evita

Hjemmelavet Babymad

22 indlæg i dette emne

Er der nogen herinde fra, der har erfaring med, at lave babymad selv? Hermed omtaler jeg: Mos, puréer etc. ect. - det man køber på glas...!!!

Har i nogle gode opskrifter, også gerne på nogle utradtionelle kombinationer, som måske ikke ses så ofte, men bare smager så død godt, at de må skrives...

Jeg har som de fleste nok ved, ikke nogen børn endnu - men forhåbentlig snart, dog er jeg gået totalt babyzilla.

Jeg bliver slemt skuffet, hver gang jeg kigger på babymad-hylderne i diverse supermarkeder. Jeg ved ikke hvorfor, men nok mest pga priserne. Jeg synes, de små glas med pure er horribelt dyre, så derfor har babyzilla hér besluttet at lave det selv.

Alle former for gode råd, opskrifter etc. modtages gerne.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg laver alt babymad selv.. Det syntes jeg er lækrest :)

Vi er ikke så langt herhjemme endnu, da Johan kun har fået rigtig mad i 3 ugers tid :) Men han er vild med søde kartofler med broccoli og gulerod med squash. Jeg putter ikke mm/mme i mosen, det får han af kop eller som flaske.

Jeg plejer at skære grønsagerne ud i små stykker og ned i en gryde med så lidt vand som muligt, der efter blender jeg det med stavblenderen og tilsætter hørfrøolie, livetsolie eller olivenolie når det har spise temperatur :) Hvis der er grønsags vand tilbage, køler jeg det ned og giver på kop, det er smæk fyldt med vitaminer :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

agnethe har en tråd herinde om baby/børne mad og så har hun en blog. Kig i madforummet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg laver alt babymad selv.. Det syntes jeg er lækrest :)

Vi er ikke så langt herhjemme endnu, da Johan kun har fået rigtig mad i 3 ugers tid :) Men han er vild med søde kartofler med broccoli og gulerod med squash. Jeg putter ikke mm/mme i mosen, det får han af kop eller som flaske.

Jeg plejer at skære grønsagerne ud i små stykker og ned i en gryde med så lidt vand som muligt, der efter blender jeg det med stavblenderen og tilsætter hørfrøolie, livetsolie eller olivenolie når det har spise temperatur :) Hvis der er grønsags vand tilbage, køler jeg det ned og giver på kop, det er smæk fyldt med vitaminer :D

Det var da en god ide med det grøntsagtsvand, det må jeg huske...

Ved du om det er ok at tilsætte en anelse salt til kogevandet inden opkog, blot for smagens skyld, eller er det usundt for baby

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tråden er her klik

Arh tak, den må jeg lige kigge nærmere på... :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var da en god ide med det grøntsagtsvand, det må jeg huske...

Ved du om det er ok at tilsætte en anelse salt til kogevandet inden opkog, blot for smagens skyld, eller er det usundt for baby

Uhh det er der vidst delte meninger om ;) Personligt ville jeg ikke gøre det, da bebs krop ikke har godt af salt, men jeg har nu heller aldrig selv brugt salt i kogevandet til resten af familiens mad :) Men jeg ved at mange SP'er siger at det er i orden og det må man gerne....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har altid fået at vide at babys mad IKKE må saltes :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har altid fået at vide at babys mad IKKE må saltes :unsure

Hvis jeg var dig ville jeg fortsætte med IKKE at salte ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg var dig ville jeg fortsætte med IKKE at salte ;)

Jeg synes det er fedt at høre jeres ærlige meninger, især i forhold til, at jeg er kok og dermed naturligt bare vil salte maden, uden at tænke videre over det...

Så tusinde tak skal i begge have :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har altid fået at vide at babys mad IKKE må saltes :unsure

Jeg synes det er fedt at høre jeres ærlige meninger, især i forhold til, at jeg er kok og dermed naturligt bare vil salte maden, uden at tænke videre over det...

Så tusinde tak skal i begge have

:loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sundhedsstyrelsen har lavet en, den synes jeg er god. Den kan læses (og printes) på nettet http://www.sst.dk/publ/Publ2012/BOFO/Boern/MadSkeFam13udg.pdf Den kan vidst også købes til omkring 50kr mener jeg :)

Jeg har desuden været glad for 2 kogebøger, som jeg selvfølgelig ikke husker navnet på nu, men finder gerne ud af det imorgen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sundhedsstyrelsen har lavet en, den synes jeg er god. Den kan læses (og printes) på nettet http://www.sst.dk/publ/Publ2012/BOFO/Boern/MadSkeFam13udg.pdf Den kan vidst også købes til omkring 50kr mener jeg :)

Jeg har desuden været glad for 2 kogebøger, som jeg selvfølgelig ikke husker navnet på nu, men finder gerne ud af det imorgen :)

Åh ja, det ville være virkelig pænt af dig, hvis du gider...

Tusinde tak for linket... :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Prøv "Helens bog om børn og mad" (tror jeg den hedder) af Helen Lyng hansen. der står vist stort set alt man bør vide, min veninde har anbefalet mig at få fat i den, da det har været hendes "mad bibel" til hendes datter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er fedt at høre jeres ærlige meninger, især i forhold til, at jeg er kok og dermed naturligt bare vil salte maden, uden at tænke videre over det...

Så tusinde tak skal i begge have

:loveshower

Det er også rigtigt, baby skal ikke have for meget salt, da dens nyrer ikke kan holde til det... Det er bare os andre der har vænnet sig til at alt skal smage salt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg laver alt babymad selv og synes ikke det er svært, det er bare tilvænning.. Jeg bryder mig ikke om at give Silje pulvermad, da det indeholder masser af enumre og sukker, når man selv laver det ved man præcist hvad der er i.

Om morgenen laver jeg grød baseret på enten quinoa eller hirse mel og de sidste dage har hun også fået havregrød (må de få når de er over 6 måneder)

Jeg tilbereder bare grøden i mikroovnen, så jeg ikke får for meget opvask.. Det tager 2-3 min hvor det er vigtigt at man rører rundt undervejs... Når grøden er færdig tilsætter jeg lidt koldt vand til den har den rette konsistens + mme pulver svaremde til den mængde væske jeg har brugt.

Om aftenen laver jeg mos til hende... Som regel er basen kartoffel og så tilsætter jeg noget forskelligt hver dag... ex gulerod, broccoli, blomkål, ærter, avocado... På det sidste har jeg også blendet noget af vores aftensmad og tilsat.. På den måde får man det hurtigt gjort mere varieret...

Forleden fik hun fx risrret med karry, porrer, løg, peberfrugt og rejer... Jeg blendede det bare og blandede en anelse hirsegrød i for at gøre smagen mildere...

Synes bare at maden på glad ser så keeeedelig ud og elsker at lave mad til min lille pige så jeg ved hun får god mad...

Hov til mosen om aftenen tilsætter jeg ikke mme, da jeg ikke synes at alt skal smage sødt af mælk, tilsætter i stedet 2 tsk olie så der er nok fedt i maden, baby har brug for en del fedt for at hjernen udvikles ordentligt.

Det er selvfølgelig noget nyt man skal sætte sig ind i, men synes at det er det værd :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Denne bog er også vildt god! Og kan bruges rigtig længe..... Lavede så sent som i går en ret fra den, og Marlon ELSKEDE det :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh ja, det ville være virkelig pænt af dig, hvis du gider...

Tusinde tak for linket... :-)

Selvfølgelig :D

Den første hedder 'Spændende mad til de små', det ser desværre ud til at den er udgået :( http://www.adlibris.com/dk/product.aspx?isbn=8763710064&utm_source=bogpriser&utm_medium=www&utm_campaign=bogpriser Jeg fik den i barselsgave da Falke var spæd.

Den anden, 'Mayers mad til de mindste - En kogebog for hele familien' :) Den købe jeg i Netto sidste sommer til en 50-70kr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvfølgelig :D

Den første hedder 'Spændende mad til de små', det ser desværre ud til at den er udgået :( http://www.adlibris.com/dk/product.aspx?isbn=8763710064&utm_source=bogpriser&utm_medium=www&utm_campaign=bogpriser Jeg fik den i barselsgave da Falke var spæd.

Den anden, 'Mayers mad til de mindste - En kogebog for hele familien' :) Den købe jeg i Netto sidste sommer til en 50-70kr.

Fantastisk tak ,dem må jeg se om jeg kan fremskaffe... :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvfølgelig :D

Den første hedder 'Spændende mad til de små', det ser desværre ud til at den er udgået :( http://www.adlibris.com/dk/product.aspx?isbn=8763710064&utm_source=bogpriser&utm_medium=www&utm_campaign=bogpriser Jeg fik den i barselsgave da Falke var spæd.

Den anden, 'Mayers mad til de mindste - En kogebog for hele familien' :) Den købe jeg i Netto sidste sommer til en 50-70kr.

Den har vi også. :) Og jeg så den i føtex igår til 69 kr :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi lavede og laver selv al mad til Carl

Du kan få noget pulvergrød til at tage med når I er på tur som er økologisk og UDEN olier, fedtstof og MME og sød smag blandet i som det du køber fra Hipp eller andre pulvermærker.

Jeg gjorde det at jeg blandede det med kogt vand og puttede fedstof i f.eks. usaltet smør, tidsel/raps/oliven/solsikkekerne olie i og så frugtmos af en eller anden art.

Mærket hedder Holle, koster 30 kr for en æske og findes i to varianter og købes i Helsekost :) Det var vi meget glade for da han var lille...

Ellers lavede vi blomkålsmos, broccolimos, gulerod/rodfrugtmos, ærtepure og et hit var også sød græskar/hokaido mos...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fundet en masse inspiration her: www.yourveganmom.com :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER