uddannelsen.

Jeg har været rimeligt hooked på at blive jordemoder i snart et år nu, så jeg tror at det er den vej jeg skal gå :)

Der er mange der siger at jeg jo bare kan springe 10. klassen over, men jeg vil rigtigt gerne ha' den for min egen skyld :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes du skal hoppe ud i det :) Jeg tror det er nemmere at tage en uddannelse mens de er små, og der er mange fordele ved at være en studerende mor frem for en arbejdende mor. Du er fx meget mere flexibel med din tid : )

Herhjemme går C også og overvejer at skifte karriere og tage en anden uddannelse. (Han er uddannet elektrikker, men bruger ikke uddannelsen). Jeg er bag ham 100 %, og måske lidt mere. Både fordi jeg gerne vil se ham lave noget han kan li, mere end noget han har det "fint nok" med, og fordi jeg synes det er vigtigt med uddannelse. Det er også et godt signal at sende til sine børn synes jeg :)

Men jeg kan godt forstå det er et svært valg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har et godt job rent indkomst mæssigt, og det var et godt job før jeg gik på barsel.

Men tiderne har ændret sig siden.

Jeg har taget beslutningen, jeg vil noget andet og søger ind her til Febuarog håber at være så heldig at komme ind Febuar eller September 2014.

Og vi kommer til at gå så mange penge ned i løn, CHRIST MAND jeg skal på Su, det er helt til grin.

Men jeg vil det her, så jeg gør det sgu.

Men jeg tager studielån alt hvad den kan trække, og hvis vi stadig ikke kan få tingene til at løbe rundt sælger vi vores hus og køber noget andet.

Længere er den ikke, jeg er ikke bundet til mine mursten.

Jeg håber du finder en løsning :) held og lykke

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Troldemor, jeg synes bestemt også du skal tage springet, men du skal inden finde ud af, hvad du brænder mest for sygeplejerske eller laborant. Hvis du ikke helt har mod på SU til at starte med, hvis du vil ind som sygeplejerske, kan du tage sosu-assistenten, hvor du må nogle af de samme ting, meen alligevel ikke har helt det store overordnet ansvar - på syghusene. Der får du elevløn, og kan kommet på voksenelevlønnen, samt den giver dig merrit i nogle fag, fordi du har en HF og du kan efterfølgende tage sygeplejerske uddannelsen og få merrit, :)

Taz.: hvis du vil noget socialt og sundhedsmæssigt i form af pædagog, socialrådgiver, sygeplejerske og lignende, så kan du også via sosu-uddannelserne får adgang til disse, og igen så er det ikke på HF men på en elevløn. Samt erfaring og at man har en uddannelse at falde tilbage på. Havde jeg vidst dette inden jeg tog min HF, så havde jeg valgt sosu-uddannelserne

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg jo egentlig i gang med at uddanne mig til lægesekretær.. Men jeg ved det ikke er det jeg skal lave resten af mit liv, for størstdelen af de stillinger der er inden for faget er bare ikke noget for mig. Men nu er jeg i gang, og en uddannelse vil jeg altså til at have. :)

Jeg er ret overbevist om at jeg senere gerne vil tage en erhvervsakedemisk uddannelse - evt. serviceøkonom. Jeg har allerede tænkt over hvordan og hvorledes det skal lade sig gøre, for det er nemlig 2 år på SU. Det hele er jo et stykke ude i fremtiden. Pga. barsel er jeg først færdiguddannet lægesekretær i dec. 2014 - måske lidt senere. Jeg vil gerne prøve at arbejde inden for faget nogle år, og jeg har også planer om at vi skal have et barn mere inden jeg evt. skal læse.

Men jeg tror den økonomiske løsning her bliver at spare op til det. :) Men allerede nu kan jeg synes det virker ret uoverskueligt at få til at hænge sammen.

Jeg håber du finder ud af hvad du vil :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes også det er er med at tage springet, det er VIRKELIG det værd!!!!

Taz - drop da den 10. klasse - det er vel 1 år du sparer der? Ja, det havde jeg gjort for at komme hurtigt videre og igang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes også det er er med at tage springet, det er VIRKELIG det værd!!!!

Taz - drop da den 10. klasse - det er vel 1 år du sparer der? Ja, det havde jeg gjort for at komme hurtigt videre og igang :)

Hehe. Det er lige sådan noget jeg forventer at høre fra dig, turbostuderende ;) Men jeg er enig! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har gjort det. Med mand, hus, 2 børn og 2 biler besluttede jeg, at den uddannelse jeg allerede havde ikke gjorde mig glad, og vi valgte at lægge lån om, så vi havde råd til at jeg først var på SU i 4 mdr og derefter voksenelevløn i 2 år. Jeg har aldrig fortrudt, det er det bedste vi har gjort for vores familie, for jeg blev glad for min nye uddannelse og mit ny job :glad

Min løn i mit gamle job var højere end den jeg har nu, men arbejdet er til gengæld så meget bedre for min psyke!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har gjort det. Med mand, hus, 2 børn og 2 biler besluttede jeg, at den uddannelse jeg allerede havde ikke gjorde mig glad, og vi valgte at lægge lån om, så vi havde råd til at jeg først var på SU i 4 mdr og derefter voksenelevløn i 2 år. Jeg har aldrig fortrudt, det er det bedste vi har gjort for vores familie, for jeg blev glad for min nye uddannelse og mit ny job :glad

Min løn i mit gamle job var højere end den jeg har nu, men arbejdet er til gengæld så meget bedre for min psyke!!

Sejt og inspirerende;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih altså..... Tusind tak for alle jeres opmuntrende ord og gode råd!! Jeg suger det altsammen til mig, og i har indgydet mig mod til at søge ind som sygeplejerske i år......

Hvor er det bare spændende..... Jeg glæder mig helt vildt til at komme i gang med at læse!! :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih altså..... Tusind tak for alle jeres opmuntrende ord og gode råd!! Jeg suger det altsammen til mig, og i har indgydet mig mod til at søge ind som sygeplejerske i år......

Hvor er det bare spændende..... Jeg glæder mig helt vildt til at komme i gang med at læse!! :yay

Hvor er du SEJ.

Jeg har heller ingen udd. Måtte jo stoppe da jeg blev gravid, men håber da at kunne afslutte de to år som kontorelev.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih altså..... Tusind tak for alle jeres opmuntrende ord og gode råd!! Jeg suger det altsammen til mig, og i har indgydet mig mod til at søge ind som sygeplejerske i år......

Hvor er det bare spændende..... Jeg glæder mig helt vildt til at komme i gang med at læse!! :yay

Sådan :super

Rigtig meget held og lykke :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her står jeg i det samme dilemma. Synes faktisk det er pineligt :unsure

Og med alt det nye der er kommet til, er det lige før jeg ser mig nødsaget til at tage 10 klasse om igen, før jeg tager HF.

Egentlig vil jeg gerne være pædagog, med med alle de ting der sker pt. i den verden, er jeg i den grad kommet i tvivl.

Har også længe været fasineret af sygehuse og de hvide kitler, og har lige så længe ønsket om at blive sygeplejerske eller jordmord, men er i tvivl om det læsestof der er, er noget jeg kan huske :blush

Har også en drøm om at tage nogle kurser inde for Equine Touch en "fætter" til hestemassør uddannelsen. Intelligent Touch kurset har jeg også kigget, som handler om at afstresse dyrene ved berøring på en specielt måde/teknik men også lige så meget i at kunne aflæse dyrene. Jeg synes det er vældigt intersant og som hestepige har jeg altid drømt om at komme til at abejde med dyr på den ene eller andet måde.

Og så er der Kranio-Sakral terapi, som også er et kursus og som også kan benyttes til spædbørn/børn.Og med de ting man kan behandle med KST- vil det være super også at kunne tage uddannelsen som sygeplejerske, da den kan give nogle vigtige redskaber.

"Problemet" med disse kurser er at det er egen betaling og de koster mellem 6000-10.000 kr hver især. Plus man skal holde sig ajour op til 2 kurser om året. Så det er den dyre løsning alt efter hvad jeg ender/kan vælge.

Men ja jeg ved ærligt ikke, synes det er noget forvirrende og kan desværre sidde og blive helt stresset over det :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har godt nok en uddannelse, men jeg har ingen arbejde, og de hænger ikke på træerne, og jeg er egentlig også rigtig træt af den løn jeg har fået da jeg arbejdede og den ville ikke blive særlig meget bedre med årerne. Det er en erhvervsuddannelse jeg har. Jeg har rigtig meget lyst til at starte på HF til august, og efter det tage en spændende uddannelse. men som du selv nævner så er man jo godt sat... vi har både bil og hus og hest og hund og et barn, så også her er der store overvejelser om hvorvidt vi ville kunne få det til at hænge sammen, hvis jeg skulle på Su.

Det ville nok lige kunne gå hvis jeg tog Sosuvejen... kunne lidt godt tænke mig at blive socialrådgiver eller noget i den dur...

Men jeg ved ikke hvad jeg har mod til, måske ender det bare med at jeg søger en masse job som klinikassistent, som er det jeg er uddannet, og lever med at det bare ikke lige er drømmen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ikke nogen uddannelse. Skal efter barsel i gang med 3 semester på pædagog sem. Da jeg ikke bestod 2 praktik grundet graviditets gener skal jeg tage den om. Og øv hvor jeg ikke gider. Jeg ved nemlig jeg gerne vil være dagpleje mor så jeg synes ikke jeg gider at skulle videre med uddannelse g håber sådan jeg til august kan starte som dagpleje

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER