babybaby

Rod!!!

16 indlæg i dette emne

Fik en tanke udfra en artikel jeg så i går : BT http://www.bt.dk/krimi/lorte-bleer-og-mug-i-koekkenet

Da jeg læste om hvordan køkkenet ser ud med gammelt service og bleer i hjørnet fik jeg en følelse af at hvis det var mig der kom ind i et hjem (hvor der bor små børn,) der havde opvaske stående med mug på og et gulv der klister fast til strømperne når man går på det :puke så ville jeg nok komme med en hentydning om at det er for klamt at have opvask fra flere dage stående.

Men så har jeg lige diskuteret (konstruktivt vel og mærke) med min veninde om dette emne. Hun mener at man på ingen måde kan blande sig i hvordan andre mennesker bor. Dog kunne hun godt se min pointe med at det et eller andet sted er sundhedsfarligt for børn at bo i hjem med opvaske, støv og lign. (dermed ikke sagt at hjemmet skal ligne et bo bedre katalog.. følg min tanke ;) ). I forhold til artiklen mener min veninde dog at man bør træde ind og stille sig undrene over for det miljø børnene vokser op i.

Nå men kort og godt: Kan man sige fra overfor hvordan folk bor (ud fra hygiejne) ? og I så fald hvad tænker I man kan tillade sig at sige?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Når det er noget, som ikke direkte har en konsekvens for mig (hvilket rod og mug næppe har, medmindre jeg skulle på længere besøg) så ville jeg ikke nævne det. Jeg tænker lidt: Hvad er pointen? Dem der bor i hjemmet ved vel selv godt at det er ulækkert :unsure

Altså lidt ligesom den der med om man må "irettesætte" gravide der gør noget, som man ikke synes er smart. Hvis jeg er i tvivl om de VED at det kan være skadeligt for baby (f.eks. om de har hørt at cola kan være skadeligt) så kan jeg godt få mig til at nævne det. Men hvis jeg regner med at de ved det, så er det jo deres valg, og så kan jeg ikke lige se hvad min påpegelse af det skulle bidrage med, udover at jeg lige kan gøre dem lidt flove over dem selv.

Hvis jeg skulle sige noget, så ville jeg næppe bruge ord som "klamt" eller "ulækkert" men måske istedet sige noget a la "Det er da rart at se, at der er andre end mig, der ikke altid kan holde hjemmet 110% rent. Vil du have en hånd til opvasken?" En kommentar a la "Det er altså klamt at have gammel opvask stående" synes jeg jo bare er rent sårende og intet andet :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det var nogen gode venner, ville jeg klart gøre opmærksom på det var små ulæks ;) Kendte jeg dem ikke, så ville jeg faktisk ikke blande mig. Havde de børn, og jeg kunne se det på en eller anden måde påvirkede børnene(Hvis de var beskidte osv) ville nok nok nærmere melde dem til kommunen...!!

Men til venner, ville jeg gøre opmærksom på det; Og tilbyde hjælp, tit er det jo når folk ikke kan overskue det mere :)

Men det skulle være slemt før jeg blandede mig i det!

Generelt er jeg af den mening, at en opvask SAGTENS kan stå mange dage, før nogen tager skade af det ;) Og at der er nullermænd i hjørnerne, er jeg altså også ligeglad med!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der ville jeg gå efter "har du intet klogt at sige, så hold kæft" princippet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der ville jeg gå efter "har du intet klogt at sige, så hold kæft" princippet.

Er faktisk meget enig her, men hvis det var gentagende gange og nogle rigtige gode venner ville jeg spørge ind til det og give en hånd.

Men jeg ved der er noget galt hvis det så sådan ud hos vores venner

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

altså jeg tænker jo lidt om ikke vi har indberetningspligt, hvis man kommer i et hjem, hvor opvasken står og har mugpletter og det er tydeligt, at der IKKE bliver vasket op, og at det er sundhedmæssigt kritisabelt. Når gulvet klister af snavs og fedt, der ligger gamle bleer, og at der bor et lille barn i det hjem??? Jeg tænker det er da ikke godt for trivslen... Er det ikke omsorgssvigt?

Var det nogle som jeg kendte, og kendte godt, så ville jeg nok spørge ind til om de havde det godt, om jeg ikke lige skulle hjælpe med at tage opvasken og få ryddet op.

Er det et hjem, hvor jeg ikke kender beboeren, og jeg kan se, at dette er normalt at de bor sådan, og de har et lille barn, så tror jeg faktisk, at jeg ville underrette kommunen. Om ikke andet så kan de komme ind og hjælpe familien med at få styr på deres liv.

Men jeg tror ikke, at man kan sige om folk fordi de roder er nogle "skidte" mennesker, nogle trives bedst i lidt rod, og lever bedst i lidt af en jordhule (her mener jeg altså med måde, ikke som det eb beskriver), mens andre har det bedst at deres hjem er klinisk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænker at det er jo ikke mit hjem så der ville jeg ikke blande mig, men ville nok takke pænt nej tak til at indtage noget i hjemmet!

Hvis det var min bedste veninde kunne det være jeg kom med en hentydning, men som man siger kan man ikke lide lugten i bageriet.....

God weeknd til jer alle

Linda

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, jeg har lige kigget på artiklen, og hvis det er SÅ slemt, så ville jeg nok også kontakte kommunen. Havde ikke lige fanget den med brugte bleer i køkkenet :puke

Men altså opvask der er et par dage gammel, det tror jeg ikke i sig selv er omsorgssvigt, så det ville jeg ikke indberette medmindre jeg kunne se at ungen gik og blev syg af at gå i bakterierne.

Vi er nok nogle af dem der bor i en "jordhule" og der kan opvasken altså godt "overleve" et par dage :whistling (Dog ikke med mug, det er sgu alligevel FOR ulækkert! :rolleyes )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

@Barbamama giver dig ret i at der ikke er nogen der dør af at der står lidt opvask.. :rolleyes

Kan ikke få tanken ud af hoved omkring at der må da være nogle mennesker der har været i deres hus mens der så sådan ud, og hvis det var mig så ville jeg nok lige komme med en bemærkning om de har brug for hjælp, om der er stress eller lign. (det kan jo også bare være ren dovenskab)

Min veninde og jeg har en meget sort humor, så hvis hun kommer uanmeldt forbi og vaskestativet står fremme, opvasken fra i går ikke er blevet taget så stikker hun lidt til mig (og omvendt) med et kærligt " ej du kunne sQ da godt have rullet den røde løber ud nu hvor du har gjort så pænt rent"

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, jeg har lige kigget på artiklen, og hvis det er SÅ slemt, så ville jeg nok også kontakte kommunen. Havde ikke lige fanget den med brugte bleer i køkkenet :puke

Men altså opvask der er et par dage gammel, det tror jeg ikke i sig selv er omsorgssvigt, så det ville jeg ikke indberette medmindre jeg kunne se at ungen gik og blev syg af at gå i bakterierne.

Vi er nok nogle af dem der bor i en "jordhule" og der kan opvasken altså godt "overleve" et par dage :whistling (Dog ikke med mug, det er sgu alligevel FOR ulækkert! :rolleyes )

det er det jeg mener, nogle trives bedst med lidt rod, og har orden i den smule rod som de har.

Men når der er mug og opvask, som man kan se ikke er blevet taget i over en uge- 14. dage eller måske mere, så er det altså at mine alarmklokker ringer :)

Men en opvask fra igår eller lignende jamen det kan alle jo have stående i en travl hverdag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min veninde, som er alene mor har enkelte gange aflyst aftaler, fordi hun ikke kunne nå at rydde op;

Hvor til jeg svarer.. "Jeg vil ærlig talt hellere træde ind i et hjem, hvor vasketøjskurven er fyldt og der står opvask fra dagen før, se en glad mor med overskud til hendes børn og nogle glade og sunde unger, end jeg vil træde ind i et klinisk rent hjem, med en træt og stresset mor, med børn der slet ikke får tid med deres mor".

Synes virkelig det nogengange er vigtigt som forælder at lade opvasken stå, og lege med sit barn!! Men kalrt, at det skal man heller ikke gøre i 14 dage ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min veninde, som er alene mor har enkelte gange aflyst aftaler, fordi hun ikke kunne nå at rydde op;

Hvor til jeg svarer.. "Jeg vil ærlig talt hellere træde ind i et hjem, hvor vasketøjskurven er fyldt og der står opvask fra dagen før, se en glad mor med overskud til hendes børn og nogle glade og sunde unger, end jeg vil træde ind i et klinisk rent hjem, med en træt og stresset mor, med børn der slet ikke får tid med deres mor".

Synes virkelig det nogengange er vigtigt som forælder at lade opvasken stå, og lege med sit barn!! Men kalrt, at det skal man heller ikke gøre i 14 dage ;)

Hey fordi man har et pænt og opryddet hjem kan man godt have overskud til sine børn. Og hvis der er nullermænd på mit gulv ja sp har jeg sgu brækket et ben og ikke kan svinge støvsugeren og hvis vasketøjet ikke er tget er min maskine i stykker. Jeg er sammen med mine børn meget kan tages efter puttetid det gjorde jeg før vi ik Astrid og nu er jeg på barsel og derfor er tiden en anden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg vurderede at omgivelserne var direkte sundhedsskadelige - og at børnene virkede generet af det, så ville jeg nok reagere. Men hvordan ved jeg ikke - måske spørge i institutionen om de var obs på børnene?

Ofte er der måske andre ting ind over også, hvis folk vil acceptere at leve som beskrevet i artiklen.

For øvrigt handler artiklen jo om den seneste incestsag, så det giver vel sig selv, at der er tale om ekstremer - og ikke bare almindeligt rod eller lidt skidt i krogene.

Og sidstnævnte tror jeg altså findes i mange hjem, uden at det gør forældrene til uegnede eller påvirker børnene og tangerer omsorgssvigt.

Med fuldtidsarbejde, husdyr og 4 børn + daglige legekammerater, så lever nullermændene sit eget liv her i huset. Vi har de bedste intentioner - og robotten holder det værste nede, men man kan ikke spise af gulvet her hos os.

Der er dog ikke affald i hjørnerne eller gammel opvask - men her er langt fra så klinisk rent og ryddeligt, som hos så mange andre. Men jeg skammer mig på ingen måde over vores hjem, og vores børn er rene og pæne osv.

Men jeg ønsker mig en rengøringskone :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg vurderede at omgivelserne var direkte sundhedsskadelige - og at børnene virkede generet af det, så ville jeg nok reagere. Men hvordan ved jeg ikke - måske spørge i institutionen om de var obs på børnene?

Ofte er der måske andre ting ind over også, hvis folk vil acceptere at leve som beskrevet i artiklen.

For øvrigt handler artiklen jo om den seneste incestsag, så det giver vel sig selv, at der er tale om ekstremer - og ikke bare almindeligt rod eller lidt skidt i krogene.

Og sidstnævnte tror jeg altså findes i mange hjem, uden at det gør forældrene til uegnede eller påvirker børnene og tangerer omsorgssvigt.

Med fuldtidsarbejde, husdyr og 4 børn + daglige legekammerater, så lever nullermændene sit eget liv her i huset. Vi har de bedste intentioner - og robotten holder det værste nede, men man kan ikke spise af gulvet her hos os.

Der er dog ikke affald i hjørnerne eller gammel opvask - men her er langt fra så klinisk rent og ryddeligt, som hos så mange andre. Men jeg skammer mig på ingen måde over vores hjem, og vores børn er rene og pæne osv.

Men jeg ønsker mig en rengøringskone :whistling

Jeg er med på den her :whistling har 2 hunde, som begge fælder uanstændigt meget - så selv når jeg lige har støvsuget, så kan jeg når jeg kigger nærmere på gulvet altid finde hår der hvor en hund lige har ligget eller hvis de lige har rendt lidt rundt. Og jeg kan jo altså ikke følge i hælene på dem med en støvsuger 24/7!

Og så er de tit i haven og bliver lukket ind gennem terassedøren. Så kommer der tit lige en smule jord og snavs med ind, selvom jeg tørrer deres poter hvis det nu har været regnvejr el. lign.

Vi bruger bare sutsko herhjemme, så man undgår beskidte sokker af gulvet, og så lever jeg ellers fint med at det er sådan!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis folk bor med børn i snavs og skidt, nu taler vi ikke nullermænd i hjørnerne og opvask fra i går, men decideret skrald, fordærvet mad osv, så kan og bør man anmelde det til kommunen.

Mine to ældste børn har boet hos deres far i nogle år, og jeg vidste godt at han ikke var ordensmenneske men anede ikke hvor slemt tingene faktisk stod til. Det var først da politiet kørte min dengang 12 årige datter hjem, da hun var blevet taget for butikstyveri (et nødråb, kan jeg se i dag) og anmeldte lejlighedens tilstand til kommunen at det kom frem. Kommunens børn- og unge akut team fjernede børnene med det samme (til mig, heldigvis) da de kom ud og så lejligheden. Børnene kom til mig i det tøj de havde på, som var beskidt og gammelt, min datter havde ingen sko og endelig kom sandheden frem om deres fars alkoholmisbrug, at de havde levet af take-out da køkkenet var ubrugeligt pga skidt og skrald, at min søn (dengang 14) var den som sørgede for indkøb (hvis der var penge), at børnene selv måtte vaske deres tøj i håndvasken uden sæbe, min datters seng var gået i stykker så hun sov på en børnemadras og en bunke tøj på gulvet osv. Det var hjerteskærende, og jeg ønsker virkelig jeg eller nogle andre havde været i stand til at standse det tidligere. Det er utroligt så godt børn kan dække over sådan noget, jeg havde kun haft en mistanke, men hver gang jeg konfronterede min exmand løj han, som alkoholikere jo gør. Efter kommunen greb ind brugte 2 mand 7 arbejdsdage på at rydde hans lejlighed for skrald og gøre den "beboelig". Men børnene blir hos mig!

Jeg ved egentlig ikke hvordan jeg ville reagere hvis jeg så den slags rod hos andre, det ville komme meget an på hvor godt jeg kender dem. Hvis det var nogen jeg stod nær ville jeg sige noget til det. Sige at det ikke er godt nok og børnene fortjener bedre. Ellers ville jeg nok skrive til kommunen og håbe de vil og kan lave en vurdering af om det er noget alvorligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

@Saga74 Hold da op en omgang du og dine børn har været igennem :kram til dig dine guldklumper.

Jeg har virkelig svært ved at forstå at mennesker kan udsætte børn for rod (der ikke er nullermænd og en opvask fra igår ;) ) og møg. Hvordan folk bor uden børn er jeg fuldstændig ligeglad med, men det er tanken om det miljø man udsætter barnet/børnene for.

- hvor går grænsen?

Er det når der ligger så mange hår fra hunden/katten at man ikke behøver købe strømper pga pelsen på gulvet?

Er det når bunken af opvask er så stor at man ikke kan se køkkenbordet, eller når servicet er fyldt med mug?

Er det når der står pizzabakker fra de sidste 2 uger midt i stuen?

Er det når samtlige rum i boligen roder med ting på gulvet, mix af rent og beskidt vasketøj osv.

Synes det er SÅ svært at finde ud af hvornår man kan/skal og ikke mindst bør sige noget..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER