blomst27

Hvor skal/kan jeg føde?

27 indlæg i dette emne

Nu skal jeg jo pludselig føde i DK, og jeg mener der er frit sygehusvalg, ikk? Gælder det også for fødsler??unsure.gifOg jeg mener vi hører til Herlev da vi nok kommer til at bo i Gentofte kommuneunsure.gifMEN jeg frygter det lidt, har bare hørt så meget dårligt:( og riget ville være tættest men det er åbenbart lidt svært at komme til når Man ikke har en kompliceret fødselrolleyes.gif

Synes det er svært, er der nogle der har nogle erfaringer med de 3 steder og hvad ville i gøre??pregnant.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ja der er frit sygehus valg :-)

Min mor har født på riget to gange. Det er et supér godt hospital :-) hvis der er plads syntes jeg du skal tage det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er frit valg. Det vigtigste er at du er tryg ved dit valg. Jeg synes dog at du ved at vælge riget skal tage med i overvejelserne at det kan være småt med pladsen og du dermed kan komme til at vente på en fødestue.. Samt hvordan det er at komme til og evt parkere hvis man bliver sendt hjem og skal komme igen.. Jeg fødte selv så Hvidovre og havde en fantastisk oplevelse af stedet hvergang vi var der ude. Så det vil jeg gerne anbefale. Held og lykke med valget og fødslen. Vh Lene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan søge om at føde på et hvilket som helst sygehus, men du er kun garanteret en plads på det sygehus, hvor du hører til - altså Herlev. Det er svært at få lov til at føde på Hvidovre eller Riget, da de hhv. dækker et stort geografisk område og står for alle fødsler med komplikationer.

Men der sker jo ikke noget ved at prøve :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville prøve at få plads på riget eller hvidovre. Har et familiemedlem der fødte for 2 uger siden på Herlev, og hun havde ikke en særlig god oplevelse.

Jeg fødte selv på Hillerød, og jeg kunne ikke forestille mig et bedre sted at føde, jeg havde jordemoder på hele tiden, der kun havde mig som patient, og de har lige fået renoveret deres fødestuer, så de er virkelig lækre med store badekar og god plads. :) Men det er nok lidt langt væk fra dig.

(Arbejder selv i Gentofte og bor i Hillerød - det tager lidt under en halv time at køre :) )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte på Riget og var fint tilfreds. Der var også en jm der fulgte mig hele tiden og kun havde mig som "patient" :)

Jeg blev indlagt bagefter på barselsgangen og der var så ikke så rart at være synes jeg.

Jeg havde søgt om at få lov til at føde på Hvidovre, men fik afslag. Så hvis du hører til Herlev, så vil jeg også tro at du får afslag. Men så kan man vælge at komme på venteliste.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte på Herlev og det var egentlig ganske fint; dog presser de meget på for at du vælger at amme.

Vi havde også en jm under hele forløbet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:loveshower Mange tak for jeres svar!!!

Hm, ja, jeg laeste en undersoegelse igaar om foedesteder i region hovedstaden og herlev var ikke saa god ifg den undersoegelse..men self. er der ogsaa mange der har gode oplevelser og det er jo maaske ogsaaa held hvem man nu kommer til at foede med, men proever i hvert fald at soege Hvidovre eller Rigshospitalet og saa kan jeg jo vaere heldig.

Men hvor lang tid i forvejen faar man saa afslag hvis ikke de har plads? nogen der ved det?:unsure

Er ved at faa lidt stress over alle de ting- regnede jo med en lidt anderledes foedsel her i brasilien..puha:blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er netop hjemvendt efter 2,5 ugers indlæggelse på Herlev. Jeg blev først indlagt pga. risiko for for tidlig fødsel. Endte med at føde mine tvillinger 2 dage efter indlæggelse ved akut kejsersnit og brugte derefter 12 dage på neonatal afdelingen på Herlev. Hele vejen igennem mit ophold først på barselsgangen og derefter neonatalafdelingen har jeg kun mødt super søde og dygtige sygeplejersker. Så jeg kan kun give de varmeste anbefalinger af Herlev som fødested:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg søgte allerede da jeg var til 1. lægeundersøgelse. Der sendte lægen min vandrejournal til det ønskede hospital (Hvidovre). Da jeg blev afvist sendte de min vandrejournal videre til det hospital jeg hørte til (Riget).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte på Herlev for lidt over 6 uger siden. Jeg vil på ingen måde anbefale det. Selve graviditetsforløbet har været ok. Dog synes jeg de glemmer nogle ting undervejs og mangler lidt overblik. Bla spurgte jeg flere gange ind til om et keglesnit jeg har fået lavet for 15 år siden kunne have betydning ved fødslen. Alle gange fik jeg af vide at det ingen betydning ville have. Det vidste sig at have stor betydning da det arvæv jeg havde efter keglesnittet ikke rigtig ville give sig så på trods af hårde veer udvidede jeg mig ikke .... Så fejlinformation. Fødslen (selvom den var hård og øv) kunne ikke have været anderledes og havde den sødeste jordmoder under fødslen. Men det værste (og næsten det vigtigste) er at barselsgangen er så elendig.

Det er ikke så meget personalet men pga Herlevs barselsgangen er underbemandiget og ukorrigerede. De er fornyeligt blevet lagt sammen med Gentofte og hvidovre personale så der er stor forvirring og meget lidt samarbejde.

Jeg havde problemer med amningen og hver gang sagde personalet at jeg bare skulle ringe efter dem når jeg skulle prøve at amme så ville de komme og hjælpe mig. Hver gang jeg ringede gik der mellem 30-60 min før de kom. Der var jeg jo ligesom færdig med at amme og lillemanden sov :(

Personalet ved det godt og er glade for vi har klaget for som de siger det er ledelsen der bestemmer hvor meget personale ser skal være.... Men det er ikke ledelsen i mine øjne der styre deres samarbejde personalet imellem.

Så hos mig er der ingen tvivl. Skal jeg have et barn mere skal jeg ikke føde på Herlev. Også selvom jeg bor 5 min fra hospitalet. Så hellere Hillerød

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte på Herlev for lidt over 6 uger siden. Jeg vil på ingen måde anbefale det. Selve graviditetsforløbet har været ok. Dog synes jeg de glemmer nogle ting undervejs og mangler lidt overblik. Bla spurgte jeg flere gange ind til om et keglesnit jeg har fået lavet for 15 år siden kunne have betydning ved fødslen. Alle gange fik jeg af vide at det ingen betydning ville have. Det vidste sig at have stor betydning da det arvæv jeg havde efter keglesnittet ikke rigtig ville give sig så på trods af hårde veer udvidede jeg mig ikke .... Så fejlinformation. Fødslen (selvom den var hård og øv) kunne ikke have været anderledes og havde den sødeste jordmoder under fødslen. Men det værste (og næsten det vigtigste) er at barselsgangen er så elendig.

Det er ikke så meget personalet men pga Herlevs barselsgangen er underbemandiget og ukorrigerede. De er fornyeligt blevet lagt sammen med Gentofte og hvidovre personale så der er stor forvirring og meget lidt samarbejde.

Jeg havde problemer med amningen og hver gang sagde personalet at jeg bare skulle ringe efter dem når jeg skulle prøve at amme så ville de komme og hjælpe mig. Hver gang jeg ringede gik der mellem 30-60 min før de kom. Der var jeg jo ligesom færdig med at amme og lillemanden sov :(

Personalet ved det godt og er glade for vi har klaget for som de siger det er ledelsen der bestemmer hvor meget personale ser skal være.... Men det er ikke ledelsen i mine øjne der styre deres samarbejde personalet imellem.

Så hos mig er der ingen tvivl. Skal jeg have et barn mere skal jeg ikke føde på Herlev. Også selvom jeg bor 5 min fra hospitalet. Så hellere Hillerød

Mange tak for din kommentar!

Ja, det med barselsgangen lyder ikke godt...hm, men naeste gang f,eks, hvad ville du goere hvis du fik afslag paa hilleroed, f.eks, skal du saa foede paa herlev?

Jeg vil lige tage en tur de forskellige steder hen tror jeg naar jeg er i dk om nogle uger for at se det irl, men det er virklig vigtigt man foeler sig godt tilpas og tryg..og som foerstegangs mor aner jeg jo ikke en dut om amning etc. saa ihhh:unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte på Helrev, og har ikke noget at sætte på fødslen. Altså jo det var en sej process som endte i kejsersnit men det har jo ikke noget med sygehuset at gøre ;)

På barslesgangen er der underbemandig i forhold til personalet MEN det tror jeg hurtigt man vil opleve på alle sygehuse.

Personligt tror jeg at man vil høre godt og skidt om alle sygehusene, og selvom du vælger Riget eller Hvidovre kan du jo ende med at have en dårlig oplevelse der som måske kunne være anderledes på Herlev? Og selvfølgelig også den anden vej rundt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for din kommentar!

Ja, det med barselsgangen lyder ikke godt...hm, men naeste gang f,eks, hvad ville du goere hvis du fik afslag paa hilleroed, f.eks, skal du saa foede paa herlev?

Jeg vil lige tage en tur de forskellige steder hen tror jeg naar jeg er i dk om nogle uger for at se det irl, men det er virklig vigtigt man foeler sig godt tilpas og tryg..og som foerstegangs mor aner jeg jo ikke en dut om amning etc. saa ihhh:unsure

Er ikke kommet så langt i overvejelserne men ved bare jeg vil gøre meget for at undgå Herlev

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte på Herlev i februar og havde en rigtig god oplevelse af stedet, JM og sygeplejerskerne. Synes de var dygtige, kompetente og rigtig søde. Under selve fødsle følte jeg mig i meget trygge hænder og blev holdt opdateret løbende om lillepigens tilstand og guidet fint igennem pressefasen.

Jeg var så efterfølgende indlagt en uge på barselsgangen, da jeg havde problemer med amningen - det var i det store hele rigtig positivt (og dejligt at jeg måtte blive og de ville hjælpe med det), men kan godt nikke genkendende til mangel på personale. Det var lidt op og ned - nogle dage havde de fint tid, men andre dage kunne der gå lang tid fra man ringede efter en til de kom. Men det er jo ikke deres skyld.

Men så ved jeg så også en fra min mødregruppe der også fødte på Herlev og havde en skrækkelig fødsel hvor JM bare ikke ville lytte til hende og traf nogle rigtige dårlige valg. Men man kan jo være uheldig med en JM uanset hvor du så føder :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte på Herlev i lørdags og havde den bedste oplevelse (altså ift at det var en fødsel)Jeg havde den samme jm gennem hele forløbet fra vi kom ind i fødemodtagelsen til vagtskiftet efter jeg havde født på fødestuen.

Hun var meget nærværende og engageret. Hun læste mine behov og sørgede for at de personer og ting der skulle bruges stod klar når der blev brug for dem.

Jeg blev sat i gang med stikpiller fredag morgen og aften og fik mange veer fra fredag sen aften. I tlf blev jeg lyttet til og forstået. På trods af at jeg ikke havde åbnet mig så meget da vi ankom til fødemodtagelsen, var det vores (mit) valg om vi ville hjem eller blive på afd. Hun sad ikke lårerne af os, men fulgte med på sidelinien. Når behovet var der stod hun til rådighed. Efter et par timer foreslog hun en epidural (som jeg ikke nåede at få) og at hun tog vandet. Så gik hun over og gjorde klar på fødegangen og kom så og hentede os. Da vi kom på fødegangen gik det stærkt og lillemandens kurve dykkede ved hver ve, derfor tilkaldte hun bagvagt, børnelæge m.fl og da mine veer ændrede sig til presseveer bemærkede hun det faktisk før jeg selv var sikker.

Vi er helt sikkert meget tilfredse og kan kun anbefale en fødsel på Herlev...

Vi tog hjem 4 t efter fødslen, så har ingen erfaringer med barselsgangen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne vælge mellem Hvidovre eller Riget, fordi jeg bor i KBH Ø, jeg valgte Riget fordi jeg har hørt mest godt om det, det er tættest på og jeg tænker at der har de flest komplikationsfødsler, så derfor må de da have nogle gode JM ;)

Jeg har dog fået at vide, at hvis der er travlt på Riget, kan jeg risikerer at blive sendt til Hvidovre. Så jeg tror ikke, du skal regne med at du kan få lov, sådan uden videre, at føde på Riget i hvert fald.. Dér skal man vist bo i et specifikt geografisk område eller have en kompliceret graviditet for at få lov til det, men jeg ved ikke om det er det samme med Hvidovre..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte på Herlev i lørdags og havde den bedste oplevelse (altså ift at det var en fødsel)Jeg havde den samme jm gennem hele forløbet fra vi kom ind i fødemodtagelsen til vagtskiftet efter jeg havde født på fødestuen.

Hun var meget nærværende og engageret. Hun læste mine behov og sørgede for at de personer og ting der skulle bruges stod klar når der blev brug for dem.

Jeg blev sat i gang med stikpiller fredag morgen og aften og fik mange veer fra fredag sen aften. I tlf blev jeg lyttet til og forstået. På trods af at jeg ikke havde åbnet mig så meget da vi ankom til fødemodtagelsen, var det vores (mit) valg om vi ville hjem eller blive på afd. Hun sad ikke lårerne af os, men fulgte med på sidelinien. Når behovet var der stod hun til rådighed. Efter et par timer foreslog hun en epidural (som jeg ikke nåede at få) og at hun tog vandet. Så gik hun over og gjorde klar på fødegangen og kom så og hentede os. Da vi kom på fødegangen gik det stærkt og lillemandens kurve dykkede ved hver ve, derfor tilkaldte hun bagvagt, børnelæge m.fl og da mine veer ændrede sig til presseveer bemærkede hun det faktisk før jeg selv var sikker.

Vi er helt sikkert meget tilfredse og kan kun anbefale en fødsel på Herlev...

Vi tog hjem 4 t efter fødslen, så har ingen erfaringer med barselsgangen.

Tillykke med jeres lille Rasmus!!!:7himmel og tak for beskrivelsen!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kunne vælge mellem Hvidovre eller Riget, fordi jeg bor i KBH Ø, jeg valgte Riget fordi jeg har hørt mest godt om det, det er tættest på og jeg tænker at der har de flest komplikationsfødsler, så derfor må de da have nogle gode JM ;)

Jeg har dog fået at vide, at hvis der er travlt på Riget, kan jeg risikerer at blive sendt til Hvidovre. Så jeg tror ikke, du skal regne med at du kan få lov, sådan uden videre, at føde på Riget i hvert fald.. Dér skal man vist bo i et specifikt geografisk område eller have en kompliceret graviditet for at få lov til det, men jeg ved ikke om det er det samme med Hvidovre..

Hejsa, ja, det tror jeg egentlig heller ikke jeg faar lov til :( og det er jo egentlig fair nok fordi der skal jo vaere plads til dem der behoever det med tvillinger og andre komplicerede ting.

jeg tror egentlig er jeg ogsaa mest bange for en "daarlig" jordmor- jeg kan slet ikke holde tanken ud om en der bare er mega grov og saadan lidt "tag dig nu sammen agtigt maade" puha- og jeg tror ikke man bare kan sige, ok, jeg vil ha en anden en vel?? :unsure

Har jo ikke engang en bolig eller laege, saa maaske skulle jeg ogsaa vente til jeg faar de ting og saa bekymre mig hihi :lolhit taenker bare altid lige lidt lovlig langt ud i fremtiden:kuller

Men tak for dit svar!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa, ja, det tror jeg egentlig heller ikke jeg faar lov til :( og det er jo egentlig fair nok fordi der skal jo vaere plads til dem der behoever det med tvillinger og andre komplicerede ting.

jeg tror egentlig er jeg ogsaa mest bange for en "daarlig" jordmor- jeg kan slet ikke holde tanken ud om en der bare er mega grov og saadan lidt "tag dig nu sammen agtigt maade" puha- og jeg tror ikke man bare kan sige, ok, jeg vil ha en anden en vel?? :unsure

Har jo ikke engang en bolig eller laege, saa maaske skulle jeg ogsaa vente til jeg faar de ting og saa bekymre mig hihi :lolhit taenker bare altid lige lidt lovlig langt ud i fremtiden:kuller

Men tak for dit svar!

Jo man kan:) For jeg har præcis den samme bekymring - det er faktisk det jeg frygter allermest ved fødslen. Så jeg spurgte til mit jordemoderbesøg i går, og hvis man føler der er dårlig kemi, så skal man bare sige det til en eller anden, sagde hun - så får man en anden. Jeg skal føde på Hvidovre og har ikke været imponeret over jordemoderforløbet indtil nu (før i går, hvor jeg havde jordemodertid og IGEN fik et helt nyt ansigt - 5 ud af 5 - men heldigvis en rigtig god een). Til gengæld har jeg været ude på selve fødemodtagelsen 2 gange til tjek, hvor de har været helt suveræne.

Har talt med min mand om, at han må tage teten og sige, at det ikke fungerer, hvis jeg føler mig utryg.

Sygeplejersken hos min læge sagde, at der reelt ikke var frit sygehusvalg i KBH, fordi man ikke fik plads på Riget (medmindre der er en særlig grund), men at hun selv alligevel ville foretrække Hvidovre efter at have født på Riget. Men det er alt jeg ved om de forskellige steder.

Tillykke med planen om at komme hjem til Danmark i øvrigt:) Tror det bliver dejligt for jer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo man kan:) For jeg har præcis den samme bekymring - det er faktisk det jeg frygter allermest ved fødslen. Så jeg spurgte til mit jordemoderbesøg i går, og hvis man føler der er dårlig kemi, så skal man bare sige det til en eller anden, sagde hun - så får man en anden. Jeg skal føde på Hvidovre og har ikke været imponeret over jordemoderforløbet indtil nu (før i går, hvor jeg havde jordemodertid og IGEN fik et helt nyt ansigt - 5 ud af 5 - men heldigvis en rigtig god een). Til gengæld har jeg været ude på selve fødemodtagelsen 2 gange til tjek, hvor de har været helt suveræne.

Har talt med min mand om, at han må tage teten og sige, at det ikke fungerer, hvis jeg føler mig utryg.

Sygeplejersken hos min læge sagde, at der reelt ikke var frit sygehusvalg i KBH, fordi man ikke fik plads på Riget (medmindre der er en særlig grund), men at hun selv alligevel ville foretrække Hvidovre efter at have født på Riget. Men det er alt jeg ved om de forskellige steder.

Tillykke med planen om at komme hjem til Danmark i øvrigt:) Tror det bliver dejligt for jer.

I forhold til det med en dårlig jordmoder på Herlev:

Mit fødselsforløb var som sagt rigtig langt, kort fortalt:

Fredag eftermiddag gik vandet og jeg ringede til Herlev og talte med en jordmoder. Kom ind til kontrol om aftenen, det var samme jordmoder som jeg talte med i telefonen. Blev sendt hjem.Tilbage lørdag morgen til ny kontrol, blev modtaget af jordmoder nr.2, sendt hjem igen. Kom tilbage kl. 13, jordmoder nr. 3 tager over og følger mig til fødestuen og bliver indtil hendes vagtskifte et par timer efter. Jordmoder nr. 4 tager over og bliver hos mig hele hendes vagt. Så kommer jordmoder nr. 5 og bliver hele hendes vagt, også kommer jordmoder nr. 1 tilbage (nu er vi nået til søndag morgen) til en ny vagt, og hun bliver hos mig og følger mig over til kejsersnit hvor Alberte er født søndag kl. 10.05.

Nå det jeg ville med historien var, at selvom om jeg var gennem 5 jordmødre var der ikke en af dem som ikke lyttede til mine behov og de var super søde alle sammen. Og det virker som de bliver tilknyttet én patient på deres vagt så de løber ikke fra fødsel til fødsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte vores datter på Glostrup. Det var en super oplevelse men desværre er deres fødegang nedlagt. Jeg har valgt Hvidovre denne gang men fik et temmelig træls indtryk af deres fødeafdeling da jeg var ude for at få vendt lillemanden. Alt virkede temmelig kaotisk og svangeramb. ligger i forbindelse med fødegangen så der var flere som sad med kraftige veer blandt de som skulle ind og undersøges. Det synes jeg ikke virkede super godt.

En af mine veninder har dog arbejdet der og fortæller at det er et super sted så jeg håber på at min oplevelse bliver god. De har bla. et lokale hvor der er skærme fra hver fødestue således at der hele tiden er opsyn med en. Der er bestemt ikke hyggeligt derude men det vigtigste jo at personalet er kompetente og det er jeg nu sikker på er tilfældet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har kun gode ting at sige om Hvidovre efter at have født der ude i sidste uge.

Da vi ankom, sad der ret mange og ventede, jeg havde gode veer på det tidspunkt og kunne ikke holde ud at side på de stole der var ledige. Og så holdt jeg bedst smerterne ud ved at stå op, så vi stod ude på gangen og jeg gik lidt rundt. Men vi fik kun lov at vente i få min før jeg blev kaldt ind. Rigtig rart! Men det så heller ikke ud til at der var andre med veer. Og alle dem der var inde over min fødsel og på barselsgangen, var simpelthen så søde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fødte vores datter på Glostrup. Det var en super oplevelse men desværre er deres fødegang nedlagt. Jeg har valgt Hvidovre denne gang men fik et temmelig træls indtryk af deres fødeafdeling da jeg var ude for at få vendt lillemanden. Alt virkede temmelig kaotisk og svangeramb. ligger i forbindelse med fødegangen så der var flere som sad med kraftige veer blandt de som skulle ind og undersøges. Det synes jeg ikke virkede super godt.

En af mine veninder har dog arbejdet der og fortæller at det er et super sted så jeg håber på at min oplevelse bliver god. De har bla. et lokale hvor der er skærme fra hver fødestue således at der hele tiden er opsyn med en. Der er bestemt ikke hyggeligt derude men det vigtigste jo at personalet er kompetente og det er jeg nu sikker på er tilfældet :)

Jeg har lige et spørgsmål til det sidste du skriver :) hvad mener du med skærme på hver fødestue? Er der overvågning? For det er jeg overhovedet ikke blevet informeret om, og jeg skal føde på hvidovre :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige et spørgsmål til det sidste du skriver :) hvad mener du med skærme på hver fødestue? Er der overvågning? For det er jeg overhovedet ikke blevet informeret om, og jeg skal føde på hvidovre :blink

Jeg TROR ikke der menes video overvågning, da jeg fødte i Herning havde de jo alle de der dimser sat på mig der overvågede babyens hjertelyd, mine veer osv + en elektrode på babyen hoved. dem kunne de se hele tiden, både på stuen ved siden af mig, på deres computer på stuen og i vagt rummet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER