ssb

Hvorfor er det ok at kalde gravide for tyk eller fed???

23 indlæg i dette emne

Jeg undrer mig over at omverdenen synes det er ok at kalde gravide kvinder for tyk eller fed. Jeg forstår simpelthen ikke det sjove i det.

Det kan selvfølgelig gøres på mange måder. Min kollega og gode veninde kom en morgen og sagde "god morgen tykke". Hun gjorde det med et glimt i øjet og har selv børn, så hun har sikkert selv hørt den, men alligevel...

Min mor er så en historie for sig. Hun havde passet ungerne igår og da vi så kommer hjem siger hun " jeg synes du er blevet ret fed. Er du sikker på det skal være sådan". Hun er selv meget slank og mener at min livskvalitet er truet fordi mit BMI er normalt mens hense eget er på grænsen til undervægtig.

Jeg er bare SÅ træt af at det er ok at kalde gravide tyk eller fed. Er der andre der oplever det her og bliver stødt over det eller bliver jeg bare tøsefornærmet???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg kan også blive ret stødt når nogle siger at jeg er ved at blive godt tyk <_<

Forstår ikke pointen i det. Der er jo en grund til at maven vokser og det er ikke den samme som onkel finns ;)

Min tidligere svigermor var som din mor, og ih hvor har jeg lagt øre til meget. :rolleyes men i deres familie er man fed hvis man som kvinde vejer over 50kg.... Så deeet :D

Men jeg siger så nu rent ud til folk at det gør ondt når de kalder mig tyk. Netop fordi jeg har kæmpet med overvægt hele mit liv

:kram til dig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du er bestemt ikke tøsefornærmet! Jeg blev også så ked af det hver gang det skete, -har haft kollegaer der kom på samme måde.. <_< Og jeg synes absolut ikke at det er en undskyldning at de har haft børn selv, -så burde de specielt vide hvor meget det kan såre.

Jeg ville aldrig sige noget lignende til en anden gravid!

Synes din mor lyder tarvelig!! :kram2

Stort kram fra mig til dig! :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mig gør det ingenting.

Jeg ved at jeg kun er tyk i forbindelse med graviditeten og ved også at ingen siger det for at fornærme mig. Tværtimod bliver jeg nok lidt glad fordi de ser min gravide mave :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hold da op... Jeg ville sige fra, hvis jeg var jer... Det er ubehøvlet at kommentere andre folks vægt - gravide eller ej...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay.... Altså bortset fra hvis det er sådan en bemærkning som trådstarters mor, så syens jeg i er tøsefornærmede :)

hej tykke til en gravid er da sødt synes jeg.

eller jokes som "går du ikke og bliver lidt småfed" osv det røre mig overhovedet ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg tager det lidt som en kompliment når folk kalder mig tykke.. det er jo min fine voksende mave de snakker om - og den SKAL være tyk!

jeg må indrømme at jeg altid bliver lidt glad når folk kommentere maven, uanset om de så siger at den er blevet tyk eller bare siger at den er vokset.. al opmærksomhed på maven bliver taget godt imod her! :balloon

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke jeg ville have spor imod det :) sådan noget kan jeg sagtens tage :) måske hvis jeg i forvejen var overvægtig ville jeg ikke synes det var fedt, men ellers er det da meget morsomt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig kommer det helt an på hvordan det bliver sagt - men synes bare helt generelt man kan sige, at man er opmærksom på maven på andre måder end at sige at man er tyk eller fed.. Jeg synes sagtens, at man kan sige at maven bliver større, i stedet for bare "du bliver da også tykkere og tykkere" eller noget i den stil..

Synes, det er fesent at folk bare siger, at jeg er blevet tyk, for det er jeg ikke. Jeg er gravid og ja min mave vokser, men derfor er jeg altså ikke blevet en tyksak af den grund :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan heller ikke have det; MEN nu ER jeg også overvægtig.. ;) Også gør det rent faktisk UTROLIG ondt, når folk på den måde "mobber" - Muligvis af en god mening, men de rammer et ømt punkt.

Da min søster, som selv er overvægtig kaldte mig tykke var mit svar "Ja, de fleste af mine ekstra kg har i det mindste en årsag" - Også blev jeg ikke kaldt tykke derfra mere ;)

Men tror det er "værst" for de som måske af en eller anden grund, har det svært med deres vægt i forvejen - det er i hvert fald derfor jeg havde det svært med det :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes ikke det er ok at kalde en gravid kvinde for tyk eller fed. Kvinder bliver ikke smukkere end når vi er højgravide!!! Så når jeg besøger mine gravide veninder, kalder jeg dem altid SMUKKE og ikke fede eller tykke... <_< Der findes da intet smukkere end at bringe et nyt lille liv til verden :respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg høre det tit fra venner og familie også længe det er med glimt i øjet så røre det mig ikke jeg kaldte også min svigerinde for tykke under hendes graviditet og det generede heller ikke hende ( vi snakkede om det og hun sagde selv at hun var ligeglad og synes det var sjovt )

MEN hvis fremmede mennesker gør det så bliver jeg rasende så sent som den anden dag stod der 2 mødre med børn i en anden klasse end min søns da jeg aflevedere sønnen i skole de stod og snakkede og da jeg nærmede mig kiggede den ende på mig og sagde hold da op du har da taget en del på det sidste stykke tid je smilede så bare pænt til hende og sagde ja jeg er gravid men hva er din undskyldning hun så noget spøjs ud i hovedet men jeg kender hende ikke så hun har ikke ret til at kommentere mig ( jeg vil heller ikke finde mig i at fremmede mennesker tror min mave er offentlig ejendom alle skal røre ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syntes ikke det er ok at kalde en gravid kvinde for tyk eller fed. Kvinder bliver ikke smukkere end når vi er højgravide!!! Så når jeg besøger mine gravide veninder, kalder jeg dem altid SMUKKE og ikke fede eller tykke... <_< Der findes da intet smukkere end at bringe et nyt lille liv til verden :respekt

Haha :) det er også meget sødere, helt klart. Har dog aldrig set en der blev smukkeste af at være gravid dog, men selve det at bringe nyt liv til verden er selvfølgelig smukt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er helt ok med at blive kaldt tyk, da jeg var gravid. Hvorfor? Fordi det var jeg :D Tog 25 kg på med vores store pige og ca 15 med den næste.

Men fed, synes jeg lige er grov nok <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som Fru SP synes jeg også, at det kommer an på, hvordan det bliver sagt. Og så for mig er der også stooor forskel på at bruge tyk og fed. Fed er meget negativt i mine ører og klinger af noget meget nedsættende. Tyk kan derimod være ret sødt, hvis det bliver brugt på den rigtige måde. Som regel er der jo intet ondt ment i det, når folk kalder én tyk. Og det er jo nok mest af alt fordi, man er SÅÅÅ meget krop, når man er gravid, at det går én på. Og dét med at ens krop pludselig bliver noget, som alle, ALLE, må kommentere på. Ifølge dem selv i hvert fald :rolleyes

Det er træls! Heldigvis holder det op, når man har født. Nu er det kun min datter, der bliver kaldt tyk - men dét er hun nu også. På den lækre og gode babymåde :7himmel

Men btw, din mors bemærkning er totalt tarvelig, synes jeg. Uf hvor ville jeg også blive ked, hvis jeg var dig :(

Er sikker på, at du er smuk og flot med mave!

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror snart jeg kunne slå :klap den næste der kalder mig for TYK, er ved at have hørt det en gang for meget nu :( Selvom det jo ikke er i nogen ond mening at folk gør det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det rører heller ikke mig at nogle kalder mig tykke eller fede, eller det vil sige, det har det ikke gjort indtil videre, men det afhænger også af hvem og hvordan det siges. Jeg har altid haft et lidt ambivalent forhold til min vægt, har svinget fra overvægtig til undevægtig pga. en "lettere" spiseforstyrrelse, og har igen, forinden graviditeten, været på kur pga lidt for meget på sidebenene, så har ikke altid været og er heller ikke lige nu gode venner med min vægt, men ikke desto mindre vælger jeg at tage den slags kommentarer som en "ej hvor er din mave fin" kommentar i stedet for en "hold fast hvor er du stor og grim" kommentar. :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg brød mid bestemt heller ikke om det!! Synes det er noget mærkeligt noget. Folk går jo ikke hen til en person som er overvægtig, og siger "Godmorgen tykke". Men fordi man er gravid er det "lovligt"??

kan godt være folk mente det kærligt osv. men jeg fandt aldrig ud af at synes det var rart eller hyggeligt. Heller ikke gramseriet :angry

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alt sagt med glimt i øjet tager jeg ikke så tungt, når det kommer fra mennesker jeg kender og holde af rolleyes.gif

Jeg ville bare smile ad en kommentar som fx: der kommer den tykke trunte! efterfulgt af et drillende smil.

Kunne måske finde på at sige sådan noget som: jeg har hørt at tynde folk knækker ovre i Japan for tiden! 0009.gif eller: gravid er det nye sort dry.gif

Tror bestemt det afhænger af modtagerens selvtillid og af afsenderens forhold til modtageren. Enhver der normalt er sød og opmærksom og spørgende omkring graviditeten ville jeg ikke drømme om at blive tøsefornærmede over sådan en kommentar.

Vi kan vel gå ud fra at de små kommentarer ikke siges for at genere men for at tilkendegive en interesse for din graviditet på en sjov måde??? - at det så kan udføres lidt kluntet må man somme tider bære over med....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde intet imod at blive kaldt for tyk, men fed syntes jeg ikke var iorden. Som andre siger er der noget mere negativt over ordet fed.

Og så er jeg enig med stilletten, at folk kommer med de kommentarer for at tilkendegive en interesse for din graviditet på en sjov måde. Det må man så prøve at huske på, selvom man ikke synes det er sjovt. Og så ville jeg ellers bare sige det ligeud til dem, at du ikke synes det er rart med sådanne kommentarer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er ok hvis det er nogen jeg kender godt. Gider ellers ikke rigtigt høre på det.

På mit arb, som er en stor arb.plads, er der flere som er kommet med kommentarer igennem min graviditet. F.eks. Hej tykke. Det er vidst snart sidste gang du har den kjole på, hva? Arghh jeg har sjovt nok selv bemærket de kilo der er kommet på, at maven er vokset så gider du lige. Jeg har ikke taget voldsomt meget på og det meste sidder lige på maven men alligevel synes jeg det er træls at få kommentarer fra folk som jeg ikke rigtigt kender.

Nå men det er måske og temmelig sikkert bare hormoner men når man føler sig lidt som en hval bliver man nok lidt nærtagende. Godt det snart er overstået :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bliver normalt overhovedet ikke stødt over at folk siger "hej tykke" når jeg er gravid, for jeg ved at de fleste udelukkende hentyder til maven som rent faktisk er tyk og kun pga baby :) Men jeg havde en kollega der den anden dag startede på samme måde og sagde "ihh du er da godt nok ved at blive dejlig tyk, hva.... har du ikke også taget en del på på lårene?" Øhh jeg stod lidt målløs og blev faktisk både ked af det og stødt fordi jeg ikke lige syntes det var det fedeste at få kommenteret. Det ville man jo aldrig sige til en der ikke var gravid....?!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mig gør det ingenting.

Jeg ved at jeg kun er tyk i forbindelse med graviditeten og ved også at ingen siger det for at fornærme mig. Tværtimod bliver jeg nok lidt glad fordi de ser min gravide mave :)

Jeg maa indroemme jeg har det paa samme maade og tvaert imod syns jeg det er rart endelig bare at kunne vaere mig I min krop uden at taenke paa at traekke maven ind (har ogsaa kaempet med vaegten det meste af mit liv baade paa den ene og den anden side af tyk skalaen) det JEG undrer mig mest over er hvorfor folk har saa travlt med hvad stjernetegn baby bliver foedt I og straks derefter begynder at udtale sig om hvilken personlighed han faa HOLD DOG OP jeg skal ha et barn og ikke en fisk!!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER