Little Miss

Arbejdsfordeling

62 indlæg i dette emne

Caroline elsker at ligge i kravlegården og kigge på sine tøjdyr, eller i spejlet. Jeg kan jo se og høre at hun er glad og tilfreds, så jeg er slet ikke i tvivl om, at det er okay at lade hende være sig selv lidt :-) Det giver i hvert fald mig tid til at støvsuge, eller ordne vasketøj. Men jeg vil også sige, at hvis du allerede inden du er gået igang med noget, tænker " det her gider jeg ikke" så er det også 100% at det bliver dobbelt så surt! Prøv istedet at integrer tingene i din dagligdag, uden at ikke-gide. Det er nemlig en road-block uden lige, og der går en masse god energi spildt der! Måske lyder det tosset, men sæt dig et mål for at nå to ting dagligt, uden brok og ikke-gide-tanken, og fejr det når du har gennemført! Gør det til en leg :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Åh hvor gad jeg godt at jeg ikke SKULLE gøre tingene..

Det er så meget lettere at finde motivationen, til ting som man ikke BEHØVER gøre <_<

Jeg kan slet ikke forstå hvordan så mange af jer andre, kan have tid til alle de ting I når:

Herhjemme har jeg intet andet tid, end når Camille sover - og det er måske en time i løbet af tiden inden Christian kommer hjem.

Der kan man bare ikke nå særlig meget..

Jeg kan mange dage, ikke engang nå at få ordentlig mad <_<

Men jeg er måske også slem til at mene, at mit job er at passe Camille - Ikke og nå alt muligt herhjemme (Når jeg får arbejde, er det jo også først efter arbejde jeg skal nå de ting..) Så jeg er nok rigtig slem til at bruge tiden på Camille..

Udover det, så ryger der jo ofte 3 dage om ugen på "andre ting" som mødregruppe, åbenhus, lægebesøg og salmesang osv..

Hvornår får I lavet alle de ting?

De der siger når baby sover, må virkelig have nogle gode sovebabyer <_<

Jeg får dårlig samvittighed hvis Camille bare skal sidde for sig selv, og lege eller kigge på jeg laver praktiske ting; Men skal man have dårlig samvittighed over det? Hvor tit laver I "praktiske ting" mens baby er vågen?

Kan fornemme vi to har det på helt samme måde....

Lillemanden sover heller ikke meget i løbet af dagen og den enkelte omgang han sover omkring 1-2 timer sover jeg også. Ikke at jeg altid kan sove men jeg hviler mig. Men på set sidste er jeg begyndt ikke at kunne sove fordi jeg tænker over alke de ting der skal gøres

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har en mand som har pletvist rengøringsvanvid. Han har altid ordnet mange ting fx støvsuger han hver dag (vi har hund), ordner opvasker, går ud med skrald, tager sig af hunden og haven. Derudover rydder han rigtig meget op.

Badeværelse og tørre støv af er en by i Rusland og skifte sengetøj og håndklæder tænker han slet ikke på. Så de står jeg for sammen med vasketøjet. Efter jeg er gået på barsel ordner jeg oftere opvasker og skrald.

Vi køber stort ind en til to gange om ugen. Mad har jeg oftest lavet for synes faktisk det er rart at kunne aflevere Agnes til farmand mens jeg laver mad.

Mht Agnes tager jeg nætterne, manden tager morgenskiftningen i weekenden (elsker lige de 10 min det giver), tager hende gerne om eftermiddagen/aftenen, han er blevet meget bedre til at hjælpe til - også med de mere "kedelige" ting fx bøvsning (hun er bare en dårlig bøvser og det tager 100 år) Men han skal indimellem have et lille hint om at træde til.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har forsøgt mange gange at ligge frøen fra mig enten i vugge, lift eller legetæppe men der går ikke lang tid før han begynder at græde. Og jeg kan og vil ikke lade ham ligge når han er ulykkelig.

Jeg bruger slyngen når der er ting jeg SKAL have klaret hjemme og frøen nyder at sidde i den (når han lige har fundet sig til rette med at være spændt ind)

Men mest af alt har jeg bare minus energi til ret meget andet end at passe lillemanden. Måske også fordi det hver gang han skal ammes tager omkring 1 time. Kan forstå på andre at de normalt ammer omkring 15 min. Det giver selvfølgelig også lidt mere tid til alt muligt andet. I gennemsnit omkring 4,5 time mere i døgnet :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor gad jeg godt at jeg ikke SKULLE gøre tingene..

Det er så meget lettere at finde motivationen, til ting som man ikke BEHØVER gøre <_<

Jeg kan slet ikke forstå hvordan så mange af jer andre, kan have tid til alle de ting I når:

Herhjemme har jeg intet andet tid, end når Camille sover - og det er måske en time i løbet af tiden inden Christian kommer hjem.

Der kan man bare ikke nå særlig meget..

Jeg kan mange dage, ikke engang nå at få ordentlig mad <_<

Men jeg er måske også slem til at mene, at mit job er at passe Camille - Ikke og nå alt muligt herhjemme (Når jeg får arbejde, er det jo også først efter arbejde jeg skal nå de ting..) Så jeg er nok rigtig slem til at bruge tiden på Camille..

Udover det, så ryger der jo ofte 3 dage om ugen på "andre ting" som mødregruppe, åbenhus, lægebesøg og salmesang osv..

Hvornår får I lavet alle de ting?

De der siger når baby sover, må virkelig have nogle gode sovebabyer <_<

Jeg får dårlig samvittighed hvis Camille bare skal sidde for sig selv, og lege eller kigge på jeg laver praktiske ting; Men skal man have dårlig samvittighed over det? Hvor tit laver I "praktiske ting" mens baby er vågen?

Hej!

Nu er min datter godt nok 9 år gammel, men jeg kan godt huske den tid... Og ja. Altså, uden at lyde lidt skarp, så er jeg helt sikker på du roligt kan lade dit barn sidde i en skråstol et kvarters tid indimellem og lege lidt selv. Hun kan jo sidde på bordet lige ved siden af mens du lægger tøj sammen. Det tager børn ikke skade af.

Som lærer vil jeg faktisk sige nøjagtigt det modsatte af hvad din bekymring går på. Man mærker tydeligt hvilke børn der har været vant til som lille at mor tror deres barn er det vigtigste og eneste i verden i de små klasser - og det er ikke for det gode det kan mærkes. Det slider på mor, det giver barnet en del unødvendige problemer med ikke at kunne vente på tur, ikke at tage hensyn til de andre, ikke at kunne have respekt for at de voksne også har andre gøremål end at lytte til deres fortællinger/leg/lyde for sjov. Så det at give den udelte opmærksomhed på alle tider af døgnet og ikke med tiden lære sit barn at der også foregår andet end dets leg vil i virkeligheden være en bjørnetjeneste. (bemærk: jeg skelner mellem babyer og børnehavebørn).

men du skal også tænke på dig selv, som fuldstændigt nybagt mor er rollen meget opslugende, men et 5-6 måneders barn kan sagtens være i samme rum overvåget med et halvt øje mens man tørrer støv af, lægger tøj sammen, rydder op, skræller kartofler osv. uden problemer. Så længe barnet er tilpas og beskæftiget med sine legesager/rangler/bideting/uroer er der jo netop små oplagte tidspunkter at få ordnet gøremål i. Barnet siger jo selv fra når det ikke længere vil sidde der, eller er utilpas med noget. Og 10-15 minutter kan man nok finde et par gange i løbet af dagen på den måde. Det er knapt så sjovt at stå med et 3 års barn der stædigt nægter at sætte sig på gulvet med legoklodserne alene og absolut mener at der skal sidde en voksen og se på ved siden af. Men - i så fald har man jo selv vænnet sit barn til at sådan skal det foregå.

Når det så er sagt, så har jeg altid brugt tid på mit barn hver dag. Men ikke på bekostning af at hverdagen og familielivet skal hænge sammen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan fornemme vi to har det på helt samme måde....

Lillemanden sover heller ikke meget i løbet af dagen og den enkelte omgang han sover omkring 1-2 timer sover jeg også. Ikke at jeg altid kan sove men jeg hviler mig. Men på set sidste er jeg begyndt ikke at kunne sove fordi jeg tænker over alke de ting der skal gøres

De sidste 4 dage, er hun beyndt at sove totalt længe - Så der står jeg op to timer tidligere, og når en masse af de praktiske ting INDEN hun står op :) Det hjælper en del; Men tror nu mest det er fordi hun er syg, og ikke noget hun har tænkt sig at fortsætte med.

Det er nu ikke så meget fordi jeg ikke GIDER at gøre tingene: Men når man "ved" man kun har 1 times "pause" i løbet af dagen, hvor man er alene med hende, så er det svært at nå det hele.. Både at få tøj på, i bad, spist osv. Da hun stod op kl 6 om morgen, fik jeg ofte først mad når Christian kom hjem, fordi jeg brugte "pauserne" på de praktiske ting (Det er så ham der har banket mig i hovedet og sagt jeg skulle spise også måtte det andet vente).

Og igen, så tror jeg altså også det er lettere, hvis man ikke behøver gøre tingene.. Hvis jeg ikke vasker tøj eller rydder op eller samler vasketøj op fra gulvet; Så bliver det bare IKKE gjort.

Udover det, så er der også lige det med tid til at være "Kærester". I går, var første gang siden Camille blev født, at vi egentlig kiggede på hinanden og sagde "hej kæreste" og efter Camille var puttet, så vi film :7himmel Men jeg lå jo og tænkte.. "jeg kunne have brugt tiden på at sortere tøj, rydde op...." <_< Synes hele tiden jeg er et skridt bagefter <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh hvor gad jeg godt at jeg ikke SKULLE gøre tingene..Det er så meget lettere at finde motivationen, til ting som man ikke BEHØVER gøre <_< Jeg kan slet ikke forstå hvordan så mange af jer andre, kan have tid til alle de ting I når:Herhjemme har jeg intet andet tid, end når Camille sover - og det er måske en time i løbet af tiden inden Christian kommer hjem.Der kan man bare ikke nå særlig meget..Jeg kan mange dage, ikke engang nå at få ordentlig mad <_< Men jeg er måske også slem til at mene, at mit job er at passe Camille - Ikke og nå alt muligt herhjemme (Når jeg får arbejde, er det jo også først efter arbejde jeg skal nå de ting..) Så jeg er nok rigtig slem til at bruge tiden på Camille..Udover det, så ryger der jo ofte 3 dage om ugen på "andre ting" som mødregruppe, åbenhus, lægebesøg og salmesang osv..Hvornår får I lavet alle de ting? De der siger når baby sover, må virkelig have nogle gode sovebabyer <_< Jeg får dårlig samvittighed hvis Camille bare skal sidde for sig selv, og lege eller kigge på jeg laver praktiske ting; Men skal man have dårlig samvittighed over det? Hvor tit laver I "praktiske ting" mens baby er vågen?

Jeg synes altså slet ikke, at det er at være "slem" at synes, at ens job er at passe baby og ikke at gøre rent. :kram2 Jeg slår selv ofte fast overfor både mig selv og andre, at jeg er på BARSEL jeg har ikke skiftet job til vores private rengøringskone ;) Så første prioriteten er altid at Valdemar og jeg hygger os.

Og det kan i min optik sagtens betyde, at når Valdemar sover, så får jeg også en lur eller også stener jeg fjernsyn eller bk - fordi så føler jeg mig ikke total udbrændt når Valdemar vågner og så har jeg lyst til at lege med ham igen når han vågner. Ikke dermed sagt at jeg ikke kan lave noget husligt, men det bliver sådan lige når det passer mig, og fordi jeg nyder at det er gjort. Og hvis det ikke passer mig, fordi jeg hellere vil snakke med Valdemar eller slappe af, så må støvet/de beskidte gryder/vasketøjet bare stå. Det render vel ingen steder ;)

Men ok, når jeg sådan læser i tråden, så kan jeg også høre at vi måske ikke lige har den højeste "standard" af renhed i vores hjem :whistling Men helt ærligt, vi bliver jo ikke syge og vi har det godt. Og så kan jeg godt leve med støv mv ;)

Og selvom jeg bestemt tror, at det er fint at baby får lidt alenetid og at de sagtens kan hygge sig alene, så tror jeg helt ærligt heller aldrig at det skader, at man ligger sig sammen med dem på gulvet, eller står ved siden af kravlegården og snakker med dem om hvad det er, de kigger på. :) Og her siger jeg IKKE, at der er noget forkert i at lade børnene lege selv!!!!! (Det gør jeg også selv engang imellem) Jeg synes bare HELLER IKKE, at der er noget forkert i at ville lave noget med dem hele tiden når de er vågne, og at rengøring så tilgengæld halter lidt :)

Men mht. at lave praktiske ting når baby er vågen: Nu ved jeg ikke, hvordan du har det med skråstol (der er jo lidt delte meninger), men i babykalenderen skriver de, at man f.eks. kan sætte baby i skråstolen, så de kan se, når man vasker op/tørrer støv af/støvsuger/osv. og at man så snakker med dem om hvad man laver, og at det er "lige så forunderligt som en tur i cirkus" for de små. Det tror jeg faktisk at bogen har ret i, og så er det jo en god måde at få lavet noget praktisk og underholde baby samtidig :gp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej!

Nu er min datter godt nok 9 år gammel, men jeg kan godt huske den tid... Og ja. Altså, uden at lyde lidt skarp, så er jeg helt sikker på du roligt kan lade dit barn sidde i en skråstol et kvarters tid indimellem og lege lidt selv. Hun kan jo sidde på bordet lige ved siden af mens du lægger tøj sammen. Det tager børn ikke skade af.

Som lærer vil jeg faktisk sige nøjagtigt det modsatte af hvad din bekymring går på. Man mærker tydeligt hvilke børn der har været vant til som lille at mor tror deres barn er det vigtigste og eneste i verden i de små klasser - og det er ikke for det gode det kan mærkes. Det slider på mor, det giver barnet en del unødvendige problemer med ikke at kunne vente på tur, ikke at tage hensyn til de andre, ikke at kunne have respekt for at de voksne også har andre gøremål end at lytte til deres fortællinger/leg/lyde for sjov. Så det at give den udelte opmærksomhed på alle tider af døgnet og ikke med tiden lære sit barn at der også foregår andet end dets leg vil i virkeligheden være en bjørnetjeneste. (bemærk: jeg skelner mellem babyer og børnehavebørn).

men du skal også tænke på dig selv, som fuldstændigt nybagt mor er rollen meget opslugende, men et 5-6 måneders barn kan sagtens være i samme rum overvåget med et halvt øje mens man tørrer støv af, lægger tøj sammen, rydder op, skræller kartofler osv. uden problemer. Så længe barnet er tilpas og beskæftiget med sine legesager/rangler/bideting/uroer er der jo netop små oplagte tidspunkter at få ordnet gøremål i. Barnet siger jo selv fra når det ikke længere vil sidde der, eller er utilpas med noget. Og 10-15 minutter kan man nok finde et par gange i løbet af dagen på den måde. Det er knapt så sjovt at stå med et 3 års barn der stædigt nægter at sætte sig på gulvet med legoklodserne alene og absolut mener at der skal sidde en voksen og se på ved siden af. Men - i så fald har man jo selv vænnet sit barn til at sådan skal det foregå.

Når det så er sagt, så har jeg altid brugt tid på mit barn hver dag. Men ikke på bekostning af at hverdagen og familielivet skal hænge sammen.

Hmmm, alt respekt for din holdning og jeg er grundlæggende enig i at det er helt fint at ordne huslige ting samtidig med at baby er vågen. :)

Men jeg er MEGET uenig i at børn, der har været meget sammen med deres forældre nødvendigvis er krævende og ikke kan vente til at det er deres tur. Jeg er godt nok ikke lærer og har ikke set en masse skolebørn på dén måde, men min erfaring, læste teori og personlige logik siger mig, at det ikke handler om hvad børn er "vænnet" til, men dels om personligt "medfødt" temperament og dels om hvad de er opdraget til.

Jeg tror på, at et barn sagtens kan være VANT til at få meget opmærksomhed, men samtidig OPDRAGET til at det ikke har "krav" på det. Jeg kan sagtens forestille mig, at mange børn, der har fået meget opmærksom IKKE er blevet opdraget til at kunne lege selv også (måske fordi forældrene ikke har været opmærksomme på at lære barnet det), men jeg tror ikke på, at de to ting nødvendigvis hænger sammen...

Jeg tror i høj grad (selvfølgelig med undtagelser, men sådan "generelt") at det barn, som hviler i trygheden af at mor og far altid har tid til at give det opmærksomhed, det vil selv have modet og lysten til at løsrive sig og opbygge en selvstændighed. :)

Og uanset hvordan man tænker om opmærksomhed og skolebørn, så er min holdning at i hvert fald babyer (dvs. det første leveår - og den levealder, som såvidt jeg kan forstå er aktuel i denne tråd :)) aldrig kan forkæles. At de kan ikke få for meget opmærksomhed. :)

Nu må vi se, om det holder med mit eget barn, eller om jeg får en totalt umulig unge ;) Og igen: Jeg har fuld respekt for din holdning og erfaring, jeg er bare ikke enig og ser personligt noget andet :balloons

Ps. Jeg ville personligt aldrig turde lade mit barn sidde i skråstol nogle som helst andre steder end på gulvet - jeg ville frygte at den kunne tippe og falde ned fra et bord :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Udover det, så er der også lige det med tid til at være "Kærester". I går, var første gang siden Camille blev født, at vi egentlig kiggede på hinanden og sagde "hej kæreste" og efter Camille var puttet, så vi film :7himmel Men jeg lå jo og tænkte.. "jeg kunne have brugt tiden på at sortere tøj, rydde op...." <_< Synes hele tiden jeg er et skridt bagefter <_<

Dejligt at I endelig fik lidt kærestetid! :yay Men jeg får simpelthen lyst til at ruske dig (kærligt :kram2) når jeg læser, at du lå og tænkte på vasketøj :klap Man ER ofte bare bagefter, når man har et lille barn :) Det er OK, og det er NORMALT, og det er for søren da altid det vigtigste at man hygger sig med sit barn og kæreste :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Myliona, beklager at have læst det som om, at du ikke kunne finde motivationen (deraf gider ) Det var slet ikke sådan ment. Det var måske bare lidt sådan, at jeg tolkede det. My bad, når det slet ikke er sådan det hænger sammen.

Det er vist meget individuelt herinde, hvordan det er fordelt, og vi har jo alle forskellige meninger om, hvordan man kan håndtere huslige pligter + baby (Eller omvendt!)

Jeg har f.eks. nået at sove længe med baby, ordne vasketøj, rydde lidt op(Så meget som man nu kan i flytterod) og støvsuge, samt gå tur. :rolleyes Alt i mens, Caroline har delvist hygget sig i kravlegården og sovet(sover fortsat)

Jeg nyder faktisk de huslige pligter, for så er jeg ikke bare gugu-gaga-baba-lala-mor der snakker babysprog constance, og kan altså tage mig tid til at høre musik og være MIG.

Men okay, jeg har så heller ikke en mand jeg skal tage mig af og være kæreste samtidig med mor. Så respekt ladies :respekt I klarer det sgu godt, og det skal I jo huske at sige til jer selv :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skide god tråd!!!

Har aldrig tænkt over det på den måde, som Barbamama skriver. Men ja; man er jo selvfølgelig på barsel for at passe baby, og ikke for at agere rengøringskone/hushjælp/kok eller lign. Der bør fordelingen jo være som hidtil, måske endda lidt mere til farmand, man har jo ikke fri kl 16, som når man er på arbejde :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skide god tråd!!!

Har aldrig tænkt over det på den måde, som Barbamama skriver. Men ja; man er jo selvfølgelig på barsel for at passe baby, og ikke for at agere rengøringskone/hushjælp/kok eller lign. Der bør fordelingen jo være som hidtil, måske endda lidt mere til farmand, man har jo ikke fri kl 16, som når man er på arbejde :rolleyes

Ja, jeg er faktisk, efter denne tråd, blevet mere opmærksom på at det er okay jeg/vi ikke kommer ind i en fordeling der hedder at jeg når det hele, mens han er på arbejde. Når jeg starter på job igen, så har jeg jo ikke tiden: Så vi kan jo lige så godt få rutinen med at tingene altså først kan gøres efter kl 16.. ej, så hårdt bliver det nok ikke sat op - men jeg vil i hvert fald stoppe med den dårlige samvittighed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm.. det kan da godt være jeg skulle overveje at "lade hende" være sig selv lidt.. Hun er også let at overstimulere, og bliver det ofte - Hvilket jo nok til dels kan være min skyld, fordi jeg både render til så mange ting, samt ikke lader hende "være sig selv"..

Kan være jeg skal prøve fredag, hvad hun siger til det.. Man kommer jo langgt omkring med en støvsuger på 5 min alligevel!

Baby har GODT af at få lidt tid for sig selv et par gange om dagen. F.eks. 10-15min på legetæppet. Tænk på alle de indtryk der skal fordøjes :)

Da Anna var spæd, synes jeg også det var svært at nå det hele - tiden forsvinder bare mellem fingrene på en :blink Jeg prioriterede at sove, spise, tisse og være mig selv lidt når hun sov og hvis der var tid, så gjorde jeg noget praktisk. Det har dog altid været mig der stod for vasketøjet og det var det også dengang.

Vi havde rigtig meget nem mad i fryseren og det var GULD værd i starten, for nogen dage så nåede jeg altså bare ikke at finde på/handle/lave mad! Andre dage nåede jeg en hulens masse, men det var meget forskelligt.

De sidste mange måneder er det mig der har stået for indkøb og madlavning, men de sidste 14 dage er vi begyndt at lave madplan igen og handle stort ind i weekenden - enten sammen som en udflugt alle 3 eller bare en der kører og får det overstået. Det giver SÅ meget tid til hverdag, synes jeg! :)

I starten fik rengøring godt nok lov at være rengøring ind imellem, men det var vi heldigvis okay med begge to - der var vigtigere ting ;) Nu, hvor Anna kravler, støvsuger jeg mindst hver anden dag. Og hvis jeg skal hænge vasketøj op kommer hun med i kælderen - det gjorde hun også som lille, så sad hun i skråstolen. Jeg har egentlig altid bare taget hende med, hvis jeg skulle lave noget praktisk... Hun kunne jo sagtens ligge/sidde på gulvet mens jeg skiftede sengetøj eller jeg sad på gulvet sammen med hende og lagde tøj sammen. Det er da kun hyggeligt :)

Altsaa, Noah ligger f.eks. i kravlgaarden, hvor jeg har sat aktivitetstaeppet i. Her taender jeg for den melodi, det kan spille og naar den er slut, saa er "tiden udloebet" for det meste. Det er for det meste om morgenen efter hans amme/pusle/vaske/klaede paa, hvorefter jeg saa kan forberede min morgenmad. Saa komme rhan i skraatsolen ved siden af mig, mens jeg spiser den. Her falder han for det meste i soevn og saa kan jeg naa at vaske mig, klaede mig paa og faa lidt makeup paa. Saa kan jeg rydde ud senere...

Din mand laver da ellers så dejlig mad, Camilla :lol_hit :lol_hit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, jeg er faktisk, efter denne tråd, blevet mere opmærksom på at det er okay jeg/vi ikke kommer ind i en fordeling der hedder at jeg når det hele, mens han er på arbejde. Når jeg starter på job igen, så har jeg jo ikke tiden: Så vi kan jo lige så godt få rutinen med at tingene altså først kan gøres efter kl 16.. ej, så hårdt bliver det nok ikke sat op - men jeg vil i hvert fald stoppe med den dårlige samvittighed.

Lige præcis!! Jeg vil også droppe den dårlige samvittighed hvis jeg ikke lige når det hele.

Det vigtigeste er at vi er MOR :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er det som regel mig, der laver mad (min mand er først hjemme kl. 21.15)

Rengøring og tøjvask deles vi om, men det er som regel mig der tager initiativet til rengøring og må spørge manden efter om han gider at støvsuge, hvilket jeg synes er lidt tæls til tider <_< Jeg ligger tøj sammen og det kan jeg godt gøre, mens Maja ligger på legetæppet og leger :) Jeg er blevet bedre til at lade Maja ligge alene på legetæppet i kortere tid af gangen og det siger SP er en god ting at gøre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan da godt høre at jeg har vret utrolig priviligeret med den mand jeg har. Han er da også dejlig :)

Det bliver da heller ikke ved med at gå, men tror aldrig vi får en fast arbejdsdeling som nogen af jer har. Men kan forestille mig at det er noget mere ligetil, end når alt skal "diskuteres".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her i huset er vi fælles om det. Syntes vi har en fin balance nu. De første par måneder stod min mand for alt stort set, jeg var bare træt og kunne ikke orke andet end at amme og passe baby. Heldigvis var/er min mand enig i at mit job er at passe lille musen, så kommer alt andet bagefter.

Men, bare rolig! Det bliver bedre med tiden mht at finde tid og overskud til de praktiske ting. Min datter er 6,5 måned nu, så igår sad hun fx i kravlegården og legede og kiggede på jeg bagte boller. Så taler vi sammen undervejs, og hun syntes det var en fest - Jeg havde taget den med helt ud i køkkenet så hun var lige der hvor jeg var. Hun leger også fint i den mens jeg ordner vasketøj eller andet praktisk.

På en almindelig dag når jeg nu at gåtur med barnevogn og hundene, vaske tøj, støvsuge, rydde lidt op og lave mad til hende og tit bage brød/boller/kage. Andre dage laver jeg ikke mere end passe baby og være træt...

De første måneder havde jeg meget svært ved at lade hende ligge og lege alene, det tog lidt tid og lære, men er helt sikker på baby har godt af at fordøje indtryk og have lidt alene tid uden der hele tiden er en der dikke-dikker eller stopper nyt legetøj op i hovedet hele tiden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her er det mig der står for

- rengøring (dog får min kæreste nogle flip en gang imellem og så cleaner han lige hytten)

- tøjvask

- madlavning

- økonomi

- tøjindkøb m.m

Søren står for:

- haven

- bilen

- alt det håndværksmæssige m.m

Vi er fælles om putning og badning..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her står jeg stort set for alt mens jeg er på barsel:

rengøring

oprydning

indkøb

madlavning

aflevering oog hentning af børn.

sedler, fritidsaktiviteter mm med de to ældste børn.

Det skal dog også siges at vi er i gang med en tilbygning, hvor det er manden, som står for det hele.

Når vi begge arbejder laver vi ca. lige meget med børnen og praktiske ting, men når jeg eller manden har været på barsel er det den, som går hjemme som laver det meste. Egentlig ikke en aftale vi har, sådan er det bare blevet.

Kan godt mærke at det er med at holde tungen lige i munden denne gang med tre børn, hvor den ældste er 5 år. Heldigvis sover yngste skud på stammen godt om natten og vågner max en gang, så jeg er stort set aldrig træt om dagen. Om dagen sover hun også fint og så er hun god til at ligge selv og er meget optaget af at holde øje med hvad jeg suser rundt og laver og vi kan sagtens hygge og snakke samtidig med, at jeg får lavet en masse. Det skal dog også siges at det var aldrig gået med mine to drenge som max ville ligge 2 minutter alene. Har det personligt også rigtig godt med at være i gang og få udrettet noget i løbet af en dagJeg undlader heller ikke at fortælle manden hvor meget jeg laver hver dag :) og han sætter også pris på det.

Når manden er færdig med vores tilbygning, kommer han helt sikkert til at lave noget mere af alt det praktiske, ellers kommer det til at hænge mig langt ud af halsen.

Efter endt barsel skal vi helt sikkert have rengøringshjælp, da hverdagen eller vil blive alt for presset.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I skriver alle at jeres babyer ligger alene og hygger sig enten på tæppe, i kravlegård mv. Hver gang jeg prøver dette går der ikke mere end et par minutter før han bliver bund ulykkelig. Jeg aner ikke hvad jeg skal stille op for at gøre det bedre for ham. Hvordan har i "trænet" op til at ligge alene?

Grunden til jeg tog dette spørgsmål op er at min mand (som ellers inden jeg fødte var helt med på at han skulle lave en stor del af det huslige) nu mener at jeg burde kunne få lovet mere herhjemme. Jeg er jo på barsel.... <_< Jeg blev så sur og skuffet over ham og har flere gange forsøgt at forklare at jeg jo ikke sover lige så meget som ham og derfor også bruger noget af dagen(hvis lillemanden vil sove) på også selv at sove. Fordi jeg så også sover lidt i løbet af dagen mener han at jeg burde kunne lave mere herhjemme end jeg gør.

Som tingene er nu er der følgende fordeling:

Købe ind og madlavning - skiftes vi til

Vask, hænge op og ligge tøj sammen - mig

Støvsugning - far

tørre støv - mig (selvom jeg endnu ikke har fået taget mig sammen til det)

Græsslåning - får gjort

Haven ellers - mig (men har ikke haft tid)

Angående søvn så er det sådan i hverdagene at jeg går i seng sammen med lillemanden mellem kl. 22-24

Min mand kommer som regel ind mellem 23-01

Når lillemanden vågner første gang omkring 2-3 tiden ruller jeg vuggen ind i børneværelset hvor vi har en ekstra seng og lader min mand sove videre. Her tager jeg mig så af lillemanden resten af natten. Hvis lillemanden er vågen om morgenen når min mands vækkeur ringer kommer han altid ind og tager ham en halv times tid for at sige godmorgen og give mig en pause.

I weekenden hjælper han mere til

Men jeg synes det er utroligt hårdt at skulle nå det hele. Især fordi lillemanden i øjeblikket ikke sover meget i løbet af dagen (maks 2 timer sammenlagt) og i det hele taget bare virker meget ulykkelig. Jeg er så træt med træt på i løbet af dagen. Det er faktisk primært om aftenen jeg er mest vågen men der ved jeg at jeg er nødt til at gå i seng for at kunne "klare" natten.

Jeg elsker min søn over alt på jorden men puha hvor jeg håber at det snart bliver nemmere så jeg kan finde lidt overskud

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil sige to ting:

Foerst, saa var Noah heller ikke med paa at ligge selv foer han naermede sig 2 maaneder gammel. Saa er det vel noget med at goere rammerne rigtige. Jeg foelte at Noah havde brug for mere stimuli og vi indrettede kravlegaarden. Han ville ikke ligge selv paa legetaeppet paa gulvet og heller ikke paa aktivitetstaeppet. Nu staar aktivitetstaeppet saa i kravlegaarden, og for det meste nyder han 10 minutters tid deri. Han nyder ogsaa sin tremmeseng i lidt laengere tid nu :) Det skal nok komme, men start i det smaa og vaer i naerheden icon_hug.gif

Second - DU ER PAA BARSEL! Det maa din mand saadan set indse og finde sig i. Du har ikke mere tid, du har faktisk mindre tid nu. Du skal foerst og fremmest passe jeres barn og passe dig selv og passe paa dig selv. Hvis du ammer er hvile essentielt, kan du saa fortaelle ham. Ihhh, jeg bliver helt gal paa din mand slag.gif Min mand stoevsuger og tager skrald ud og rydder op efter sig selv og ordner nogle gange lige koekkenet, hvis jeg ikke har naaet det. Det er da et minimum, at mand deltager og gerne mere end foer...

Jeg har desuden stoevallergi, saa stov kan vi ikke lade ligge...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I skriver alle at jeres babyer ligger alene og hygger sig enten på tæppe, i kravlegård mv. Hver gang jeg prøver dette går der ikke mere end et par minutter før han bliver bund ulykkelig. Jeg aner ikke hvad jeg skal stille op for at gøre det bedre for ham. Hvordan har i "trænet" op til at ligge alene?

Grunden til jeg tog dette spørgsmål op er at min mand (som ellers inden jeg fødte var helt med på at han skulle lave en stor del af det huslige) nu mener at jeg burde kunne få lovet mere herhjemme. Jeg er jo på barsel.... <_< Jeg blev så sur og skuffet over ham og har flere gange forsøgt at forklare at jeg jo ikke sover lige så meget som ham og derfor også bruger noget af dagen(hvis lillemanden vil sove) på også selv at sove. Fordi jeg så også sover lidt i løbet af dagen mener han at jeg burde kunne lave mere herhjemme end jeg gør.

Som tingene er nu er der følgende fordeling:

Købe ind og madlavning - skiftes vi til

Vask, hænge op og ligge tøj sammen - mig

Støvsugning - far

tørre støv - mig (selvom jeg endnu ikke har fået taget mig sammen til det)

Græsslåning - får gjort

Haven ellers - mig (men har ikke haft tid)

Angående søvn så er det sådan i hverdagene at jeg går i seng sammen med lillemanden mellem kl. 22-24

Min mand kommer som regel ind mellem 23-01

Når lillemanden vågner første gang omkring 2-3 tiden ruller jeg vuggen ind i børneværelset hvor vi har en ekstra seng og lader min mand sove videre. Her tager jeg mig så af lillemanden resten af natten. Hvis lillemanden er vågen om morgenen når min mands vækkeur ringer kommer han altid ind og tager ham en halv times tid for at sige godmorgen og give mig en pause.

I weekenden hjælper han mere til

Men jeg synes det er utroligt hårdt at skulle nå det hele. Især fordi lillemanden i øjeblikket ikke sover meget i løbet af dagen (maks 2 timer sammenlagt) og i det hele taget bare virker meget ulykkelig. Jeg er så træt med træt på i løbet af dagen. Det er faktisk primært om aftenen jeg er mest vågen men der ved jeg at jeg er nødt til at gå i seng for at kunne "klare" natten.

Jeg elsker min søn over alt på jorden men puha hvor jeg håber at det snart bliver nemmere så jeg kan finde lidt overskud

jeg kan heller ikke ligge min søn fra mig på et aktivitvtstæppe eller i kravlegård uden han hurtig bliver ked... Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvordan man "træner" dem op i det? Silas kan godt sidde i sin skråstol mens jeg fx laver mad eller ordner vasketøj ,men også her bliver han forholdsvis hurtigt ked af at sidde der...

Silas har det bedst hvis han bare får lov at sidde ved mor, og kikke rundt... Så de pilger jeg har bliver som før nævnt ordnet når han sover... men jeg er jo også kun oppe en gang hver nat... så jeg får jo min nattesøvn i forhold til dig og andre herinde.. Og jeg kan virklig godt forstå det er svært at nå det hele, når man oveni det også er træt.. bearhug.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline har kunnet ligge "alene" fra hun var helt ny nærmest. Nogle gange bliver hun også sur, efter 2 min, men så stikker jeg ansigtet ned i kravlegården til hende, snakker med hende og fortæller at jeg er i køkkenet, og hun sagtens kan høre mig( og se mig) og så plejer der ikke at være nogen ko på isen. Men hun er så også vant til at blive lagt i seng, vågen, eller til middagslur vågen og kommer altid ud og stå, det giver en længere lur pga den friske luft.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Caroline har kunnet ligge "alene" fra hun var helt ny nærmest. Nogle gange bliver hun også sur, efter 2 min, men så stikker jeg ansigtet ned i kravlegården til hende, snakker med hende og fortæller at jeg er i køkkenet, og hun sagtens kan høre mig( og se mig) og så plejer der ikke at være nogen ko på isen. Men hun er så også vant til at blive lagt i seng, vågen, eller til middagslur vågen og kommer altid ud og stå, det giver en længere lur pga den friske luft.

Så dejligt. Vi må træne herhjemme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

børn er forskellige så hvis Carl Emil ikke vil ligge selv endnu, jamen så er det jo sådan det er.

Jeg bliver virkelig gal på din mand på dine vegne, han er utrolig dårlig til at sætte sig i dit sted, først i graviditeten og så nu :klap du BØR ikke have dårlig samvittighed over at passe dit barn og sove når du kan.

Herhjemme sejler det - so be it! Min mand er blevet forfremmet midt i sin barsel, han har ikke holdt alt det barsel han skulle pga det. han har rigtig meget overarbejde lige nu pga messer, kurser og de ekstra arbejdsopgaver så nogle dage arbejder han fra 6-22 - Når han er hjemme vil han gerne bare have tid med Mie, jeg får vasket tøj og ryddet lidt op de fleste dage, Anders laver mad og ordner køkken. Fælles tager vi os af kattene og skiftes til at handle. THATS IT! Alt andet er hvad jeg når de dage Mie sover godt!!! Jeg får ikke stress over noget fordi vi begge er enige om at det er ok lige nu. Det er jo ikke for evigt.

Vi prioriterer Mie højest lige nu (med alt det praktiske der følger med), derefter kommer søvn, mad og at komme i bad. Vi skiftes til at have overskuddet til at hive hinanden op mentalt, i den her uge er det mig, Anders er HELT færdig. Når vi begge er trætte så er det at det går galt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER