bien

hvad gør vi galt...

23 indlæg i dette emne

Vores datter hun er 6½ mdr og næsten hver aften når vi putter hende, så græder hun.. det er skide hårdt og jeg kan næsten ikke holde det ud... Min kæreste siger så til mig at vi bare skal lade hende ligge lidt, men er bare så meget imod at hun skal græde sig selv i søvn, for det er sku ikke menneskeligt...

Jeg har læst helens bog om barnets søvn og synes også vi gør alt hvad der står i den, men et eller andet må vi jo gøre galt...

Nogen som har nogen gode ideer til hvad vi gør forkert eller hvad vi skal gøre...

Hjælp søges hurtigt... Mit moderhjerte græder virkelig over det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

gør det til en "leg" at skulle i seng, læs godtnat historier, nus hende over håret, giv hende tøjbamse hun kan sove med, sutter i stakke vis og gå heller ind til hende mange gange uden at tage hende ud af værelset, så hun falder til ro og ved hun ikke kommer ud af værelset igen når I har bestemt hun skal sove. :goodluck :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan I tyde hendes gråd - er hun sulten, sur, bange, ikke træt nok? Det er jo meget væsentligt for at finde ud af hvorfor hun græder.

Jeg har også været der - dog var Anna noget yngre og det viste sig, at hun var sulten :(

Jeg er i hvert fald slet heller ikke tilhænger af bare at lade hende ligge og græde! Når hun er så lille, så er det ikke for at være på tværs eller drille - så er det fordi der er en årsag. Jeg håber du finder ud af hvad der stikker hende.

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, det maa vaere haardt og jeg kan godt forstaa, det skaerer i dit moderhjerte icon_hug.gif

Jeg er meget imod at lade boern graede sig selv i soevn alene og jeg tror, det kan give varige mèn i deres sjael at foele sig saa desperate og ladt alene med graad.

Har I et ritual og har hun et sovedyr eller en sutteklud? Jeg har ikke laest Helens bog, saa kender ikke hendes metode, men kan da fortaelle, havd vi goer med Noah, som godt nok kun er 2 maaneder... Jeg ammer, vi leger eller omvendt. Saa gaar jeg ind paa hans vaerelse og han bliver puslet, hvor jeg ikke taler meget, men sagte og blidt til ham. Derefter tager jeg ham op, fortaeller ham, at nu er det tid til at sove. Jeg fortaeller ham ogsaa, at vi er taet paa ham, saa han ikke er alene og vi kommer med det samme, hvis han faar brug for det. Saa siger jeg, at han maa sove godt og at jeg elsker ham. Hvis far er hjemme kommer han og kysser ham godnat. Saa laegger jeg ham, tilbyder ham sutten, laegger sovekaninen ved hans ansigt (Evt lige i smasken, hvis han lige skal finde ud af at falde til ro, saa han laegger hovedet lidt ud til siden.). Generelt ligger han med sovekaninen helt ind i ansigtet, ligesom han laa med ansigtet helt opad mig som helt spaed. Saa gaar jeg ind i stuen og stoejer lidt, saa han kan hoere, at jeg er der. Der gaar som regel ikke laenge, saa er han faldet i soevn, naar jeg kigger ind til ham.

Hvis han har svaert ved det, eller er direkte ked af det, saa tager jeg ham op, siger at han har svaert ved at sove i aften, og fortaeller ham, at det er ok, men at han nok skal finde ro. Saa laegger jeg ham igen og synger lidt for ham, mens jeg har en haand paa hans mave og/eller stryger ham paa haaret. Naar han virker til lige at vaere faldet hen, saa udfaser jeg foerst sangen, stopper saa med at stryge over haaret og proever til sidst at fjerne min haand. Jeg er klar til at laegge min haand paa maven igen med det samme og kan jo ogsaa synge lidt, hvis han roerer paa sig igen. Det kan tage sin tid, men han maerker, at vi er der og han ender med at overgive sig. I ekstremt sjaelnde tilfaelde har jeg vaeret noedt til at holde ham taet ind til mig og lade ham falde i den dybe soevn der for saa at laegge ham.

Jeg synes, han virker dejligt rolig og sengeklar efter jeg er begyndt at tale med ham, inden jeg laegger ham. Jeg synes ogsaa, det virker respektfuldt at fortaelle en lille stoerrelse, hvad der skal ske og at de ikke er alene. Det samme med at vaere hos dem til de er tilpasse med at skulle falde i soevn, hvis det er det, de har behov for.

Har du ellers kigget ind hos sovecoach.dk? Jeg synes hun har nogle gode fifs, men saerligt det med at signalere overfor sit barn, at man har styr paa det og at det er ok at laegge sig til at sove, synes jeg er faktisk er skelsaettende.... Jeg haaber I finder ud af at hjaelpe jeres datter til at falde i soevn paa en god maade good20luck.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg læste i en bog om søvn og børn, at det nogengange var nødvendigt at tage babyen ud af soveværelset igen, hvis de slet ikke ville sove.

Man skulle opfatte søvnen som et tog der kom - Og det er kun i "små huller" sådan et søvntog holder (fuldstændig som et almindeligt tog) ;) Hvis man rammer forbi søvntoget, kunne det være en ide at tage barnet væk fra "paronen", lave noget andet og prøve igen når næste søvntog kommer :)

Herhjemme er vi først lige begyndt at indføre soveritualer. kl 22 får hun nattøj på, derefter får hun sin nat-flaske. Alt dette sker i soveværelset, hvor lyset er dæmpet(næsten mørkt) og der er stille. Vi taler med dæmpede stemmer..

Ofte "lader" vi som om vi taler til hende, hvis vi taler sammen :rolleyes

Ellers så siger jeg "shhh" og "Du skal sssssove" Ved ikke hvorfor, men shh er bare sådan den beroligelse vi forsøger at give.. :)

Alt efter om det er mig eller Christian der putter, sker der så noget forskelligt efterfølgende :whistling Christian "tager chancen" og satser på søvntoget er der; Også kommer hun i liften, og han putter hende..

Hvis det er mig, så falder hun næsten altid i søvn ved mig (Som minimum blunder hun) også kommer hun i liften :rolleyes

Jeg er ikke helt parat til at skulle ligge hende vågen i liften endnu - det kommer nok, når jeg er blevet vant til at liften ikke står i sengen mere :rolleyes

HVIS vi misser søvntoget, så tager jeg (Det er altid mig) hende op af liften, og taler med hende, lidt som Camillat fortæller: Siger vi missede søvntoget, og at jeg venter med hende på det næste.. Også får hun lov at være ved mig, som regel har vi misset det fordi hun ikke var helt mæt ;) Så hun får lidt flaske, også hopper vi som regel på næste søvntog :) Vi har endnu ikke misset to i streg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores putteritual ser sådan her ud:

Hun får nattøj på og ren ble...

Så går vi ind og siger godnat til far

Så går vi ind i soveværelset, hvor hun får sin flaske

Så sidder jeg lidt med hende,synger en enkelt eller to sange for hende

Så ligger jeg hende i vuggen, og siger jeg elsker dig, kan du sove godt min skat

Så ligger jeg hendes sutteklud op til hendes kind,dynen over hende og stryger hende over håret...

OG så er det her det går galt... Nogen gange når jeg ikke engang ud af soveværelset inden hun brgynder at græde...andre gange kan jeg nå ind i stuen...

I flasken får hun 180 mælk,og det er langt fra sjældent hun spiser det hele... Så jeg tror ikke det er sult...

Det gør mig bare så ked af det når hun er så ked af det...

Vi har snakket lidt om det i mødregruppen og de mener det er fordi hun er inde i en tryghedsfase,hvor hun er bange for at jeg forlader hende...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det fordi du gaar ud, foer hun sover eller foer hun som minimum foeler sig tryg? Det lyder til at hun mangler den sidste tryghed, maaske... Hvis det er det, der goer at hun graeder, saa skal der maaske noget ind imellem sutteklud og mor gaar. Maaske at du sidder hos hende, eller bare sidder lidt i vaerelset og signalerer at alt er ok? Eller maaske noget saa simpelt, som at hun kan hoere jer snakke udenfor vaerelset, naar du saa er gaaet sidenhen... ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det lyder rigtig fint sådan som i gør.. Tænker også at det er en fase.. Når hun bliver ked, så gå ind kort og sig godnat og gå ud igen.. Det kan du gøre 100 gange, men hun mærker/ ser du er der.. Er sikker på det går over inden længe.. Havde den samme tur flere gange med min datter dengang og ja, det er dælme hårdt.. Føler med dig, men hæng i.. Håbet snar det bliver bedre..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det kommer meget i faser hvor godt Silje faldt i søvn.. Vi havde en periode for nyeligt hvor hun ikke kunne sove før 22-23 tiden.. Nu sover hun 19-20 stykker.. Vi putter hende først når hun viser træthedstegn, så det er lidt forskelligt hvornår det er... Vores eneste ritual er at ligge hende i sengen og give hende sut og nusseklud. Så siger vi godnat og går... Synes tit det forstyrrer mere hvis vi laver for meget

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke lige læst de andre svar igennem. Men vi har haft det samme problem herhjemme. Det der hjalp her var at tage hende op. lade hende kigge ned på sengen, mens jeg stod og aede hende i håret og sagde hun kunne sove trygt og vi var der når hun vågnede. Når hun så virkede rolig blev hun lagt med sutteklud mens jeg lige stod ved hende indtil hun slap blikket fra mig. somme tider lå hun og kiggede på mig i 20 min, men så blev jeg bare stående i tyve min.

Nu køre det således herhjemme.

Kl 19:30 begynder vi med nattøj og flaske. Hun hygger med os på sofaen til hun viser træthedstegn ( mellem 20 og 22) For mig er det ikke så vigtigt at putte hende et bestemt tidspunkt. Hellere lad det være en god oplevelse og så putte hende når hun er træt.

Når hun begynder at vise træthedstegn Får hun en lille flaske mere (herhjemme har vi nemli også døjet med sult om aftenen) Går så ind til sengen - står og kigger på en mens vi siger godtnat osv - Ligger hende ned med sutteklud og evt sut - og så går vi. somme tider går der lidt inden hun sover, men det er sjældent hun skal op igen. Og hvis hun bliver ked prøver vi igen med at kigge på sengen.

Herhjemme siger vi gerne at hun IKKE skal ud af soveværelset når hun er blevet puttet. Hun er nemli så nysgerrig og kan slet ikke styre det, så hvis hun ved der er mulighed for at komme ind til mor og far - så gør hun alt for at få lov hehe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det skønt at læse den omsorgsfuldhed og indlevelse i har med jeres børnloveshower.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det var mig, så ville jeg blive inde på værelset indtil hun sov. Når dette er blevet en god vane/rutine at I sider ved hende indtil hun sover og hun falder i søvn uden gråd, så kan i begynde at øve med kun at stå i døren en periode og senere gå ind i stuen.

Som jeg læser dit indlæg så trænger hun til tryghed - og hvorfor ikke give hende det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det var mig, så ville jeg blive inde på værelset indtil hun sov. Når dette er blevet en god vane/rutine at I sider ved hende indtil hun sover og hun falder i søvn uden gråd, så kan i begynde at øve med kun at stå i døren en periode og senere gå ind i stuen.

Som jeg læser dit indlæg så trænger hun til tryghed - og hvorfor ikke give hende det?

Jeg er også begyndt at sidde ved hende ind til hun sover...så nusser jeg hende på hovedet, synger lidt for hende og når hun så er holdt op med at græde, så stopper jeg med at synge,men nusser hende stadig på hovedet...

Og som du siger,så må det bare tage den tid det tager...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Aah, det maa vaere haardt og jeg kan godt forstaa, det skaerer i dit moderhjerte icon_hug.gif

Jeg er meget imod at lade boern graede sig selv i soevn alene og jeg tror, det kan give varige mèn i deres sjael at foele sig saa desperate og ladt alene med graad.

Har I et ritual og har hun et sovedyr eller en sutteklud? Jeg har ikke laest Helens bog, saa kender ikke hendes metode, men kan da fortaelle, havd vi goer med Noah, som godt nok kun er 2 maaneder... Jeg ammer, vi leger eller omvendt. Saa gaar jeg ind paa hans vaerelse og han bliver puslet, hvor jeg ikke taler meget, men sagte og blidt til ham. Derefter tager jeg ham op, fortaeller ham, at nu er det tid til at sove. Jeg fortaeller ham ogsaa, at vi er taet paa ham, saa han ikke er alene og vi kommer med det samme, hvis han faar brug for det. Saa siger jeg, at han maa sove godt og at jeg elsker ham. Hvis far er hjemme kommer han og kysser ham godnat. Saa laegger jeg ham, tilbyder ham sutten, laegger sovekaninen ved hans ansigt (Evt lige i smasken, hvis han lige skal finde ud af at falde til ro, saa han laegger hovedet lidt ud til siden.). Generelt ligger han med sovekaninen helt ind i ansigtet, ligesom han laa med ansigtet helt opad mig som helt spaed. Saa gaar jeg ind i stuen og stoejer lidt, saa han kan hoere, at jeg er der. Der gaar som regel ikke laenge, saa er han faldet i soevn, naar jeg kigger ind til ham.

Hvis han har svaert ved det, eller er direkte ked af det, saa tager jeg ham op, siger at han har svaert ved at sove i aften, og fortaeller ham, at det er ok, men at han nok skal finde ro. Saa laegger jeg ham igen og synger lidt for ham, mens jeg har en haand paa hans mave og/eller stryger ham paa haaret. Naar han virker til lige at vaere faldet hen, saa udfaser jeg foerst sangen, stopper saa med at stryge over haaret og proever til sidst at fjerne min haand. Jeg er klar til at laegge min haand paa maven igen med det samme og kan jo ogsaa synge lidt, hvis han roerer paa sig igen. Det kan tage sin tid, men han maerker, at vi er der og han ender med at overgive sig. I ekstremt sjaelnde tilfaelde har jeg vaeret noedt til at holde ham taet ind til mig og lade ham falde i den dybe soevn der for saa at laegge ham.

Jeg synes, han virker dejligt rolig og sengeklar efter jeg er begyndt at tale med ham, inden jeg laegger ham. Jeg synes ogsaa, det virker respektfuldt at fortaelle en lille stoerrelse, hvad der skal ske og at de ikke er alene. Det samme med at vaere hos dem til de er tilpasse med at skulle falde i soevn, hvis det er det, de har behov for.

Har du ellers kigget ind hos sovecoach.dk? Jeg synes hun har nogle gode fifs, men saerligt det med at signalere overfor sit barn, at man har styr paa det og at det er ok at laegge sig til at sove, synes jeg er faktisk er skelsaettende.... Jeg haaber I finder ud af at hjaelpe jeres datter til at falde i soevn paa en god maade good20luck.gif

Vi har så meget den samme tilgang og de samme holdninger, Camilla! :kiss

Jeg gør også meget ud af at snakke til og med Anna og fortælle hvad vi skal og hvad jeg gør hele tiden. Og flere gange, gennem hele hendes liv, har det eneste der virkede på en ulykkelig Anna, været mig, der holdt hende tæt og snakkede sagte til hende. Hvis hun vågner om aftenen eller natten (og det ikke er pga sult), er det ofte nok, at jeg bare lige lægger en hånd på hende, siger jeg er der og passer på hende og at det er okay, at falde i søvn igen. Så kigger hun op på mig og lægger sig om på siden og sover videre :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også begyndt at sidde ved hende ind til hun sover...så nusser jeg hende på hovedet, synger lidt for hende og når hun så er holdt op med at græde, så stopper jeg med at synge,men nusser hende stadig på hovedet...

Og som du siger,så må det bare tage den tid det tager...

Det tror jeg også på er en god tilgang. Du giver hende den tryghed hun søger og behøver og på et tidspunkt ligger den så dybt i hende, at hun kan falde i søvn selv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læste i en bog om søvn og børn, at det nogengange var nødvendigt at tage babyen ud af soveværelset igen, hvis de slet ikke ville sove.

Man skulle opfatte søvnen som et tog der kom - Og det er kun i "små huller" sådan et søvntog holder (fuldstændig som et almindeligt tog) ;) Hvis man rammer forbi søvntoget, kunne det være en ide at tage barnet væk fra "paronen", lave noget andet og prøve igen når næste søvntog kommer :)

Det har vi også gjort nogengange. Vi har flere gange prøvet, at hun bare får kørt sig selv helt op og er helt ulykkelig, så intet kan få hende til at holde op med at græde. Så siger vi til hende, at hun vist ikke er helt klar til at sove, så nu går vi lige ned i stuen og sidder lidt inden vi prøver igen. Hun sidder hos en af os med sutten og ser tv, men der ikke noget snakken og ikke noget legeri. Efter 5-15min tager vi hende med op igen og så kan vi oftest bare ligge hende og så sover hun med det samme.

Man må ikke blive stædig og se det som et nederlag, hvis man må gå ud igen - i hvert fald ikke når de er så små. Så må man mærke efter hvad der sker indeni dem og evt. tænke lidt ud af boksen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det tror jeg også på er en god tilgang. Du giver hende den tryghed hun søger og behøver og på et tidspunkt ligger den så dybt i hende, at hun kan falde i søvn selv :)

Det har faktisk hjulpet flere gange i aften...Hun er vågnet og været ked af det...Så er jeg bare gået ind og sagt stille og roligt at mor er her og der sker ingenting...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har faktisk hjulpet flere gange i aften...Hun er vågnet og været ked af det...Så er jeg bare gået ind og sagt stille og roligt at mor er her og der sker ingenting...

Ville ønske den virkede her <_< hvis jeg går ind til Lise, når hun vågner bliver hun bare endnu mere ked af det når hun ser og hører mig.. for så vil hun have at jeg skal tage hende op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har faktisk hjulpet flere gange i aften...Hun er vågnet og været ked af det...Så er jeg bare gået ind og sagt stille og roligt at mor er her og der sker ingenting...

Dejligt! :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville ønske den virkede her <_< hvis jeg går ind til Lise, når hun vågner bliver hun bare endnu mere ked af det når hun ser og hører mig.. for så vil hun have at jeg skal tage hende op.

Det samme her med Maliva <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ville ønske den virkede her <_< hvis jeg går ind til Lise, når hun vågner bliver hun bare endnu mere ked af det når hun ser og hører mig.. for så vil hun have at jeg skal tage hende op.

Sådan et barn har jeg også.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Opper lige denne. Vil høre om hun nu sover godt igen ? Zoey er netop i sådanne en fase og hun er lige levet 6 måneder. Det eneste der kan få hende tl at sove er at sidde og vugge hende 1 time eller mere. Hvilket er ret udmattende :-(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER