Overvægt efter graviditet

Overvægt over graviditet er et emne, der beskæftiger mange gravide kvinder. Mange tænker, om de kan få deres normalvægt tilbage, efter graviditeten er overstået. Nogle kvinder taber automatisk deres ekstra graviditetskilo efter fødslen, mens andre kæmper med det i længere tid.

Det er derfor for mange en frustrerende oplevelse, at vente på at få sin før-fødselskrop tilbage, når man føler, der ingen udvikling sker. Der er derfor mange, som står tilbage med et spørgsmål om, hvordan de får kroppen tilbage, og om det overhovedet er realistisk.

Naturlige måder at øge dit vægttab på

Hold dig hydreret
Noget så simpelt som at drikke den mængde vand, som din krop behøver, er noget som mange overser. Kroppen har brug for flere liter vand dagligt, for at fungere optimalt. Når man så udsætter kroppen for så meget stress, som en graviditet nu gør, er det især vigtigt at opretholde væskebalancen.

Ved at opretholde væskebalance imens og efter graviditeten, vil dit stofskifte og forbrænding forblive ved et normalt niveau. Hvis du holder dig til almindeligt postevand indtager du heller ingen unødvendige kalorier via væsken.

Bevæg dig
Dette lyder måske som noget, der giver sig selv, men mange undervurderer kraften af relativ lidt bevægelse. Det anbefales at vente mellem 6-8 uger efter fødslen med at starte på normal motion. Men det betyder ikke, at du i denne periode ikke kan ændre på sine vaner for at lægge ekstra bevægelse ind.

Tag trapperne i stedet for elevatoren, gå lange ture med din baby, gå på stedet under reklamepauser når du ser TV eller lav mindre styrkeøvelser med dit barn. Du kan fx ligge på ryggen og løfte dit barn op og ned eller lave squats, mens du holder barnet i udstrakt arm. Mulighederne her er mange.

Spis sundt
En sund kost vil altid være en af de bedste måder at tabe sig på. I ammeperioden kan du ofte være fristet til at at spise sukkerholdige snacks for hurtigt at øge dit energiniveau. Dette neutraliserer de kalorier, du dagligt forbrænder gennem amningen og modvirker derfor dit vægttab.

Du forbrænder 600-800 kalorier dagligt gennem amning, så hvis det på nogen måde er muligt at overholde en sund normal kost, vil du naturligt tabe dig helt af sig selv.

Styrketræning
Noget der helt sikkert virker på at stramme din krop op, er styrketræning. Dette skal du dog vente med til 6-8 uger efter fødslen. Styrketræning øger din muskelmasse, hvilket øger dit stofskifte. Med et øget stofskifte har du en øget kalorieforbrænding, og dermed vil du tabe dig mere.

Dette sker samtidig med du opretholder og forøger muskelmassen, så din krop vil være mere opstrammet.

Håbet om at få din normalvægt igen er helt igennem realistisk, mange kvinder når tilbage på deres ønskede vægt et stykke tid efter fødslen. Ønsket om at nå tilbage til denne vægt kan være koblet sammen med, at du gerne vil opnå nogle af de bedste vægttabsfordele for din krop.

Dette kan fx være et forbedret åndedræt, sænket kolesteroltal, mere energi og forbedret immunforsvar. Derudover vil nogle måske bare gerne kunne passe sit gamle tøj igen. Vægttabet har altså mange sundhedsmæssige fordele, og vil helt sikkert gøre din hverdag både nemmere og sjovere. Så det er bare at komme igang.

Hvis du har forsøgt dig med de ovennævnte råd, og stadig ingen synlig effekt kan se på din vægt, kan du læse yderligere på Weightworld.dk. Dette er en dansk hjemmeside, som har specialiseret sig indenfor helse og kost, og der vil du måske kunne få information omkring yderligere hjælp til vægttab efter graviditeten.