Guest

kobber eller hormon

22 indlæg i dette emne

Jeg er ikke vild med tanken om et fremmedlægeme i min krop MEN alternativerne er værre syntes jeg, så nu er jeg nået til at spiral bliver DET!

MEN hvad er så bedst?

Mest sikker?

Mest praktisk?

Og hvordan sikrer i at den ikke falder ud uden i opdager det?

Andre "good to know" omkring spiral?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Bare lige hvis du ikke kender til det, så vil jeg lige linke til den slags prævention jeg selv bruger KLIK

Jeg har ikke forstand på spiraler :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Følger lige med :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har valgt kobber, men mest fordi jeg ikke bryder mig om at skulle have hormoner i kroppen <_<

At den nu er forsøgt lagt 3 gange, og det stadigvæk ikke har været muligt, er så en anden side <_<

Så nu venter jeg spændt på brev fra gynækologen ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville vælge hormon-spiral. (medmindre det er kortvarigt du skal bruge den som prævention pga prisen).

Den koster væsentlig mere, men der er en del som bløder mere med kobberspiral men mindre på hormon-spiral.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville vælge hormon-spiral. (medmindre det er kortvarigt du skal bruge den som prævention pga prisen).

Den koster væsentlig mere, men der er en del som bløder mere med kobberspiral men mindre på hormon-spiral.

En ikke uvæsentlig detalje :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bare lige hvis du ikke kender til det, så vil jeg lige linke til den slags prævention jeg selv bruger KLIK

Jeg har ikke forstand på spiraler :)

Der lyder nærmest for godt til at være sandt :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville helt klart vælge hormonsprial. For nogle år siden sad jeg i samme situation og blev rådet af lægen til at tage hormonspiralen.

Du bløder færre dage og mindre når du gør (jeg gik fra menstruation på 7 dage til to dage). Ved kobber bløder du som oftest mere.

Hormonen koster godt nok en del mere (jeg fik tilskud og fik den vist til 900, normalt 1200), den kan sidde i op til fem år.

Men der findes selfølgelig undtagelser og det er ikke alle der har det godt med hormonspiral og omvendt med kobberen.

Der findes rigtig mange hjemmesider hvor du kan læse om det.

Fordele

Når du har kobberspiral, er der ca. 98 % sikkerhed for, at du ikke bliver gravid. Hormonspiral har en sikkerhed på mere end 99 %

Spiralen virker, så snart den er lagt op.

Kobberspiralen påvirker ikke din cyklus

Hormonspiralen kan give færre og mindre menstruationsblødninger

Hormonspiralen giver mindre risiko for underlivsbetændelse

Spiral er velegnet til kvinder, der har født, og til kvinder i faste parforhold

Ulemper

Spiralen kan glide ud.

Kobberspiralen giver næsten altid kraftigere menstruation. Der kommer også af og til smerter ved menstruation. Hormonspiralen giver en svagere menstruation, og hos en kvinde ud af fem ophører menstruationerne helt

Kobberspiralen giver lidt større risiko for underlivsbetændelse (øget udflåd og smerter)

Spiral sikrer ikke mod sexsygdomme som f.eks. klamydia og hiv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der lyder nærmest for godt til at være sandt :unsure

Ja, det gør det måske :) Men det håber jeg da ikke det er :P

Men hvis det viser sig den ikke virker, så må vi jo tage det med :whistling

Har dog kun kunne finde gode erfaringer med den på nettet......

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville helt klart vælge hormonsprial. For nogle år siden sad jeg i samme situation og blev rådet af lægen til at tage hormonspiralen.

Du bløder færre dage og mindre når du gør (jeg gik fra menstruation på 7 dage til to dage). Ved kobber bløder du som oftest mere.

Hormonen koster godt nok en del mere (jeg fik tilskud og fik den vist til 900, normalt 1200), den kan sidde i op til fem år.

Men der findes selfølgelig undtagelser og det er ikke alle der har det godt med hormonspiral og omvendt med kobberen.

Der findes rigtig mange hjemmesider hvor du kan læse om det.

Fordele

Når du har kobberspiral, er der ca. 98 % sikkerhed for, at du ikke bliver gravid. Hormonspiral har en sikkerhed på mere end 99 %

Spiralen virker, så snart den er lagt op.

Kobberspiralen påvirker ikke din cyklus

Hormonspiralen kan give færre og mindre menstruationsblødninger

Hormonspiralen giver mindre risiko for underlivsbetændelse

Spiral er velegnet til kvinder, der har født, og til kvinder i faste parforhold

Ulemper

Spiralen kan glide ud.

Kobberspiralen giver næsten altid kraftigere menstruation. Der kommer også af og til smerter ved menstruation. Hormonspiralen giver en svagere menstruation, og hos en kvinde ud af fem ophører menstruationerne helt

Kobberspiralen giver lidt større risiko for underlivsbetændelse (øget udflåd og smerter)

Spiral sikrer ikke mod sexsygdomme som f.eks. klamydia og hiv.

:respekt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har valgt kobberspiral men ikke fået den sat op endnu :)

Jeg ville helst ikke have hormoner indenbords, deraf fravalget af hormonspiral. :)

Derudover synes jeg, at det er lidt utrygt at ens menstruation helt kan holde op. Ikke at jeg tror, at det er farligt (og det ville da også være dejligt) men opdager man det så, hvis man skulle være blevet gravid, selvom risikoen er lille?

Og som min læge sagde: "Du kan da lige så godt prøve den billige løsning først - det er ikke ALLE, der synes en kobberspiral er generende" :)

Jeg synes den der computer er mega smart, men stoler simpelthen ikke nok på mig selv til at jeg tør satse på, at jeg ikke hoppede på manden NETOP når der var højest "risiko" (eller chance :biglove ) for at blive gravid :badgirl

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det gør det måske :) Men det håber jeg da ikke det er :P

Men hvis det viser sig den ikke virker, så må vi jo tage det med :whistling

Har dog kun kunne finde gode erfaringer med den på nettet......

hmmm... ja en nr to er jo ikke jodens undergang :whistling meen vil nu alligevel helst selv vælge hvornår :rolleyes omvendt så kan den jo så også være behjælpelig med det :loveshower hmm... skal jeg da lige overveje!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. good-to-know, så har jeg hørt om nogen, hvor manden kan mærke spiralen, altså at han prikker sig på snorrene.

Min læge sagde, at man godt kunne klippe snorene kortere, men at hendes erfaring var, at de så blev mere generende. :prik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg købte en kobberspiral (da jeg ikke længere må tage p-piller pga. blodproprisiko) men nåede ikke at få den sat op inden lillesøster besluttede at hænge ved ;)

Jeg er ikke den store tilhænger af det, men.. jeg holder nok heller ikke til at en 3'er melder sin ankomst ligeså hurtigt :)

Det som bekymrer mig mest er de tiltagende blødninger og smerter - hvilket jeg synes jeg har nok af i forvejen på dét tidspunkt, men så er der jo ikke andet for end at få den taget ud igen og finde en anden løsning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht. good-to-know, så har jeg hørt om nogen, hvor manden kan mærke spiralen, altså at han prikker sig på snorrene.

Min læge sagde, at man godt kunne klippe snorene kortere, men at hendes erfaring var, at de så blev mere generende. :prik

Jeg fik af vide at det netop er fordi lægen kommer til at klippe snorerne for kort at de evt. generer manden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft 3 kobber spiraler, den første gav mig pletblødninger og måtte fjernes efter 6 mdr, de to andre har jeg haft siddende ca tiden ud, altså omrking 5 år, og jeg har ikke haft gener. Min kæreste siger godt nok han nogen gange ku mærke tråden, men det var ikke noget som hindrede sexen. Det kan jo også være et spørgsmål om stilling og hvor dybt han kommer ind. Jeg skal ha en kobber spiral igen til 8 ugers undersøgelsen, jeg regner med den skal sidde til vi beslutter om vi vil ha flere eller jeg skal steriliseres.

Jeg har ikke erfaring med hormon spiralen, det eneste negative ved den syns jeg er prisen, især hvis den ikke skal sidde der så længe. Hormon mængden er så vidt jeg ved meget lille ifht p piller, fordi den virker lokalt sku man ikke mærke til dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har før haft og skal helt sikkert igen have en hormonspiral.

Der er langt mindre hormon i, i forhold til p-piller og som Saga74 skriver så er det kun lokalt.

Jeg kunne slet ikke forene mig med tanken om at skulle have kraftigere menstruation, så kobberspiral var på forhånd udelukket. Jeg har aldrig været "dus" med min mens, og kunne blive helt deprimeret og påvirket over at have det. Så for mig var hormonspiral det rigtige.. Min menstruation forsvandt dom dug fra himlen.. Og fra da af, blev mit liv lettere. Jep, det lyder måske lidt vildt.., men det havde så stor betydning for min trivsel.

Alt det med om den ville falde ud og om jeg ville kunne opdage det... Hmmm det har jeg slet ikke tænkt på , her skulle så være en ups smiley :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er på det tidspunkt 32, og jeg har hørt alt for meget om det med blodpropper til at jeg umiddelbart er tryg ved p-piller, også fordi min morfar døde af en blodprop i hjernen, og min farfar fik en hjerneblødning... Så det er jeg ikke sikker på jeg tør...

Det er rigtig at der er en øget risiko for blodpropper når man er på p-piller i takt med alderen (og især hvis man er ryger eller arveligt belastet) men det er en anden type blodprop end dem i hjernen.

P-piller giver blodprop på venesiden dvs ben og lunger

Det andet er på arteriesiden altså hjerte, hjerne og også åreforkalkning i ben.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu har jeg fået en tid til at få en hormonspiral op... og de sagde jeg skulle tage 2 smertestillende inden jeg kom... og så er jeg kommet til at tænke.... gør det ondt??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

nu har jeg fået en tid til at få en hormonspiral op... og de sagde jeg skulle tage 2 smertestillende inden jeg kom... og så er jeg kommet til at tænke.... gør det ondt??

Nej, altså der var et lille nap, men ikke noget der gjorde ondt. Og havde heller ikke ondt efterfølgende..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har haft kobberspiral i 4 år og har været meget begejstret. En anelse kraftigere mens, men ikke noget generende... Så har jeg nu her helt styr på min cyklus, da jeg i 4 år nu har kunnet stille klokken efter den - det er jo ulempen ved hormonspiralen, at man påvirker cyklus, hvilket kan have konsekvenser hvis man planlægger en baby mere.

Så altså 4 år uden gener af nogen art og tilfredsstillende for mig, at jeg ikke skal hormonpåvirkes.

Det gjorde hverken ondt at få den i eller få den ud - så det skal jeg helt sikkert have igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en hormonspiral, som jeg har haft i 1½ år. På de 1½ år har jeg haft underlivsbetændelse 7 (eller 8?)gange, virkelig kraftige mens-smerter, som har føltes som veer og bare helt generel ømhed i underlivet, jeg er flere gange blevet behandlet for jern-mangel, og jeg har været nødt til at blive behandlet forebyggende mod svamp med fast medicin 1 gang om ugen.

Min mens er blevet mindre, og det har været fantastisk, for de var meget kraftige. Desuden har det været fint, at vi ikke skulle fedte med kondom......

Men - men - men.... Den skal ud på tirsdag... Og det er ikke fordi jeg skal have flere børn, for det skal jeg bestemt ikke, men fordelene opvejer slet ikke ulemperne for mig.

Da jeg fik den, var det 12 år siden, at jeg havde født vaginalt, og jeg skal skisme hilse og sige, at det gjorde nas, og jeg var efterfølgende sygemeldt fra mit job i 2 dage pga. smerter/"veer".

For min veninde har det været helt fantastisk med en hormonspiral, men ikke for mig.

Så hvis jeg skulle vælge noget igen efter på tirsdag måtte det blive kobber, men jeg skal vist slet ikke have spiral mere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER