Barbamama

De kulturelle forskelle

18 indlæg i dette emne

Jeg ved ikke helt, hvad jeg vil med den her tråd. Måske (endnu engang) gøre opmærksom på at sundshedspersonale ofte har forskellige holdninger og ikke altid bare har ret og dermed basta. Måske høre om andre er stødt på ting, som er helt naturlige i Danmark, men som man ikke ser i andre lande - og som man derfor kan overveje, om de virkelig er så gode/nødvendige for baby.

Det næsten klassiske eksempel er vel den med at baby sover udenfor i barnevognen. Helt normalt i Danmark (min SP virkede endda lidt ærgerlig over det, da vi i starten ikke havde en altanbarnevogn og Valdemar sov indenfor), men meget underligt og "forkert" i mange andre lande...

Idag stødte jeg på et andet eksempel: At ligge på maven for at træne nakkemuskler. Jeg havde ikke overvejet andet end at tage det for gode varer, og derfor lagt min søn en masse på maven.

Men idag sagde kiropraktoren så til mig, at man f.eks. i USA slet ikke har anbefalingen om at lægge børn på maven - og de lærer at kravle alligevel og er ikke motorisk bagud i forhold til danske børn.

At hun desuden ville anbefale at netop min dreng IKKE lå på maven og trænede nakkemuskler det næste stykke tid, fordi han har mange myoser og muskelspændinger er så måske en sidebemærkning. Men jeg blev lidt "forskrækket" over at en af de ting, som jeg bare havde taget for givet som sundt for baby måske ikke er det...

Jeg siger ikke, at det er forkert at lægge sine børn på maven og rigtigt at lade være, og det er IKKE meningen at denne tråd skal være en diskussion af hvorvidt man bør lægge børn på maven!

Men det er da interessant som nogle ting er helt ok og måske endda anbefalet i én kultur, mens det anses for underligt og måske endda farligt i en anden kultur. :o

Hvad er I andre stødt på af kulturforskelle? Det kunne da være, at der var flere af de ting, som vi gør, som det kunne være værd at tage op til overvejelse :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

der er jo den der debat med mælk, hvor vi i Danmark mener mælk er vigtig for barnet, og er med til at hjælpe knoglerne osv. mens hende der dimsen med bogen hvor man kan tabe sig, og se yngre ud på vis antal dage, og er fra Færøerne som mener mælk ikke er godt for børnene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

der er jo den der debat med mælk, hvor vi i Danmark mener mælk er vigtig for barnet, og er med til at hjælpe knoglerne osv. mens hende der dimsen med bogen hvor man kan tabe sig, og se yngre ud på vis antal dage, og er fra Færøerne som mener mælk ikke er godt for børnene

Ja mælk er jo en hel debat i sig selv :whistling :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For ikke at bringe hele amme-flaskedebatten op. Det er også meget forskelligt hvor meget amningen bliver prioriteret frem for flaske i de forskellige kulturer. I USA er det meget almindeligt at give flaske, og det er nærmest en smule hippie-agtigt at amme, mens det herhjemme er foretrukket at amme af de fleste. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker lidt, at det med at lægge børnene på maven ikke så meget er for at træne deres styrke og motorik, men mere for at undgå fladt baghoved? :unsure

Jeg har i hvert fald altid troet at det var derfor-

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At ligge sit barn paa maven styrker indtil flere vigtige sanser og styrker en vigtig del af muskulaturen, som skal bruges til at kravle... jeg ligger for tiden ikke Noah ret meget direkte paa maven, for synes ikke det er sjovt for hverken ham eller mig, naar han ligger der og graeder sad.gif Jeg har ham saa paa maven paa armen, paa maven paa mine skinneben, naar jeg loefter dem og han kan kigge paa mig, leger flyvemaskine og leger lidt paa den store fitnessbold. Saa leger vi rulle fra hoejre til venstre side med begge arme og ben og han er nu selv begyndt at rulle om paa maven, men bliver ked af det, naar han ikke kan komme tilbage igen... Vi ruller ham ogsaa fra ryg til mave og tilbage igen, saa han faar fornemmelsen af, hvordan det er. Noah holder sit hovede saa fint. Jeg kan ikke tage mig af resten af det mavehysteri, for mit barn vil bare ikke. Og i Italien tager de det ikke saa alvorligt.

Noget andet er en afslappet ammeholdning hernede, hvor folk anser mig for heldig, fordi jeg har maelk til min baby. Det foeler jeg da ogsaa er heldigt - ogsaa at vi har ikke haft ammeproblemer indtil videre :)

Hernede er det almindeligt at starte op med frugt som 3 maaneder gammel - no thanks... blink.gif

Maelk, smaakager, karameller, slik, kiks er helt normalt at give boern og morgenmad er ofte et glas maelk og nogle smaakagerblink.gifblink.gif

Boern sover ikke ude hernede, men alle nikker, naar jeg siger at Noah sover bedre ude... jeg har ikke et godt sted at saette ham ud, hvor jeg ikke selv skal sidde udenfor eller i hvert fald mosle barnevognen ned i hotellets have og saa sidde der eller nede i ensom og forladt kaelder. Overvejer nu at pakke en kontortaske og faa ham til at tage en laaang skraber udendoers, saa jeg kan faa arbejdet lidt. For mit barn sover bedre ude :)

post-2-033726700 1349199307_thumb.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Børn i Afrika sidder på ryggen af deres mor til de kan gå. De ligger ikke på gulvet og træner nakkemuskler, kryber eller kravler - for på gulvet (jorden) dernede er der mange giftige kryb.

Og sjovt nok lærer de også at holde hovedet og gå - selvom de ikke har ligget dernede ;)

De har så fået en masse anden stimulering ved at sidde så tæt på deres mor og hendes vuggende gang (de er jo ikke så 'stive' som os her i Norden).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke om de gør det mere men i rusland bandt man børnene stramt ind lige efter fødslen for at strække dem ud.

I kina er kejsersnit naturligt, alm fødsel er for de fattige.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en tyrkisk pige i min MG og jeg undrede mig meget over hvordan hun svingede og kastede sin dreng voldsomt rundt, når han begyndte at græde. Men tænkte at det nok bare var sådan hendes baby kunne lide det. Hun fortalte mig så senere at det var meget normalt i tyrkisk kultur at svinge deres babyer meget voldsomt for at berolige dem.

Når jeg skal prøve at få Lise til at sove om aftenen og hun er lidt pylret, så plejer jeg at gå stille og roligt rundt med hende, gynge hende blidt osv. Men en aften blev jeg så nysgerrig og prøvede at svinge hende lidt hurtigere og kraftigere fra side til side (med så meget fart på at hendes hår blæste i "vinden" :D ) og hun faldt med det samme til ro og efter lidt tid faldt hun så også i søvn. Det var dog utrolig hårdt for min krop, så jeg tror ikke lige jeg gentager det forsøg, selvom det virkede :P

Derudover så fortæller hende fra min MG at de plejer at pakke deres børn ind i massere af tøj. Det gør hun ikke selv og hun har fået MANGE forargede blikke fra familiemedlemmer og andre tyrkere i hendes omgangskreds fordi hendes søn ikke havde nærmest skitøj på indenfor :D

Det synes jeg var ret sjovt, men tænker at hvis børn er blevet klædt meget varmt fra starten så tilpasser de sig vel og vænner sig til det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en tyrkisk pige i min MG og jeg undrede mig meget over hvordan hun svingede og kastede sin dreng voldsomt rundt, når han begyndte at græde. Men tænkte at det nok bare var sådan hendes baby kunne lide det. Hun fortalte mig så senere at det var meget normalt i tyrkisk kultur at svinge deres babyer meget voldsomt for at berolige dem.

Når jeg skal prøve at få Lise til at sove om aftenen og hun er lidt pylret, så plejer jeg at gå stille og roligt rundt med hende, gynge hende blidt osv. Men en aften blev jeg så nysgerrig og prøvede at svinge hende lidt hurtigere og kraftigere fra side til side (med så meget fart på at hendes hår blæste i "vinden" :D ) og hun faldt med det samme til ro og efter lidt tid faldt hun så også i søvn. Det var dog utrolig hårdt for min krop, så jeg tror ikke lige jeg gentager det forsøg, selvom det virkede :P

Derudover så fortæller hende fra min MG at de plejer at pakke deres børn ind i massere af tøj. Det gør hun ikke selv og hun har fået MANGE forargede blikke fra familiemedlemmer og andre tyrkere i hendes omgangskreds fordi hendes søn ikke havde nærmest skitøj på indenfor :D

Det synes jeg var ret sjovt, men tænker at hvis børn er blevet klædt meget varmt fra starten så tilpasser de sig vel og vænner sig til det?

Vi var i Tyrkiet da neo var 1 år og der var VARMT så han lå i barnevognen bare i en body og så havde jeg et tæppe der hang over vognen for at skygge og lige så snart jeg blinkede så var han pakket ind fordi de mente det var alt for koldt for ham jeg kunne slet ikke forklare dem at han ikke var vant til den varme ;) så det var 14 dages pakken ind og ud af neo ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved også at i Sydkorea bruger man slik og søde sager rigtig meget, og i en ret tidlig alder, af hvad jeg har læst mig til.

Hvilket mange jo i Danmark forsøger at undgå så længe som muligt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I USA er vuggestuerne/børnehaverne meget skemalagte. Der er ikke så meget "fri leg" men mere "nu leger vi allesammen den her leg".

C's søster er flyttet til USA og snakkede med nogle derovre, hvis søn skulle starte i vuggestue/ børnehave efter de var flyttet fra Danmark.

Forældrene spurgte hvad deres søn kunne lide at lave, og da de svarede, at han elskede at klatre i træer, var øjnene ved at falde ud af øjnene på pædagogerne der. Hun kunne lige så godt have sagt at han elskede at hoppe ud fra høje, skarpe klipper. Tænk nu, hvis han kom til skade?! De er så bange for law suits, at de ikke tør lade børnene lege "farlige" lege, så som at løbe rundt udendørs eller lege vilde lege.

C's søsters har en datter, der var 8 da de flyttede. Da hun en dag skulle på toilettet i skolen havde hun gået fra den ene bygning til den anden, uden at en voksen var med hende. Der blev ringet hjem til C's søster, fordi det var absolut forbudt at færdes udenfor uden en voksen. Det skal lige siges, at skolen er hegnet ind, og fremmede ikke kan komme ind. Men hun kunne have været blevet skudt af en udenfor hegnet. Og de bor altså i et godt område, primært øvre middelklasse. De er SÅ bange for at der skal ske børnene noget :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her i Brasilien tænker man slet ikke på økologi f.eks, altså alt til baby har parfume, konserveringsmiddler etc. Og de kan heller ikke forstå det med at sætte baby ud og sove!! Slet ikke når de ved hvor koldt det kan være i dk lol_hitting.gifDe gir dem hurtigt juice med sukker i, adder bader siger jeg bare, og så skal de også vaskes hver dag, dvs i bad, hvor jeg mener man i dk siger at det ikk er så godt fordi det udtørrer huden.

Jeg synes også man ser MANGE tykke småbørn her unsure.gif De får chips, cola og færdigting hele tiden og jeg tror at mange faktisk vil deres børn det bedste men bare ikke ved bedre. Det er faktisk ret syndunsure.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her i Brasilien tænker man slet ikke på økologi f.eks, altså alt til baby har parfume, konserveringsmiddler etc. Og de kan heller ikke forstå det med at sætte baby ud og sove!! Slet ikke når de ved hvor koldt det kan være i dk lol_hitting.gifDe gir dem hurtigt juice med sukker i, adder bader siger jeg bare, og så skal de også vaskes hver dag, dvs i bad, hvor jeg mener man i dk siger at det ikk er så godt fordi det udtørrer huden.

Jeg synes også man ser MANGE tykke småbørn her unsure.gif De får chips, cola og færdigting hele tiden og jeg tror at mange faktisk vil deres børn det bedste men bare ikke ved bedre. Det er faktisk ret syndunsure.gif

Parfumehelvedet hersker ogsaa her og hvor har jeg faaet mange flasker dit og dat til Noah, som jeg aldrig kunne finde paa at bruge til ham. Essentielle olier... bvadr! Saa jeg vil heller ikke give det videre, men noget afdet har jeg stadig til at ligge...........unsure.gif

Vi fik ogsaa at vide, at Noah skulle bades hver dag her over sommeren, men det har vi nu ikke gjort...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For ikke at bringe hele amme-flaskedebatten op. Det er også meget forskelligt hvor meget amningen bliver prioriteret frem for flaske i de forskellige kulturer. I USA er det meget almindeligt at give flaske, og det er nærmest en smule hippie-agtigt at amme, mens det herhjemme er foretrukket at amme af de fleste. :)

Vi snakkede om det til min fødselsforberedelse. Fordi vi var nogen stykker der undrede os over hvorfor vi skulle udfylde et skema om vi havde overvejet om vi ville amme :blink Og for mig er det jo den største selvfølge, hvis det et muligt. Men netop som det er en selvfølge for os er der jo andre nationaliteter der også føde her i danmark. Der fortale vores 'lærer' at hun havde en veninde fra Frankrig, som slev ikke kunne forstå vi her i DK ammede så lang tid. De ammede kun 6 uger dernede og ellers malkede de ud. Men de har så også kun 6 ugers barsel, så der er jo ikke rigtig mulighed for andet. Og tænker at det jo nok er derfor de i mange lande ikke ammer så længe.

Og mht at mælk og børn. Er det da vist kun her hjemme der er anbefalinger om at det er sundt som både barn og voksen. Jeg har læst et sted at i østen drikker de ikke mælk andet end det spædbørnene får fra moderen. Og at opfattelsen er vi jo er skruet sammen lidt som alle andre pattedyr, som også kun får modermælk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Sydkorea, bruger man det der med at sove til middag på en noget anderledes måde. Man sover bare på gulvet, hvor man nu leger. De har så gulvvarme, men tænker at underlaget på være hårdt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en tyrkisk pige i min MG og jeg undrede mig meget over hvordan hun svingede og kastede sin dreng voldsomt rundt, når han begyndte at græde. Men tænkte at det nok bare var sådan hendes baby kunne lide det. Hun fortalte mig så senere at det var meget normalt i tyrkisk kultur at svinge deres babyer meget voldsomt for at berolige dem.

Når jeg skal prøve at få Lise til at sove om aftenen og hun er lidt pylret, så plejer jeg at gå stille og roligt rundt med hende, gynge hende blidt osv. Men en aften blev jeg så nysgerrig og prøvede at svinge hende lidt hurtigere og kraftigere fra side til side (med så meget fart på at hendes hår blæste i "vinden" laugh.gif ) og hun faldt med det samme til ro og efter lidt tid faldt hun så også i søvn. Det var dog utrolig hårdt for min krop, så jeg tror ikke lige jeg gentager det forsøg, selvom det virkede tongue.gif

Derudover så fortæller hende fra min MG at de plejer at pakke deres børn ind i massere af tøj. Det gør hun ikke selv og hun har fået MANGE forargede blikke fra familiemedlemmer og andre tyrkere i hendes omgangskreds fordi hendes søn ikke havde nærmest skitøj på indenfor laugh.gif

Det synes jeg var ret sjovt, men tænker at hvis børn er blevet klædt meget varmt fra starten så tilpasser de sig vel og vænner sig til det?

Det med at pakke en baby ind i meget tøj er ikke så smart en ide. Babyer er meget sensitive over for varme. Min eks kæreste er politimand, han fortalte om mange forfærdelige oplevelser hvor han blev kaldt ud pga. spædbarnsdød. Det var hovedsageligt pga. at forældrene havde givet børnene for meget tøj på, f.eks. at lade barnet sove videre i liften med tøj og dyne hvis man havde været af sted og baby sov når man kom hjem. Kan godt forstå man ikke vil vække en sovende baby, men hvor er det tragisk når det så ender på den måde.

Ved godt det ikke er en rar ting at snakke om, ønsker ikke at male fanden på væggen og skræmme nogen. Jeg har bare virkelig fået respekt for det med babyer og mængden af tøj efter han fortalte de ting. Det var en af de ting han havde som noget af det vigtigste at huske når han selv fik børn.

Børn er jo forskellige mht hvor varme de bliver og hvor meget tøj de behøver at have på. De skal jo heller ikke fryse fordi man frygter at de får det for varmt :)

Mht det med kultur forskelle, så er der jo bare i Danmark mange forskellige anbefalinger og ting man fraråder. Tingene har også ændret sig gevaldigt siden jeg var baby. De råd man gav min mor f.eks. er noget man fraråder i dag. F.eks. det med at drikke øl for at fremme amningen. Det var jo mere reglen end undtagelsen da min mor fik mig, men i dag er det nærmest på fy listen. Min mand har dog et vennepar som fik barn sidste sommer og hun drak øl da hun ammede. Men hun har også to store piger fra et tidligere forhold så tror det er noget hun har taget med fra de første børn.

Det med at lade børn græde sig i søvn er også en ting der er meget forskellige holdninger til. Om det er det rigtige at gøre eller om det er helt forkert og ubarmhjertigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slettet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER