Barbamama

Hvor lang tid holder/holdt farmand barsel?

   49 members have voted

  1. 1. Hvor lang barsel holder/holdt jeres barns far?

    • Ingen barsel overhovedet (evt. fri til at være med til selve fødslen)
      3
    • Under 1 uge
      0
    • 1-2 uger
      20
    • 3-4 uger
      10
    • Mellem 4 uger og 3 mdr
      7
    • Mellem 3 og 6 mdr
      5
    • Over 6 mdr
      1
    • Andet
      3

Please sign in or register to vote in this poll.

29 indlæg i dette emne

Ja, hvor længe holdt jeres mand/kæreste barsel, eller hvor lang tid er det meningen, at de skal holde barsel? :) (Hvis du har flere børn, så bare svar efter den yngste i meningsmålingen :))

Jeg har jo termin LIGE op til mandens 3 ugers sommerferie, så så lang tid barsel får han i hvert fald. Og så har han krav på 2 uger derudover, som vi har snakket om, at han måske vil gemme lidt, men vi ved det ikke helt endnu :unsure

Jeg synes faktisk, det er en underlig tanke, at han skal have så "lidt" barsel, når jeg får lov at gå hjemme i over et år. :unsure Altså jeg er ikke bekymret for om jeg "kan klare det" og der skal jo også tjenes penge og sådan, men tror bare at jeg kommer til at savne at have ham hjemme... Og midt i al min glædesrus over at vi skal være en lille familie synes jeg bare det er lidt underligt at tænke på at vi "kun" har tre uger hvor vi bare skal gå og være sammen dagen lang. Og så skal han bare være væk i mange timer hver dag :unsure Men jeg ved jo også godt, at nogen har mindre barsel end det og klarer sig helt fint med det :)

Men jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad I andres mænd har gjort/gør og evt. hvad jeres erfaringer er? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Egentlig holder min kæreste ikke BARSEL.

Han er mellem studier, og vi har sammen besluttet at han skal gå hjemme.. Det betyder dog at han ikke får nogen penge OVERHOVEDET i de to måneder han går hjemme..

Til gengæld, mener jeg, at det er "pengene værd" at han kan være sammen med os i to måneder herhjemme lige efter fødslen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har svaret "andet"...

Min kæreste er studerende og havde sommerferie, da jeg fødte i august. Han var derfor hjemme med os i en måned inden studiestart. Men det var jo ikke decideret barsel.

Han har to fridage om ugen og har altid tidligt fri, så vi er meget sammen og fælles om de fleste ting. Det synes jeg har været meget rart :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skelner du mellem barsel og ferie? For det lyder det ikke til du gør i dit indlæg... Og mener du kun lige efter fødsel eller i alt?

Jeg har ikke stemt (da jeg ikke aner hvad du mener :)) men:

Min mand holdte sine 14 dages barsel og gik derefter direkte over i 6 ugers sommerferie, så han havde 8 uger hjemme da Erica var nyfødt.

Derudover har han nu 10 uger, som startede da Erica var 8,5 måned gammel.

Jeg ved ikke hvordan det fungerer som studerende, men på arbejdsmarkedet har moren jo ikke et års barsel, hun har x antal uger (kan ikke lige huske hvor mange) og så er der x antal ugers forældresorlov (som ofte tilfalder moren, men det er jo forældrenes valg) Vi har valgt at de sidste 10 uger skulle farmand have og det er jeg så hammer glad for!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand holder 2 ugers barsel. Han har så fået lov til at holde sommerferie efter de 14 dage, så han har ikke dat nogen fast dato på hvornår han holder sommerferie. Det giver han besked om når jeg har født. Så jeg har ham hjemme i 5 uger, men kun 14 dage som barsel. Resten nupper jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min kæreste er studerende og har sommerferie hele juli og august, og jeg har termin i august, så han kommer til at være hjemme sammen med os de første par uger efter fødslen :)

Han kommer ikke til at holde noget decideret barsel, da han i forvejen har rigtig mange fridage og korte dage på sin uddannelse, så han får alligevel rigtig meget tid herhjemme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Skelner du mellem barsel og ferie? For det lyder det ikke til du gør i dit indlæg... Og mener du kun lige efter fødsel eller i alt?

Jeg har ikke stemt (da jeg ikke aner hvad du mener :)) men:

Min mand holdte sine 14 dages barsel og gik derefter direkte over i 6 ugers sommerferie, så han havde 8 uger hjemme da Erica var nyfødt.

Derudover har han nu 10 uger, som startede da Erica var 8,5 måned gammel.

Jeg ved ikke hvordan det fungerer som studerende, men på arbejdsmarkedet har moren jo ikke et års barsel, hun har x antal uger (kan ikke lige huske hvor mange) og så er der x antal ugers forældresorlov (som ofte tilfalder moren, men det er jo forældrenes valg) Vi har valgt at de sidste 10 uger skulle farmand have og det er jeg så hammer glad for!

Øh pas, det havde jeg slet ikke overvejet :P Ej, jeg mener vel hvor lang tid (dage/uger) han var HJEMME, så jeg skelner vel ikke mellem ferie og barsel... Og jeg mener nok tiden efter fødslen i hvert fald i meningsmålingen, men jeg vil meget gerne høre - som du har skrevet - hvad han evt. har haft af barsel senere også :)

Som studerende kan man få 12 måneders ekstra SU klip, dvs. man kan få "betalt fri" agtigt i 12 måneder. Om man så holder de 12 måneder, eller studerer videre og så hæver dobbelt SU, det er frivilligt. For mit vedkommende passer mine semestre sådan, at jeg enten kommer til at holde ca. 2 eller 14 mdrs barsel, og da jeg synes 2 mdr var for lidt, så måtte det jo blive 14 ;) Min mand er så i arbejde, så vores barsel er (såvidt jeg da har forstået) ikke afhængige af hinanden. Så jeg troede faktisk kun at han havde krav på 2 uger? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kristian holdt 3 uger da jeg fødte Marlon, og så holdt han en ekstra uge af "min" barsel da Marlon var knapt 6 måneder,fordi jeg skulle opereres, og ikke kunne passe ham selv.

Denne gang holder han 14 dage og så 14 dages ferie i forlængelse deraf :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øh pas, det havde jeg slet ikke overvejet :P Ej, jeg mener vel hvor lang tid (dage/uger) han var HJEMME, så jeg skelner vel ikke mellem ferie og barsel... Og jeg mener nok tiden efter fødslen i hvert fald i meningsmålingen, men jeg vil meget gerne høre - som du har skrevet - hvad han evt. har haft af barsel senere også :)

Som studerende kan man få 12 måneders ekstra SU klip, dvs. man kan få "betalt fri" agtigt i 12 måneder. Om man så holder de 12 måneder, eller studerer videre og så hæver dobbelt SU, det er frivilligt. For mit vedkommende passer mine semestre sådan, at jeg enten kommer til at holde ca. 2 eller 14 mdrs barsel, og da jeg synes 2 mdr var for lidt, så måtte det jo blive 14 ;) Min mand er så i arbejde, så vores barsel er (såvidt jeg da har forstået) ikke afhængige af hinanden. Så jeg troede faktisk kun at han havde krav på 2 uger? :unsure

Pas, aner ikke hvordan det fungerer, når moren er studerende, men jeg vil da tro at han har ret til noget forældreorlov. Det er da værd at undersøge i hvert fald. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jonas holdt de to ugers lovpligtig barsel lige efter fødslen og her d. 1/5 hvor Ronja er 8,5-9 måneder holder han 3 ugers forældreorlov mere :) Jeg glæder mig så meget til at have ham hjemme i en længere periode :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

1. Barn, lønmodtager:

2 uger efter fødslen

3 ugers ferie lige efter

2,1/2 mdr da Max var 4 mdr

Max kom i VS da han var 7 mdr.

2. Barn, studerende;

Han var til eksamen to dage efter jeg havde født, og havde så sommerferie i 3 måneder, så startede han på studiet, men fortrød da det var for hårdt at være væk fra baby og kone :D og udskød 1 år, så var vi i alt sammen hjemme med baby i 11 mdr. Og det var fantastisk! Så startede jeg på arbejde og ham og Theo var sammen hjemme til Theo var 14 mdr. Og Mikkel startede på studiet igen. Suk det var en fantatisk tid!! Vi finansierede det med 6 mdrs. Suklip og gemt orlov fra første barn :)

Hvis vi skal have flere børn vil han være hjemme ved os i de første 6 måneder, og jeg vil være hjemme i 14 måneder, så vi skal selv finansere en del, hvilket vi næsten allerede har sparet op :D men ved jo aldrig hvad der sker :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han havde 2 uger efter hun var født og havde 6 uger da hun var 7 mdr. Og det var sammen med mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min Kæreste holdte sine 2 uger lidt senere, fordi han skulle i skole få dage efter David blev født, så tror først han holdte sine 2 uger, da David var omkring 2 måneder gammel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand har holdt 2 ugers barsel begge gange.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Efter at have læst dit svar på TiaK's efterspørgsel efter præcisering, har jeg svaret 3-4 uger - han holdt 2 ugers barsel og 1 uges ferie, da Filippa blev født.

Nu går han hjemme på 12 ugers orlov + 1½ uges ferie med hende (begyndte da hun var 8½ måned) og skal køre hende ind i vuggestue.

Jeg synes, at det er fantastisk, at far holder barsel - for alle parter! Det har i hvert fald betydet dejlig stille og rolig opstart på job for mig, da jeg ved, at Filippa hygger hjemme med far. Og jeg tror, at det er sundt, at vi har "byttet liv", så vi prøver hvordan livet har været for den anden part i mange måneder. - og far er også glad for det ;)

Jeg ved heller ikke noget om, hvordan og hvorledes, når mor er studerende, men hvis din mand er ansat på overenskomst må han have ret til noget orlov - det må de vide på hans arbejdsplads.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

C tager al den barsel han kan få. Det er lidt af et puslespil, men han får omkring 8 mdr. Det kan ikke rigtig lade sig gøre at jeg tager barsel fra mit studie, da jeg så skulle komme et år bagud, plus at jeg ikke vil have noget undervisning året efter - kun selvstudie. Så det er far der kommer til at gå hjemme her :)

Dog har jeg ikke så mange timer jeg skal komme til næste år, så jeg vil være hjemme det meste af tiden alligevel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand holder de to uger man kan, som nybagte forældre... Eller hvordan siger det :) Rent økonomisk må det blive ham der skal gå på arbejde og jeg der tager barslen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand holdt kombineret barsel/ferie i 4,5 uge efter fødslen.. Jeg holder 1 års barsel :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand er lærer, så han har lang sommerferie. :)

Iben er født 26 maj, så han tog 4 uger efter fødslen, og derefter passede det med at skolernes sommerferie startede.

Så han gik hjemme i alt 10 uger. :)

Det var rigtig skønt, fordi vi havde en på 2 1/2 også.

Ved første barn var han hjemme i tre uger, og det passede fint. Det var mere ved barn nr. 2 jeg havde behov for at have ham længe hjemme. Til gengæld tog han nogle uger da hun var omkring 1/2 år, og der er det altså lidt sjovere for far end en nyfødt er. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Søren havde de lovpligtige 14 dage efter fødslen, men havde desværre ikke mere ferie han kunne forlænge med.

D.1/10 starter jeg på arbejde og Søren tager 3½ måned (15 uger) barsel hjemme.

Hvis der bliver en næste gang, så vil vi helt klart prioritere, at han har længere tid hjemme umiddelbart efter fødslen - for alle parters skyld. Jeg synes 2 uger er ALT for lidt og der var ikke nogen af os der var klar til han tog afsted :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

4 ugers barsel efter fødslen (efterfulgt af 3 ugers ferie) og de sidste 10 uger af barslen. Har stemt 3-4 uger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har termin i den weekend, hvor min mand går fra på 2 ugers tvungen sommerferie, så vi håber lidt, at Blop ikke melder sin ankomst før ;) Derefter tager min mand de 2 ugers barsel, og afhængig af hvordan det går, så holder han den sidste uges sommerferie i forlægelse af barselen, så et sted mellem 4-5 uger. Hvis vi ikke vurderer at behovet for den sidste uges sommerferie er der på det tidspunkt, så holder han den sidste uges ferie når Blop er 2-3 måneder. Har stemt 3-4 uger.

Vi har talt om, at manden evt. kunne tage noget mere barsel i den anden ende, men umiddelbart bliver det vist mig :) Jeg regner med at skulle tilbage på jobbet til marts 2013.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mand holder en uges ren barsel, derefter laver han en aftale om at den anden uge bliver til to halve uger, altså at han arbejder til middag i 14 dage og kommer tidligt hjem til mig og baby - det er den bedste løsning for os tror jeg. På den måde kan vi strække den lidt længere. Men ellers har min mand ingen interesse i at holde Barsel, han trives bedst med at arbejde!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Første gang holdt han 14 dages barsel.. Denne gang har han andet arbejde, så tænker ikke at han decideret holder barsel, da han kører med 2-3 døgnvagter i ugen, så han kommer til at være meget hjemme..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

M. holdt barsel i 14dage - fra den dag vi kom hjem fra sygehuset.

Vi var indlagt i 5uger og syntes ikke der var nogen grund til at han tilbragte sin barsel på sygehuset med os - så vi NØD det da vi kom hjem istedet :)

Det passede med sommerferien og derfor havde han 2ugers ferie i forlængelse af barslen :)

Næste gang bliver nok noget i samme stil :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER