Mette A.

Problem med autostol - hvad gjorde i??

23 indlæg i dette emne

Ja vi er så rendt ind i et lille problem med autostol.. Jeg synes at Lise sidder så dårligt i vores nuværende, som hun er ved at blive for stor til. Den hedder ellers fra nyfødt op til 13 kg (og hun vejer kun 6 kg), men hun kan ikke strække sine ben ud mere, da de støder på ryglænet på bilsæddet... så hun sidder med let bøjede ben.

Så var det jeg tænkte at vi jo nok var nødt til at gå en klasse op til den næste og derfor ønskede vi os en ny autostol i dåbsgave (og fik det! :loveshower ).. Men nu kan jeg så se på den at den går fra 9-18 kg (fra ca. 9 mdr.) og det er hun jo slet ikke endnu.. derudover er den forudvendt, og jeg bliver meget i tvivl om hun overhovedet må komme i den endnu, hun kan jo ikke engang sidde selv endnu.

Det er en Cybex Juno-fix, vi har fået.

Hvad gjorde i andre? Har i haft en overgang hvor jeres barn var for stort til den ene autostol men stadig for lille til den næste?

Jeg er virkelig i vildrede, da hun har haft taget nogle ordentlige tudeture i den gamle autostol (som hun ellers før var så glad for at sidde i) og jeg er bange for at det er fordi hun bare ikke sidder godt! Så jeg får så dårlig samvittighed over at sætte hende i den.. og for at gøre ondt værre skal vi til jylland på onsdag :( (fra kbh af, så det er bare rigtig langt)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg har læst og fået af vide, må de ikke sidde i autostole der er vendt forud, når de er yngre end 9 mdr.

Men jeg har ikke erfaring med de problemer i har.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun må ikke komme i en forudvendt endnu. Hendes ryg vil ikke kunne klare et sammenstød endnu, den er ikke stærk nok. Med den lille autostol vil hendes kropsvægt blive trykket ind i selve autostolen, mens i trinnet over vil al trykket ligge i selerne, og det er ryggen ikke stærk nok til at klare, nå hun er 4 måneder.

Er der en pude i ryggen i kan tage ud? Ofte køber man dem med påmonteret babyindsats, som man kan pille ud, og så få mere plads.

Hvilken stol har i nu?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde også det problem, at vi synes at lillemand var blevet for stor til autostolen - indtil vi fandt ud af, at der var en pude i bunden af stolen, som kunne tages ud.

Efter at vi har fjernet den, sidder han meget bedre og har igen god plads :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kusines ældste datter vejede for meget til deres auto stol og de skulle have en der kunne tage flere kilo. Der fik de en speciel en for det var vigtigt at hun stadigvæk var bagudvendt.

Ved ikke om den måske også kan give mere ben plads. Skal jeg høre hvad mærke det var?

Send mig evt en pm, hvis jeg glemmer at kigge i tråden igen. :-D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan I ikke køre bilsædet længere frem så hendes ben kan være der?

Der findes tre krav til den næste autostol:

- Barnet skal være 9 mdr.

- Barnet skal veje 9 kg

- Barnet skal kunne sidde selv

Min. 2 af ovenstående krav skal være opfyldt før hun må komme i næste stol.

Er hun meget lang? Eller sidder der mon en spædbarnsindsats du kan tage ud?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vi købte vores autostol fik vi at vide, at det ikke gør noget at benene stikker ud over stolsædet. Men hovedet må IKKE stikke over hovedstøtten på ryglænet i autostolen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil også sige, at 6 kg er alt for lidt til en fremadvendt. Faktisk direkte farligt IMO. Jeg ville købe en bagudvendt, der går fra 0-18 kg. F.eks en Be Safe. Vi havde samme problem. Men selvom vores datter er 10 kg tung og kan sidde selv, ville jeg ikke sætte hende i en fremadvendt endnu. Hvis man ser crash test på det, får jeg helt ondt i maven :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en Storchenmühle maximum-SP E1, som vi har. Jeg har taget lidt forskellige billeder både med Lise i den og uden hende i. Som i kan se stikker hendes fødder ud, så når jeg sætter den på bilsædet stødder de imod ryglænet. Det hjælper ikke at ændre på selve bilsædet, da autostolen jo stadig skal spændes fast med selen op imod ryglænet på sædet (autostolen har ikke isofix).

Der er en slags pudeindsats i den, men jeg tror ikke det er meningen man skal tage den ud. Der er ikke megen polstring under den og der er huller i ryggen hvor selerne føres igennem. Og så sidder skulderpolstringen på selve selerne fast i den, så de ryger med af hvis vi fjerner den.

181183_10150942575710967_1279136876_n.jpg

177421_10150942576010967_1640496078_o.jpg

266033_10150942576165967_112157146_o.jpg

335960_10150942576330967_783131436_o.jpg

178023_10150942576640967_1715724780_o.jpg

409703_10150942576805967_933157951_n.jpg

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da vi købte vores autostol fik vi at vide, at det ikke gør noget at benene stikker ud over stolsædet. Men hovedet må IKKE stikke over hovedstøtten på ryglænet i autostolen.

Der er langt til at hun stikker hovedet over, men i og med at benene stikker ud ender hun jo med at sidde med dem bøjede og det kan ikke være særlig rart tænker jeg at hun ikke kan strække benene ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis der ikke er noget I kan tage ud af autostolen, så kunne I bliver nødt til at købe/leje en autostol der hedder 0-18 kg, den kan nemlig bagudvendes.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil også sige, at 6 kg er alt for lidt til en fremadvendt. Faktisk direkte farligt IMO. Jeg ville købe en bagudvendt, der går fra 0-18 kg. F.eks en Be Safe. Vi havde samme problem. Men selvom vores datter er 10 kg tung og kan sidde selv, ville jeg ikke sætte hende i en fremadvendt endnu. Hvis man ser crash test på det, får jeg helt ondt i maven :(

Jeg tænker også at det er for tidligt med en forudvendt, men den vi har fået har sådan en pude foran på maven af barnet. Den skulle fordele trykket jævnt rundt, så barnet ikke "hænger i selerne", hvis man kører galt. Så jeg ved ikke om der er anderledes regler med sådan en pude, altså om de så må komme tidligere i den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mente at du skulle rykke forsædet længere frem, så hendes fødder ikke rammer det?

Så vidt jeg kan se ud fra dine billeder, så er den der pude til de helt små. Vi tog den ud da han blev større, så der var mere plads til ham i stolen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er en bagudvendt autostol, så hun er slet ikke i kontakt med forsædet :) vi stiller autostolen på bagsædet og spænder den fast med selen, så hun kigger bagud ind i ryggen på bagsædet.. derfor er autostolen presset helt op imod ryggen på bagsædet, hvor hendes fødder så støder på.

Vi har prøvet at tage puderne ud i den, men så er den bare meget "tom" og hun sidder og rutscher rundt i den. Og så er der ikke noget polstring på selerne, så de skærer ind i halsen på hende. Og så er der jo også hullerne til selerne i ryggen, som er sådan nogle plastikbelagte huller, der nok heller ikke er rare at have i ryggen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gud nej, hvor er jeg dog dum :rolleyes Selvfølgelig hjælper det da ikke noget at flytte sædet så :D

Sorry :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha det er helt iorden :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun er alt for lille til at komme i næste stol, du skal enten have fat i en anden med mere plads fx rømer, eller en bagud 0-18 kg. Hvis hun kommer for tidligt i en fremadrettet risikere hun at brække ryggen ved sammenstød :(

Mine drenge har begge siddet i den til 11 måneder, vores var en rømer, der var de:

Max: 81 cm og 10 kilo

Theo: 86 cm og 13 kilo

Altså lange og store børn, som sad med bøjede ben uden problemer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde heller ikke problemer med vores Rømer. Der sidder de med benene mere bøjede og mere op ad (svært at forklare ;)).

Jeg synes at hun sidder med benene meget ligefrem og strakt i jeres autostol. Måske er det simpelthen en dum model? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det endte med at jeg har lejet en autostol i babysam indtil at hun kan være i den nye vi har fået. Så må vi håbe at den er bedre til hende end den gamle!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hejsa

jeg har 6 års erfaring indenfor børns sikkerhed i bilen. og har eksperter med på sidelinjen som har crashtestet, produceret osv autostole i ikke under 17 år

At fødderne rammer ryglænet sker der ikke noget ved. det er alt nord for navlen der skal beskyttes - specielt hoved og nakke. Alt syd for navlen er ikke vigtigt. der sidder hverken nakke, hoved eller vigtige organer der.

At baby sidder med let-bøjede ben - hun kan formenligt sidde op selv nu eller er tæt på det. prøv at se hvordan han sidder: Hun sidder med bøjede ben. Sikkert det samme når han ligger ned.

Afstanden til ryglænet kan og bør du heller ikke ændre på. At sætte en babystol som denne længere ud på sædet for at skabe et hul mellem stol og ryglæn på bagsædet er både en fejlmontering og kan være farligt for baby. Meget mindre stabilitet i stolen, både sidevejs og fra bagenden mod fronten af bilen. For at kunne skabe sådan et mellemrum skal stolen være udstyret med to ekstra seler som fastgører stolen til enten forsædet eller forsædeskinnerne. Disse findes ikke på babystolene. De ses kun ved større bagudvendte autostole.

Babyindsatsen skal fjernes omkring 4 måneders alderen med mindre der står noget andet i manualen der fulgte med stolen.

At hun rutscher rundt i den kan skyldes at selen i stolen skal strammes noget mere. Den må ikke være løs hverken hen over lårene eller på overkroppen. Du må højest kunne få to fingre imellem selen og hans skuldre. Nogle stole har 3 punktssele så derfor ikke en sele hen over lårene.

Loven siger lige pt 9 kg for fremadvendt og det er endda temmeligt lavt sat. Der er en lovændring på vej på netop det område.

mange vejer 9 kg ved 6 måneders alderen. men at de vejer 9 kg er IKKE ensbetydende med at de passer godt i en større stol. dette gælder primært de fremadvendte stole. For de bagudvendtes vedkommende er det oftest anderledes fat. der er retningslinjer for hvordan selen skal sidde på barnet. Og er er forskel på hvor godt de hver især er polstrede oppe ved hovedet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ud fra det billede du har lagt ind, så vil jeg sige, at indsatsen skal ud og at det ikke betyder polstringen på selerne ryger? :unsure Du kan jo bare tage dem af selerne, tage indsatsen ud og så sætte dem på igen :)

Anna har en Maxi Cosi Cabriofix og umiddelbart er det da fuldstændig samme system :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du ska da pille indsatsen ud, så burde der være plads til hende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Polstringen på selerne sidder fast på babyindsatsen, så skal jeg klippe dem af, hvis det er <_<

Og stolen er pænt hård uden den indsats, det er stort set bare plastik hun har i ryggen så og med store huller til hvor selerne kan gå igennem.

Men det er også lidt irrelevant nu, da vi har lejet en i babysam for 8 mdr. Så der burde være god tid til at hun kan vokse sig til den nye autostol i næste klasse. Hun sidder generelt meget bedre i den lejede og har været knap så ked af det, som hun var i den gamle.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER