randerspigen

vask af babytøj?

11 indlæg i dette emne

jaeh.. nok et sært spørgsmål. men hvad vasker i jeres nye babytøj i? - og hvor varmt vasker i det?

Har læst en heeeeeel masse på nettet, men synes bare ikke jeg bliver klogere whistling.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

hvis der er tale om nyt tøj,der bare skal vaskes fri for kemikalier mv, så 30 grader med änglamark koldtvands vaskemiddel, der både er svane- og astama og allergimærket.

Vh Lene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså du mener sådan vask af hele "garderoben" inden baby kommer?

Jeg delte det nogenlunde op i farver, og sørgede for at det der var hvidt på blev vasket for sig selv (jeg gik ud fra at hvis en trøje f.eks. havde hvide striber og blå striber, så ville det blå ikke smitte af - derfor turde jeg godt vaske ting med hvidt på sammen).

Jeg vaskede tøj på 30 grader og sengetøj, sengehimmel, dyne, osv på 60.

Jeg vaskede alt, der havde farve på, 2 (eller 3? Kan faktisk ikke huske det) gange for at prøve at komme overskudsfarve til livs, men det helt hvide vaskede jeg bare én gang (gik ikke ud fra at der var overskudsfarve på, når det var hvidt).

Jeg vaskede alt hvad jeg havde, da jeg var jeg var ca. 27-28 uger henne (fordi det passede med at der var påske, så der havde jeg tid til alt det vaskeri - men pointen er at jeg vaskede sent i graviditeten) og det tøj som vi købte/fik derefter røg bare med når vi vaskede vores eget tøj - og det samme gør min drengs tøj nu.

Jeg vasker alt i parfumefrit vaskemiddel og uden skyllemiddel og bruger kun tørretumbler i yderste nødstilfælde (bortset fra dynen - den kom i tørretumbler - blev rystet godt - og så i tørretumbler igen) :)

Håber det besvarede dit spørgsmål :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vaskede kiras babytøj i alm vaskepulver (uden skyllemiddel) og brugte tørretumbler da jeg vaskede det hele i sin tid. Derefter røg det bare sammen med vores tøj. Det vil jeg også gøre med lillesøsters tøj.. Synes det bliver mere lækkert og blødt af at komme i tørretumbler hvorimod lufttørring gør det stift og ubehageligt at have på.

Jeg tror man skal passe på med at være alt for sundhedsforskrækket. Derfor bruger jeg ikke specielt vaskepulver eller noget til babytøjet da jeg tror det bare gør risikoen for allergi endnu større når de bliver ældre. Så synes jeg det er bedre at de er "udsat" for det fra starten af :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gør som med vores andres tøj. Vasker med neutral på 30 grader.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg vasker også med neutral også 30 grader jeg ved at alt er vasket da vi har fået det meste af det brugt, desværre kan jeg lugte Ari el colour vaskemiddel og når det lugter så parfumeret så kan jeg bare ikke få mig selv til at proppe baby i det. Men vil sige det noget vi altid har gjort også før vi fik Laura. Neutral med stort set alt hvad vi bruger af sæbe. også en tur ude i luften bruger kun tørretumbler med dyner og hvis jeg simpelthen ikke kan følge med.

tilgengæld vasker jeg meget som kogevask, alt der hedder undertøj, viskestykker, karklude, håndklæder, sengetøj, strømper med mere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar allesammen :)

havde læst et sted at flere brugte eddike osv. og så kom jeg lidt i tvivl om det hele :D

Hvordan vasker i jeres babys strik? på uldvask ligesom andre strikting?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uldtøjet vasker jeg med uldvaskemiddel - også neutral, det har vi altid brugt - for at bevare lanolinen i ulden og ikke ødelægge tøjet med de enzymer der er i alm vaskemiddel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vaskede det hele 1 gang for sig, og siden da er det bare kommet med vores andet tøj, 40 grader og neutralt vaskepulver (Jeg er en synder, og bruger en lille smule skyllemiddel - måske 1/3 af den anbefalede dossering). Synes det bliver lækrere af skyllemiddel.

Det kommer også i tørretumbler, for at undgå at det skulle blive stift.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vaskede ved 40 grader og nu her hvor hun bruger det vasker jeg det på 60 grader da hun gylper rigtig meget. Jeg kan måske godt vaske det på 40 sammen med vores tøj, men jeg har et 60 graders program på min maskine der kun tager en time.

Ediken kan du bruge i stedet for skyldemiddel. Tøjet lugter ikke af det og du får afkalket samtidig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke 100% huske hvad jeg gjorde da vi ventede vores første søn for 6 år siden, men jeg har aldrig været vildt hys med vaskepulver osv. Jeg vasker begge drengenes tøj sammen med vores eget ved 40 grader efter farver der passer sammen og med almindeligt vaskepulver.

Dynebetræk, dyner osv vasker jeg ved 60 grader. En gang imellem får stofbleer i hvide lige en tur på 95 grader sammen med fx lagner og andre helt hvide ting. Bare lige sådan får at få alt gylp lugt osv ud.

Alt vores tøj bliver hængt til tørre her og altså ikke tumblet, men jeg er også lidt besat af de lidt dyrere mærker i tøj og så synes jeg tumbleren ødelægger det for hurtigt. Sengetøj, stofbleer osv får godt nok en tur i tumbleren også selvom det er Katvig eller Småfolk.

Jeg er så lidt spændt på at skulle vaske i pigefarver, for jeg har ikke selv vildt meget lilla tøj og slet intet lyserødt/pink. Så det bliver nok sværere at sortere det helt i farver ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER