qnp

Sidde på forsædet

16 indlæg i dette emne

Fra hvilken alder måtte/må dit barn sidde på forsædet?

Forsædet er bilens farligste plads, så her har børnene plads på bagsædet, men den ældste har opdaget at flere af veninderne får lov at sidde på forsædet, men jeg har sagt nej til at hun må få lov.

Hun er kun 7 så jeg synes det er alt for tidligt. Hvordan er det hos jer?

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er ret striks med sikkerhed i bilen, og så længe de har en autostol eller en bilpude at sidde på, så skal de sidde på bagsædet. Vi har ikke isofix på forsædet, så jeg kan forestille mig, at det kun er i rimelig sjældne tilfælde at de får lov til at sidde på forsædet. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mener at børn skal være over 140 cm for at måtte sidde foran

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores som er 11 og 8 får lov en gang i mellem, på deres selepude. Ikke en dagligdags ting, men sådan noget som er lidt specielt når man får lov. Skal vi ud og køre allesammen, sidder de altid bagi.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

HER kan du læse om regler og anbefalinger.

Vi gøre meget ud af at forklare min bonussøn på 6 år om sikkerhed og derfor får han ikke lov at side på forsædet. Det du også skal tænke på er airbag'en. De kan jo komme ret slemt til skade af den, hvis i kører galt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej!

Færdselsloven siger sådan her: Børn under 135 cm. må ikke befordres uden godkendt sikkerhedsudstyr i biler med seler. Og autostole må ikke bagudvendes ved et sæde med front airbag.

Desuden har jeg læst at børn under 9 år ikke bør sidde ved en airbag og at man fraråder at børn under 140 cm sidder ved en airbag (som den på forsædet).

Så min datter på 9 år sidder der aldrig, eller kun når vi holder børnefødselsdag, og vi skal transportere mange børn hjem til os.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores dreng på 9, er 135 cm høj, men han får ikke lov at sidde på forsædet endnu. Synes simpelthen han ser for lille og skrøbelig ud, plus at han slet ikke sidder godt nok. Er bange for airbaggen ville skade ham mere end godt var. Der var en grund til, at vi skulle have ny bil med plads til 3 stole ;) Nu har vi så en 7 personers :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Xander blev 8 i sommerferien og er 147 cm høj (var ved SP i sidste uge på skolen) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her hos os får børn ikke lov at sidde på forsædet så længe de skal sidde i autostol, udover de helt små autostole som er bagudvendt, hvor vi selvfølgelig så slår airbaggen fra.

Rent faktisk var det et af det rigtig vigtige parametre for os da vi købte bil i foråret - at airbaggen kan slås til og fra efter behov.

Hvorfor må de så når de er babyer? Hvad er det der gør forskellen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ganske simpelt at når jeg skal køre alene med baby kan jeg ikke nå bagsædet, hvorimod når jeg kører alene med Maja kan hun klare sig selv. Så det handler dybest set om at jeg ikke kan se anden løsning når jeg skal køre alene med baby. Man kan selvfølgelig håbe at det bliver en baby som bare sover i bilen som ikke skal have sutten osv, men det vil tiden vise.

Mit udgangspunkt er som sagt at børn er på bagsædet.

Jeg har gjort det samme med Lise. Når vi er 2, så sidder den ene med Lise på bagsædet, men når jeg kører alene med hende er hun på forsædet (med airbacken slået fra). Hvis hun sidder alene omme på bagsædet uden at kunne se mig og uden at jeg kan nå hende, så skriger hun som en sindssyg. Det kan slet ikke lade sig gøre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ganske simpelt at når jeg skal køre alene med baby kan jeg ikke nå bagsædet, hvorimod når jeg kører alene med Maja kan hun klare sig selv. Så det handler dybest set om at jeg ikke kan se anden løsning når jeg skal køre alene med baby. Man kan selvfølgelig håbe at det bliver en baby som bare sover i bilen som ikke skal have sutten osv, men det vil tiden vise.

Mit udgangspunkt er som sagt at børn er på bagsædet.

Ok. Jeg kan bare ikke se hvorfor et større barn vil være mere udsat på forsædet end et spædbarn. Eller omvendt hvorfor et spædbarn er mindre udsat end den store?!

Jeg skal ikke sige hvad der er rigtigt eller forkert.

Vi har altid haft spædbørn på bagsædet uanset om det er en eller 2 voksne som er med i bilen. Hvis de skriger så vælger jeg at holde ind til siden og gå derom eller køre de sidste 2 minutter med et skrigende barn. Jeg ville slet ikke kunne koncentrere mig med et spædbarn ved siden af. Så skal man lige dikkedikke eller give den noget legetøj eller se hvor sutten blev af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan sagtens se din pointe :)

Jeg tænker også det er en af de ting hvor jeg forhåbentlig bliver klogere med tiden - for jeg er enig i at spædbørn er akkurat lige så udsat som større børn når de sidder på forsædet. Alle undersøgelser viser at det sikreste sted i en bil er på bagsædet, så derfor tænker jeg at det er derfor børn hører til så vidt muligt :)

Altså det er ikke fordi jeg er hellig og gør det meget anderledes end dig:D

For her er pigerne på 3,5 og 6 år fornylig begyndt at få lov til at skiftes til at sidde foran på den lille tur mellem skole og børnehave på 600 meter. Alt efter hvem jeg henter først.

Ingen af dem har dog gjort det på længere ture og lillebror kommer heller ikke til det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok. Jeg kan bare ikke se hvorfor et større barn vil være mere udsat på forsædet end et spædbarn. Eller omvendt hvorfor et spædbarn er mindre udsat end den store?!

Jeg skal ikke sige hvad der er rigtigt eller forkert.

Vi har altid haft spædbørn på bagsædet uanset om det er en eller 2 voksne som er med i bilen. Hvis de skriger så vælger jeg at holde ind til siden og gå derom eller køre de sidste 2 minutter med et skrigende barn. Jeg ville slet ikke kunne koncentrere mig med et spædbarn ved siden af. Så skal man lige dikkedikke eller give den noget legetøj eller se hvor sutten blev af.

Har det på samme måde som dig, August får lov til at sidde på forsædet i min mands bil for den er på gule plader, til og fra BH, på lossepladsen eller ned at små handle. Det er maks længde 4-5 km. Og han sidder i stol.

Men jeg skal heller ikke være hellig :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok. Jeg kan bare ikke se hvorfor et større barn vil være mere udsat på forsædet end et spædbarn. Eller omvendt hvorfor et spædbarn er mindre udsat end den store?!

Jeg skal ikke sige hvad der er rigtigt eller forkert.

Vi har altid haft spædbørn på bagsædet uanset om det er en eller 2 voksne som er med i bilen. Hvis de skriger så vælger jeg at holde ind til siden og gå derom eller køre de sidste 2 minutter med et skrigende barn. Jeg ville slet ikke kunne koncentrere mig med et spædbarn ved siden af. Så skal man lige dikkedikke eller give den noget legetøj eller se hvor sutten blev af.

De er heller ikke mindre udsat og BØR også være på bagsædet. For mig har det bare ikke kunnet lade sig gøre hvis jeg skulle køre alene med hende, da hun nærmest ikke kunne få vejret så meget som hun skreg deromme, hyperventilerede og gik i totalt flitsbue og kæmpede imod selen. Det kunne jeg ikke holde ud at gøre imod hende, synes det var børnemishandling og var bange for at hun ville føle sig svigtet og efterladt. Så jeg har taget chancen med hende foran. Når hun kan se mig ved siden af sig, så har der ikke været de store problemer og hun er meget mere rolig. Hun kan også bedre se ud ad vinduet og dette ser ud til at underholde hende størstedelen af tiden.

Jeg prøver så at begrænse det så meget som muligt, kører kun med hende alene hvis det er strengt nødvendigt og hvis det er alt for langt at gå - ellers går jeg med barnevognen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores han sidder også på bagsædet og han er 8 år.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores datter på 7 år er 129 cm høj. Hun sidder i hendes autostol på forsædet i min bil hvor vi har slået airbag'en fra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER