5 gode råd under graviditet

Som gravid er der masser af ting, som du skal have styr på. Det kan være alle de ting, som du skal huske at anskaffe inden baby kommer eller sådan noget lavpraktisk noget som hvornår du skal melde din barsel til arbejdsgiveren .

Du får her 5 gode råd som du skal huske under din graviditet.

Husk kosttilskud

Når du er gravid, er din krop under en kæmpe forandring. Det er derfor vigtigt, at kroppen får alle de vitaminer og mineraler, som den har behov for, og derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen, at gravide tager en række kosttilskud. Vi har lavet en liste over de vigtigste.

Jern
Undersøgelser viser, at cirka en femtedel af gravide udvikler en mangel på jern gennem deres graviditet – især i slutningen af graviditeten. Dette skyldes blandt andet, at kvinder i forvejen har små jerndepoter, og når de så bliver gravide, stiger behovet for jern.

Du bør allerede starte med at indtage et jerntilskud i starten af din graviditet. Dog kan du vente med dette, hvis du lider af svær kvalme i starten af graviditeten.

Folsyre
Både Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du tager folsyre i kosttilskud. Faktisk anbefales det at indtage folsyre, allerede inden du planlægger at blive gravid. Folsyre nedsætter nemlig risikoen for, at barnet bliver født med misdannelser af hjerne og rygmarv (neutalrørsdefekter).

D-vitamin
Mange danskere har et underskud af D-vitamin om vinteren. Det anbefales derfor at indtage et D-vitamin tilskud under sin graviditet. D-vitamin hjælper  på optagelsen af calcium og knoglebygningen, som både er vigtigt for barn og mor.

Kalk
Kalk er ligeledes vigtigt for både mor og barn. Kalk hjælper på knogler og tænder. Den nemmeste både at få kalk på, er ved spise og drikke mælkeprodukter. Hvis du som gravid ikke indtager (nok) mælkeprodukter, bør du tage et kalktilskud.

Fiskeolie
Sundhedsstyrelsen anbefaler ligeledes alle, og især gravide, at spise mere fed fisk. Men når du er gravid, er det samtidigt godt at skære ned på fisk, som indeholder tungmetaller og kviksølv såsom dåsetun og rovfisk. Derfor kan det være en god idé at supplere med fiskeolie under din graviditet.


Anskaf det nødvendige udstyr

Inden baby ankommer er der en mængde udstyr, som du skal ud og anskaffe. Hvis du har et barn i forvejen, så har du måske en del på lager derhjemme. Men er du første gangsfødende, så bliver du måske overrasket over, hvor meget grej en lille baby egentlig kræver.

Her på Babyklar har vi lavet en indkøbsliste, en af vores skribenter lavede en liste over alle de indkøb, som hun foretog inden baby kom til verden – se huskeliste her.

Hold dig i gang

Vi vil gerne slå et slag for at du holder dig i form under graviditeten. Hvis du er vant til at træne så blive ved med det, du kan sagtens dyrke de mest almindelige former for motion under en graviditet.

Ekstrem sport skal selvfølgelig lægges på hylden, men du kan løbe og styrketræne og cykle langt ind i din graviditet uden problemer. Medmindre du selvfølgelig er beordret hvile af lægen, så er det en anden sag. Men din fødsel bliver nemmere, hvis du er i form.

Hvis du ikke er vant til at bevæge dig, så kan du allerede nu godt begynde at øve dig i at gå lange ture, for det kommer du til med barnevognen. Og det er skønt at gå lange ture. Tag evt. en lydbog med på turen, så går tiden hurtigt.


Hav en glad graviditet

Gør ting der gør dig glad i din graviditet og undgå så vidt muligt ting, der gør dig oprevet, stresset eller ked af det. Det lyder banalt, men det er et godt råd. Hvis det gør dig ked af det at læse nyheder om bombeangreb og død og ødelæggelse, så læg den slags nyheder på hylden et stykke tid.

Hvis du har en veninde eller et familiemedlem, der gør dig ked af det, fordi han/hun ikke prioriterer dig og samvær med dig, så læg denne på hylden.

Er du stresset på jobbet så sig fra overfor din arbejdsgiver og tag vare på dig selv.

Når du har det godt, så har din baby de bedste forudsætninger for også at have det godt.

Vær kaffe beredt

Det sidste råd er lidt for sjov, men alligevel som altid er der alvor bag enhver joke. Du får ikke meget søvn, når først baby er kommet til verden. Den sætning er sagt mange gange, men det gør den ikke mindre rigtig.

Du vil være mega træt nogen gange, så træt at du har lyst til at skrige og smide alt inklusiv baby fra dig. (Men det gør du selvfølgelig ikke).

Gør dig istedet kampklar og sørg for at du til enhver tid kan lave en kop kaffe. Fyld skabet med Nespresso kapsler eller Nescafé eller køb måske endda en helt ny brygger – se et stort udvalg af kaffebryggere, som kan holde dig vågen til langt ud på natten.