Guest

Gemme mos og grød?

26 indlæg i dette emne

I dag prøvede jeg for første gang at lave kartoffel/gulerodsmos til Ronja og det var en succes :loveshower Jeg lavede bare af en kartoffel og en gulerod og der var jo mere end rigeligt. Jeg tænker derfor om man f.eks. kan gemme halvdelen til dagen efter i køleskabet? Jeg vil så vente med at putte MME i til lige inden det skal bruges.

Nu Ronja kun er 5 mdr. skal der så MME i alt? Jeg tænker hvis hun f.eks. får noget moset banan om der så skal lidt mme i der? og hvad med avokado? Synes det er lidt svært at læse ud fra den pjece jeg har fået fra SPen <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Så længe der ikke éé mme i, kan du sagtens gemme der på køl eller frys. Jeg har lige lavet til en uge og frosset i små bøtter.

Mht mme i alt, så er min teori, at hvis du har brugt vand så skal der også mme i. Vi tilsætter dog også til f.eks tykmælk med havregryn og frugtmos, men Erica er også på fedekur :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tilsætter MM til alle hovedmåltider..

Dvs. sammen med havregrød og pæremos om morgenen, øllebrød og æblemos til frokost og sammen med hvad end hun så får til aften.. Nogle gange ærte/pastinak-mos, kartoffel/laks-mos osv osv.

Når hun får en banen som eftermiddagssnack er det sjældent som mos (hun spiser den hel) og neutral yoghurt som hun også får som mellem-snack indimellem blander jeg heller ikke i :)

Jeg ammer stadig tidlig morgen (ved 6 tiden), indimellem sidst på eftermiddagen (ved 16.30/17 tiden) og så igen til nat ved 20 tiden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så længe der ikke éé mme i, kan du sagtens gemme der på køl eller frys. Jeg har lige lavet til en uge og frosset i små bøtter. Mht mme i alt, så er min teori, at hvis du har brugt vand så skal der også mme i. Vi tilsætter dog også til f.eks tykmælk med havregryn og frugtmos, men Erica er også på fedekur :)

Tænkte nok at det var muligt at gemme, det gør det let nemmere en gang imellem. Varmer du det i mikroen inden hun får det så? Eller giver du det bare helt koldt? eller tager ud lidt før?

Jeg tilsætter MM til alle hovedmåltider.. Dvs. sammen med havregrød og pæremos om morgenen, øllebrød og æblemos til frokost og sammen med hvad end hun så får til aften.. Nogle gange ærte/pastinak-mos, kartoffel/laks-mos osv osv.Når hun får en banen som eftermiddagssnack er det sjældent som mos (hun spiser den hel) og neutral yoghurt som hun også får som mellem-snack indimellem blander jeg heller ikke i :)Jeg ammer stadig tidlig morgen (ved 6 tiden), indimellem sidst på eftermiddagen (ved 16.30/17 tiden) og så igen til nat ved 20 tiden :)

Jeg ammer stadig størstedelen af tiden. Jeg er kun lige begyndt at tilbyde 2. måltid om dagen. Men det lyder som en god ide at tilsætte til hovedmåltiderne :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tænkte nok at det var muligt at gemme, det gør det let nemmere en gang imellem. Varmer du det i mikroen inden hun får det så? Eller giver du det bare helt koldt? eller tager ud lidt før?

Jeg har desværre ikke en mikroovn <_< , så jeg sørger for at tage det ud i god tid, og så varmer jeg det i en gryde, evt med lide mere vand - tilsætter MME og fedtstof.

Har købt en lille gryde til formålet, hvilket jeg er rigtig glad for - men hold op jeg vasker den op ofte!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan gemme mos og grød i op til 3 dage i køleskabet så længe der ikke er tilsat MME og du kan fryse det ned i op til 3 måneder.

MME,MM eller sødmælk (efter 6 måneder) skal tilsættes i grød og grøntsagsmos (hovedmåltiderne) sammen med 1 tsk. fedtstof frem til de er 1 år gamle, så er du sikker på at der kommer den rigtige næring og det rigtige fedtindhold i maden, som Ronja skal have...

Lige netop dette emne er det næste jeg skriver om på bloggen - er ked af at jeg har været lidt sent ude med det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg lige stille et ekstra spørgsmål? :)

I den opskrift jeg bruger til mos, der skal 1/2 dl MME i. Så jeg koger vand, blander MME i og hælder det så i mosen. Synes det er lidt besværligt at der ikke bare skal et antal strøgne mål i lige som i grøden.

Hvordan gør I? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God tråd :super

Jeg læser med, for Kristine skal også snart til at have grød :7himmel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg lige stille et ekstra spørgsmål? :)

I den opskrift jeg bruger til mos, der skal 1/2 dl MME i. Så jeg koger vand, blander MME i og hælder det så i mosen. Synes det er lidt besværligt at der ikke bare skal et antal strøgne mål i lige som i grøden.

Hvordan gør I? :unsure

Jeg har brugt det vand jeg har kogt kartoffel/gulerod i og så tilsat pulver. Jeg hælder vandet i mosen og tilsætter pulvert direkte deri også. Det har fungeret fint her.

Ved ikke om det er den "rigtige" måde at gøre det på så jeg vil da også gerne høre hvordan andre gør? :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har aldrig tilsat MME til kartoffelmosen...

jeg har brugt lidt sødmælk i, for at det ikke skulle være så tykt.

men SP sagde at MME ikke var nødvendigt i mosen, bare 1 teske fedtstof.

Vi er også begyndt at putte lidt sovs i herhjemme - tager lidt fra inden jeg tilsætter salt.

og i dag lavede jeg et stort fad lasagne (så der kunne fryses et par portioner) til ham uden salt og et med salt til os andre.

Men ville drenge spise det ? :(

Sovsen er forresten et hit herhjemme...

Den er lavet med grøntsager: Gulerødder, løg, champignoner, rød peberfrugt og flået tomat - alt sammen blendet og til sidst med lidt fløde i. og så tager jeg så fra til ham inden jeg salter og krydrer... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må jeg lige stille et ekstra spørgsmål? :)

I den opskrift jeg bruger til mos, der skal 1/2 dl MME i. Så jeg koger vand, blander MME i og hælder det så i mosen. Synes det er lidt besværligt at der ikke bare skal et antal strøgne mål i lige som i grøden.

Hvordan gør I? :unsure

Jeg har nu lavet grød og mos i 2 måneder og synes stadig, at det er svært (som det også kan ses af anden tråd) <_< Jeg har dog lidt besluttet, at jeg følger opskrifterne i Sundhedsstyrelsens bog, hvor der som du, LilleMi, skriver skal ½ dl MME i. Jeg tror, at grunden til, at det ikke er et antal strøgne mål er fordi, at målene ikke er ens i de forskellige mærker MME.

Jeg har tolket det til, at der skal MME-pulver i svarende til ½ dl MME - det vil sige, at jeg tager knap 2 måleskeer MME i (da 1 ske NAN svarer til 30 ml MME). Jeg blander ikke pulveret op først, men kommer det direkte i mosen, når den skal serveres. Jeg synes simpelthen, at mosen bliver for tynd, hvis der kommer så meget væske i - dog kommer jeg ofte lidt ekstra vand i (direkte fra hanen), når jeg gør den klar for at få en god konsistens, som passer til Filippa.

Loneb: jeg tilsætter kun MME til grød og kartoffel/grøntsagsmos, ikke til frugtmos, hvis hun får det som mellemmåltid :)

Jeg varmer kartoffel/grøntsagsmosen i mikroovnen, husk at tage den ud og røre i det et par gange, ellers kan det godt blive ret klumpet, synes jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svarene :) det er så dejligt at kunne få hjælp herinde :) jeg er i hvert fald blevet klogere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har nu lavet grød og mos i 2 måneder og synes stadig, at det er svært (som det også kan ses af anden tråd) <_< Jeg har dog lidt besluttet, at jeg følger opskrifterne i Sundhedsstyrelsens bog, hvor der som du, LilleMi, skriver skal ½ dl MME i. Jeg tror, at grunden til, at det ikke er et antal strøgne mål er fordi, at målene ikke er ens i de forskellige mærker MME.

Jeg har tolket det til, at der skal MME-pulver i svarende til ½ dl MME - det vil sige, at jeg tager knap 2 måleskeer MME i (da 1 ske NAN svarer til 30 ml MME). Jeg blander ikke pulveret op først, men kommer det direkte i mosen, når den skal serveres. Jeg synes simpelthen, at mosen bliver for tynd, hvis der kommer så meget væske i - dog kommer jeg ofte lidt ekstra vand i (direkte fra hanen), når jeg gør den klar for at få en god konsistens, som passer til Filippa.

Loneb: jeg tilsætter kun MME til grød og kartoffel/grøntsagsmos, ikke til frugtmos, hvis hun får det som mellemmåltid :)

Jeg varmer kartoffel/grøntsagsmosen i mikroovnen, husk at tage den ud og røre i det et par gange, ellers kan det godt blive ret klumpet, synes jeg.

Ah super :super

Tusind tak for dit svar :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan gemme mos og grød i op til 3 dage i køleskabet så længe der ikke er tilsat MME og du kan fryse det ned i op til 3 måneder.

MME,MM eller sødmælk (efter 6 måneder) skal tilsættes i grød og grøntsagsmos (hovedmåltiderne) sammen med 1 tsk. fedtstof frem til de er 1 år gamle, så er du sikker på at der kommer den rigtige næring og det rigtige fedtindhold i maden, som Ronja skal have...

Lige netop dette emne er det næste jeg skriver om på bloggen - er ked af at jeg har været lidt sent ude med det...

Ih det vil jeg glæde mig til at læse :)

Er det bedst at vente med at tilsætte fedtstoffet til man har tøet mosen op igen?

Og hvad sker der egentlig hvis man fryser det ned med MME-pulver i? Mister det bare næringen? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih det vil jeg glæde mig til at læse :)

Er det bedst at vente med at tilsætte fedtstoffet til man har tøet mosen op igen?

Og hvad sker der egentlig hvis man fryser det ned med MME-pulver i? Mister det bare næringen? :unsure

Jeg mener det er noget med bakterier og genopvarmning.

Jeg plejer som regel at koge en god portion grønsager, så der er til dagen efter.

Jeg ligger dem bare i en bøtte som de er, uden at mose eller tilsætte noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du må aldrig genopvarme MME. Jeg koger og blender til en uge ad gangen, fryser i portionsbøtter. Så tilsætter jeg lidt vand til passende konsistens når jeg varmer der op samt mme-pulver og lidt fedststof - dejlig nemt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mener det er noget med bakterier og genopvarmning.

Jeg plejer som regel at koge en god portion grønsager, så der er til dagen efter.

Jeg ligger dem bare i en bøtte som de er, uden at mose eller tilsætte noget.

Det er nemlig helt rigtigt - det er bakterievæksten, der går helt amok - det er også derfor genopvarmning er no-go...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal lige forstå det rigtigt. I gemmer grøntsagemosen. Hvad med frugtmosen? Kan det også gemmes uden at miste smag/næring? Og hvor lang tid kan det evt holde sig i køleskabet? Man kan da ikke gemme grød af majs/hirse vel?

Jeg har lidt svært ved grøden denne gang. Tror bare alt er lidt mere besværligt når man har to børn. Så et ville da være smart at lave til flere dage!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Frugtmosen kan så vidt jeg har forstået også gemmes i et par dage i køleskabet. Majs, hirse og risgrød tror jeg ikke er godt at gemme. Det laver jeg fra gsng til gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skal lige forstå det rigtigt. I gemmer grøntsagemosen. Hvad med frugtmosen? Kan det også gemmes uden at miste smag/næring? Og hvor lang tid kan det evt holde sig i køleskabet? Man kan da ikke gemme grød af majs/hirse vel?

Jeg har lidt svært ved grøden denne gang. Tror bare alt er lidt mere besværligt når man har to børn. Så et ville da være smart at lave til flere dage!

Frugtmos kan godt holde et par dage på køl. Jeg fryser det ned i små bøtter og tager dem op efterhånden og stiller til optøning i køleskabet.

Jeg har lavet majs- og risgrød til et par dage og varmet det i mikroovnen på dag 2. Det har der ikke været problemer i. Faktisk har jeg også haft det frosset uden problemer, men så læste jeg, at det måtte man ikke... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som de andre skriver, så kan både frugtmos og grønsagsmos (uden MME tilsat) gemmes et par dage på køl, eller endnu bedre på frys.

Grød laver jeg også hver dag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har nu lavet grød og mos i 2 måneder og synes stadig, at det er svært (som det også kan ses af anden tråd) <_< Jeg har dog lidt besluttet, at jeg følger opskrifterne i Sundhedsstyrelsens bog, hvor der som du, LilleMi, skriver skal ½ dl MME i. Jeg tror, at grunden til, at det ikke er et antal strøgne mål er fordi, at målene ikke er ens i de forskellige mærker MME.

Jeg har tolket det til, at der skal MME-pulver i svarende til ½ dl MME - det vil sige, at jeg tager knap 2 måleskeer MME i (da 1 ske NAN svarer til 30 ml MME). Jeg blander ikke pulveret op først, men kommer det direkte i mosen, når den skal serveres. Jeg synes simpelthen, at mosen bliver for tynd, hvis der kommer så meget væske i - dog kommer jeg ofte lidt ekstra vand i (direkte fra hanen), når jeg gør den klar for at få en god konsistens, som passer til Filippa.

Loneb: jeg tilsætter kun MME til grød og kartoffel/grøntsagsmos, ikke til frugtmos, hvis hun får det som mellemmåltid :)

Jeg varmer kartoffel/grøntsagsmosen i mikroovnen, husk at tage den ud og røre i det et par gange, ellers kan det godt blive ret klumpet, synes jeg.

Jeg kom lige til at tænke på noget... Er det ikke lidt vigtigt at der er den rette mængde væske i forhold til de strøgne mål? :unsure

Endnu et spørgsmål:

Jeg synes endnu at portionerne fra sundhedsstyrelsen er lidt for store til Theo, så jeg giver ham kun en halv portion hver gang. Skal jeg stadig putte 1/2 dl MME og 1 tsk fedtstof i?

Eller skal der så kun 1/4 dl MME og 1/2 tsk i? :unsure

Jeg tænker jo at han skal have en bestemt mængde MME om dagen...

Håber I kloge kvinder kan hjælpe :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kom lige til at tænke på noget... Er det ikke lidt vigtigt at der er den rette mængde væske i forhold til de strøgne mål? :unsure

Endnu et spørgsmål:

Jeg synes endnu at portionerne fra sundhedsstyrelsen er lidt for store til Theo, så jeg giver ham kun en halv portion hver gang. Skal jeg stadig putte 1/2 dl MME og 1 tsk fedtstof i?

Eller skal der så kun 1/4 dl MME og 1/2 tsk i? :unsure

Jeg tænker jo at han skal have en bestemt mængde MME om dagen...

Håber I kloge kvinder kan hjælpe :)

Om forholdet mellem MME-pulver og vand går op hænger jeg mig ikke så meget i, da barnet jo drikker vand ved siden af. Det tolker jeg mere som vigtigt hvis MME er primær ernæringskilde.

Efter man (jeg) er kommet over den første hurdle med at lave skemad, så er jeg begyndt rigtig meget at bruge opskrifterne som vejledninger. Jeg tilsætter altid MME pulver (et skævt eller to afh af hvilket humør jeg er i) og så en klat fedtstof - men Erica har også brug for ekstra næring - så brug din sunde fornuft.

Jeg går heller ikke op i hvor meget MME Erica får på en dag - jeg morgen/aften og natammer jo stadig, så aner ikke hvor meget hun drikker af mig = jeg går ud fra hun selv sørger for at drikke det mælk hun har brug for.

En fra min mødregruppe tilsætter ekstra MME til alt, da hun kun morgenammer og knægten vil ikke drikke MME - hverken af kop eller af flaske.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg gør det også lidt på slum med mme, vand og fedtstof. Jeg ammer stadig mest og går ud fra hun får hvad hun skal have der.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay. Tak for svar :)

Så skal jeg nok bare slappe lidt mere af omkring det :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER