Carcassonne

Jeres forhold til kræft

34 indlæg i dette emne

Hej :) Tænkte at nu de køre kræftuge i tv, at vi også sku deltage en smule.

I tv køre de videoer med hvordan kræft har påvirket dem.

Så mit spørgsmål er, hvordan har kræft påvirket lige præcis dig og din familie?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ej, hvor pudsigt. Vi har lige i samme øjeblik oprettet en tråd om kræft :)

I min egen tråd har jeg skrevet hvem jeg kender med kræft:

Min svigermor (er uhelbredeligt syg :boo)

Min kollega (brystkræft)

Min vens mor (brystkræft)

Min venindes kæreste (lymfekræft)

Min brors niece (leukemi)

2 veninders mødre (tabte kampen til kræften :()

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor var ved at dø af kræft..

Hun fik kræft i mavesækken, og den eneste måde at få det væk på, var at fjerne det meste af mavesækken og håbe det var væk..

Det kunne de heldigvis, og forløbet var ganske kort! Hun blev selvfølgelig tjekket flere gange, men heldigvis har der intet været siden.

Min far døde desværre af prostatakræft, for et par år siden - 49 år gammel :(

Så herhjemme må man sige det har haft en kæmpe betydning for mit/vores liv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg starter lige selv.

I min familie har vi 4 tilfælde af kræft jeg kender til.

1. min mor fik brystkræft da jeg var 1 år, og døde af det da jeg var seks år, og er derfor vokset op alene med min far.

2. Min morfar fik konstateret prostakræft for 3 måneder siden, men tyder ikke på at det udvikler sig yderligere nu, hvilket jo er skønt, og vi håber selvfølgelig at det ikke når at udvikle sig til noget mere før end han alligevel ville dø af noget andet, så som alderdom.

3. Min morfars søster fik livmoderkræft(Hvilket er de samme gener som skaber brystkræft), og døde af det for ca. 10 år siden.

Ud fra dette har min familie jo en kræfthistorie, og jeg er blevet genundersøgt, og skal starte scanninger fra jeg er ca. 25 år. (min mor var 32 da hun døde)

Derudover har en min papkusine (Vi er ikke biologisk i familie men har kendt hende altid). Hendes mor er meget syg er brystkræft, som er i knoglerne og hun har ligget på rigshospitalet i flere måneder i sommer, og man ved ikke hvor længe hun har igen, men hun er trods alt hjemme nu. Problemet er bare at min papkusine kun er 12 år, og hun ikke har nogen far så når hendes mor dør er hun forældreløs.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor var ved at dø af kræft..

Hun fik kræft i mavesækken, og den eneste måde at få det væk på, var at fjerne det meste af mavesækken og håbe det var væk..

Det kunne de heldigvis, og forløbet var ganske kort! Hun blev selvfølgelig tjekket flere gange, men heldigvis har der intet været siden.

Min far døde desværre af prostatakræft, for et par år siden - 49 år gammel :(

Så herhjemme må man sige det har haft en kæmpe betydning for mit/vores liv.

Det er bare skræmmende hvor meget en sygdom gør, og hvor meget den virkelig kan påvirke en.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg starter lige selv.

I min familie har vi 4 tilfælde af kræft jeg kender til.

1. min mor fik brystkræft da jeg var 1 år, og døde af det da jeg var seks år, og er derfor vokset op alene med min far.

2. Min morfar fik konstateret prostakræft for 3 måneder siden, men tyder ikke på at det udvikler sig yderligere nu, hvilket jo er skønt, og vi håber selvfølgelig at det ikke når at udvikle sig til noget mere før end han alligevel ville dø af noget andet, så som alderdom.

3. Min morfars søster fik livmoderkræft(Hvilket er de samme gener som skaber brystkræft), og døde af det for ca. 10 år siden.

Ud fra dette har min familie jo en kræfthistorie, og jeg er blevet genundersøgt, og skal starte scanninger fra jeg er ca. 25 år. (min mor var 32 da hun døde)

Derudover har en min papkusine (Vi er ikke biologisk i familie men har kendt hende altid). Hendes mor er meget syg er brystkræft, som er i knoglerne og hun har ligget på rigshospitalet i flere måneder i sommer, og man ved ikke hvor længe hun har igen, men hun er trods alt hjemme nu. Problemet er bare at min papkusine kun er 12 år, og hun ikke har nogen far så når hendes mor dør er hun forældreløs.

Må jeg spørge hvordan det foregår, når man bliver gentestet?

Vil meget gerne have undersøgt min kæreste, da hans mormor døde af kræft i en alder af 49 og hans mor nu også er uhelbredeligt syg af kræft :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

uha det har jeg jo oplevet en del, men har også arbejdet som sosu-hjælper, hvor jeg har passet ældre.

Men sådan tæt på, så har jeg mistet alle 4 bedsteforældre til kræft

Min farfar havde kræft i spiserøret og i tyktarmen, han døde et ½ år efter det blev konstateret lige på til julen 2003

Min mormor fik konstateret kræft i nyren lige efter nytåret til 2004, det spredte sig til hjernen hun døde i sommeren en uge efter jeg blev student i 2004 og er den i hendes familie, som er blevet ældst, hun blev 71.

Min morfar fik kræft og døde i 2007

og min farmor havde kræft i maven, som hun blev operaret for i 89. Hun kom sig, men død også af kræft her i sommer...

Jeg savner dem alle 4 ufattelig meget

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har heldigvis ikke haft kræft sådan rigtig tæt inde på livet....

min mands moster havde brystkræft, inden jeg lærte dem at kende, men hun blev helbredt :)

min søsters svigerfar døde af lungekræft for en 1½ måned siden :(

ellers oplevede jeg at to piger, der gik en klasse over mig mistede deres mor, da jeg gik i 6. klasse, pga. kræft og det berørte mig dybt :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg spørge hvordan det foregår, når man bliver gentestet?

Vil meget gerne have undersøgt min kæreste, da hans mormor døde af kræft i en alder af 49 og hans mor nu også er uhelbredeligt syg af kræft :(

Jeg gik til min læge og fortalte om min historie, og fordi min mor var så ung da hun fik brystkræft sendte de besked til genetisk afdeling på Aalborg sygehus, hvor jeg så var inde og tale med dem og de gik ind og kiggede på mit stamtræ, og derefter afgav min morfar en blodprøve for at se om han havde braca 1 og braca 2 gener (Mener jeg de hedder men kan ikke huske), idet man jo ikke ku teste på min mor og morfars søster da de var døde. Men problemet med testen er at den er meget dyr og meget usikker, er kun med 20 % sikkerhed at den giver et resultat som kan bruges til noget. Eneste grund til at de tilbød mig den var fordi det var samme gener som var skyld i min morfars søsters død og min mors. (Er de samme i livmorderkræft og brystkræft).

Men de fleste kræfttyper er ikke sammenhængende, det eneste de har tilfælles, så vidt jeg ved, er at kræft er en form for celledeling. Så afhænger jo helt af hvilken type kræft hans mor og mormor har/har haft, men han kan jo prøve at kontakte sin læge og høre hvad de siger. Men hvis det f.eks. er bryst og livmoderkræft de er døde af vil de nok ikke ligefrem tilbyde ham noget, men selvfølgelig vær ekstra opmærksom på jeres børn (selvom det jo ikke burde blive relevant før de er omkring 50, i forhold til historien og vi da forhåbentlig har en kur om 50 år)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gik til min læge og fortalte om min historie, og fordi min mor var så ung da hun fik brystkræft sendte de besked til genetisk afdeling på Aalborg sygehus, hvor jeg så var inde og tale med dem og de gik ind og kiggede på mit stamtræ, og derefter afgav min morfar en blodprøve for at se om han havde braca 1 og braca 2 gener (Mener jeg de hedder men kan ikke huske), idet man jo ikke ku teste på min mor og morfars søster da de var døde. Men problemet med testen er at den er meget dyr og meget usikker, er kun med 20 % sikkerhed at den giver et resultat som kan bruges til noget. Eneste grund til at de tilbød mig den var fordi det var samme gener som var skyld i min morfars søsters død og min mors. (Er de samme i livmorderkræft og brystkræft).

Men de fleste kræfttyper er ikke sammenhængende, det eneste de har tilfælles, så vidt jeg ved, er at kræft er en form for celledeling. Så afhænger jo helt af hvilken type kræft hans mor og mormor har/har haft, men han kan jo prøve at kontakte sin læge og høre hvad de siger. Men hvis det f.eks. er bryst og livmoderkræft de er døde af vil de nok ikke ligefrem tilbyde ham noget, men selvfølgelig vær ekstra opmærksom på jeres børn (selvom det jo ikke burde blive relevant før de er omkring 50, i forhold til historien og vi da forhåbentlig har en kur om 50 år)

Tusind tak for dit svar.

Hans mormor døde af brystkræft (men det kan jo også ramme mænd).

Hans mor har kræft i bryst, knogler og lever :boo

Ja lad os da håbe at der findes en kur om 50 år! (eller før :unsure)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for dit svar.

Hans mormor døde af brystkræft (men det kan jo også ramme mænd).

Hans mor har kræft i bryst, knogler og lever :boo

Ja lad os da håbe at der findes en kur om 50 år! (eller før :unsure)

håber vi :)

mht hans mor er det jo relevant hvor det er startet, men er nok i brystet.

Men jeg ville nu ikke være så bekymret for din kæreste, mere hvis i får pigebørn(Ved ikke lige hvor i står), men så skal man jo bare være opmærksom.

Mener de siger at det kun er 40 % af tilfældene som er arvelige. (Eller er det mindre?)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for dit svar.

Hans mormor døde af brystkræft (men det kan jo også ramme mænd).

Hans mor har kræft i bryst, knogler og lever :boo

Ja lad os da håbe at der findes en kur om 50 år! (eller før :unsure)

håber vi :)

mht hans mor er det jo relevant hvor det er startet, men er nok i brystet.

Men jeg ville nu ikke være så bekymret for din kæreste, mere hvis i får pigebørn(Ved ikke lige hvor i står), men så skal man jo bare være opmærksom.

Mener de siger at det kun er 40 % af tilfældene som er arvelige. (Eller er det mindre?)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for dit svar.

Hans mormor døde af brystkræft (men det kan jo også ramme mænd).

Hans mor har kræft i bryst, knogler og lever :boo

Ja lad os da håbe at der findes en kur om 50 år! (eller før :unsure)

håber vi :)

mht hans mor er det jo relevant hvor det er startet, men er nok i brystet.

Men jeg ville nu ikke være så bekymret for din kæreste, mere hvis i får pigebørn(Ved ikke lige hvor i står), men så skal man jo bare være opmærksom.

Mener de siger at det kun er 40 % af tilfældene som er arvelige. (Eller er det mindre?)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

håber vi :)

mht hans mor er det jo relevant hvor det er startet, men er nok i brystet.

Men jeg ville nu ikke være så bekymret for din kæreste, mere hvis i får pigebørn(Ved ikke lige hvor i står), men så skal man jo bare være opmærksom.

Mener de siger at det kun er 40 % af tilfældene som er arvelige. (Eller er det mindre?)

Ja det startede i brystet. Men dejligt at vi måske ikke behøver at være bekymrede :)

Vi har ingen pigebørn (endnu ;))

Vi må bare håbe på det bedste.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min far på da 48 år og hans niece (min kusine) på 30 døde med akkurat en måneds mellemrum.. Min far fik mundhule kræft og min kusine livmoderhalskræft..

Min mormor havde underlivskræft og hendes søster også. Min fars fætter døde efter blot tre måneder i en alder af knap 40 år.. Min kærestes mor døde da han var 16 og min nuværende "svigermor" har hudkræft.. Derudover er der flere bekendte der er døde med årene af den skide sygdom.. Jeg må indrømme at jeg tænker meget over det og frygter at den kommer indenfor vores døre.. Synes vi har været ramt så rigeligt, men det er kræften jo ligeglad med..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mormor døde af kræft i tarmene. Og pt går min morbror i kemo også mod kræft i tarmene/galdevejen. Han er blevet opereret her for en måneds tid siden. Min venindes far har (haft) kræft i hovedet og er faktisk ikke helt klar over om han er raskmeldt igen. Min svogers ekskæreste havde livmoderhalskræft, men er helbredt (en af de dejlige historier). Håber min morbror vinder kampen, da hans søn kun er 7 og håber ikke han skal miste sin far så tidlig :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min tidligere studievenindes lille datter på lige voer et år, er lige blevet opereret for kræft i hjernen :boo

Det går heldigvis endelig bedre med pigen, som er begyndt at sende smil..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min tidligere studievenindes lille datter på lige voer et år, er lige blevet opereret for kræft i hjernen :boo

Det går heldigvis endelig bedre med pigen, som er begyndt at sende smil..

Ej hvor synd, det er da bare alt alt for tidligt.

Men håber da at hun kommer sig helt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har i vores familie mistet 6 til kræften det sidste 1,5 år og nu har olde ( 72 år gammel ) også lige fået diagnosticeret mave kræft ;( så vi har desværre også haft sygdommen tæt på mange gange ;(

Rigtig lorte sygdom der skulle forbydes ved lov

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mormor er død af kræft - lunge, lever m.m.

Mener egentlig min morfar vist også døde af kræft, men er ikke sikker. Har desværre aldrig mødt ham.

Og så har min svigermor haft kræft men er blevet helbredt. :)

Jeg har selv i en alder af 18 år været mistænkt for lymfekræft, hvor jeg bl.a. fik opreret nogle lymfekirtle ud af halsen, som skulle undersøges herfor (har mig nu et ca. 6 cm langt ar på halsen), men det viste sig for heldigvis ikke at være cancer. Men hele den sygdomsoplevelse gav mig da lidt at tænke over, og fx. har jeg siden ikke været i solarie. Et eller andet sted en lille ting, men det er nemt og det betyder jo faktisk meget en del for risikoen for modermærke- og hudkræft :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig haft noget med kræft at gøre, før i lørdags, hvor min faster tabte kampen mod kræften :boo

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mormor og farfar er begge døde af kræft i hjernen.

For nylig døde en rigtig god venindes far af mave-kræft. Det er en modbydelig sygdom.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har haft eg enkelt dødsfald i familien på grund af kræft, min bedstemor døde af kræft i tyktarmen for knap 13 år siden.

Derudover har min faster været ramt af kræft i tarmene, men blev erklæret rask sidste år. Jeg har også en fætter som blev ramt af kræft, mener det var testikelkræft, men han er også erklæret rask igen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min far døde i en alder af 56 år af en kræftsvulst i blæren, som så nåede at brede sig til andre organer inden hospitalet gjorde noget. Han havde feber pga. blærebetændelse som et resultat af svulsten og feberen gjorde så at de hverken ville operere eller give kemo, da det ville være for risikabelt. Men han endte jo alligevel med at dø, så jeg kommer nok aldrig til at tilgive dem for ikke at have gjort noget for at redde ham :boo

Jeg savner ham inderligt hver dag og er så ked af at han aldrig nåede at møde sin svigersøn og sit første barnebarn. Lortesygdom.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min morfar døde af kræft da jeg var 11 år. Min mors storebror som ikke var min morfars døde også af noget kræft... Min far er desværre også død af kræft ( i spiserør og mavesæk), det blev opdaget for sent til at de kunne gøre noget, det kan vi takke mine forældres daværende læge for, han tog ikke min far seriøs da han henvendte sig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER