Barbamama

Hvad nu, hvis vi tager fejl?

33 indlæg i dette emne

Det her er mere et tankeeksperiment, end et "sådan tror jeg, at verden forholder sig". Og måske falder det helt til jorden :P Men selvom jeg meget aktivt søger informationer og tager stilling til, hvad jeg synes og tror er det bedste for min baby, så synes jeg også det er sundt at vende bøtten på hovedet og overveje om man måske tager helt fejl... Nogle af tankerne kan derfor være ret "søgte", men det er også bare for at "lege". Jeg håber at nogen er friske på at være med ;)

- Hvad nu, hvis vi fandt ud af om 10 år, at stofbleer ØGEDE risikoen for allergi? Jeg har en vældig allergisk veninde, der gik i stofbleer som barn. Hvad nu, hvis fremtidig forskning viste, at børn HAR BRUG FOR parfume og lim fra bleer i "passende doser" fordi ellers får deres hud et chok i det voksne liv, og så bliver de mega allergiske?

- Hvad nu, hvis light-produkter faktisk viste sig at forebygge kræft? Måske går de i en kemisk reaktion med et kræft-gen, som vi endnu ikke har opdaget?

- Hvad nu, hvis coca cola viste sig, at have en forebyggende effekt mod depression og angst?

- Hvad nu, hvis det viste sig at det var grøntsager, der gav ADHD?

- Hvad nu, hvis det viste sig, at fiskeolie kunne give allergi? Eller alvorlige skader på kroppen?

Jeg ved godt, at det er væmmelige billeder, jeg maler her... Og det er ikke fordi jeg tvivler på mine overbevisninger. Men jeg tænker bare, at for 10 år siden var vi vel også meget bevidste om, hvad der var sundt og hvad der var usundt. Og nogle af de ting, vender helt modsat idag. Så jeg synes det ville være interessant at "udfordre hjernen" og se om vi kunne forestille os en verden, hvor alle de ting, som vi prøver at undgå, faktisk var sunde?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tja, engang troede man at frisk frugt gav kolera. Så det er jo ikke helt skørt, det du siger :-)

Jeg tror faktisk ikke, vi var helt så bevidste om sundhed for 10-20 år siden. Det er også et spørgsmål om "mode", eller hvad man nu skal kalde det. Og evt. en modreaktion på mange års "Macdonaldisering" af vores mad og spisevaner. I min optik i hvert fald.

Men - vi kan jo ikke vide det. Vi er ikke klogere end videnskaben og almindelig sund fornuft tillader os. Og måske se sundhed i et mere helt billede. At vi er glade og har det sjovt. At man ikke træner sig ihjel og kun lever af selleri. Men er i balance - både mentalt og fysisk. Elsker sin chokolade og bærer over med den lille delle på maven. Men samtidig gør sin krop glad ved at lade den foretage det fysiske arbejde, den er skabt til. Den gyldne middelvej..:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja du har måske nok ret i at man ikke på samme måde gik op i sundhed tidligere... Men ja, pointen med at man tidligere har troet at én ting var helt rigtig og nu tror noget andet. Det kunne jo også gælde børneopdragelse. At man engang troede at det var sundt at børn fik lov at græde sig i søvn fordi "det var godt for lungerne" hvilket nogen så er helt forfærdede over idag... Tænk hvis man om ti år fandt ud af at det faktisk ER sundere for børnene at græde sig i søvn? (Jeg tvivler personligt, men tænk nu HVIS ;))

Vi kan vel ikke gøre andet end at handle ud fra vores overbevisning, så tråden er ikke en opfordring til at man gør noget anderledes. Men jeg synes det er sjovt at pille lidt ved, om vi nu også kan være helt sikre på at vores "nye viden" er nye sandheder og ikke bare noget nyt, der senere bliver modbevist :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er faktisk et ret interessant tankeeksperiment. Hvor mange gange har man ikke hørt "den gang jeg var gravid måtte man godt/ gjorde vi ikke/ var det ikke noget/ og så videre". Har da selv tænkt på, hvad man mon siger om 10 år. Bliver det os, der siger samme sætning?

Tænker at det altid har været sådan med lægevidenskaben. Der var engang, hvor det var de unge læger, der tog imod fødende kvinder, og det var også dem, der foretog de fleste opduktioner. Så fandt man ud af, at håndvask var en gid ting - og vupti - færre kvinder døde af infektioner i underlivet.

Det er stadig lang vej igen, men heldigvis bliver vi klogere hele tiden. Men om 10 år kender man måske årsag og behandling for svangerskabsforgiftning, og det vil da betyde, at flere børn bliver født til tiden og har bedre muligheder for at overleve.

Selv følgelig er det skræmmende at tænke, om man ubevidst gør noget for at skade sit barn. Men på den anden side kan man heller ikke bebrejde sig selv noget, man ikke havde chance for at vide. Man tager nogle chancer i livet, og det kan vi ikke gøre noget ved. Det nytter heller ikke at pakke sit barn ind i bobbleplast og antiseptiske servietter og kun giver dem kogt vand og gulerødder kogt til ukendelighed.

Man skal have 7 pund skidt om året, er det ikke sådan man siger? :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er faktisk et ret interessant tankeeksperiment. Hvor mange gange har man ikke hørt "den gang jeg var gravid måtte man godt/ gjorde vi ikke/ var det ikke noget/ og så videre". Har da selv tænkt på, hvad man mon siger om 10 år. Bliver det os, der siger samme sætning?

Tænker at det altid har været sådan med lægevidenskaben. Der var engang, hvor det var de unge læger, der tog imod fødende kvinder, og det var også dem, der foretog de fleste opduktioner. Så fandt man ud af, at håndvask var en gid ting - og vupti - færre kvinder døde af infektioner i underlivet.

Det er stadig lang vej igen, men heldigvis bliver vi klogere hele tiden. Men om 10 år kender man måske årsag og behandling for svangerskabsforgiftning, og det vil da betyde, at flere børn bliver født til tiden og har bedre muligheder for at overleve.

Selv følgelig er det skræmmende at tænke, om man ubevidst gør noget for at skade sit barn. Men på den anden side kan man heller ikke bebrejde sig selv noget, man ikke havde chance for at vide. Man tager nogle chancer i livet, og det kan vi ikke gøre noget ved. Det nytter heller ikke at pakke sit barn ind i bobbleplast og antiseptiske servietter og kun giver dem kogt vand og gulerødder kogt til ukendelighed.

Man skal have 7 pund skidt om året, er det ikke sådan man siger? :rolleyes

Og TÆNK hvis netop kogte gulerødder var kilden til både kræft, allergi og ufrivillig barnløshed? :whistling

Men nej, man kan ikke bebrejde sig selv, hvis man har handlet i god tro, og det så senere viser sig, at der var noget andet, der var bedre. Vi kan jo kun handle på det vi "ved" nu. :)

Men ja, det er netop lidt interessant... Måske kommer min søn en dag, og fortæller mig at HANS børn i hvert fald overhovedet ikke skal bruge ble, fordi dét er da bare SÅ usundt med alt det stof på måsen! At NU bruger man et eller andet andet (som jeg ikke lige har fantasi til hvad skulle være :P)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De siger jo faktisk at en af grundene til der er så mange med allergi i dag, er at børnene ikke bliver udsat for de ting, og derved bliver mere "sarte"..

Synes det er et "sjovt" tankeeksperiment!! Lidt ala: Tænk, hvis det viser sig, motion faktisk er med til at belaste kroppen og derved frarøve os "nogle år" i sidste ende..

Eller, nu har min svigermor lige mistet to mennesker tæt på sig, som begge var under 55: Begge var meget fysisk aktive og dyrkede meget sport. Hvad hvis øget motion, er med til at gøre en mere modtagelig for sygdomme?

Generelt, så kommer der jo hele tiden ny forskning, som viser at den gamle forskning ikke var helt rigtig alligevel!

Som du siger, så tror jeg man skal "handle i god tro", og gøre det man selv føler er den bedste løsning; Stofble, engangsble, vådservietter osv..

Om 20 år, finder vi jo nok ud af at vi har været "lige så dårlige" forældre, som vi ved nu at vores var :lolhit Dengang lå vi jo på maven og sov, blev udsat for passiv rygning og vi kunne jo fortsætte :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hehe, jeg HÅBER da, at vi om 10 år kan se, at vi trods alt har været klogere end vores forældre var... Det må da meget gerne gå i den retning :P Men ja, det er en sjov tanke at lege med. :)

Den med at allergi skyldes at man ikke bliver udsat for ting, der tror jeg det handler ret meget om, hvad man udsættes for... Personligt tror jeg, at man lettere får allergi hvis man bliver vasket hele tiden (fordi man så i nogle tilfælde vil få mere parfume o. lign. på sig) og på den måde kunne man godt sige at man får allergi, fordi man har fået for lidt bakterier. Men jeg tror ikke på, at man får allergi ved at blive skånet for forskellige kemiske stoffer, som parabener og parfume. Men hey, you really never know ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nogle gode tanker at vende ind imellem.... Og ikke mindst for at huske på at alle jo gør hvad de føler bedst for deres små pus (og dem selv).....

Det kan være godt at huske på hvis man sidder og tænker at "DET er da for latterligt at gå så meget op i parfume/parabener, lad nu være med at være hysteriske" eller at "ej, det er simpelthen forkasteligt at de udsætter deres lille barn for sukker" INGEN af os VED rent faktisk hvad der er godt eller skidt når det kommer til stykket..... Man kan have sin egen overbevisning, men andre kan i princippet have "ret"....

Så bottom line må jo være at man skal stole mest på sin egen intuition, og forsøge at være så velinformeret som det nu lader sig gøre med den viden vi har i dag. Og så stå ved sine valg, og lade andre have deres, selv om de måtte være anderledes :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad nu hvis vi tager fejl ? Ja hvad så, sålænge man gør sit bedste og følger sin mamve fornemmelse.

Det er et RIGTIG godt spørgsmål, men sålænge man gør de ting man gør med den bedste overbevisning så er man dn bedste forældre til sit barn. :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kaffe kan f.eks beviseligt forebygge alzheimers, giver bedre koncentrationsevne, kan goere glad i laaget og oege et for lavt blodtryk... Mens for meget af det gode er ikke godt. Saa hvad goer vi? jamen, skal vi ikke som altid handle efter egen bedste overbevisning? "Hvad nu hvis ..." ville saette mig i en skidt livssituation med al for meget tvivl, usikkerhed og stress. Hellere undersoege til man foeler, man tager sine beslutninger paa et tilstraekkeligt godt grundlag, siger jeg.

balloons.gif

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er rigtig spændende det her! Det er netop noget jeg tit tænker over. Dagligt er der nye undersøgelser der viser at kaffe/the/chokolade/vin you name it er farligt/sundt/sundt i begrænsede mængder/beskytter mod kræft i a men giver risiko for kræft i b osv.

Det er simpelthen umuligt at vide hvad der er rigtigt. Jeg lytter dog til visse ting, som fx at rygning er noget af det værste man kan udsætte sin krop for, men lever ellers efter denne overbevisning:

Alt med måde!

Motion er sundt, men overdreven motion er ikke.

Fedtsyre er livsnødvendigt, men for meget fedt giver alverdens heldbredproblemer.

Fedme er usundt og giver mange problemer, samtidig er undervægt også usundt.

Vand er livsnødvendigt og sundt og for meget vand er dødeligt.

Og jeg kunne blive ved...

Indtil videre har jeg undgået allergier og sygdomme så det vil jeg blive ved med i håbet om at det er mine "alt med måde" levevis der gør det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SPÆNDENDE TRÅD! :loveshower

Hvis bare man havde facit listen :lolhit

Mine tanker er lidt rodede men i får dem nu alligevel, håber i forstår min filosoferen :whistling

Jeg tror på at kemikalier er skyld i allergi og alt det andet skidt og samtidig tror jeg at det er "sundt" at blive udsat for bakterier som er en naturlig ting som mennesker og dyr er vokset op med, som er ældre end menneske racen og evolutionen har sørget for at vi trives med og gør os stærkere.

En læge sagde engang til mig at man ikke kan blive allergisk overfor noget man aldrig har været udsat for - så jo mindre jo bedre i mine øjne.

Men så kommer dilemmaet: hvis vi ikke bliver udsat for kemikalier så kan evolutionen jo ikke sørge for at vi kan tåle dem.

problemet er jo at teknologien skrider hurtigere frem end evolutionen kan følge med til.

Ja det var bare nogle tanker i tankeeksperimentet!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SPÆNDENDE TRÅD! :loveshower

Hvis bare man havde facit listen :lolhit

Mine tanker er lidt rodede men i får dem nu alligevel, håber i forstår min filosoferen :whistling

Jeg tror på at kemikalier er skyld i allergi og alt det andet skidt og samtidig tror jeg at det er "sundt" at blive udsat for bakterier som er en naturlig ting som mennesker og dyr er vokset op med, som er ældre end menneske racen og evolutionen har sørget for at vi trives med og gør os stærkere.

En læge sagde engang til mig at man ikke kan blive allergisk overfor noget man aldrig har været udsat for - så jo mindre jo bedre i mine øjne.

Men så kommer dilemmaet: hvis vi ikke bliver udsat for kemikalier så kan evolutionen jo ikke sørge for at vi kan tåle dem.

problemet er jo at teknologien skrider hurtigere frem end evolutionen kan følge med til.

Ja det var bare nogle tanker i tankeeksperimentet!

Meget spændende og meget lig de tanker, som jeg selv har! :)

Dog ikke det med evolutionen... Det havde jeg ikke lige overvejet. Ved egentlig heller ikke om jeg "ønsker" at evolutionen kan følge med. Jeg tror egentlig hellere, at jeg ville have at teknologien udviklede sig lidt mere "naturligt". Måske? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget spændende og meget lig de tanker, som jeg selv har! :)

Dog ikke det med evolutionen... Det havde jeg ikke lige overvejet. Ved egentlig heller ikke om jeg "ønsker" at evolutionen kan følge med. Jeg tror egentlig hellere, at jeg ville have at teknologien udviklede sig lidt mere "naturligt". Måske? :unsure

Det er jeg HELT enig i - men det kræver nok en fundamental holdningsændring i verden! Det går da HELDIGVIS den rigtige vej!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes for eksempel, det er lidt skræmmende med amning, at der overføres så mange dårlige ting til barnet, som moderen har indtaget gennem årene.

Indtil forrige år var det godt at amme sit barn til det var to år, nu er vi nede på 4-6 måneder. Det er skræmmende, at barn nummer et får så meget "lort" fra mælken, mens barn nummer to og videre frem heldigvis får mindre mængde. Jeg mener, at mængden af tungmetaller i brystvævet falder efter amning - puha, jeg vil altså hellere selv have det end give det videre til mit barn.

Det er da ganske givet stadig det sundeste at amme sit barn, men man skal da tænke over, hvad man spiser imens man ammer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg ved ikke.. jeg hørte den anden dag at et Marathon tager år (kan ik huske hvor mange) fra ens leve tid.

Noget med at det belaster hjertet så meget.

Det er lidt vildt at tænke på. måske er løb ikke så sundt alligevel.

Synes også at det med amning er lidt skræmmende...

om nogle år finder de sikkert på at det er bedst ikke at amme :o

Man kan slet ikke være sikker på nogle af de ting man gør.. de finder nyt hele tiden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med at den anbefalede ammeperiode er sat ned, det har jeg hørt har noget at gøre med at vi har så gode muligheder for at give vores børn ordentlig mad (modsat i fattigere samfund) og ikke noget at gøre med at modersmælken skulle være usund? :unsure

Jeg tænker at hvis modersmælken er usund, fordi hun uundgåeligt har været udsat for tungmetaller, hvordan djævlen skulle man så skåne babyen for det? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det med at den anbefalede ammeperiode er sat ned, det har jeg hørt har noget at gøre med at vi har så gode muligheder for at give vores børn ordentlig mad (modsat i fattigere samfund) og ikke noget at gøre med at modersmælken skulle være usund? :unsure

Jeg tænker at hvis modersmælken er usund, fordi hun uundgåeligt har været udsat for tungmetaller, hvordan djævlen skulle man så skåne babyen for det? :unsure

Jeg læste faktisk en artikel om emnet den anden dag KLIK

Ikke at jeg tror det er bedst at lade være med at amme.... Men det er da tankevækkende synes jeg....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læste faktisk en artikel om emnet den anden dag KLIK

Ikke at jeg tror det er bedst at lade være med at amme.... Men det er da tankevækkende synes jeg....

Scary :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Scary :o

Ja, det synes jeg faktisk! :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg læste faktisk en artikel om emnet den anden dag KLIK

Ikke at jeg tror det er bedst at lade være med at amme.... Men det er da tankevækkende synes jeg....

For en som mig, som gav flaske, så er det faktisk tankevækkende at læse....

Specielt når jeg fik at vide af en SP at jeg var en dårlig mor fordi jeg valgte at give flaske og dermed tænke på mig selv.

Så når jeg nu næste gang bevidst ikke vil amme, så er det "rart" at kunne henvise til den slags og så slippe for hoved banken ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Puh... har nu stadig tænkt mig at amme så længe som muligt, dog max 1 år og højst sandsynligt 6 mdr. For artiklen er skrevet i 2009 og anbefalingerne er ikke ændret.

Man kan vel også argumentere for at jo mere bevidst man er omkring skadelige stoffer i produkter og fødevarer jo mindre udsætter man sig for. Jo strammere reglerne bliver omkring tilsætningsstoffer jo mindre risiko er der igen. Men Puh overvejer da at gå all in på øko (hvis ikke det er så pokkers dyrt).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For en som mig, som gav flaske, så er det faktisk tankevækkende at læse....

Specielt når jeg fik at vide af en SP at jeg var en dårlig mor fordi jeg valgte at give flaske og dermed tænke på mig selv.

Så når jeg nu næste gang bevidst ikke vil amme, så er det "rart" at kunne henvise til den slags og så slippe for hoved banken ;)

Dårlig SP!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dårlig SP!!!

Ja det er vist mildt sagt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det her er mere et tankeeksperiment, end et "sådan tror jeg, at verden forholder sig". Og måske falder det helt til jorden :P Men selvom jeg meget aktivt søger informationer og tager stilling til, hvad jeg synes og tror er det bedste for min baby, så synes jeg også det er sundt at vende bøtten på hovedet og overveje om man måske tager helt fejl... Nogle af tankerne kan derfor være ret "søgte", men det er også bare for at "lege". Jeg håber at nogen er friske på at være med ;)

- Hvad nu, hvis vi fandt ud af om 10 år, at stofbleer ØGEDE risikoen for allergi? Jeg har en vældig allergisk veninde, der gik i stofbleer som barn. Hvad nu, hvis fremtidig forskning viste, at børn HAR BRUG FOR parfume og lim fra bleer i "passende doser" fordi ellers får deres hud et chok i det voksne liv, og så bliver de mega allergiske?

- Hvad nu, hvis light-produkter faktisk viste sig at forebygge kræft? Måske går de i en kemisk reaktion med et kræft-gen, som vi endnu ikke har opdaget?

- Hvad nu, hvis coca cola viste sig, at have en forebyggende effekt mod depression og angst?

- Hvad nu, hvis det viste sig at det var grøntsager, der gav ADHD?

- Hvad nu, hvis det viste sig, at fiskeolie kunne give allergi? Eller alvorlige skader på kroppen?

Jeg ved godt, at det er væmmelige billeder, jeg maler her... Og det er ikke fordi jeg tvivler på mine overbevisninger. Men jeg tænker bare, at for 10 år siden var vi vel også meget bevidste om, hvad der var sundt og hvad der var usundt. Og nogle af de ting, vender helt modsat idag. Så jeg synes det ville være interessant at "udfordre hjernen" og se om vi kunne forestille os en verden, hvor alle de ting, som vi prøver at undgå, faktisk var sunde?

Lige den del er jeg tilhænger af. Ikke at jeg propper mig med parfume, tænker bestemt over hvilke produkter jeg bruger. Men det har jeg gjort nogen år. Dog uden at være fanatisk. For man kan ikke undgår parfumer og skadelige ting i hverdagen - det vil ihvertfald være et HELVED, som jeg ikke ønsker for nogen. Men jeg tror på at kroppen skal kende til de stoffer der kan give allergi og gøre os syge for at kunne bekæmpe dem.

Det er det samme som hvis vi ikke bliver udsat for en smule bakterier i hverdagen, så bliver vi endnu mere syge.

Nu jeg tænker over det, så har vi en 'skole pige' på arb som er noget SÅ hysterisk med bakterier. Det er helt vildt!!! Tandbørsten må ikke stå inden for 1-2 meter fra toilettet fordi bakterierne kan 'kravle' over på tandbørsten osv i den dur. Hun er rigtig meget syg. halsbetændelse 2-3 gange HVER vinter. plus hvis der er en der er syg i hendes nærhed bliver hun som min. forkølet. Jeg ved ikke om det hænger sammen, men kan ikke lade være med at tænke mit.

Og kan sagten følge din tankegang. I øjeblikket er parabener det helt store FY. Men hvad med om 5-10 år hvad finder de så der er FY?? for nogen år siden hørte jeg at mælk og mælke prod. var kræft fremkaldende og så trak de det til bage noget tid efter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER