SarahDK

Fik du god info hos lægen?

13 indlæg i dette emne

Jeg er bare lidt nysgerrig. Har været hos både sygeplejeske og til første lægebesøg. Sygeplejersken var rigtig sød, men vi snakkede kun sådan lidt praktisk omkring vandrejournal osv. Lægen var også ganske flink men faktisk meget lidt informativ. Tog mit blodtryk, spurgte om jeg troede manden og jeg kunne finde ud af at være forældre, sagde jeg skulle til glukosebelastningstest (er overvægtig og disponeret for diabetes) og så at jeg skulle passe på vægten. Og det hele i meget korte sætninger. Var nød til at spørge ind til alt det jeg ville vide. Synes det var meget mærkeligt.

Jeg mangler som sådan ikke informationen, for jeg er selv læge, men det vidste han først over halvvejs i konsultationen. Kunne bare forestille mig at man kunne stå med en masse spørgsmål og manglende info (hvis man ikke havde den med i forvejen som jeg havde).

Synes du at du fik den information du havde ventet eller du synes du havde brug for til lægekonsultationen? Hvad manglede. Eller manglede der ikke noget.

Tænker du at du får det løbende, enten ved at læge dig til det eller evt af jordmoderen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg syntes helt klart jeg fik mere info ved jordemoder end hos lægen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik ikke info ved nogle af ungerne. Og det gerner mig heller ikke fo de er vel det man buger en JM til ?

Men ellers så bruger man jo nettet osv hvis man er i tvivl. Og hvis man havde rigtig msnge spørgsmål, så er det jo ens eget ansvar at spørge.

Hvilke informationer følte du at du manglede ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det var fint ;)

Ville måske gerne have snakket lidt om forventet vægtstigning, fordi jeg ikke aner hvor meget jeg bør/er normalt at tage på..

Sidste gang var jeg overvægtig, så der hed det så lidt som muligt ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså det eneste information jeg egentlig fik ved lægen var hvilke vitaminer, jeg skulle tage, og hvornår hun mente min terminsdato var. Så det var ikke nogen overvældende spændende oplevelse. Men jeg tror heller ikke at det er lægens job at informere en masse medmindre man spørger. Det tror jeg mere er hos jordemoderen :)

Det der måske kunne irritere mig ved lægen var, at jeg følte hun havde ladet sit hoved blive hjemme, og bare kørte den på automatpilot... Det var nærmest standardinfo, og det er fint nok, men jeg protesterede f.eks. over min terminsdato, og der var det lidt som om at hun slet ikke tænkte, hun pegede bare på det lille papirhjul og sagde at sådan var det bare :rolleyes Jeg synes ikke, at hun lavede noget, som en maskine med indtalt bånd ikke kunne have klaret :badgirl

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde i forvejen hørt at man ikke får så meget info ved lægen så jeg var forberedt, men jeg syntes da helt bestemt atder mangler lidt - og måske endda tidligere. Hvis man tænker på at det er den allerførste tid at fostret er mest følsom, så er det da underligt at den fine og ganske gode libero bog først bliver udleveret ved den konsultation - man er meget usikker i hvert fald som førstegangs fødende, man ved ikke rigtig HVAD man skal spørge om, men man vil gerne vide alt lige med det samme. Jeg tænkte faktisk at den der bog da sagtens kunne være udleveret når man bestiller tiden ved lægen! Så kan man læse den fra ende til anden INDEN man kommer ind til lægen. Jeg blev heller ikke undersøgt og kom egentlig ud med en usikker følelse. Min læge var rigtig sød og nem at snakke med, men hun vidste ikke rigtig om jeg skulle tage mere kalk selvom jeg sagde at jeg ikke tror jeg får nok. Det skulle jeg spørge om på apoteket (?)

Jeg kunne helt sikkert godt have brugt noget mere forsikring for at alt er OK og noget mere viden om MÅ, SKAL og FORBUDT ting. Det er jo ikke alle der lige søger nettet tyndt, eller har muligheden for at bruge en formiddag på biblioteket ELLER har lyst til at gå offenlig og søge info hos familie og venner. Nogle graviditeter er ikke så planlagte så infoen er ikke søgt i forvejen, nogen ved INTET når de 2 streger kommer, jeg selv havde ikke nået at søge så meget info og blev lidt overvældet af det hele da stregerne kom.

Desuden var jeg den der uheldige gravide hvis papirer blev væk et sted i systemet og blev ikke kaldt til NS, og jeg fik ikke svar på mine blodprøver selvom jeg sendte en mail, så endte med at måtte bruge 2 timer (ud over de 3 gange jeg havde ringet ind i forvejen) på at få svar og en tid. Det blev så kun 3 arbejdsdage senere at vi skulle til NS så min mand måtte aflyse et vigtigt møde for at kunne komme med. Det er selvfølgelig også bare uheldigt, men min oplevelse af det hele er farvet ret meget af den hændelse.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså det eneste information jeg egentlig fik ved lægen var hvilke vitaminer, jeg skulle tage, og hvornår hun mente min terminsdato var. Så det var ikke nogen overvældende spændende oplevelse. Men jeg tror heller ikke at det er lægens job at informere en masse medmindre man spørger. Det tror jeg mere er hos jordemoderen :)

Det der måske kunne irritere mig ved lægen var, at jeg følte hun havde ladet sit hoved blive hjemme, og bare kørte den på automatpilot... Det var nærmest standardinfo, og det er fint nok, men jeg protesterede f.eks. over min terminsdato, og der var det lidt som om at hun slet ikke tænkte, hun pegede bare på det lille papirhjul og sagde at sådan var det bare :rolleyes Jeg synes ikke, at hun lavede noget, som en maskine med indtalt bånd ikke kunne have klaret :badgirl

Kunne ikke være mere enig. Vidste fra en blodprøvet taget 4 uger efter SM, at min officielle termin var forkert med i hvert fald 2 uger, men det blev der ikke taget højde for. Det hele var meget standartiseret, og hun kunne lige så godt have siddet med en tjekliste :blabla fik ikke noget ny info af hende, kun nogle pjecer og en bog fra Libero.

Hun sagde til mig, at så længe jeg holdt mig fra alkohol, smøger og stoffer måtte jeg alt. Det var jeg ikke helt tilfreds med. Havde jeg ikke selv været info-søgende havde jeg drukket masser light-cola, spist røde bøffer, farvet hår før 12. Uge og brugt parfume og masser parabener.. Jeg havde nok fået et rask barn ud af det alligevel, men tænkte da "godt jeg ved bedre"

Jeg fik ikke noget ny info, men det er i sidste ende nok også okay..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes egentlig selv man har "Pligt" til at undersøge tingene.. Man er jo først til 1. lægeundersøgelse i uge 8-9 ? :) Der har de fleste jo vidst det lææænge...

Min læge gjorde ikke så meget, men jeg havde også sagt til hende fra start at jeg egentlig godt vidste de fleste ting - også vidste hun mig lige bogen som jeg kunne slå op i :)

Synes det var fint..

Hun valgte IKKE at lave en GU, da hun mente at så lidt "aktivitet" dernede, var bedst (pga mine tidligere aborter).

Har faktisk ikke fået en eneste GU i forbindelse med denne graviditet endnu!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes egentlig selv man har "Pligt" til at undersøge tingene.. Man er jo først til 1. lægeundersøgelse i uge 8-9 ? :) Der har de fleste jo vidst det lææænge...

Det er jeg enig i, jeg ved heller ikke helt hvad jeg forventer, men som sagt så ville det være fantastisk at man får bogen på forhånd, fordi den er så god til at søge oplysninger i, også de oplysninger man ikke ved man har brug for.

Jeg vil lige så gerne have det hele på skrift, så glemmer jeg ikke noget, og kan finde det igen når jeg er i tvivl.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kunne ikke være mere enig. Vidste fra en blodprøvet taget 4 uger efter SM, at min officielle termin var forkert med i hvert fald 2 uger, men det blev der ikke taget højde for. Det hele var meget standartiseret, og hun kunne lige så godt have siddet med en tjekliste :blabla fik ikke noget ny info af hende, kun nogle pjecer og en bog fra Libero.

Hun sagde til mig, at så længe jeg holdt mig fra alkohol, smøger og stoffer måtte jeg alt. Det var jeg ikke helt tilfreds med. Havde jeg ikke selv været info-søgende havde jeg drukket masser light-cola, spist røde bøffer, farvet hår før 12. Uge og brugt parfume og masser parabener.. Jeg havde nok fået et rask barn ud af det alligevel, men tænkte da "godt jeg ved bedre"

Jeg fik ikke noget ny info, men det er i sidste ende nok også okay..

Samme oplevelse her. Det er fint nok at lægen ikke smider en masse skyld nedover en fordi man lige har drukket en kop kaffe el. lign. men når jeg sad der og var ret engageret og villig til at undvære ting og prøvede at spore mig ind på, hvad jeg skal undgå for at give bebsen så gode vilkår som muligt, så irriterede det mig faktisk lidt, at hun sad og sagde at der ikke sker noget ved at drikke cola og at hun også drak kaffe dagen lang, da hun var gravid :rolleyes :blabla

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes jeg fik god info. Men meget af det havde nok også at gøre med at jeg hjemmefra havde skrevet en masse spørgsmål ned og spurgte meget undervejs. Synes lægen selvfølgelig har pligt til at fortælle det basale men meget af det ligger ogsånhos en selv. Lægen kan jo ikke vide hvad du er i tvivl om, nervøs eller bange for.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes egentlig selv man har "Pligt" til at undersøge tingene.. Man er jo først til 1. lægeundersøgelse i uge 8-9 ? :) Der har de fleste jo vidst det lææænge...

Det er jeg helt enig med dig i. :)

Tror bare ikke det er alle, der er lige så veinformerede som vi er, og måske føler behov for eller har recsourcer til a sætte sig ind i, hvorfor kattebakken ikke er god at tømme, og at det er en god ide ikke at drukne sig selv i parfume og kemikalier hver dag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres input. Jeg er helt enig i at man i høj grad har pligt til selv at søge viden og også til en hvis grænse selv må spørge hvis der er noget. Men jeg havde nok også i høj grad selv den der fornemmelse af autopilot, samt han lavede andre ting undervejs og fumlede rundt med det der terminshjul for at regne ud hvornår jeg havde termin (på trods af at jeg ikke kunne huske sidste menstruationsdato og derfor var blevet scannet - ergo havde en ret præcis fornemmelse af en termin).

Tror måske bare jeg kunne tænke mig at han havde lagt lidt fokus på noget der var relevant i min graviditet - især i forhold til at jeg er overvægtig og disponeret for diabetes (har det ikke, men hvis jeg ikke passede på måske nok kunne få det i graviditeten). Prøve at passe på vægtøgning, undgå sukker eller opfordrede mig til motion (hvilket jeg godt nok dyrker i forvejen - men alligevel).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER